• Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • MESSEOVERSIGT
  • KONTAKT
  • ANNONCERING
  • PARTNERLOGIN

FødevareFOKUS

Fokus på fødevareteknologi og fødevarer

  • Brød og kager
  • Certificering
  • Detailhandel og en gros
  • Drikkevarer
  • Emballage
  • Foodservice
  • Forskning og uddannelse
  • Frugt og grønt
  • Fødevareproduktion
  • Fødevaresikkerhed
  • Konfekture
  • Kød, fisk og fjerkræ
  • Markedsføring
  • Mejeri
  • Messer og konferencer
  • Miljø og sundhed
  • Politik og eksport
  • Råvarer og ingredienser
  • Økologi og bæredygtighed
  • Link til Klimateknologi

FoodserviceMesser og konferencerTop21. 11. 2022 | Kasper Mundt-Nielsen

Det handler om mod, hvis gastronomien skal bidrage til industrien – og omvendt!

FoodserviceMesser og konferencerTop21. 11. 2022 By Kasper Mundt-Nielsen

Dansk Industri dannede forrige uge ramme om netværksarrangementet De stærkeste samarbejder mellem industri og gastronomi, hvor landets køkkenchefer, udviklere, købmænd og producenter var samlet til en snak om, hvordan man bygger bro mellem gastronomien, industrien og forskningen.

Rasmus Munk fra Alchemist foreslår, at industrien i højere grad tager gastronomer ind og lader dem være med til at gøre industrien mere kreative. Foto: Kasper Mundt-Nielsen.

Dagens formål var at åbne for samtalen om, hvordan de danske kokkes forståelse af smag, tekstur og umami kan forbedre industriens produkter og bidrage til en mere bæredygtig fremtid, samt hvordan landets restauranter kan inddrage både industri og forskning i deres ambitioner om at skabe en gastronomisk oplevelse, der rækker ud over kanten på tallerkenen.

Foruden netværk og vidensdeling deltagerne imellem, var der langt an til en dag med højt til loftet, da Food Organisation of Denmark og Food & Bio Cluster åbnede dørene. Marko Martin Hansen, Rasmus Munk, Mette Johnsen, Bo Lindegaard og Emil Vang stod bag dagens oplæg, der tog udgangspunkt i konkrete cases og erfaringer med mødet mellem gastronomi og industri.

Rasmus Munk, CEO hos Alchemist, fortalte blandt andet om deres samarbejde med Rigshospitalet, hvor parterne bruger gastronomi, viden og forskning i forsøget på at skabe madlyst, smag og appetit for de mange kræftramte børn, der er indlagt på hospitalet. Ligeledes fortalte han om projektet Junkfood, hvor kokkene bruger industriens madspildsrester til at lave mad til hjemløse i Kødbyen.

Eksemplerne var mange, men det overordnede budskab i dagens fortællinger og deltagernes initiativer var, at det er et spørgsmål om smag, kompetencer og mod til at gøre noget. Magien opstår, når man bygger projekter på en blanding af kvaliteteter, viden, færdigheder og kreativtet og vi fejler, når vi ikke taler sammen på tværs, lød det.

Gastronomien kan bidrage til det akademiske arbejde sammen med industrien, men hvis man skal gøre en forskel – så skal gastronomien ud af køkkenet.

En af dagens helt klare pointer var, at det kræver mod, selvtillid og ikke mindst velsmag at gøre en forskel. Som land, skal vi tro på, at Danmark kan bidrage, hvis vi gør mere, der rækker ud over restarauranterne. Vi har nogle af verdens førende gastronomer og der er mange, der kigger til os.

Rasmus Munk og Mette Johnsen fra Alchemist foreslår, at industrien i højere grad tager gastronomer ind og lader dem være med til at gøre resultaterne kreative. Der bliver kastet mange penge i teknologisk udvikling af produkter og løsninger, men hvis ikke det smager godt, så ændrer vi ikke noget i fødevaresystemet.

På Alchemist tror de på, at gastronomien kan være katalysator for det næste og i sidste ende kan kreativit skabe et helt nyt marked og de er ikke ene om den vision. 

– Man kan jo hejse flaget for den grønne omstilling. Med en baggrund som kok tror jeg, at vejen til flere grøntsager og grønne alternativer i høj grad hænger sammen med en dybere smag og mere umami og det har vi ikke nødvendigvis i vores egen madkultur. Vi kan jo godt finde ud af at lave en bønne om til soyasauce eller misopasta, men det er ikke indlejret i vores kultur eller overlevering. Derimod lægger det i høj grad i vores industri og forskning. Det handler om at lave de der koblinger, så vi får udnyttet de rigtige ressourcer og lavet de bedste produkter, fortæller Bo Frederiksen, der er Faglig chef i Meyers Madhus, og deltog i arrangementet.

– Jeg er meget glad for den her 2.0 bølge, hvor kokke kan søge viden fra de kloge mennesker, som vi finder både i industrien og i forskningen, men det er jo rigtigt som Mette fra Alchemist siger – det er ligeså meget den anden vej rundt og det er jeg enig i. Gastronomien kan skabe noget, som industrien og forskningen ikke selv kan lave, så det handler om at få aktiveret de kreative krafter, som blandt andet Rasmus Munk er en vild eksponent for, afslutter Bo Frederiksen.

Kigger man fortsigtigt ind i glaskuglen for fødevaredanmarks fremtid, så står det klart, at der er stort behov og efterspørgsel på industrielle produkter, såsom færdigretter, madkasser og plantealternativer, hvis man skal aflaste klimatrykket, økonomien og landbruget – og kigger man ind i køkkenerne, så er der ingen tvivl om, at landets gastronomer, står klar til at bidrage med kreativ kunnen og viden om smag, så man ikke bare løser en udfordring, men skaber velsmagende løsninger.

Arrangementet blev til med støtte fra Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse, gennem projektet innovationskraft.

Skrevet i: Foodservice, Messer og konferencer, Top

Seneste nyt fra redaktionen

Danskerne rækker ud efter nye varianter af oksekød

Frugt og grøntKød, fisk og fjerkræ06. 11. 2025

Danish Crown har rundet 2,5 millioner solgte pakker hakket oksekød blandet med grønt det første år og har dermed overgået de oprindelige forventninger til produktet. I en tid hvor stigende fødevarepriser - herunder prisen på oksekød - er et varmt samtaleemne hen over de danske køkkenborde, kan

RAWBITE udvider produktionen i Tyskland for at imødekomme stigende efterspørgsel

Ikke kategoriseret06. 11. 2025

Virksomheden bag de populære økologiske frugt- og nøddebarer har de seneste år oplevet en stabil tocifret vækst i Danmark, Tyskland og Sverige samt en markant stigning i online-salget. For at imødekomme den voksende efterspørgsel og stimulere en fortsat vækst på de europæiske markeder, udvider

7-Eleven åbner ny runde af Innovation Corner og sætter fjerde iværksætterprodukt på hylderne

AktueltDrikkevarerMarkedsføringMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed06. 11. 2025

7-Elevens iværksætterforløb Innovation Corner, der blev lanceret sidste år, er blevet taget så godt imod, at kæden nu åbner op for en ny runde. Samtidig kommer det fjerde produkt fra første runde – en alkoholfri elektrolytdrik ’Dansevand’ – på hylderne. Sidste år deltog Dansevand, en alkoholfri

Årets Wiuff 2025: Marie Bojsen fra Birthesminde modtager Danmarks første råvarepris

AktueltFødevareproduktionKød, fisk og fjerkræLandbrugRåvarer og ingredienserØkologi og bæredygtighed06. 11. 2025

Ved en højtidelig fejring hos Søren Wiuff i Lammefjorden lørdag den 1. november blev Årets Wiuff 2025 uddelt for allerførste gang. Prisen er opfundet og etableret af Lokale Fødevarer Danmarks stifter og formand, Jesper Zeihlund, og siden blevet medstiftet af HORESTA. Formålet med prisen er at hædre

Sund jord giver sunde grøntsager – og det kan smages

Frugt og grøntLandbrugMiljø og sundhedTop06. 11. 2025

I årevis har de arbejdet med jordforbedring via næringsrige kompostblandinger på en gård i Nordjylland. Resultatet er klart: Den sunde jord giver ikke bare sundere og stærkere grøntsager – men også bedre smag. På gården Ny Vraa i Tylstrup har man i årevis arbejdet med at udvikle og teste

Techmedia får ny ejer

AktueltFoodservice04. 11. 2025

Techmedia A/S, der blandt andet driver Fødevarekus og magasinet Food&Drink, er blevet købt af FrontMedia ApS, der dermed styrker positionen på markedet for fag- og branchemedier. Handelen er gennemført 6. oktober 2025, og begge selskaber fortsætter i deres nuværende

Wassim Hallal vinder hædersprisen som Kokkenes Kok

Foodservice04. 11. 2025

Kokkene har talt: Wassim Hallal er kåret som Kokkenes Kok 2024 – en af de største hædersbevisninger i dansk gastronomi. Prisen gives til en kok, der med talent, generøsitet og faglig styrke har gjort en særlig forskel for branchen. Den prestigefyldte pris blev overrakt ved Fonden Dansk Gastronomis

Too Good To Go fylder ti år: Fra dansk app til global bevægelse mod madspild

FoodserviceMiljø og sundhedRåvarer og ingredienserØkologi og bæredygtighed04. 11. 2025

På bare ti år er danske Too Good To Go blevet til et globalt eksempel på, hvordan teknologi, forretning og bæredygtighed kan trække i samme retning. Med over 130 millioner brugere og 500 millioner reddede måltider har virksomheden gjort kampen mod madspild til en hverdagsvane for brugere i over 20

Juleudgave af Food&Drink på gaden

AktueltFoodservice04. 11. 2025

Julen sig nærmer, og det betyder, at nyeste nummer af Food&Drink sætter fokus på julen og alle dens glæder. Læs blandt andet om spændende jule-nyheder, men kom også med til Aalborg for at besøge byens første Michelin-restaurant. Udover at drage nordpå og se på julen har Food&Drink også

Her er Danmarks bedste plantebaserede takeaway

FoodserviceFrugt og grøntMesser og konferencerMiljø og sundhedTopØkologi og bæredygtighed04. 11. 2025

Pico Pizza vandt Årets plantebaserede takeaway-måltid ved weekendens Plant Food Festival, hvor Dansk Vegetarisk Forening og Plantebranchen hyldede årets bedste plantebaserede madoplevelser på farten. Hvem laver landets bedste plantebaserede måltid to go? Det blev afgjort i weekenden, da

Tilmeld Nyhedsbrev

Tilmeld dig til dit online branchemagasin/avis

 
 
 
 
Få fuld adgang til indlægning af egne pressemeddelelser… Læs mere her

/Nyheder

  • Spirax Sarco Danmark

    Lavere energiforbrug og bedre produktkvalitet med Steam Infusion – en unik teknik til fødevarefremstilling

  • DENIOS ApS

    Sådan håndterer du en lækage med 10 trin

  • Busch Vakuumteknik A/S

    50 års trofast tjeneste i produktionen

  • Spirax Sarco Danmark

    Blog: Damp er naturlig teknologi

  • Dagrofa Foodservice A/S

    Tilmeld dig Masterclass om dyrevelfærd og regenerativt landbrug

  • DENIOS ApS

    Hvad gør du med dine gasflasker, når kulden kommer?

  • Spirax Sarco Danmark

    Reducer dine levetidsomkostninger på reguleringsventiler

  • DENIOS ApS

    Alt hvad du skal vide, før du håndterer farlige stoffer

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Øget produktivitet på mejeriet takket være vakuum fra Busch

  • Dagrofa Foodservice A/S

    Stor fødevaremesse med juletema kommer igen i år til Brande

Vis alle nyheder fra vores FOKUSpartnere ›

Seneste Nyheder

  • Danskerne rækker ud efter nye varianter af oksekød

    06.11.2025

  • RAWBITE udvider produktionen i Tyskland for at imødekomme stigende efterspørgsel

    06.11.2025

  • 7-Eleven åbner ny runde af Innovation Corner og sætter fjerde iværksætterprodukt på hylderne

    06.11.2025

  • Årets Wiuff 2025: Marie Bojsen fra Birthesminde modtager Danmarks første råvarepris

    06.11.2025

  • Sund jord giver sunde grøntsager – og det kan smages

    06.11.2025

  • Techmedia får ny ejer

    04.11.2025

  • Wassim Hallal vinder hædersprisen som Kokkenes Kok

    04.11.2025

  • Too Good To Go fylder ti år: Fra dansk app til global bevægelse mod madspild

    04.11.2025

  • Juleudgave af Food&Drink på gaden

    04.11.2025

  • Her er Danmarks bedste plantebaserede takeaway

    04.11.2025

  • Sukaiba vinder ”Denmark’s Best Hotel Restaurant” for anden gang

    30.10.2025

  • En rigtig god kop kaffe er det nye personalegode

    30.10.2025

  • Dansk sommelier vinder den første udgave af Master of Port Scandinavia 2025

    30.10.2025

  • Når regler spænder ben for naturen: 16 nye anbefalinger til bedre biodiversitet i fødevaresektoren

    30.10.2025

  • Prestigefyldt kåring: Den danske Spiseguide hylder AOC som Årets Restaurant

    30.10.2025

Alle nyheder ›

Læs også TechMedias 2 fødevaremagasiner online

Annoncering i TechMedias 2 fødevaremagasiner

KONTAKT

TechMedia A/S
Naverland 35
DK – 2600 Glostrup
www.techmedia.dk
Telefon: +45 43 24 26 28
E-mail: info@techmedia.dk
Privatlivspolitik
Cookiepolitik