Den 2. maj er fem madiværksætter inviteret i ’Mavens Hule’, hvor de skal pitche deres nytænkende madprodukt for et dommerpanel, der kan give dem adgang til Compass Groups kantiner landet over.
Et garvet dommerpanel bestående af fire fødevareentusiaster inden for foodservicesektoren skal smage og bedømme innovative madprodukter, når de får besøg af fem nyopstartede madiværksættere, der skal pitche deres produkt i Mavens Hule til fødevaremessen Food, Trends & Sustainability.
De fem fødevareiværksættere, der lukkes ind i Mavens Hule er Havsmag (tang), uhhmami (plantebaseret fond og smag), Agrain (fødevareingrendienser af upcyclet mask), Contempehrary (nordisk tempeh) og Manna Food (plantebaserede økologiske produkter). De har alle til fælles, at deres produkter har en bæredygtig profil.
Bred erfaring i dommerjuryen
Dommerpanelet, der skal vurdere deres bud på fremtidens madprodukt, består af madekspert Mads Marschall, som er fhv. medejer af Sol over Gudhjem og fhv. generalsekretær hos The Foundation Bocuse D’or Danmark, Anne Ruberg, indkøbsdirektør hos Compass Group, Nabil Habhabi, markedschef hos Dagrofa Foodservice og Jesper Knudsen, som er køkkenchef hos Compass Group.
Iværksætterbrandet, som imponerer dommerne mest, bliver inviteret ind i Dagrofa Foodservices portefølje af leverandører, og da de er Compass Groups fødevareleverandør, kan vinderproduktet fremover bestilles hjem til deres kantiner landet over.
Nabil Habhabi, som er markedschef hos Dagrofa Foodservice, og er med som en del af dommerpanelet, fortæller, hvordan han vil vurdere madiværksætternes produkter:
”Først og fremmest på kvaliteten af de ingredienser og råvarer, som de bruger i deres produkter. Fødevaresikkerheden skal de selvfølgelig have helt styr på, og så er jeg også meget optaget af, hvordan de har indtænkt bæredygtighed i deres produkter og produktion.
Rent forretningsmæssigt er det vigtigt, at de udviser en god forståelse for deres målgruppe og generelt for foodservicemarkedet. Endelig kommer jeg også til at vægte, hvorvidt iværksætterne har lagt en god plan for opskalering af deres virksomhed, hvis det nu viser sig, at efterspørgslen på deres produkter vokser hurtigt”.
Oprindelse betyder også noget
I Mavens Hule vil der være fokus på smag, konsistens, tekstur og balance, men også oprindelse af produktet, og om det er lokalt forankret, produktets bæredygtige profil samt klimabelastningen.
Da vinderprisen er, at produktet kan leveres til Compass Groups kantiner via Dagrofa Foodservice, er det også vigtigt, det lever op til kantineleverandørens forretningsområder:
”Fremtidens grønne madscene udvikler sig med stor hast, og vores kunder efterspørger det i større stil. De stiller krav til bæredygtighed, og at vi løbende fornyer vores tilbud – uden at gå på kompromis med smag. Derfor er vi altid på udkig efter nye muligheder, der både smager godt, men som understøtter Compass Groups og vores kunders bæredygtighedsrejse. Jeg glæder mig til at se, hvad fødevareiværksætterne har med til os, for hvis vi skal lykkes med hele tiden at løfte barren for at skabe flere bæredygtige tilbud, så er vi afhængige af, at vores leverandører udfordrer os med nye innovative muligheder,” siger Anne Ruberg, som er indkøbsdirektør hos Compass Group.
Vinderen kåres på dagen
Alle iværksætterne får tid til at pitche deres produkt, hvorefter der er afsat tid til at smage og til spørgsmål. Når alle har pitchet sine produkter, vil dommerne evaluere, og vinderen vil blive kåret senere samme dag.