Den plantebaserede bevægelse vokser fortsat i Danmark, og nu går den succesfulde danske conveniencevirksomhed Tasteful Foods ind på det kødfrie marked. De lancerer GRÖNT – en ny serie af plantebaserede frostretter, der skal gøre det nemmere at spise mindre kød i hverdagen. COOP Danmark og Rema1000 i Norge bliver de første til at føre de nye produkter.
Det er måske en kliche at påstå, at grønt er det nye sort, men faktum er, at lysten til at spise mindre kød melder sig hos flere og flere danskere. En undersøgelse fra COOP Analyse viser at 57% af danskerne ønsker at spise mindre kød – blandt de unge er tallet helt oppe på 70%. Samtidig er efterspørgslen på nemme måltidsløsninger eksploderet de seneste år, og danskerne er vilde med måltidskoncepter, som hjælper dem med at få varm og velsmagende aftensmad på bordet i en travl hverdag.
Danske Tasteful Foods har fulgt tendensen længe og vil være én af de virksomheder, der sætter skub i udviklingen. Conveniencevirksomheden lancerer nu en ny serie af plantebaserede middagsretter. COOP har allerede meldt sig på banen og bliver den første til at føre de nye grønne retter. Ifølge Tasteful Foods stifter og direktør skal det grønne slag vindes ved at gøre smagene velkendte og trygge. Det bakkes op af en ny undersøgelse fra Teknologisk Institut, der viser, at danskerne efterspørger plantebaseret convenience og velkendte smage.
– I bund og grund handler det om at lave noget, der smager godt. Jeg tror mange stadig tænker linsefrikadeller og rødbedebøffer, når man snakker kødfrie måltider. Så vores udgangspunkt var at lave plantebaserede, velsmagende versioner af velkendte livretter som lasagne, chili non carne og grøn karry – vores egen data viser samtidig, at det er de mest populære middagsretter i Danmark lige nu, siger Anders P. Christensen, der har brugt det sidste år på at udvikle de fire nye retter i samarbejde med et team af tidligere michelinkokke.
Grønne retter skal være Tesla-lækre
I dag er virksomheden en etableret leverandør af både ready-to-eat og ready-to-heat produkter til supermarkeder i hele norden og har bygget sin succes på at levere convenience-koncepter til bl.a. COOP Danmark, ICA i Sverige og COOP i Norge. Samtidig er serien også på vej ud i butikker i resten af Norden. Direktøren mener, at hvis der virkelig skal rykkes på dagsordenen om at spise mindre kød i hverdagen, så har forbrugerne brug for nemme og velsmagende alternativer.
– Plantebaseret convenience i dag er lidt ligesom elbilen for 10 år siden – du kunne godt få en elbil, men den var ikke lækker. Det er samme historie med de grønne middagsretter ude i supermarkederne, som ofte hverken er gennemtænkte eller vellavede. Det er en skam, for hvis man tænker sig lidt om, kan det gøres hammergodt. Og det synes jeg faktisk, vi er lykkedes med, siger Anders P. Christensen.
Der er også tanke bag emballagen, som kommer fra danske Faerch. Virksomheden vandt Plastprisen 2020 for deres innovative, cirkulære emballage, der fremstilles af genanvendte flasker og bakker.
Lærte danskerne at spise sushi
Anders P. Christensen er ikke fremmed for at introducere madtrends for danskerne. I 2001 var han den første til at lave færdiglavede sushibakker til supermarkederne og dermed gøre den trendy japanske spise til allemandseje.
– Dengang fandtes der ikke en sushirestaurant udenfor København. De fleste turde ikke rigtig at kaste sig ud i det – det var ukendt, svært og nok også for dyrt. Det er på mange måder den samme situation i dag med den plantebaserede bevægelse, der har brug et folkeligt ”skub”, siger Anders P. Christensen, der startede Tasteful Foods for seks år siden.