Når Nordic Organic Food Fair 2016 lukker dørene torsdag eftermiddag, forventes det, at over 4500 besøgende har smagt sig igennem de 375 udstilleres økologiske sortiment.
Af Kasper Mundt-Nielsen
MalmöMässan har i denne uge huset Nordens største økologiske messe og åbnet dørene for indkøbere og udstillere fra hele verden, og Danmark har været rigtigt godt repræsenteret, både ved Organic Denmarks store fællesstand, men også ved flere individuelle udstillere.
– Som noget nyt, er messen flyttet fra weekenden til hverdagene, fortæller Emma-Louise Jones fra eventkoordinatoreren Diversified UK, og giver begrundelsen, at det giver mere mening for udstillerne og det vil forhåbentlig tiltrække flere branchefolk.
Messen er en oplagt mulighed for at opdage de sidste nye trends inden for økologi, og messens arrangører kunne også allerede inden dørene åbnede, melde om en bred interesse fra indkøbere fra de helt store kæder fra hele norden, blandt andet udtaler Per Dyhrehegn, category manager food i 7-Eleven Danmark: “Det er anden gang, jeg besøger Nordic Organic Food Fair. Jeg vidste ikke, hvad jeg kunne forvente det første år jeg deltog, så jeg blev meget positivt overrasket over at se så mange innovative leverandører og produkter, som gav mig en masse inspiration og idéer til at udvide vores produktsortiment.”
Tilskuertilstrømningen samt begejstrede udstillere er et udpræget tegn på den fremgang økologi ser på verdensplan, hvor danskernes forbrug er økologi er verdens største, men svenskerne er også helt med i top og trender i øjeblikket til at overtage Danmarks førerposition. En af årsagerne til, at vi forsat ser stigning i forbruget af økologiske produkter, mener Steen Jørgensen fra Food Solutions ApS, kan skyldes, at det er muligt for den del økologiske produkter at konkurrere direkte med de konventionelle produkter på prisen.
– Når kunden står med to ens produkter, som knækbrød for eksempel, så oplever vi, at når prisen er den samme, så er der større tilbøjelighed til at vælge det økologiske, siger Steen Jørgensen.
Mens det overordnede tema naturligvis er økologi, tilbød udstillerne en bred pallette af produkter og der var ikke nogen super-trend der sprang i øjnene, men derimod en masse interessante føde- og drikkevarer af høj kvalitet, der gjorde hvad de kunne for at skille sig ud fra mængden. Og det lykkedes rigtigt godt, hvilket var med til at give et indtryk af en velbalanceret messe med masser at byde på. En af de lidt anderledes produkter der blev fremvist på Nordic Organic Food Fair er en Yuzu lemonade fra danske Liquid Juice Company. Yuzu er en asiatisk citrusfrugt der er vanskelig at opdrive i europa. Yuzu frugten smager af en god blanding af lime, klementin og grapefrugt hvilket giver en ret distinktiv og yderst velsmagende lemonade.
Økologi er tit emballegeret, så det leder tankerne hen på den lokale og bæredygtige produktion, men det ses stadig oftere, at økologiske produkter sælges som luksusvarer i stilren og minimalistisk design. Som billedet herunder også viser, så behøver økologi slet ikke være et salgsargument på emballagen, det sås nemlig at flere slet ikke skiltede med økologien, men lod deres produkt være argument nok i sig selv.
Ingen messe uden konkurrencer, og i løbet af Nordic Organic Food Fairs blev der afholdt hele tre finaler. Fra livescenen bagerst i hallen kæmpede unge svenske kokkestuderende om titlen som Sveriges Unge Økologiske Kok, mens chefkokke fra Sverige og resten af Norden kæmpede om henholdsvis titlen som Sveriges Økologiske Kok og Årets Nordiske Økologiske Kok.
Du kan allerede nu sætte kryds i kalenderen d. 15-16. november 2017, hvor MalmöMässan endnu en gang vil lukke hal til Nordic Organic Food Fair, og kan du ikke vente til efteråret, kan du besøge The Natural Food Show i London d. 2-3. april 2017.