I disse dage banker ni danske eksportvirksomheder på døren til det japanske marked. Det er en udfordring at få foden inden for på markedet, men Foodex i Tokyo, der er Asiens største fødevaremesse, er en god mulighed for at få vist de spændende danske produkter frem for over 82.000 besøgende.
– Vi har haft to rigtig gode dage. Vi har fået mange kontakter, som det er værd at arbejde videre med. Sådan lyder meldingen fra Easyfoods’ International Sales Manager, Malene Koopmann Henningsen, midtvejs i fødevaremessen Foodex 2018 i Tokyo. Brød- og kageproducenten Easyfood med hovedsæde i Kolding er en af ni virksomheder på messens danske fællesstand.
Med sine omkring 82.000 besøgende og 3.350 udstillere er den fire dage lange messe i Japans hovedstad den største og førende fagmesse for mad- og drikkevarer i hele Asien.
Og med besøgende fra ikke bare værtslandet, men også fra lande som Kina, Taiwan, Thailand og Sydkorea, giver Foodex potentielt adgang til indkøbere fra handelsvirksomheder, der servicerer langt over en milliard forbrugere. Først og fremmest er den dog et forbindelsesled til det japanske marked og landets 126 millioner indbyggere.
Stor interesse for den danske stand
Tre af messens 11 haller er reserveret til europæiske udstillere, og arealmæssigt er den danske fællesstand langt fra den største. Alligevel kommer mange besøgende hen og spørger interesseret til de danske produkter, fortæller John Wöhlk, CEO og Chief Happiness Officer i Organic Human i Frederikshavn. På Foodex præsenterer Organic Human sit sortiment af vitamin- og mineralrige økologiske drikke.
– Jeg tror, vi har ramt den helt rigtige timing. Her er ikke andre udstillere med produkter som vores, og blandt japanerne er der stor interesse for vores rene produkter uden tilsætningsstoffer, fortæller John Wöhlk.
Svært marked at komme ind på
At få en fod indenfor på det japanske marked kræver langt mere end blot at udstille fire dage på en messe. Alene det at få importtilladelse til fødevarer er en omstændelig og tidskrævende proces, og bagefter skal man kende den japanske forretningskultur og have japansktalende medarbejdere eller partnere for at få kontakt til kunderne. Af samme grunde er Malene Koopmann Henningsen meget glad for den lokale partner, som Easyfood har samarbejdet med gennem nogle år.
– Vi er kommet dertil, hvor vores partner er meget committet til os, og der er en stor gensidig tillid. De første tre dage på Foodex står vores partners CEO selv på standen sammen med en sælger. Det betyder rigtig meget, siger hun.
Samarbejdsprojekt
Den danske fællesstand er organiseret i samarbejde mellem netværket Bio Aus Dänemark, Dansk Industri og Landbrug & Fødevarer.
– Jeg er super glad for, at vi – selv om vi ikke er noget stort netværk – kan hjælpe danske fødevarevirksomheder med at få kontakter i Japan og få en eksport i gang, eller udbygge den de allerede har. I september følger vi op med et fremstød rettet mod de japanske butikskæder. Det bliver både for nuværende danske eksportører og for dem, der gerne vil ind på markedet herude, siger Malene Aaris, grundlægger af Bio Aus Dänemark.