• Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • MESSEOVERSIGT
  • KONTAKT
  • ANNONCERING
  • PARTNERLOGIN

FødevareFOKUS

Fokus på fødevareteknologi og fødevarer

  • Brød og kager
  • Certificering
  • Detailhandel og en gros
  • Drikkevarer
  • Emballage
  • Foodservice
  • Forskning og uddannelse
  • Frugt og grønt
  • Fødevareproduktion
  • Fødevaresikkerhed
  • Konfekture
  • Kød, fisk og fjerkræ
  • Markedsføring
  • Mejeri
  • Messer og konferencer
  • Miljø og sundhed
  • Politik og eksport
  • Råvarer og ingredienser
  • Økologi og bæredygtighed
  • Link til Klimateknologi

AktueltForskning og uddannelseFødevareproduktion20. 04. 2020 | Peter Friis

Gør forbrugerne sultne efter insekter til mad

AktueltForskning og uddannelseFødevareproduktion20. 04. 2020 By Peter Friis

Eksperimenter med at bruge insektmel i kødretter viste, at kødproteinernes egenskaber ikke kan erstattes med insektmel. (Arkivfoto: Teknologisk Institut).

En ny videnskabelig artikel kommer med svar på, hvad fødevareproducenter kan gøre for at vække forbrugernes lyst til at sætte larver og fårekyllinger på middagsbordet. Maden skal ikke ligne insekter, lyder en af konklusionerne fra Teknologisk Institut og lektorer på Erhvervsakademi MidtVest.

Sprøde, salte insektsnacks er måske ikke måden at lokke de miljøvenlige og proteinrige smådyr i danskerne. I hvert fald viser et nyt studie, at forbrugere helst spiser insekter, hvis de er skjult som en af flere ingredienser i almindelige dagligvarer. Billeder af levende insekter lægger en dæmper på appetitten, så fødevareproducenter kan med fordel nøjes med tegninger af insekter på emballagen – hvor det i øvrigt gerne må fremgå, hvilke ernæringsmæssige gevinster der er forbundet med at vælge et insektholdigt produkt.
– Det er vigtigt at understrege, at forbrugerne ikke er afvisende overfor, at insekter kan være en bærende del af deres måltid. Men der er altså grænser for, hvor naturligt det skal være. Larver og fårekyllinger glider tilsyneladende bedre ned, hvis de er kamufleret i for eksempel brød og kødprodukter. Forbrugerne vil gerne vide, hvordan de kan integrere insekter i kendte retter, siger Gunhild Brynning, lektor og underviser i fødevareteknologi på Erhvervsakademi MidtVest.
Hun har netop fået udgivet en videnskabelig artikel om insektstudiet, som er gennemført i samarbejde med Teknologisk Institut, i tidsskriftet Industrial Biotechnology.

Brød bagt med insektmel i stedet for hvedemel hæver ikke så godt og bliver mørkere, mere kompakt og tørt. Op til 20 pct. af hvedemelet kan erstattes, uden at brødet bliver ødelagt, lyder vurderingen. (Arkivfoto: Couleur – Pixabay).

Når hvedemel bliver til melorme
Forbrugernes holdning til insekter som fødevare er tilvejebragt af markedsføringsstuderende på Erhvervsakademi MidtVest, som overdrog resultaterne til studerende på procesteknologiuddannelsen. Her fik de studerende til opgave at undersøge, hvorvidt insektmel kan erstatte mere gængse fødevareingredienser, uden at det koster på smag og udtryk. I brød blev hvedemel delvist erstattet af mel af larver, og i forskellige kødretter veg oksekødet pladsen for insektmel med højt proteinindhold.
– Det var tydeligt, at insekter ikke har samme egenskaber, som de traditionelle fødevarer. Vi kunne erstatte 20 pct. af melet i en bolle, uden at den blev helt ødelagt, for brød på insektmel hæver ikke så godt og bliver derfor mere kompakt og tørt. Kødretter med insektmel blev også mere tørre og grumsede, fordi insektmel ikke binder vand på samme måde som kødproteiner, forklarer Gunhild Brynning.

En trend med potentiale
Samarbejdet mellem uddannelsesinstitutionen og Teknologisk Institut har været en del af det stortanlagte udviklingsprojekt inVALUABLE, som blandt andet er støttet med 19 mio. kr. af Innovationsfonden. I projektet søger Teknologisk Institut og ti partnere fra forskningen og industrien svar på, hvordan Danmark bliver foregangsland inden for industriel produktion af insekter til fødevare og foder.
– Nye trends kommer ofte fra de unge, så ved at samarbejde med uddannelsesinstitutioner kommer vi i nær kontakt med relevante slutbrugere, og vi får mulighed for at undersøge bredere, end de formelle budgetrammer kan rumme. Der er meget, vi endnu ikke ved om insekter som fødevarer, så der er et stort potentiale at kortlægge,” siger Lars-Henrik Lau Heckmann, sektionsleder og ph.d. på Teknologisk Institut.
– På den korte bane kan det være en god ide at vænne forbrugerne til at spise insekter ved at lade dem indgå i processerede produkter. Men hvis insekter skal blive anerkendt, som en råvare i køkkenet, skal vi også vænne os til at spise dem i deres unikke form og forstå nuancerne mellem de forskellige arter. I fokusgrupperne fik vi bekræftet, at smagsnoter og egenskaber er ret forskellig fra insekt til insekt, fortsætter han.

Bevidst valgt af yngre
112 personer i aldersgruppen 18-35 år har deltaget i sammenlagt otte fokusgrupper for at indsamle viden om forbrugernes indstilling til insekter i fødevarer. Deltagerne havde ikke på forhånd erfaring med eller en holdning til at spise insekter, men aldersgruppen var udvalgt, da disse forbrugere forventes at have en mere positiv tilgang til nye fødevaretrends end andre segmenter.
Fokusgrupperne blev gennemført i 2019 og suppleres nu af et nyt projekt, hvor studerende fra laborantuddannelsen på Erhvervsakademi MidtVest samarbejder med Teknologisk Institut om at undersøge, hvordan sollys eller UV-belysning kan fremme indholdet af D-vitamin i insekter – og om der er krydsallergi mellem insekter og andre fødevareallergier.

Skrevet i: Aktuelt, Forskning og uddannelse, Fødevareproduktion

Seneste nyt fra redaktionen

Danskerne rækker ud efter nye varianter af oksekød

Frugt og grøntKød, fisk og fjerkræ06. 11. 2025

Danish Crown har rundet 2,5 millioner solgte pakker hakket oksekød blandet med grønt det første år og har dermed overgået de oprindelige forventninger til produktet. I en tid hvor stigende fødevarepriser - herunder prisen på oksekød - er et varmt samtaleemne hen over de danske køkkenborde, kan

RAWBITE udvider produktionen i Tyskland for at imødekomme stigende efterspørgsel

Ikke kategoriseret06. 11. 2025

Virksomheden bag de populære økologiske frugt- og nøddebarer har de seneste år oplevet en stabil tocifret vækst i Danmark, Tyskland og Sverige samt en markant stigning i online-salget. For at imødekomme den voksende efterspørgsel og stimulere en fortsat vækst på de europæiske markeder, udvider

7-Eleven åbner ny runde af Innovation Corner og sætter fjerde iværksætterprodukt på hylderne

AktueltDrikkevarerMarkedsføringMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed06. 11. 2025

7-Elevens iværksætterforløb Innovation Corner, der blev lanceret sidste år, er blevet taget så godt imod, at kæden nu åbner op for en ny runde. Samtidig kommer det fjerde produkt fra første runde – en alkoholfri elektrolytdrik ’Dansevand’ – på hylderne. Sidste år deltog Dansevand, en alkoholfri

Årets Wiuff 2025: Marie Bojsen fra Birthesminde modtager Danmarks første råvarepris

AktueltFødevareproduktionKød, fisk og fjerkræLandbrugRåvarer og ingredienserØkologi og bæredygtighed06. 11. 2025

Ved en højtidelig fejring hos Søren Wiuff i Lammefjorden lørdag den 1. november blev Årets Wiuff 2025 uddelt for allerførste gang. Prisen er opfundet og etableret af Lokale Fødevarer Danmarks stifter og formand, Jesper Zeihlund, og siden blevet medstiftet af HORESTA. Formålet med prisen er at hædre

Sund jord giver sunde grøntsager – og det kan smages

Frugt og grøntLandbrugMiljø og sundhedTop06. 11. 2025

I årevis har de arbejdet med jordforbedring via næringsrige kompostblandinger på en gård i Nordjylland. Resultatet er klart: Den sunde jord giver ikke bare sundere og stærkere grøntsager – men også bedre smag. På gården Ny Vraa i Tylstrup har man i årevis arbejdet med at udvikle og teste

Techmedia får ny ejer

AktueltFoodservice04. 11. 2025

Techmedia A/S, der blandt andet driver Fødevarekus og magasinet Food&Drink, er blevet købt af FrontMedia ApS, der dermed styrker positionen på markedet for fag- og branchemedier. Handelen er gennemført 6. oktober 2025, og begge selskaber fortsætter i deres nuværende

Wassim Hallal vinder hædersprisen som Kokkenes Kok

Foodservice04. 11. 2025

Kokkene har talt: Wassim Hallal er kåret som Kokkenes Kok 2024 – en af de største hædersbevisninger i dansk gastronomi. Prisen gives til en kok, der med talent, generøsitet og faglig styrke har gjort en særlig forskel for branchen. Den prestigefyldte pris blev overrakt ved Fonden Dansk Gastronomis

Too Good To Go fylder ti år: Fra dansk app til global bevægelse mod madspild

FoodserviceMiljø og sundhedRåvarer og ingredienserØkologi og bæredygtighed04. 11. 2025

På bare ti år er danske Too Good To Go blevet til et globalt eksempel på, hvordan teknologi, forretning og bæredygtighed kan trække i samme retning. Med over 130 millioner brugere og 500 millioner reddede måltider har virksomheden gjort kampen mod madspild til en hverdagsvane for brugere i over 20

Juleudgave af Food&Drink på gaden

AktueltFoodservice04. 11. 2025

Julen sig nærmer, og det betyder, at nyeste nummer af Food&Drink sætter fokus på julen og alle dens glæder. Læs blandt andet om spændende jule-nyheder, men kom også med til Aalborg for at besøge byens første Michelin-restaurant. Udover at drage nordpå og se på julen har Food&Drink også

Her er Danmarks bedste plantebaserede takeaway

FoodserviceFrugt og grøntMesser og konferencerMiljø og sundhedTopØkologi og bæredygtighed04. 11. 2025

Pico Pizza vandt Årets plantebaserede takeaway-måltid ved weekendens Plant Food Festival, hvor Dansk Vegetarisk Forening og Plantebranchen hyldede årets bedste plantebaserede madoplevelser på farten. Hvem laver landets bedste plantebaserede måltid to go? Det blev afgjort i weekenden, da

Tilmeld Nyhedsbrev

Tilmeld dig til dit online branchemagasin/avis

 
 
 
 
Få fuld adgang til indlægning af egne pressemeddelelser… Læs mere her

/Nyheder

  • Spirax Sarco Danmark

    Lavere energiforbrug og bedre produktkvalitet med Steam Infusion – en unik teknik til fødevarefremstilling

  • DENIOS ApS

    Sådan håndterer du en lækage med 10 trin

  • Busch Vakuumteknik A/S

    50 års trofast tjeneste i produktionen

  • Spirax Sarco Danmark

    Blog: Damp er naturlig teknologi

  • Dagrofa Foodservice A/S

    Tilmeld dig Masterclass om dyrevelfærd og regenerativt landbrug

  • DENIOS ApS

    Hvad gør du med dine gasflasker, når kulden kommer?

  • Spirax Sarco Danmark

    Reducer dine levetidsomkostninger på reguleringsventiler

  • DENIOS ApS

    Alt hvad du skal vide, før du håndterer farlige stoffer

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Øget produktivitet på mejeriet takket være vakuum fra Busch

  • Dagrofa Foodservice A/S

    Stor fødevaremesse med juletema kommer igen i år til Brande

Vis alle nyheder fra vores FOKUSpartnere ›

Seneste Nyheder

  • Danskerne rækker ud efter nye varianter af oksekød

    06.11.2025

  • RAWBITE udvider produktionen i Tyskland for at imødekomme stigende efterspørgsel

    06.11.2025

  • 7-Eleven åbner ny runde af Innovation Corner og sætter fjerde iværksætterprodukt på hylderne

    06.11.2025

  • Årets Wiuff 2025: Marie Bojsen fra Birthesminde modtager Danmarks første råvarepris

    06.11.2025

  • Sund jord giver sunde grøntsager – og det kan smages

    06.11.2025

  • Techmedia får ny ejer

    04.11.2025

  • Wassim Hallal vinder hædersprisen som Kokkenes Kok

    04.11.2025

  • Too Good To Go fylder ti år: Fra dansk app til global bevægelse mod madspild

    04.11.2025

  • Juleudgave af Food&Drink på gaden

    04.11.2025

  • Her er Danmarks bedste plantebaserede takeaway

    04.11.2025

  • Sukaiba vinder ”Denmark’s Best Hotel Restaurant” for anden gang

    30.10.2025

  • En rigtig god kop kaffe er det nye personalegode

    30.10.2025

  • Dansk sommelier vinder den første udgave af Master of Port Scandinavia 2025

    30.10.2025

  • Når regler spænder ben for naturen: 16 nye anbefalinger til bedre biodiversitet i fødevaresektoren

    30.10.2025

  • Prestigefyldt kåring: Den danske Spiseguide hylder AOC som Årets Restaurant

    30.10.2025

Alle nyheder ›

Læs også TechMedias 2 fødevaremagasiner online

Annoncering i TechMedias 2 fødevaremagasiner

KONTAKT

TechMedia A/S
Naverland 35
DK – 2600 Glostrup
www.techmedia.dk
Telefon: +45 43 24 26 28
E-mail: info@techmedia.dk
Privatlivspolitik
Cookiepolitik