Esbjerg-virksomheden Cafeu har fået overrakt Den Sydjyske Erhvervspris for succes med digital kaffeautomat.
På mange af landets arbejdspladser er kaffekoppen i dag rørt med digitalisering. Esbjerg-virksomheden Cafeu, der leverer kaffeautomater til landets arbejdspladser, har den 2. maj vundet Den Sydjyske Erhvervspris i kategorien ”Digitalisering”.
Prisen modtager virksomheden for sit ambitiøse arbejde med digitalisering, hvor Cafeu i dag kan fjernsupportere kaffeautomaterne og dermed sikre minimale nedbrud samt modtage automatisk produktbestilling, så kunderne ikke løber tør for kaffe. Digitaliseringen har også en grøn effekt, da der er færre ture på landevejene til service og reparation og dermed mindre forbrug af brændstof.
Steffan Tobiesen, direktør i Cafeu, som i dag har 16 ansatte, er en begejstret prismodtager.
“Prisen er en anerkendelse af vores digitale indsats, siger Cafeu-direktøren, der altid har kunderne som pejlemærke i den digitale udvikling. Vi er optaget af kundernes ønsker og behov. Med digitaliseringen af vores produkter kan vi levere hurtigere service og gøre det mere bæredygtigt,” siger Steffan Tobiesen og nævner, at Cafeu kun har 0,89 servicesager pr. maskine om året, hvor det for andre i branchen typisk ligger på 3-4 servicesager.
Ros fra dommerne
Den Sydjyske Erhvervspris uddeles i samarbejde mellem Erhvervshus Sydjylland og JydskeVestkysten. Michaela Andersen, COO for Innovation Hub Tech i Dandy Business Park, overrakte prisen, og hun havde mange lovord med fra dommerpanelet:
“Med tilskud fra Innovationsfonden har Cafeu udviklet en ny teknologi til deres produkt, der på én gang tilgodeser kunder, virksomhedens arbejdsflow og den grønne omstilling. Ved hjælp af IoT-teknologi kan virksomheden servicere kunder på afstand, og de får automatisk besked, når det er tid til at sende nye varer,” siger Michaela Andersen.
Den digitale brygning fortsætter
Cafeu har indtil nu investeret tusinder af timer i digitalisering. De mærker, at investeringen styrker konkurrenceevnen og er ikke i tvivl om, at pengene tjener sig ind. Men Cafeu er ikke færdig med digitale tiltag.
“Vi er kun lige begyndt. Vi har stort fokus på øget brug af data til optimering af driften og til at reducere antallet af servicesager yderligere,” siger Steffan Tobiesen.