En af tidens helt store foodtrends er bevægelsen mod flere planter og mindre kød i kosten. Selv de store globale fastfoodkæder som Burger King er i fuld gang med at udvikle kødfrie produkter og alternativer, der særligt skal ramme de unge forbrugere
Det ligner kød, det dufter af kød, og det smager af kød, men det er ikke kød. Sidste år sad Burger Kings danske markedschef, Sofie Navardsen, til møde i fastfoodgigantens hovedkvarter i Miami i USA og spiste én af burgerkædens verdenskendte Whoppere. Den smagte, som den altid gør – flammegrillet og ganske velkendt. Hvad hun ikke vidste var, at der ikke var kød i burgeren, men én af de nyudviklede plantebaserede bøffer, som den banebrydende virksomhed Impossible Foods har udviklet i samarbejde med Burger King. Lige nu testes den vegetariske Whopper i 59 restauranter i St. Louis i USA, og hvis gæsterne tager godt imod det nye produkt, kommer den ”Umulige Whopper” på menuen i kædens over 7.000 restauranter i USA. Og den rejser efter alt sandsynlighed også over Atlanten og lander på danske diske i fremtiden.
– Planter og vegetariske alternativer er måske den største foodtrend lige nu, og der har i en årrække været vegetariske alternativer på Burger Kings menu – senest den populære Halloumi King, hvor kødet erstattes med stegt ost. Den næste slagmark bliver en bøf, der på alle parametre lever op til kødets kvaliteter, men er 100 procent vegetarisk – og The Impossible Whopper krydser af på alle punkter, fortæller Sofie Navardsen og tilføjer:
– Hvis den viser sig at være en succes på det amerikanske marked, hvor vi tester den lige nu, så vil jeg ikke udelukke, at den også kommer på menuen på vores danske restauranter.
En burger til den næste generation
Hun fortæller, at den ”umulige” burger ikke nødvendigvis henvender sig til vegetarer, men i højere grad til den del af befolkningen, som ønsker at spise mindre kød i hverdagen – særligt den yngre generation. En Coop-undersøgelse fra 2018 viser da også, at hver tredje unge under 35 år udelader kødet mindst én gang om ugen – i 2017 var det kun én ud af fire.
– Den nye burger laves med de præcis samme ingredienser som en almindelig Whopper med undtagelse af bøffen. Den ligner og smager af kød, og der vil naturligt nok være vegetarer, som foretrækker en burger, der smager af grøntsager eller halloumi. Burger King er et sted for alle uanset spisevaner, og vi vil derfor altid have et udvalg til vegetarer, kødspisere og alt derimellem, siger Sofie Navardsen.
Den umulige bøf
Hemmeligheden bag Impossible Foods er et særligt jernrigt protein, heme, der findes i sojabønnerødder og imiterer kødets struktur og saftighed. Hjernen bag burgeren hedder Pat Brown. Han er tidligere professor ved Stanford University og erklæret veganer. Han mener, at den eneste vej til at mindske kødforbruget i verden, er ved at stille kødspisernes lyst.
– Vores eneste fokus er at lave et produkt, som leverer alt det, som kødelskere efterspørger, siger han i et interview med New York Times.
Der er stadig ingen danske virksomheder, der bruger produkter fra Impossible Foods, og Burger King kan meget vel blive de første i Danmark til at lange de umulige burgere over disken.