De danske udstillere melder om en velbesøgt og gennemført messe i det franske, hvor kvaliteten og professionalismen hos både arrangører og, ikke mindst, de besøgende har været i top
Af Kasper Mundt-Nielsen
Igen i år kunne SIAL i Paris byde på flere udstillere og besøgende end den foregående messe. Med ikke mindre end 7.000 udstillere og over 160.000 besøgende har messen kommercielt været en stor succes. Men antallet af besøgende er bestemt ikke alt, og vigtigst er det måske, at kvaliteten af de besøgende distributører meldes at have været på et endnu bedre niveau end tidligere. Derfor er det også ærgerligt, at det ikke er lykkedes SIAL at tiltrække endnu flere af vores landsmænd, når messen netop er så god en udstillingsplatform. Jeg rejste til Paris med det formål at opsnuse trends og for at finde ud af, hvad der gør SIAL til et hit blandt de danske udstillere, og fælles for de danske udstillere jeg var i kontakt med, var ønsket om at vende tilbage igen i 2018.
Velfungerende netværk
Den danske delegation var fordelt ud over de otte kæmpemæssige haller, men flere havde valgt at slå sig sammen på nogle større fællesstande, og det har igen i år vist sig at være en god strategi. Niels Rømer, direktør hos Naturfrisk A/S, der var en af udstillerne på en stor dansk økologisk fællesstand flankeret af bl.a. Landbrug og Fødevarer, fortæller, at det har været en stor fordel, at udstillerne kunne hjælpe hinanden og introducere potentielle samarbejdspartnere på tværs af virksomhederne, og Rømer var ikke bleg for at introducere mig for en af de nye spillere på SIAL, nemlig virksomheden Mät Foods, der producerer økologiske proteinbarer.
– Vores økologiske proteinbarer adskiller sig fra de andre ved, at proteinkilden er æg, og det sikrer en 100 procent optagelse af aminosyre, fortæller en af bagmændene bag Mät, Sofie Bentzen, der er uddannet cand. scient. i human ernæring, og hun fortæller, at på trods af en forholdsvis stor succes på det danske marked, hvor de efter blot fire måneder i handelen nu findes i 500 butikker landet over, så har den udenlandske interesse på SIAL været en smule uventet, men det tages der naturligvis godt imod:
– Vi laver også nogle små protein-bites, der hjemme i Danmark sælges til eksempelvis kontorer, og dem har der virkelig været interesse for hernede. Der har blandt andet været et stort luftfartsselskab, der har vist seriøs interesse, siger Sofie Bentzen.
Professionelle besøgende
Den seriøse interesse har flere af udstillerne bidt mærke i. Skandinaviske råvarer og produkter har et ry for at være af en god kvalitet, og det giver de danske udstillere besøg fra hele verden. Tidligt på messens tredje dag, løb jeg ind i Carl Bjarne Mikkelsen, eksportdirektør hos Easis A/S:
– Vi har fremvist 10 produkter hernede, og der har virkelig været gang i butikken. Vi har haft så mange besøgende, så når en af mine kollegaer støder til senere i dag, har jeg bedt ham om at tage flere vareprøver med, fortæller han.
– Allerede på de to første dage har det udmøntet sig i en del konkrete henvendelser. Vi har forsøgt at sortere i de mest seriøse og interessante distributører og vi er nu ”nede på blot 40”, siger Carl Bjarne Mikkelsen og understreger, at det er over al forventning.
Innovation
SIALs tema og hovedområde har i år været innovation. Udstillerne kunne indstille deres produkter i en konkurrence om at være dette års mest innovative produkt, og her blev over 2.000 produkter fra ca. 900 udstillere udvalgt. Af dem var det lille kafferisteri fra Svendborg, ZoZozial, der efter eget udsagn har Danmarks bedste koldbryggede kaffe. Det var da også denne økologiske kaffe, som de laver både som koncentrat til bl.a. cafeer og på flaske til detailhandlen, de havde indstillet, dog uden at løbe med sejren.
– Vi ville selvfølgelig gerne vinde, men bare det at være med i en konkurrence med så mange interessante produkter har været spændende. Det har måske givet os lidt mere opmærksomhed end ellers, og de mange professionelle indkøbere har virkelig imponeret os, smiler Gitte Almlund fra ZoZozial Coffee.Der blev uddelt to medaljer af bronze, en af sølv og en af guld, og forfriskende nok var det vidt forskellige produkter, der blev hyldet. Mindre forfriskende var, at de tre topplaceringer gik til franske produkter. De to bronzevindere var henholdsvis en quinoa-baseret dessert fra Peru og en fransk dry aged bøf. Sølvmedaljen var tørrede svampe i en kværn – udvalgt specielt grundet den praktiske indpakning og guldmedaljemodtageren var en færdigret, hvor kødet er erstattet af andre proteinkilder som eksempelvis linser. Guldmedaljen afspejler en øjeblikkelig trend, der skal få vores øjne op for at spise mindre kød og finde vores proteinkilder andetsteds.
Næste SIAL Paris er i 2018
Den store succes og den brede tilfredshed, betyder forhåbentlig et gensyn med de danske udstillere, der generelt har en forventning om at deltage igen på SIAL i 2018 – forhåbentlig betyder det også, at flere danske udstillere og besøgende støder til i de store haller i messecentret Paris Nord Villepinte. Messen i 2018 afholdes fra den 21. til 25. oktober og mere information kan findes på hjemmesiden http://www.sialparis.com.