• Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • MESSEOVERSIGT
  • KONTAKT
  • ANNONCERING
  • PARTNERLOGIN

FødevareFOKUS

Fokus på fødevareteknologi og fødevarer

  • Brød og kager
  • Certificering
  • Detailhandel og en gros
  • Drikkevarer
  • Emballage
  • Foodservice
  • Forskning og uddannelse
  • Frugt og grønt
  • Fødevareproduktion
  • Fødevaresikkerhed
  • Konfekture
  • Kød, fisk og fjerkræ
  • Markedsføring
  • Mejeri
  • Messer og konferencer
  • Miljø og sundhed
  • Politik og eksport
  • Råvarer og ingredienser
  • Økologi og bæredygtighed
  • Link til Klimateknologi

Forskning og uddannelseFødevareproduktionMiljø og sundhedRåvarer og ingredienserTop11. 03. 2021 | Kasper Mundt-Nielsen

Stort potentiale for at udvikle sundere fødevarer

Forskning og uddannelseFødevareproduktionMiljø og sundhedRåvarer og ingredienserTop11. 03. 2021 By Kasper Mundt-Nielsen

Ny rapport fra Teknologisk Institut viser, hvad der kan gøres for, at det sunde valg bliver lettere for forbrugerne

Arbejder du som produktudvikler med udvikling af fødevarer med lavere fedt, sukker og salt uden at ville gå på kompromis med forbrugernes forventninger, så er der nu hjælp at hente. I en helt ny kortlægning fra Teknologisk Institut gøres fødevareindustrien klogere på, hvilke muligheder og ingrediensløsninger der findes. Samtidig er forbrugerne blevet spurgt om deres holdning. Rapporten er udarbejdet på vegne af Fødevarestyrelsen.

Fremstilling af fødevarer med lavere indhold af fedt, sukker og salt

Fremstilling af produkter med mindre fedt, sukker eller salt kan give en udfordring, da fedt, sukker og salt er billige og effektive ingredienser, som både giver smag og bidrager til konsistens. Derudover virker salt og sukker konserverende. Reduceres indholdet af fedt, sukker eller salt, kan det således være svært at bevare den samme smag, konsistens og holdbarhed. Forkortet holdbarhed kan udover ændret smag være en kritisk parameter. 

Kortlægningen blev præsenteret på et webinar i januar 2021. Her blev de mere end 200 deltagende fødevarevirksomheder spurgt ind til, hvilke udfordringer de så. Her var smag, holdbarhed og tekstur de klare vindere, hvis man ellers kan sige det om en udfordring. 

Sektionsleder Eva-Marie Lange fra Teknologisk Institut står bag kortlægningen og uddyber her, hvilke udfordringer fødevarevirksomheder står overfor ved udvikling af fødevarer med lavere fedt, sukker og salt:

– Fødevarer med mindre fedt, sukker og salt kan have anderledes smag og konsistens end originalen. Ingrediensløsningerne kan i mange tilfælde kompensere for dette. Men det kræver, at virksomhederne kender løsningerne og forbrugernes holdning til dem, forklarer Eva-Marie Lange.

Brugen af ingredienser kan nemlig i nogle tilfælde ske på bekostning af en negativ forbrugerholdning eller forhøjet pris på fødevaren. Ifølge de danske ingrediensvirksomheder er forbrugernes holdning den største barriere for øget brug af ingredienser til salt-, fedt- og sukkerreducerede fødevarer. Langt hovedparten af ingredienserne skal nemlig deklareres.

Som en del af kortlægningen blev forbrugerne derfor spurgt ind til deres holdning.

Forbrugerne vil have genkendelighed

Undersøgelsen fra Teknologisk Institut viser, at det for forbrugerne spiller en afgørende rolle, at deres fødevarer smager, som de plejer, og at det føles på samme måde, når det spises. En fødevare må altså helst ikke ændre sig for meget, hvis den stadig skal sælge efter en reduktion af salt, sukker eller fedt.

Artiklen forsætter under billedet

Teknologisk Institut har spurgt ind til forbrugernes holdning til især tilsætningsstoffer. Her er det generelle billede, at halvdelen af forbrugerne læser varedeklarationen og er betænkelige ved tilsætningsstoffer. De kan nemlig virke ugennemsigtige, og det giver anledning til tvivl hos forbrugerne. Over halvdelen af deltagerne i undersøgelsen er betænkelige ved, om tilsætningsstoffer er dårlige for deres helbred, og nogle mistænker endda også, at tilsætningsstoffer er med til at snyde med kvaliteten af produktet.

Dog anerkender mere end 60 procent også, at tilsætningsstoffer er med til at sikre både smag og holdbarhed. Særligt de unge var mere positivt stemt overfor tilsætningsstoffer.

– Forbrugerundersøgelsen taler sit tydelig sprog. Forbrugerne vælger den vare, som er tilsvarende til det, de kender. Samtidig er der en stor andel, som anerkender ingrediensernes rolle i det. Derfor er det vigtigt at arbejde med smag, tekstur og holdbarhed, når man udvikler produkter med lavere indhold af fedt, sukker og salt, anbefaler sektionsleder Eva-Marie Lange.

Løsninger findes i den danske ingrediensindustri – også clean label

Allerede nu findes der en lang række af løsninger til, hvordan man kan sikre, at et produkt kommer til at smage tilsvarende, selvom man reducerer i salt, sukker og fedt.

Blandt løsningsforslagene er de såkaldte hydrokolloider, emulgatorer og også proteiner, smagsstoffer, kulturer og enzymløsninger kan med fordel anvendes. Løsningerne kan for eksempel bidrage til konsistens, mundfornemmelse, smagsudvikling og bedre holdbarhed.

Flere af løsningerne kan specialtilpasses og indgå i blandinger, så de passer specifikt til de forskellige produktkategorier. Derudover er mange af de eksisterende ingrediensløsninger allerede egnet til clean label-produkter.

– For at nå i mål med et reduceret produkt skal flere ingrediensløsninger ofte kombineres for at kompensere for både den ændrede smag, konsistens og holdbarhed. Her kan blandinger være et stærkt værktøj, forklarer Eva-Marie Lange.

Der er dog stadig brug for, at der bliver innoveret på områder, hvor de eksisterende løsninger ikke er tilstrækkelige.

– Ingrediensindustrien har i kortlægningen givet udtryk for, at øget innovation skal ske på baggrund af en efterspørgsel enten fra forbrugerne eller gennem nye branchestandarder, lovgivning eller lignende, uddyber Eva-Marie Lange.

Hvor starter du, hvis du vil reducere fedt, sukker og salt?

Rapporten konkluderer således, at der er brug for mere innovation. Men hvor starter man som produktudvikler? Fødevarer er forskellige, og alle løsninger kan ikke skæres over en kam. Det giver mening at starte udviklingen af fødevarer, hvor der er mest at vinde i forhold til sundhed ved at reducere indholdet af salt, sukker og fedt.

Artiklen forsætter efter billedet

For at reducere indholdet af de tre ingredienser, kan fødevareproducenter således enten vælge en simpel reduktion eller en kompensation. Vælger man den simple reduktion fjernes en mindre mængde af de tre ingredienser, uden at det erkendes af forbrugeren, da man ikke fjerner en så stor mængde, at smagen ændres markant. Endelig kan man kompensere for en større reduktion af indholdet af salt, sukker og fedt med ovenfor nævnte ingredienser.

– Hvilken rute man vælger, vil typisk afhænge af produktkategorier, og om man allerede har arbejdet med forskellige strategier til reduktion. Måske er man kommet så langt ned, man kan med simpel reduktion og nu må ty til kompensation, forklarer Eva-Marie Lange.

Få hjælp fra Teknologisk Institut

Lige meget hvilken taktik, der vælges, er der hjælp at hente. Man kan henvende sig til de mange danske ingrediensleverandører eller få hjælp fra fødevareteamet på Teknologisk Institut.

I Instituttets FoodtureLab arbejder man dagligt med at hjælpe fødevarevirksomheder med at udvikle opskrifter på fremtidens fødevarer med fokus på smag, tekstur og den rigtige holdbarhed. Samtidigt kan man få produkterne testet i de analytiske fødevarelaboratorier og med forbrugerpanelet på Teknologisk Institut:

– Vores produktudviklere arbejder dagligt med smag, tekstur og holdbarhed. Både inden for sundere fødevarer, men også det plantebaserede område. Her har vi en unik mulighed for at sætte fokus på, at nye kategorier begynder med så lavt fedt og saltindhold som muligt, så vi ikke senere skal vænne forbrugerne til en ny smag, slutter Eva-Marie Lange.

Fakta om rapporten:

Baseret på interviews med en række danske ingrediensvirksomheder i efteråret 2020 beskriver rapporten, hvilke løsninger man kan finde hos de danske ingrediensproducenter. Derudover er 1.845 forbrugere blevet interviewet i forhold til forbrugernes holdning til tilsætningsstoffer og andre ingredienser.

Du finder hele rapporten på Teknologisk Instituts hjemmeside eller hos Fødevarestyrelsen:

http://www.bitly.com/tirapport2021.

Artiklen er bragt i LevnedsmiddelBladet nr. 2 2021

Skrevet i: Forskning og uddannelse, Fødevareproduktion, Miljø og sundhed, Råvarer og ingredienser, Top

Seneste nyt fra redaktionen

MLDK: Stærk politisk vilje kan afværge de værste designfejl i det udvidede producentansvar

Detailhandel og en grosEmballageMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed16. 09. 2025

Regeringen har aftalt at ville fjerne emballageafgiften samt udtrykt vilje til at indføre et loft over kommunernes andel af producentansvaret. Det mødes med stor tilfredshed hos Mærkevareleverandørerne. ”Det er stærkt, at regeringen har aftalt en ramme for et loft over, hvor store omkostninger

Flasker gemt i 130 år vidner om dansk smøreventyr og datidens hygiejne

Forskning og uddannelse16. 09. 2025

To glemte flasker i en kælder på Frederiksberg med bakteriekulturer fra 1890’erne har givet forskere fra Københavns Universitet et enestående indblik i Danmarks smøreventyr. Gennem avanceret DNA-analyse har de undersøgt indholdet i flaskerne som blandt andet bød på flere bakterielle overraskelser og

Hotel- og Restaurantskolen partner i udvikling af serviceuddannelser i Sønderjylland

AktueltForskning og uddannelse16. 09. 2025

Sønderborg Kommune, Hotel- og Restaurantskolen i Valby, EUC Syd og lokale samarbejdspartnere vil sammen undersøge muligheden for at etablere serviceuddannelser inden for hotel-, restaurations- og turismebranchen med internationalt udsyn og stærk lokal forankring. Et nyt partnerskab er ved at

Finansminister Nicolai Wammen besøgte økologisk succes, der har reduceret sit klimaaftryk med hele 38 procent udelukkende på fødevarer

AktueltFoodserviceMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed16. 09. 2025

Mandag den 15. september lagde finansminister Nicolai Wammen vejen forbi Regionshospitalet i Randers for at lade sig inspirere af en af landets største økologiske succeser. Kan man reducere sit klimaaftryk, sænke sit madspild, spise langt mere efter kostrådene – for eksempel 580 procent flere

Mere end to ud af tre generation z’ere erstatter ugentligt et måltid med snacks

FoodserviceMiljø og sundhedTop16. 09. 2025

En ny undersøgelse fra analysevirksomheden YouGov viser, at danskerne ikke er blege for at skippe et måltid og erstatte det med en hurtig snack på farten. Specielt den yngre generation tyer oftere til det hurtige og lette alternativ. Den tendens bekymrer ernæringsekspert. Mad på farten kommer i

Rekordstor opbakning til inspirationsmessen ’Madscenen – for professionelle’

AktueltMesser og konferencer11. 09. 2025

Onsdag den 10. september var fødevareleverandøren Dagrofa Foodservice værter for inspirationsmessen ’Madscenen – for professionelle’ i TAP1 i København. Der var i år rekordstor opbakning til arrangementet med over 160 udstillere og 1.700 deltagere. En stor del af den danske fødevarebranche

Anuga Fine Food 2025 starter med rekorddeltagelse: Over 4.300 udstillere præsenterer premium-fødevarer

Messer og konferencer11. 09. 2025

Med omkring 4.300 udstillere og 135 fællesstande åbner Anuga Fine Food 2025 i Köln i sin hidtil største udgave. Fagmessen under Anuga-paraplyen viser, hvordan delikatesser, gourmetprodukter og basisfødevarer vinder global betydning. Fra Altunkaya Ins. Nak. Gida Tic. A.S. over Calvo

Dagrofa reagerer på efterspørgsel: Mere end 40 nye varer i eget brand

Detailhandel og en gros11. 09. 2025

Dagrofa har stigende salg af kædernes egne mærker. Nu kan kunderne møde mere end 40 nye produkter i premium-mærket OMHU. Ost, pølser, laks, ris, pasta og pastasovs. Dagrofas premiumbrand OMHU har lige fået tilført mere end 40 nye varer, som er rettet mod forbrugere, der også kigger efter luksus

Ostefest i København: Smag på 86 danske oste

AktueltMejeriMesser og konferencer11. 09. 2025

Lørdag den 20. september serverer ’Cheese Copenhagen’ et stort - og gratis - ostebord i TorvehallerneKBH: 86 danske oste fra store og små mejerier.  Er man interesseret i ost, bør man lægge vejen forbi det københavnske madmekka TorvehallerneKBH lørdag den 20. september. Fra kl. 11 til 16

Aarhusiansk kaffefestival skaber arbejdspladser til personer med særlige udfordringer

DrikkevarerMesser og konferencerTop11. 09. 2025

Festivalen Kaffe & Sensorik, der vender tilbage til Aarhus i oktober, samarbejder med den socialøkonomiske virksomhed Social Craft om at skabe nye arbejdspladser til dém, der befinder sig på kanten af arbejdsmarkedet. Når festivalen Kaffe & Sensorik indtager Aarhus Congress Center den

Tilmeld Nyhedsbrev

Tilmeld dig til dit online branchemagasin/avis

 
 
 
 
Få fuld adgang til indlægning af egne pressemeddelelser… Læs mere her

/Nyheder

  • Dagrofa Foodservice A/S

    Ny butikschef i Dagrofa Foodservice Herning har stort lokalt kendskab

  • DENIOS ApS

    Sådan får du op til 50 % mere lagerkapacitet

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Busch Vacuum Solutions fremviser avancerede produkter fra Pfeiffer Vacuum+Fab Solutions på LabDays

  • Dagrofa Foodservice A/S

    Sommerklassikere som grillpølser og flødeis er fortsat meget populære

  • DENIOS ApS

    Ses vi på HI-messen?

  • DENIOS ApS

    Her er nøglen til at undgå kontakt med defekte lithium-ion-batterier

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Guide: Hvornår skal du reparere vs. udskifte din vakuumpumpe?

  • DENIOS ApS

    NYHED: Brandsikkert opsamlingskar til opbevaring i sprinklerområder

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Pfeiffer Vacuum+Fab Solutions lancerer nyt globalt websted

  • DENIOS ApS

    Slut med at lede – få overblik over dine materialer 24/7

Vis alle nyheder fra vores FOKUSpartnere ›

Seneste Nyheder

  • MLDK: Stærk politisk vilje kan afværge de værste designfejl i det udvidede producentansvar

    16.09.2025

  • Flasker gemt i 130 år vidner om dansk smøreventyr og datidens hygiejne

    16.09.2025

  • Hotel- og Restaurantskolen partner i udvikling af serviceuddannelser i Sønderjylland

    16.09.2025

  • Finansminister Nicolai Wammen besøgte økologisk succes, der har reduceret sit klimaaftryk med hele 38 procent udelukkende på fødevarer

    16.09.2025

  • Mere end to ud af tre generation z’ere erstatter ugentligt et måltid med snacks

    16.09.2025

  • Rekordstor opbakning til inspirationsmessen ’Madscenen – for professionelle’

    11.09.2025

  • Anuga Fine Food 2025 starter med rekorddeltagelse: Over 4.300 udstillere præsenterer premium-fødevarer

    11.09.2025

  • Dagrofa reagerer på efterspørgsel: Mere end 40 nye varer i eget brand

    11.09.2025

  • Ostefest i København: Smag på 86 danske oste

    11.09.2025

  • Aarhusiansk kaffefestival skaber arbejdspladser til personer med særlige udfordringer

    11.09.2025

  • Ny digital løsning skal fjerne administrativt bøvl i danske professionelle køkkener

    09.09.2025

  • Bager fra Ørum skal kæmpe for Danmark ved EuroSkills 2025 i Herning

    09.09.2025

  • DLG Group kickstarter pilotprojekt, der skal dokumentere effekterne af regenerativ dyrkning

    09.09.2025

  • To nye profiler i Danish Crowns bestyrelse

    09.09.2025

  • Nyt ambassadørkorps skal styrke Food Festivals fremtid

    09.09.2025

Alle nyheder ›

Læs også TechMedias 2 fødevaremagasiner online

Annoncering i TechMedias 2 fødevaremagasiner

KONTAKT

TechMedia A/S
Naverland 35
DK – 2600 Glostrup
www.techmedia.dk
Telefon: +45 43 24 26 28
E-mail: info@techmedia.dk
Privatlivspolitik
Cookiepolitik