Havregrynskugler. Det er det i hvert fald, hvis man bruger tal fra Arlas nye undersøgelse over de søgte konfektopskrifter på arla.dk, der årligt har mere end 30 mio. besøgende.
Mens havregrynskugler ligger suverænt i toppen med over 180.000 besøgende, er det jødekagerne, pebernødderne, brunkagerne og vaniljekransene, der hitter blandt de klassiske julesmåkager. Opskrifter på disse har hver mellem 75.000 og 95.000 besøgende i perioden 15. november til juleaften.
Og der er én ting, der går igen i de langt de fleste opskrifter på top-10 listen: Smør. Smør skal der nemlig til, når julen står for døren, og danskerne tager forklædet på for at lave lækre kager og konfekt.
Spørger man danskerne, er det heller ikke helt lige meget, om det er rigtigt smør, margarineprodukter eller blandingsprodukter, der bliver brugt i bagningen. Hver tredje dansker foretrækker nemlig rigtigt smør, når der skal bages, viser en befolkningsundersøgelse fra Arla.
Smørsalget eksploderer i december
Derfor er det slet ikke så sært, at salget af smør stiger eksplosivt i december måned ifølge tal fra Nielsen Scantrack. I 2019 blev der i december solgt ca. 1.200.000 kilo rent smør i de danske dagligvarebutikker. Det svarer til lidt over 200 gram – altså 1 pakke – per borger i Danmark i julemåneden. Det er næsten en fordobling i salget af smør sammenlignet med resten af året.
– Det er måske ikke så overraskende, at danskerne køber mere smør i december, når der skal bages julekager, laves brunede kartofler og spises risengrød med en god smørklat. Men tallet er stadig imponerende. Vi taler om cirka 500.000 kilo mere smør, end de 700.000 kilo, danskerne i gennemsnit køber om måneden resten af året, siger Christian Qvirin Lang, der er Senior Category Manager hos Arla.
Så selvom smør er den vare, som de fleste danskere (78 procent) ifølge Arla befolkningsundersøgelse altid har i køleskabet, så ser det altså ud til, at december er en helt speciel måned, hvor der i stor stil skrues op for smørforbruget.