• Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • MESSEOVERSIGT
  • KONTAKT
  • ANNONCERING
  • PARTNERLOGIN

FødevareFOKUS

Fokus på fødevareteknologi og fødevarer

  • Brød og kager
  • Certificering
  • Detailhandel og en gros
  • Drikkevarer
  • Emballage
  • Foodservice
  • Forskning og uddannelse
  • Frugt og grønt
  • Fødevareproduktion
  • Fødevaresikkerhed
  • Konfekture
  • Kød, fisk og fjerkræ
  • Markedsføring
  • Mejeri
  • Messer og konferencer
  • Miljø og sundhed
  • Politik og eksport
  • Råvarer og ingredienser
  • Økologi og bæredygtighed
  • Link til Klimateknologi

DrikkevarerFoodserviceFrugt og grøntKød, fisk og fjerkræ02. 11. 2023 | Mikkel Bækgaard

Juletraditioner i forandring

DrikkevarerFoodserviceFrugt og grøntKød, fisk og fjerkræ02. 11. 2023 By Mikkel Bækgaard

Selvom den klassiske julefrokost lever i bedste velgående på de traditionsrige restauranter, blæser der også nye vinde over det danske julelandskab. Flere og flere ønsker at gå i en anden retning med noget helt andet på tallerkenen og i glasset.

Artiklen i magasinet Food&Drink

Af Rasmus Palsgård (artikel fra Food&Drink nr 9, 2023)

Juletid er traditionstid – også når det kommer til mad. Og traditioner, de kan være svære at lave om på. Det oplever blandt andet Martin Knudsen, tjener gennem mange år på den populære restaurant Kohalen i Aarhus, som er berømt blandt de lokale for sit klassiske smørrebrød og traditionelle danske retter:

– Vores julemad er, som den altid har været. Hvis vi prøver at lave noget om, så bliver folk nærmest lidt fornærmede. Prøver vi noget nyt af på vores stamgæster, så er svaret bare nej, siger Martin Knudsen.

Kohalen har gæster i alle aldersgrupper, og selv om eksempelvis de unge studerende ifølge Martin Knudsen er mere åbne over for nye tiltag, er det ikke noget, de efterspørger.

– Mange af vores yngre gæster er gennem tiden kommet med deres forældre og bedsteforældre, så de har også en klar ide om, hvad en julefrokost hos os skal indeholde, fortæller han. 

Kvaliteten hæves

Julefrokosten er og bliver en hjørnesten inden for det danske repertoire af traditioner. Hvad enten man kigger mod de større eller mindre byer, kan man sætte tænderne i det klassiske udvalg af sild, fiskefilet og flæskesteg. I takt med, at fokus på bæredygtighed, dyrevelfærd og lokale råvarer fortsat vokser, kan man som gæst også nyde de gode klassikere og samtidig vide, at man støtter lokale producenter. 

Sådan er det eksempelvis på Svogerslev Kro uden for Roskilde. Her har kokken Peter Møller stor succes med det klassiske julebord baseret på de bedste lokale råvarer. 

– Jeg hverken kan eller vil pludselig lave Svogerslev Kro, der har eksisteret siden 1727, om til noget andet, og derfor er vores julefrokost også traditionel. Men man kan lave traditionel julemad på mange måder, og min klare fornemmelse er, at mange vælger os til på grund af de værdier, vi tror på, fortæller Peter Møller, som gør en dyd ud af at vælge lokale råvarer af høj kvalitet. 

– To kilometer i fugleflugt herfra ligger Godis Grønt, som leverer eksklusivt til mig, en anden lokal restaurant og så Noma. Vi laver en såplan i begyndelsen af året, og så betaler jeg på forhånd, så de trygt kan stole på, at de kommer af med deres råvarer. Det gør, at vi stort set er selvforsynende med grønt fra dem. Ænderne og grisene er også nøje udvalgt. Jeg elsker eksempelvis at købe gris fra Birthesminde (i Vipperød, red.).

Tilgangen til gode, lokale råvarer er noget, som virksomhederne sætter pris på, når de skal reservere årets julefrokost. 

– Mange virksomheder vil gerne associeres med de rigtige værdier såsom fokus på bæredygtighed og kvalitet og vise over for deres medarbejdere, at de går op i, hvad vi putter i vores mave, fortæller Peter Møller. 

Plads til luksus

Retter vi blikket mod Sydfyn, finder vi en af dansk gastronomis gamle bastioner i form af Falsled Kro. Her har man ikke tidligere dyrket julefrokosten som koncept, men det er for alvor ved at komme ind under huden på kroen, der tidligere på året som det første overnatningssted uden for København har opnået status af femstjernet hotel. 

– Klassisk julefrokost med fiskefilet og flæskesteg med rødkål har bare ikke rigtig ramt ind i det, vi står og laver lørdag aften, så det er ikke noget, vi tidligere har rykket på – men sidste år prøvede vi at give det vores eget twist. Det blev en stor succes, så vi gentager det i år med julefrokost hver søndag i advent, fortæller Kasper Hasse, direktør på Falsled Kro, om stedets julefrokost, som har fået et godt nyk opad på luksusbarometret. 

– Vi gør det på vores egen måde. Rødspættefileten er skiftet ud med pighvar, og vi serverer vores hjemmerøgede laks med æg royal og trøffel. Vi gør meget ud af at finde de helt rigtige lokale råvarer og serverer eksempelvis lokalt skudt vildand. Vi er virkelig glade for den modtagelse, vores julefrokost har fået, fortæller Kasper Hasse. 

Flere går i anden retning

Det ville med al tydelighed være forkert at påstå, at den traditionelle julefrokost er i fare. Når det er sagt, oplever en lang række restauranter, som ellers ikke slår sig op på julefrokost, at både privatpersoner og virksomhed i stigende grad efterspørger noget helt andet. Det gælder eksempelvis hos bøfkæden MASH, som i løbet af de seneste år har oplevet en stigning i antallet af selskaber i juletiden. 

– I bund og grund har vi siden åbningen af MASH taget afstand fra julefrokoster, som efter vores opfattelse ofte har handlet mere om at få en pind i øret end så meget andet. 

Derfor var vi i begyndelsen også en smule overraskede over, at mange begyndte at vælge os aktivt til, når de skulle holde julefrokost. En julefrokost hos os er lig med en god aften på MASH med godt kød og god vin, og så har vi med tiden gjort det en smule mere juleagtigt, eksempelvis med en cocktail med stjerneanis og mandler, siger Mikkel Glahn, partner og marketingchef hos MASH.

Man har dog her implementeret én meget klassisk juleservering, som gæsterne insisterer på at få. 

– Siden vi i 2009 lancerede risalamanden fra Le Sommelier, er det simpelthen blevet en fast del af vores julefrokost. Den vil gæsterne bare have, siger Mikkel Glahn. 

Mindre kød og alkohol

Mikkel Glahn peger også på, at man hos MASH ser en tendens i retning af mindre kød og alkohol. For en restaurant, der slår sig op på at sælge bøffer og rødvin, er det umiddelbart ikke opløftende, men sådan ser Mikkel Glahn ikke på det. 

– I dag vil både privatpersoner og virksomheder gerne dele en masse forskellige serveringer. De vil ikke længere have hver deres store bøf. I stedet for bestiller de mindre kød, men af højere kvalitet, og så får de smagt flere forskellige udskæringer. Vi oplever det samme på vinsiden. Folk drikker mindre, men bedre. Mange virksomheder ønsker i højere grad, at en julefrokost skal være en anledning til at få nogle gode snakke og så gå hjem, mens man stadig kan gå lige, siger han. 

Sushi i julegevandter

Fisk er ganske vist en fast bestanddel af en klassisk julefrokostmenu, dog sjældent i rå tilstand. Ikke desto mindre oplever sushikæden Sticks’n’Sushi en markant øget efterspørgsel på julefrokostarrangementer for virksomheder og private. 

– Vi ser en klar tendens i retning af en sundere og mere let form for julefrokost. Det er en tendens, vi for alvor har set udvikle sig på vores restauranter i London, og nu er det for alvor også kommet til Danmark. Vi hører især, at folk ikke orker at fylde sig med den tunge, fede julemad en hel måned – og så er sushi bare et godt og anderledes alternativ. Mange virksomheder vil især efter covid-19 også gerne gøre noget mere ud af julefrokosten, og dér passer vi også rigtig godt ind, siger Anders Kjørup, kommerciel direktør hos Sticks’n’Sushi.

Han fortæller også, at restaurantkæden blandt andet har lavet en menu ved navn Sticks’n’Santa, der serveres i juletiden. Han tilføjer ogsp, at kæden udvikler flere og flere grønne alternativer til deres traditionelle stykker sushi, heriblandt en vegansk stick, som er blevet så populær, at den er blevet en del af den faste menu. 

Grøn cateringbølge

Det er ikke kun på restauranterne, at mængden af kød bliver mindre, mens antallet af grønne serveringer stiger. Hos Meyers, der sælger rigtig mange kuverter julefrokost ud af huset, ser de en stor stigning i efterspørgslen på grønne alternativer. 

– Der skal ikke herske tvivl om, at de klassiske traditioner fortsat er vigtige for vores kunder, og det prøver vi ikke at ændre på. Men vi arbejder hele tiden på at finde spændende og velsmagende alternativer, som kan supplere og til tider erstatte nogle af de klassiske kødelementer. Som alternativ til vores andemedister med æble og salvie, som vi steger i brunet smør, har vi arbejdet intenst på at udvikle en vegetarisk medister, og den er blevet virkelig god. I det hele taget har vi gjort menuen meget grønnere og mere frisk. Julefrokosten har efter vores mening brug for noget mere friskhed og syrlighed, siger Jonas Boelt, ansvarlig for Meyers cateringkøkken.

Han ser en stor stigning i bestillingerne af vegetariske julefrokostmenuer. 

– Sidste år fik vi udsolgt af vores vegetariske julemenu, og i år forventer vi at sælge flere end sidste år. Der er virkelig stor efterspørgsel på det, og vi oplever, at mange selskaber bestiller 50/50 normal og vegetarisk menu for simpelthen at prøve begge dele, fortæller Jonas Boelt og fortsætter: 

– Det er en ekstremt spændende tid, og vi udforsker hele tiden, hvordan vi kan udforske og bidrage til den. Der er slet ingen tvivl om, at rigtig mange virksomheder i dag vil have mere bæredygtighed, dyrevelfærd og mindre madspild.

Skrevet i: Drikkevarer, Foodservice, Frugt og grønt, Kød, fisk og fjerkræ

Seneste nyt fra redaktionen

Geia Group køber bake & take

Brød og kagerFoodservice20. 11. 2025

Med opkøbet styrker Geia Group sin position inden for bl.a. instore-bagerier og convenience-kæder, hvor der vil blive sat yderligere fokus på innovation til både danske og udenlandske kunder. bake & take er en velrenommeret leverandør af innovative og kundetilpassede bageriprodukter til

Bornholm tager næste skridt mod Danmarks første lokale rejeproduktion

Forskning og uddannelseFødevareproduktionKød, fisk og fjerkræ20. 11. 2025

Torsdag modtager Bornholms Lakseklækkeri i Nexø de allerførste larver af varmtvandsrejer. Det er en vigtig milepæl i opbygningen af en helt ny fødevareproduktion på øen og etableringen af Danmarks første lokale produktion af varmtvandsrejer. I alt 10.000 rejelarver er på vej til Bornholm, efter

Sticks’n’Sushi åbner i Københavns Lufthavn

AktueltFoodserviceKød, fisk og fjerkræ20. 11. 2025

I løbet af 2027 åbner Sticks’n’Sushi sin første lufthavnsrestaurant som en del af udvidelsen af Terminal 3 i Københavns Lufthavn. Med panoramaudsigt over landingsbanen, en ny bar og et specialdesignet koncept for rejsende kan både faste gæster og førstegangsbesøgende se frem til et nyt sted, hvor de

30 kroner, 6 måltider og en vigtig støtte til mennesker som denne jul spiser på herberger, krisecentre og varmestuer

AktueltDetailhandel og en gros20. 11. 2025

Julen handler om at dele, og i år kan støtten blive til 6 måltider. Støt FødevareBankens indsamling i Netto, og køb julens smukkeste til- og fra-mærker. For kun 30 kroner får du fire juleornamenter, der støtter en vigtig sag, pynter på gaverne og sikrer seks måltider til borgere som denne jul spiser

Millioninvestering skal skabe grøn mad-revolution

Miljø og sundhedTopØkologi og bæredygtighed20. 11. 2025

Nyt innovativt fellowship-program, støttet af Novo Nordisk Fonden, skal uddanne nye frontløbere, der skal bekæmpe madspild og bane vejen for bæredygtige fødevaresystemer. Teknologisk Institut står i spidsen for at drive BioSustainability Design Fellowship Programmet, der samlet set er

Too Good To Go får øget betydning i et økonomisk presset USA

Detailhandel og en grosFoodserviceMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed18. 11. 2025

Mens mange amerikanere kæmper med stigende priser og usikker adgang til mad, har den danske app Too Good To Go fået en større rolle for både borgere og virksomheder. Den danske app Too Good To Go har på få år etableret sig som en markant aktør på det amerikanske marked. Siden lanceringen i 2020

Kulinarisk spydspids udnævnt som Kartoffelambassadør 2025

AktueltFoodserviceFrugt og grøntRåvarer og ingredienser18. 11. 2025

Michelinkok og leder af Culinary Institute by Vejle Erhverv, Per Mandrup, er udnævnt som Kartoffelambassadør 2025 af Danmarks Kartoffel Råd. Kartoflen bør inkluderes på lige fod med linser og bælgfrugter, når de planterige måltider skal på bordet. I hvert fald hvis det står til kulinarisk leder

Forum for Fødevarereklamer: Branche sætter selv aldersgrænse på 15 år for bestemt type reklamer

AktueltMarkedsføringPolitik og eksport18. 11. 2025

Forum for Fødevarereklamer og Læskedrikreklamenævnet hæver aldersgrænsen fra 13 til 15 år for reklamer for fødevarer med højt indhold af sukker, fedt og salt og for reklamer for læskedrikke. Forum for Fødevarereklamer har siden januar 2008 arbejdet for god markedsførings etik i forhold til

Brasserie Carl vinder Årets ret med gris 2025 – og Ti Trin ned vinder for osteret

Kød, fisk og fjerkræMejeriTop18. 11. 2025

Ved et storstilet gallaarrangement blev Årets Ret med Gris og Årets Ret med Ost i går uddelt. Med et imponerende håndværk kan Brasserie Carl således kalde sig vinder af Årets ret med gris 2025, mens Ti Trin Ned tog prisen for den bedste osteret. Brasserie Carl, med Bendix Sixhøj Laursen i

FødevareDanmark: Sænk fødevaremomsen, men hæv ikke priserne andre steder

Detailhandel og en grosPolitik og eksport12. 11. 2025

FødevareDanmark støtter ønsket om lavere fødevaremoms, men afviser De Samvirkende Købmænds (DSK) forslag om at finansiere momsnedsættelsen ved at hæve momsen på ”mindre nødvendige varer”. Torsdag i sidste uge lancerede De Samvirkende Købmænd (DSK) en analyse, der viser, at det er muligt at

Tilmeld Nyhedsbrev

Tilmeld dig til dit online branchemagasin/avis

 
 
 
 
Få fuld adgang til indlægning af egne pressemeddelelser… Læs mere her

/Nyheder

  • Nemco Machinery A/S

    Ny serie termoformere vil blive en gamechanger inden for pakkemaskiner

  • DENIOS ApS

    Den ultimative tjekliste: Få mest ud af dit opsamlingskar

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Busch og Pfeiffer bringer den nyeste vakuumteknologi til Ajour 2025

  • Spirax Sarco Danmark

    Lavere energiforbrug og bedre produktkvalitet med Steam Infusion – en unik teknik til fødevarefremstilling

  • DENIOS ApS

    Sådan håndterer du en lækage med 10 trin

  • Busch Vakuumteknik A/S

    50 års trofast tjeneste i produktionen

  • Spirax Sarco Danmark

    Blog: Damp er naturlig teknologi

  • Dagrofa Foodservice A/S

    Tilmeld dig Masterclass om dyrevelfærd og regenerativt landbrug

  • DENIOS ApS

    Hvad gør du med dine gasflasker, når kulden kommer?

  • Spirax Sarco Danmark

    Reducer dine levetidsomkostninger på reguleringsventiler

Vis alle nyheder fra vores FOKUSpartnere ›

Seneste Nyheder

  • Geia Group køber bake & take

    20.11.2025

  • Bornholm tager næste skridt mod Danmarks første lokale rejeproduktion

    20.11.2025

  • Sticks’n’Sushi åbner i Københavns Lufthavn

    20.11.2025

  • 30 kroner, 6 måltider og en vigtig støtte til mennesker som denne jul spiser på herberger, krisecentre og varmestuer

    20.11.2025

  • Millioninvestering skal skabe grøn mad-revolution

    20.11.2025

  • Too Good To Go får øget betydning i et økonomisk presset USA

    18.11.2025

  • Kulinarisk spydspids udnævnt som Kartoffelambassadør 2025

    18.11.2025

  • Forum for Fødevarereklamer: Branche sætter selv aldersgrænse på 15 år for bestemt type reklamer

    18.11.2025

  • Brasserie Carl vinder Årets ret med gris 2025 – og Ti Trin ned vinder for osteret

    18.11.2025

  • FødevareDanmark: Sænk fødevaremomsen, men hæv ikke priserne andre steder

    12.11.2025

  • Fem forskningsbaserede skridt mod mere bæredygtig ost

    12.11.2025

  • Toscansk toprestaurant fylder Det japanske Tårn med italiensk velsmag

    12.11.2025

  • Irland vinder prisen for verdens bedste steak ved World Steak Challenge

    12.11.2025

  • Grønne ambitioner kræver større satsning på økologiforskning

    12.11.2025

  • FERM FOOD vinder EY’s Scale-Up pris: Gør fødevarer sundere

    11.11.2025

Alle nyheder ›

Læs også TechMedias 2 fødevaremagasiner online

Annoncering i TechMedias 2 fødevaremagasiner

KONTAKT

TechMedia A/S
Naverland 35
DK – 2600 Glostrup
www.techmedia.dk
Telefon: +45 43 24 26 28
E-mail: info@techmedia.dk
Privatlivspolitik
Cookiepolitik