Royal Unibrew introducerede før sommeren en ny type cirkulære krus, der kræver, at koncertgæsterne efter hver øl eller sodavand returnerer krusene i baren. En dugfrisk opgørelse fra Smukfest har vist, at det er lykkedes at indsamle hele 95 procent af de over en million krus, der var i cirkulation på festivalen.
Sommeren har ikke kun budt på et hav af festivaler og koncerter, men også en helt ny type koncertkrus, der har krævet en lille adfærdsændring af gæsterne. De nye cirkulære koncertkrus, som senest har været testet på Smukfest, skal nemlig indsamles efter brug, så de kan omdannes til nyt materiale. På Smukfest valgte man at lægge et miljøbidrag på fem kroner på gæsternes første krus – dog ikke på de efterfølgende, hvis kruset blev afleveret tilbage for på den måde at motivere til indlevering af krusene. Og det har i den grad virket. Smukfests ”byt-til-nyt”-ordning har således resulteret i, at hele 95 procent af krusene er blevet indsamlet.
Det er Royal Unibrew, Danmarks næststørste bryggeri, der bl.a. står bag Royal Beer, Albani, Faxe Kondi og Nohrlund, der sammen med emballagevirksomheden Faerch i Holstebro har udviklet de nye cirkulære koncertkrus, som sendes retur til Faerch via Dansk Retur System. Ud over Smukfest har 36 festivaler og koncertbegivenheder rundt om i landet testet de nye krus hen over sommeren – med overraskende positive resultater. En ambitiøs forventning lød på, at Smukfest ville lykkes med at indsamle 75 procent af krusene, og indsamlingsprocenten på 95 er således langt over målet.
“Smukfest har haft 60.000 mennesker på festivalen hver dag – inklusiv 18.000 frivillige. Vi har leveret 1.154.000 krus alene til Smukfest, og vi troede, at målet om at indsamle 75 procent på festivalen var meget ambitiøst. Det har dog vist sig, at intet mindre end 95 procent af krusene er kommet retur, hvilket vi er overordentligt tilfredse med. Det unikke ved krusene er, at de stadigvæk kan indgå i det cirkulære genanvendelsessystem, selvom de skulle gå i stykker under en festival. Det er ikke muligt, hvis man fx vasker krusene under en festival,” siger Casper Frimann, Business Development & CSR Manager hos Royal Unibrew.
Uddannelse og QR-koder
Smukfest har kørt uddannelsesforløb for personalet i de mange barer, og derudover har gæsterne via QR-koder kunnet scanne sig til yderligere information om de nye krus. Over alt på festivalpladsen har nye indsamlingsspande til krusene været meget synlige, og for de professionelle indsamlere har de nye krus givet 20 øre i returpant – mod tidligere 16 øre for tidligere års krus.
“At vi har nået så høj en returprocent skyldes, at vores medhjælpere i barer, returboder, skraldehold, logistik og affaldssortering har gjort en kæmpe indsats, og at kommunikationen til vores gæster har virket. Det er selvfølgelig en succes, når alle tandhjul i maskineriet spiller sammen,” siger Smukfests bæredygtighedskoordinator Cathrine Bianca Christensen og fortsætter:
“Vi har i flere år undersøgt markedet for en mere miljøvenlig løsning med krus, lyttet til erfaringer fra branchen, sammenholdt data på forskellige løsninger og kigget på de praktiske og logistiske muligheder, der er, når man holder festival i en skov. Med det cirkulære krus er vi landet på den løsning, der er rigtig for os på nuværende tidspunkt..”
Mindre miljøbelastende end engangsplastkrus
Danmark er det første marked, hvor Royal Unibrew har testet de nye krus, der i Faerchs cirkulære system omdannes til mindre bestanddele, som siden kan indgå i produktionen af nye krus eller fødevareemballage. Krusene er ifølge en Force Technology-analyse, som Royal Unibrew har fået foretaget, mindre miljøbelastende end fx engangsplastikkrus. Sammenlignet med vaskbare krus kan de nye krus også vise sig at være et godt alternativ, som er mindre miljøskadeligt, idet mange vaskbare krus går i stykker i løbet af en festival eller under vaskeprocessen, og derfor ikke kan genbruges. Det er årsagen til, at Royal Unibrew har ønsket at teste et krus, hvor selve materialet genanvendes.
“Det kan generelt variere, om vaskbare eller genanvendelige krus er den bedste løsning, men med den høje returprocent på fx Smukfest, er vores cirkulære løsning optimal. På den måde kan krusene i princippet indgå i et uendeligt cirkulært loop, hvilket betyder, at vi behøver markant mindre ny plast til produktionen af nye krus. Denne tilgang understøtter Faerchs overordnede målsætning om 100 procent cirkularitet og, inden 2030, genanvendelse af mindst samme mængde plast som den mængde, vi sætter på markedet for at flytte industrien mod cirkularitet og ansvarligt ressourcebrug. Smukfest er et flot eksempel på, hvordan det kan gøres,” siger Jesper Emil Jensen, Regional CEO i Faerch.
Fakta om de nye krus
- De nye krus af genanvendt materiale er udviklet af den danske emballagevirksomhed Faerch i samarbejde med Royal Unibrew
- Krusene indsamles og sendes retur via Dansk Retur System
- Krusene kræver markant færre råmaterialer, da de indgår i et cirkulært loop, hvor de nedbrydes og indgår i produktionen af nye krus eller emballageprodukter
- En Life Cycle Assessment viser, at krusene har et lavere miljøaftryk end engangskrus og kan matche vaskbare krus, hvis disse ikke bliver roteret tilstrækkeligt