I et marked, hvor fremtiden bliver stadig sværere at forudsige, er det vigtigere end nogensinde at tænke i madspildsløsninger, hvis vi skal mindske madspildet. Madspild forventes i år at nå nye højder grundet nedlukninger og aflysninger.
Vi smider mere end 700.000 tons mad i skraldespanden, og ifølge Miljøministeriet står fødevareindustrien for 19 procent af spildet – altså mere end 133.000 tons mad går til spilde allerede før det når ud til forhandlerne.
Vi må forvente, at spildet i industrien i år vil blive noget større, da Corona-situationen har betydet, at en række arrangementer er blevet aflyst og flere spisesteder har holdt lukket. Uforudsigeligheden har gjort det svært for producenterne at planlægge de rette mængder og medfører en usikkerhed i afsætningen.
Stifter af bryggeriet Mikkeller, Mikkel Borg Bjergsø udtaler til TV2 NEWS:
– Det tager cirka tre måneder at producere en øl; fra koncept til den er hos forhandleren – og for tre måneder siden var situationen en helt anden end i dag.
Mikkeller risikerer derfor, at brænde inde med store mængder julebryg, da man i sommer ikke kunne forudsige, at der ikke skulle holdes julefrokoster i år.
Artiklen forsætter efter billedet
Direktør i Landbrug og Fødevarer, Flemming Nør-Pedersen forklarer til TV2 NEWS, at de politiske indgreb gør, at det bliver sværere at forudsige det fremtidige marked og, at det derved bliver sværere at planlægge mængderne, der skal produceres. Han siger, at selvom vi ikke spiser mindre i december, er købemønsteret anderledes og færre måltider end tidligere, vil blive indtaget til eksempelvis julefrokoster på restauranter. Han påpeger, at de er i tæt dialog med hele værdikæden, fra producenter til aftagere, men de politiske indgreb skaber hurtige ændringer i markedet, der gør det svært at mindske madspildet.
En stribe fødevareproducenter har allieret sig med madspildsvirksomheden Too Good To Go om salg af overskudsvarer via blandt andet fabrikssalg.
Blandt de producenter og bryggerier, der har indledt samarbejde med Too Good To Go, er saft- og juicekoncernen CO-RO, den økologiske producent af bl.a. saft, øl og sodavand, Søbogaard, bryggerierne Mikkeller og People Like Us og kyllingeproducenten HKScan Danmark.
Søbogaard er én af de producenter, som har mærket konsekvenserne af Corona.
– Pludselig var alle vores kernekunder lukket ned, så der stod vi med et enormt parti varer, som vi ikke ville kunne nå at afsætte inden udløbsdatoen. Vi kontaktede derfor Too Good To Go for at høre, om de kunne hjælpe, og sammen udviklede vi et koncept, hvor varerne bliver solgt til nedsat pris via lykkeposer, der kan afhentes på vores matrikler i Herning og Borup. Vi er nu kommet af med næsten alt, der var i overskud efter nedlukningen, fortæller Ellen Nielsen, der ejer Søbogaard.
Artiklen forsætter efter billedet
Søbogaard lægger selv varer i appen, når behovet er der og har på få måneder solgt næsten 700 lykkeposer med 24 flasker i hver. Dermed er størstedelen af overskudsproduktionen blevet reddet fra at gå til spilde, og resten er doneret til julehjælp.
Også HKScan Danmark, som producerer Rose Kylling, har fundet en effektiv løsning på madspildsproblematikken.
– Hos Rose Kylling oplever vi til tider en unøjagtig prognose, som medfører for mange varer på lager. Den usikre situation under Corona har især givet os udfordringer med hensyn til at forudsige behovet for de enkelte produkttyper. For at undgå madspild har vi derfor kigget ind i løsninger til, hvordan vi bedst muligt kunne bruge de resterende varer. En af de løsninger er blevet Too Good To Go, fortæller Tanja Zacho fra Rose kyllings marketingafdeling.
Kyllingeproducenten og Too Good To Go har i fællesskab udviklet en løsning, hvor lykkeposer med forskellige varianter af kylling bliver solgt via Too Good To Go-appen og afhentes direkte hos HKScans lager i Struer.
– For HKScan yder samarbejdet med Too Good To Go et væsentligt bidrag til vores målsætning om at reducere madspild. Lykkeposekonceptet forener vores ønske om at udnytte ressourcerne mere effektivt med forbrugernes lyst til at få en overraskelse og mere smagfuld kylling for pengene. Reduktionen af madspild spiller desuden en vigtig rolle i virksomhedens CSR-program. Så for os var det en nem beslutning, da muligheden for at minimere mængden af kasseret kylling viste sig. Samtidig letter det på samvittigheden, at god mad ikke går til spilde, fortsætter Tanja Zacho.
Artiklen forsætter efter billedet
Landechef hos Too Good To Go, Heidi Boye, er begejstret over, at så mange mange producenter tænker i madspildsløsninger og hjælper gerne, hvis andre er udfordrede.
– Corona er en stor udfordring for mange producenter og grossister. Og beskæftiger man sig med sæsonvarer som juleøl og marcipan, kæmper man i forvejen med stort spild i december, da efterspørgslen jo stopper brat, når julen er slut. Vi håber derfor, at vi kan inspirere producenterne til at tænke i alternative afsætningsformer allerede nu, så varerne ikke ender i en container eller i kloakken. Vi hjælper meget gerne og kan rykke hurtigt, hvis der er behov for det, siger Heidi Boye.