• Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • MESSEOVERSIGT
  • KONTAKT
  • ANNONCERING
  • PARTNERLOGIN

FødevareFOKUS

Fokus på fødevareteknologi og fødevarer

  • Brød og kager
  • Certificering
  • Detailhandel og en gros
  • Drikkevarer
  • Emballage
  • Foodservice
  • Forskning og uddannelse
  • Frugt og grønt
  • Fødevareproduktion
  • Fødevaresikkerhed
  • Konfekture
  • Kød, fisk og fjerkræ
  • Markedsføring
  • Mejeri
  • Messer og konferencer
  • Miljø og sundhed
  • Politik og eksport
  • Råvarer og ingredienser
  • Økologi og bæredygtighed
  • Link til Klimateknologi

FoodserviceFrugt og grøntTop22. 01. 2020 | Kasper Mundt-Nielsen

Nudging har fået gæsterne til at gå amok i grønt

FoodserviceFrugt og grøntTop22. 01. 2020 By Kasper Mundt-Nielsen

Kantinen på Trelleborg Sealing Solutions har med blid ”nudging” mangedoblet gæsternes indtag af grønt. Fordi køkkenet bruger detaljeret langtidsplanlægning og har stort fokus på spild og råvareudnyttelse, kan de levere måltider, som primært består af økologiske lokale råvarer i topklasse.

Af Lars Roest-Madsen

Kantinen hos Trelleborg Sealing Solutions vandt prisen som årets kantine i 2019. (Foto: Michael Boesen)

Et fordoblet indtag af grøntsager og grønne retter. Så meget har årets vinder af Landbrug & Fødevarers Kantinepris været med til at rokke ved gæsternes spisevaner. Malte Sejer Sørensen er køkkenchef i kantinen på industrivirksomheden Trelleborg Sealing Solutions i Helsingør, hvor han ved hjælp af blide former for ”nudging” har sat gang i en glidende bevægelse i gæsternes måltidsvaner. Nudging vil sige, at man blidt ”puffer” gæsterne i den rigtige retning ved at gøre de sunde valg nemme og indlysende. Blandt andet er det første, gæsterne møder i buffeten, en bemandet station med grønne og sunde retter.

– Det er utrolig vigtigt for os, at alle tales med og ikke til. Bemandingen er med til at inddrage gæsterne og aktivere deres sanser, så vi både kan lede dem på vej til noget, de kan lide, mens der samtidig åbnes for, at vi kan udfordre dem med nye smagsoplevelser, fortæller køkkenchefen.

Minutiøs planlægning og leverandørsamarbejde får høj kvalitet og pris til at gå op 

Det øgede fokus på vejledning har givet pote i overraskende høj grad, fortæller Malte Sejer Sørensen. Et øget indtag af grønt giver mening både i forhold til medarbejdernes sundhed, men også i forhold til at kunne levere måltider, der holder prisen, men som ikke desto mindre er fremstillet med råvarer i topklasse. Kantinen samarbejder for eksempel med en række lokale økologiske avlere, og selv om deres produkter er dyrere end konventionelle, så kan de indarbejdes på menuen, fordi køkkenet og leverandøren planlægger året i fællesskab.

– Vi har et supergodt samarbejde med Stengården, som leverer vores æg og meget af vores sæsongrønt. Gennem tæt dialog planlægger vi det sådan, at de for eksempel dyrker specifikke afgrøder til os i de mængder, vi skal bruge. Det betyder, at de ikke står med en overproduktion, og vi ved på den anden side, at vi kan få det, vi skal bruge til den aftalte pris, fortæller køkkenchefen.

Hans arbejde er ikke gået ubemærket hen. Kantineprisen blev uddelt i maj på Hindsgavl Slot i Middelfart, hvor Lone Marie Eriksen, chefkonsulent i Landbrug & Fødevarer, begrundede valget således:

– Trelleborg Sealing Solutions er den helt rigtige vinder af årets Kantinepris. Malte Sejer Sørensen formår – sammen med sit team – at sætte barren meget højt. Kantinen arbejder aktivt med FN’s verdensmål, og Malte tager i den grad stilling til alt lige fra valg af lokale leverandører, egen forarbejdning og prioritering af sæsonens lokale råvarer. Det er en glæde at opleve det gode håndværk, den store arbejdsglæde, den høje grad af faglig stolthed og meget høje standarder i smagsoplevelserne i den mad, kantinen leverer.

Skepsis blev vendt til ambitioner og højt niveau

Malte Sejer Sørensen har haft Kantineprisen som målsætning, siden han tiltrådte hos Trelleborg Sealing Solutions for fire et halvt år siden. I 2008 blev han udlært fra Restaurant Kanalen i København, og egentlig var det planen, at han skulle fortsætte med snuden i gourmetsporet efterfølgende. Men så ramte finanskrisen branchen som en hammer, og det blev pludselig småt med kokkejobs i gourmetklassen. I stedet fik han job i en kantine, og selv om han indrømmer, at han havde sine fordomme om branchen, så har han ikke set sig tilbage siden. Han fandt ud af, at han her både kunne få lov at arbejde med sæsonråvarer i topklasse og samtidig få afløb for sin kreativitet.

– Jeg var skeptisk i starten, og det var der også grund til. Ideen om en kantinekoks ambitionsniveau holdt generelt stik for 10 år siden, men i dag er virkeligheden en anden. Vi arbejder som på en restaurant på højt niveau. Vi sylter, fermenterer og finder råvarer i naturen, og vi laver alting fra bunden – også vores eget pålæg, fortæller Malte Sejer Sørensen og roser i samme ombæring sit stærke team, som deler både hans passion og hans ambitioner.

Malter Sejer Sørensen fremhæver holdet som afgørende for kantinens succes. Foto: Michael Boesen

Håber på en holdningsændring

Kantinerne plages dog stadig af et ry som holdeplads for dårlige og uambitiøse kokke, og det ærgrer kokken, som især mærker den skepsis, når han skal rekruttere. Han håber derfor, at Kantineprisen kan fungere som løftestang, ikke bare for hans eget køkken, men for hele segmentet.

– Jeg er virkelig glad for prisen, for jeg synes, at det er med til at give noget kredit til et område, som der efter min mening er for lidt fokus på. Kantinen er virksomhedens hjerte, og gastronomi er en kommunikativ ressource, som man kan få meget stor værdi ud af. Det er for længst bevist, at mad kan øge medarbejdertrivsel og glæde betragteligt.

Her er bæredygtighed ikke en floskel

På Trelleborg Sealing Solutions bruger man FN’s 17 verdensmål som en generel rettesnor for virksomheden. Derfor er blandt andet lokal forankring, økologi og dyrevelfærd en absolut prioritet i kantinen. Det er blevet moderne at sige, men hos vinderen af Kantineprisen sættes der handling bag.

– Alle påstår jo efterhånden, at de er bæredygtige, men hos os er bæredygtighed og dyrevelfærd ikke en floskel. Vores kødforbrug er for det første ikke særlig stort, og vi arbejder tæt sammen med Kødsnedkeren, som skaffer os lokale dyr fra små landbrug, hvor dyrenes liv giver mening. For eksempel når de bliver brugt til afgræsning af naturområder og dermed får naturligt foder, mens de samtidig bidrager til økosystemets værdikæde, fortæller Malte Sejer Sørensen.

Planlægning og portionering mindsker madspild

Bekæmpelse af madspild er heldigvis kommet i fokus i hele restaurant- og cateringsegmentet, og et stort spild fra buffeten er stadig en akilleshæl for kantinerne. Malte Sejer Sørensen har forsøgt at omgå spildet ved at øge graden af portionsanretninger og mindske antallet af ting på buffeten – og igen planlægge ned til mindste detalje.

– Hvis du vil madspild til livs, skal du ikke tænke på, hvad du vil bruge spildet til, men i stedet fokusere på at undgå spild. Det er tidskrævende og dermed også dyrt at lave rester om til nye produkter, så vi vil hellere lægge produktionen om, så der slet ikke er noget spild. Der må selvfølgelig ikke mangle rugbrød, men vi kører det meget stramt og prøver at ramme præcis det antal, der skal bruges.

Skrevet i: Foodservice, Frugt og grønt, Top

Seneste nyt fra redaktionen

MLDK: Stærk politisk vilje kan afværge de værste designfejl i det udvidede producentansvar

Detailhandel og en grosEmballageMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed16. 09. 2025

Regeringen har aftalt at ville fjerne emballageafgiften samt udtrykt vilje til at indføre et loft over kommunernes andel af producentansvaret. Det mødes med stor tilfredshed hos Mærkevareleverandørerne. ”Det er stærkt, at regeringen har aftalt en ramme for et loft over, hvor store omkostninger

Flasker gemt i 130 år vidner om dansk smøreventyr og datidens hygiejne

Forskning og uddannelse16. 09. 2025

To glemte flasker i en kælder på Frederiksberg med bakteriekulturer fra 1890’erne har givet forskere fra Københavns Universitet et enestående indblik i Danmarks smøreventyr. Gennem avanceret DNA-analyse har de undersøgt indholdet i flaskerne som blandt andet bød på flere bakterielle overraskelser og

Hotel- og Restaurantskolen partner i udvikling af serviceuddannelser i Sønderjylland

AktueltForskning og uddannelse16. 09. 2025

Sønderborg Kommune, Hotel- og Restaurantskolen i Valby, EUC Syd og lokale samarbejdspartnere vil sammen undersøge muligheden for at etablere serviceuddannelser inden for hotel-, restaurations- og turismebranchen med internationalt udsyn og stærk lokal forankring. Et nyt partnerskab er ved at

Finansminister Nicolai Wammen besøgte økologisk succes, der har reduceret sit klimaaftryk med hele 38 procent udelukkende på fødevarer

AktueltFoodserviceMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed16. 09. 2025

Mandag den 15. september lagde finansminister Nicolai Wammen vejen forbi Regionshospitalet i Randers for at lade sig inspirere af en af landets største økologiske succeser. Kan man reducere sit klimaaftryk, sænke sit madspild, spise langt mere efter kostrådene – for eksempel 580 procent flere

Mere end to ud af tre generation z’ere erstatter ugentligt et måltid med snacks

FoodserviceMiljø og sundhedTop16. 09. 2025

En ny undersøgelse fra analysevirksomheden YouGov viser, at danskerne ikke er blege for at skippe et måltid og erstatte det med en hurtig snack på farten. Specielt den yngre generation tyer oftere til det hurtige og lette alternativ. Den tendens bekymrer ernæringsekspert. Mad på farten kommer i

Rekordstor opbakning til inspirationsmessen ’Madscenen – for professionelle’

AktueltMesser og konferencer11. 09. 2025

Onsdag den 10. september var fødevareleverandøren Dagrofa Foodservice værter for inspirationsmessen ’Madscenen – for professionelle’ i TAP1 i København. Der var i år rekordstor opbakning til arrangementet med over 160 udstillere og 1.700 deltagere. En stor del af den danske fødevarebranche

Anuga Fine Food 2025 starter med rekorddeltagelse: Over 4.300 udstillere præsenterer premium-fødevarer

Messer og konferencer11. 09. 2025

Med omkring 4.300 udstillere og 135 fællesstande åbner Anuga Fine Food 2025 i Köln i sin hidtil største udgave. Fagmessen under Anuga-paraplyen viser, hvordan delikatesser, gourmetprodukter og basisfødevarer vinder global betydning. Fra Altunkaya Ins. Nak. Gida Tic. A.S. over Calvo

Dagrofa reagerer på efterspørgsel: Mere end 40 nye varer i eget brand

Detailhandel og en gros11. 09. 2025

Dagrofa har stigende salg af kædernes egne mærker. Nu kan kunderne møde mere end 40 nye produkter i premium-mærket OMHU. Ost, pølser, laks, ris, pasta og pastasovs. Dagrofas premiumbrand OMHU har lige fået tilført mere end 40 nye varer, som er rettet mod forbrugere, der også kigger efter luksus

Ostefest i København: Smag på 86 danske oste

AktueltMejeriMesser og konferencer11. 09. 2025

Lørdag den 20. september serverer ’Cheese Copenhagen’ et stort - og gratis - ostebord i TorvehallerneKBH: 86 danske oste fra store og små mejerier.  Er man interesseret i ost, bør man lægge vejen forbi det københavnske madmekka TorvehallerneKBH lørdag den 20. september. Fra kl. 11 til 16

Aarhusiansk kaffefestival skaber arbejdspladser til personer med særlige udfordringer

DrikkevarerMesser og konferencerTop11. 09. 2025

Festivalen Kaffe & Sensorik, der vender tilbage til Aarhus i oktober, samarbejder med den socialøkonomiske virksomhed Social Craft om at skabe nye arbejdspladser til dém, der befinder sig på kanten af arbejdsmarkedet. Når festivalen Kaffe & Sensorik indtager Aarhus Congress Center den

Tilmeld Nyhedsbrev

Tilmeld dig til dit online branchemagasin/avis

 
 
 
 
Få fuld adgang til indlægning af egne pressemeddelelser… Læs mere her

/Nyheder

  • Dagrofa Foodservice A/S

    Ny butikschef i Dagrofa Foodservice Herning har stort lokalt kendskab

  • DENIOS ApS

    Sådan får du op til 50 % mere lagerkapacitet

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Busch Vacuum Solutions fremviser avancerede produkter fra Pfeiffer Vacuum+Fab Solutions på LabDays

  • Dagrofa Foodservice A/S

    Sommerklassikere som grillpølser og flødeis er fortsat meget populære

  • DENIOS ApS

    Ses vi på HI-messen?

  • DENIOS ApS

    Her er nøglen til at undgå kontakt med defekte lithium-ion-batterier

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Guide: Hvornår skal du reparere vs. udskifte din vakuumpumpe?

  • DENIOS ApS

    NYHED: Brandsikkert opsamlingskar til opbevaring i sprinklerområder

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Pfeiffer Vacuum+Fab Solutions lancerer nyt globalt websted

  • DENIOS ApS

    Slut med at lede – få overblik over dine materialer 24/7

Vis alle nyheder fra vores FOKUSpartnere ›

Seneste Nyheder

  • MLDK: Stærk politisk vilje kan afværge de værste designfejl i det udvidede producentansvar

    16.09.2025

  • Flasker gemt i 130 år vidner om dansk smøreventyr og datidens hygiejne

    16.09.2025

  • Hotel- og Restaurantskolen partner i udvikling af serviceuddannelser i Sønderjylland

    16.09.2025

  • Finansminister Nicolai Wammen besøgte økologisk succes, der har reduceret sit klimaaftryk med hele 38 procent udelukkende på fødevarer

    16.09.2025

  • Mere end to ud af tre generation z’ere erstatter ugentligt et måltid med snacks

    16.09.2025

  • Rekordstor opbakning til inspirationsmessen ’Madscenen – for professionelle’

    11.09.2025

  • Anuga Fine Food 2025 starter med rekorddeltagelse: Over 4.300 udstillere præsenterer premium-fødevarer

    11.09.2025

  • Dagrofa reagerer på efterspørgsel: Mere end 40 nye varer i eget brand

    11.09.2025

  • Ostefest i København: Smag på 86 danske oste

    11.09.2025

  • Aarhusiansk kaffefestival skaber arbejdspladser til personer med særlige udfordringer

    11.09.2025

  • Ny digital løsning skal fjerne administrativt bøvl i danske professionelle køkkener

    09.09.2025

  • Bager fra Ørum skal kæmpe for Danmark ved EuroSkills 2025 i Herning

    09.09.2025

  • DLG Group kickstarter pilotprojekt, der skal dokumentere effekterne af regenerativ dyrkning

    09.09.2025

  • To nye profiler i Danish Crowns bestyrelse

    09.09.2025

  • Nyt ambassadørkorps skal styrke Food Festivals fremtid

    09.09.2025

Alle nyheder ›

Læs også TechMedias 2 fødevaremagasiner online

Annoncering i TechMedias 2 fødevaremagasiner

KONTAKT

TechMedia A/S
Naverland 35
DK – 2600 Glostrup
www.techmedia.dk
Telefon: +45 43 24 26 28
E-mail: info@techmedia.dk
Privatlivspolitik
Cookiepolitik