Danskerne kan nu købe en 6-pack med øldåser, der er limet sammen i stedet for at være pakket ind i plastik. Det er Carlsberg, der lancerer den nye Snap Pack, som ifølge bryggeriet sparer miljøet for 150 tons plast om året alene i Danmark.
WWF Verdensnaturfonden og miljøorganisationen Plastic Change ser den nye metode som et stærkt eksempel på, hvordan man reducerer brugen af plastik og begrænser risikoen for, at plastik ender i naturen.
Carlsberg er den første bryggerikoncern i verden, der lancerer teknikken med at lime dåserne sammen, som har taget tre år at udvikle. Formålet er at minimere miljøbelastningen fra den meget populære Carlsberg pilsner 6-pack, som bryggeriet hvert år sælger mere end 26 millioner af herhjemme.
Jeppe Boel, Marketing Manager for Carlsberg i Danmark forklarer, at man ved at erstatte den traditionelle plastindpakning med en lille smule lim mellem aluminiumsdåserne reducerer plastforbruget med op til 76 procent. Når den nye 6-pack er fuldt udrullet, vil den på verdensplan spare miljøet for 1.200 tons plast om året, svarende til 60 millioner plastikposer.
I miljøorganisationen Plastic Change understreger stifter og direktør Henrik Beha Pedersen, at netop det at reducere unødigt plastikforbrug er den bedste måde at forebygge, at plastik ender i naturen og i havet:
– Det er et rigtig godt initiativ, Carlsberg nu har taget. Med den nye måde at holde øl sammen på vil Carlsberg spare sig selv, forbrugerne og ikke mindst naturen for tonsvis af plastik. Vi håber, at Carlsberg hermed vil inspirere andre virksomheder til at reducere deres plastikaffald, for det er den vej, vi er nødt til at gå, hvis vi ikke skal drukne i plastik.
WWF Verdensnaturfonden har i en årrække rådgivet Carlsberg i arbejdet med at gøre virksomheden mere bæredygtig, og Bo Øksnebjerg, der er generalsekretær i Verdensnaturfonden, glæder sig over, at de nye forpakninger nu kommer ud til danskerne.
– Vi skal ændre vores plastikforbrug, så vi bruger mindre. Både som enkeltindivider og som virksomhed. I dag er vi nærmest afhængige af plastik, og naturen og dyrene lider under det. Virkeligheden er, at der findes 150 millioner tons plastik i verdenshavene i dag, og hvert år kommer der millioner af tons mere til. Derfor er det et stort fremskridt, at Carlsberg med sin Snap Pack viser retningen for en grønnere fremtid med mindre plastikforurening. Kloden har brug for nye og bedre løsninger, siger Bo Øksnebjerg, generalsekretær i WWF Verdensnaturfonden.
Da Carlsbergs Snap Pack aldrig er set tidligere, er hver forpakning forsynet med en kort brugsanvisning på håndtaget. Det er for eksempel vigtigt først at dele 6-packen ned gennem midten, så man står med to rækker, før man klikker øllene af, fortæller Jeppe Boel.