Det kan man i den grad, ifølge Cofoco Food, der melder om et traditionelt julebord under grøn forandring.
– De kødfri julefrokostmenuer rykker i en grad, som vi ikke har oplevet tidligere, siger Cofoco Foods direktør Kåre Find Nielsen. Den klimabevidste forbruger får indflydelse på det mest traditionelle bord af alle – julefrokostbordet.
Her på tærsklen til årets julefrokostsæson kan Cofoco Food, en af landets store leverandører af jule- og nytårsmenuer, konstatere en klar tendens: Efterspørgslen på et kødfrit julebord stiger støt.
– For os er det et tydeligt praj om, at ændringen i folks spisevaner også får indflydelse på det vel nok mest traditionelle danske festmåltid, nemlig julefrokosten. Det er endnu for tidligt at gøre endelig status, men vi regner med at ramme et sted i nærheden af 20 pct., som foretrækker en kødfri menu på julefrokostbordet, siger Kåre Find Nielsen.
Lavere CO2-aftryk
Cofoco Food solgte sidste år omkring 35.000 catering-menuer op til jul og nytår, og man forventer noget tilsvarende i år. Ud over den traditionelle julefrokost og en vegetarisk variant har virksomheden i år pga. stor efterspørgsel også valgt at introducere en helt igennem vegansk udgave af den danske juleklassiker.
Ifølge Cofoco Food skal forklaringen findes i den øgede klimabevidsthed hos forbrugerne. Som noget nyt har man i år indgået et samarbejde med den svenske forskningsvirksomhed CarbonCloud om at udregne og synliggøre det helt nøjagtige aftryk, som julemaden sætter på klimaet. Og hvor det samlede CO2-aftryk for en klassisk julemenu ifølge Cofoco Food er 2,7 kilo, ligger en vegetarisk eller vegansk variant helt nede på 1,5 kilo.
– Udviklingen går afsindig stærkt og jeg tror ikke vi kan undervurdere, hvor stort en indflydelse ønsket om at spise sundere og mere klimavenligt får i de kommende år. Åbenhed og synlighed er vigtigt for forbrugerne og en vigtig faktor i den grønne omstilling, siger Kåre Find Nielsen.