Hvor kan jeg købe blåbær-skyr eller en Matilde-kakao til togturen? En ny funktion på Arlas hjemmeside gør det nu muligt for forbrugerne at finde den nærmeste dagligvarebutik med et specifikt Arla produkt. Det er første gang nogensinde, at Arla har kunne bygge broen mellem online adfærd og offline salg og potentialet er kæmpestort, lyder det fra mejerigiganten
Where to buy er navnet på en ny intelligent knap på Arla.dk, der guider forbrugerne til, hvilke supermarkeder der forhandler deres yndlings Arla-produkter. Det lyder måske ikke af noget særligt, men det er det.
Det er nemlig første gang nogensinde, at det er lykkedes Arla at hente data ud af et komplekst netværk af data-systemer, som giver mejeriproducenten helt nye muligheder for at yde deres forbrugere service, når de står og har brug for et konkret produkt. Derved lukkes hullet mellem onlinekøb og det fysiske køb i en butik.
Den nye funktion gør det derudover muligt for Arla at gøre markedsføringen intelligent ved at målrette den direkte til enkelte områder – lidt i stil med det de store datagiganter gør.
– Det er et gennembrud for os, og potentialet i det her er virkelig spændende, siger Rasmus Dalby Jørgensen, Head of Digital i Arla.
Den nye knap skal hjælpe danskerne
Behovet for at kunne guide forbrugerne direkte hen i den rigtige butik er stort. Faktisk handler godt halvdelen af de årlige godt 10.000 forbrugerhenvendelser fra danskerne om, hvor de kan købe specifikke produkter. Det er nemlig ikke alle butikker, der fører hele Arlas brede sortiment, og forbrugerne vil gerne slippe for at køre forgæves. Hvis du er laktoseintolerant, kan det for eksempel være problematisk at finde specifikke laktosefri produkter. Eller hvis du skal holde børnefødselsdag og vil finde Matilde Kakaomælk, kan du bruge søgeknappen til at finde den nærmeste butik med Matilde.
Arla har derfor længe ønsket at give forbrugerne et nemt overblik over vareudvalget. Og det er nu lykkedes med den nye Where to buy-funktion. Forbrugerne skal blot finde varen på Arlas hjemmeside, og kan så via en enkelt knap gå direkte ind og søge på, hvilken butik i nærheden der sælger varen. Derefter får man både tilbudt navnet på butikken og en rutebeskrivelse dertil. Forbrugeren kan også vælge søgning i specifikke butikskæder, hvis de foretrækker det.
– Det lyder som en simpel funktion, og det er også tanken med knappen, at det skal være så nemt som muligt for forbrugerne. Men det har været ret kompliceret at få sat i system, siger Cevat Gökce, New Commerce manager i Arla Danmark, der har stået for at udvikle funktionen. Han fortæller, at kompleksiteten blandt andet skyldes, at informationerne gemmer sig i gamle datasystemer, og at varerne er på en lang datarejse fra Arla, til et centrallager og derfra videre ud til butikkerne, som ofte har specifikke sortimenter tilpasset deres nærområde og kundeunderlag.
– Samtidig kan Arlas salgs- og logistikafdeling nu få en stærkere kundedialog. Hvis en stor gruppe forbrugere søger på en vare, og den ikke findes i en butik tæt på dem, så kan Arla få anbefalet, at varen bliver listet i det specifikke område. Det giver nye muligheder, siger Cevat Gökce.
Forsætter under billedet
Giver mere præcis viden
Rent praktisk er Arla nu i stand til at mikse gamle og nye data – salgsdata og logistikdata – i nogle tunge systemer, der blandt andet giver Arla en unik indsigt i, hvorvidt forbrugeren er interesseret i produktet. Og ret markedsføringsmæssigt er det ret enestående.
– Det er fint, at et nyt skyrprodukt bliver vist til 10.000 mennesker, men er de rent faktisk interesserede i at købe varen? Det bliver vi klogere på nu, hvor folk kan give en indikation på, at de gerne vil finde varen i et supermarked nær dem, siger Rasmus Dalby Jørgensen.
Mere intelligent markedsføring
Nu bliver Arla i stand til at kæde varer og forbrugere tættere sammen og kan undlade at markedsføre produkter i områder, hvor der ikke sælges meget af for eksempel skyr. Og så sætte ekstra tryk på steder, hvor kunderne efterspørger det.
– Den nye data giver os mulighed for at lave mere intelligent markedsføring, hvilket i sidste ende gør vores online markedsføring mere effektiv og forbrugerrelevant. Vi er eksperter i at bruge mælk fra vores landmænd til gode produkter, som forbrugerne er glade for. Med det her værktøj, bliver vi også i stand til at blive en bro mellem kunderne og butikkerne på en helt ny måde, siger Rasmus Dalby Jørgensen.