• Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • MESSEOVERSIGT
  • KONTAKT
  • ANNONCERING
  • PARTNERLOGIN

FødevareFOKUS

Fokus på fødevareteknologi og fødevarer

  • Brød og kager
  • Certificering
  • Detailhandel og en gros
  • Drikkevarer
  • Emballage
  • Foodservice
  • Forskning og uddannelse
  • Frugt og grønt
  • Fødevareproduktion
  • Fødevaresikkerhed
  • Konfekture
  • Kød, fisk og fjerkræ
  • Markedsføring
  • Mejeri
  • Messer og konferencer
  • Miljø og sundhed
  • Politik og eksport
  • Råvarer og ingredienser
  • Økologi og bæredygtighed
  • Link til Klimateknologi

Aktuelt09. 02. 2020 | Peter Friis

Nysgerrighed får børn til at spise blå ost og ansjoser

Aktuelt09. 02. 2020 By Peter Friis


For piger er nysgerrighed den mest afgørende grund til, om de vil smage på mad og for drenge er smagen det, der tæller mest, viser forskning fra Københavns Universitet. (Arkivfoto: Smag for Livet).
Forskere fra Københavns Universitet er overraskede over, at genkendelighed betyder relativt lidt for børnenes lyst til at prøve nye fødevarer.

Mange forældre kan nok genkende udfordringen med at få børn til at spise varieret og smage på ny mad.
Derfor har en gruppe forskere fra Institut for Fødevarevidenskab på Københavns Universitet undersøgt, hvad 10-13-årige børn selv angiver som årsager til at til- eller fravælge forskellig slags mad. I studiet præsenterede forskerne børnene for en række forskellige madvarer, som var helt eller delvist fremmede for dem. Det var fx blå ost, ananaskirsebær, ansjoser og syltede græskar.
Resultaterne viser, at nysgerrighed er den faktor, som flest af de adspurgte piger udpeger som vigtig for, om de takker ja eller nej til at forsøge sig med nye madvarer og retter. Det gælder således 66 pct. af de adspurgte piger og 48 pct. af de adspurgte drenge.
– Det er overraskende, fordi dette er en af de første undersøgelser, der peger på nysgerrighed som vigtig for om børn er villige til at smage nye fødevarer. Samtidig peger det her på, at genkendelighed ikke er så vigtigt, som man måske skulle tro. Børn vil faktisk gerne udfordres, siger Annemarie Olsen, der er lektor i fødevarevidenskab på Københavns Universitet og hovedansvarlig for forskningsprojektet.

Væk nysgerrigheden ved at røre ved maden
Ifølge Rikke Højer, der er ph.d.-studerende ved Københavns Universitet og medvejleder på projektet, kan man bruge netop børns nysgerrighed til at overkomme barrierer med mad, som fx den anderledes konsistens eller den mærkelige lugt.
– Børn har en naturlig lyst til at opdage og udforske, de har en nysgerrighed, som forsvinder, når de bliver voksne. Derfor opfordrer jeg altid til, at børn får lov til at udforske maden, ved fx at røre ved den, så deres sanser bliver udfordrede. Så er der meget bedre mulighed for, at de vil spise maden, siger Rikke Højer og understreger, at forældre også skal tænke over ikke at presse børn til at spise mad med gode argumenter om, at det smager godt eller er sundt.
– Bare bliv ved med at stille maden på bordet, en eller anden dag skal de nok finde nysgerrigheden frem. Du kan også aktivt lave tiltag, der kan pirre børns nysgerrighed for på den måde at gøre dem mere interesserede i at smage maden. Det kan for eksempel være i forhold til at servere det eller præsentere maden på en sjov måde, siger Annemarie Olsen.

Udseende og tekstur er også vigtigt
I studiet undersøgte forskerne også en række andre faktorer for af afvise eller godtage mad. Her viste det sig, at madens udseende og tekstur også var andre vigtige grunde for børnene, hvor 32 pct. af drengene og 43 pct. af pigerne angav, at det var de forskellige fremmede fødevarers tekstur, der afgjorde, om de kunne lide maden.
– Børn kan ikke lide den der ”mooshi feeling”, så hvis maden er svampet eller blød, er det i høj grad et argument for at afvise maden. Der er et lidt højere antal piger end drenge, der reagerer på det, siger Julia Sick, der lavede undersøgelsen i sin tid på Københavns Universitet og nu er ph.d.-studerende ved Firenze Universitet.
Andre grunde som lugt, sundhed eller tidligere erfaring var for færre børn afgørende for, om de kunne lide maden eller ville smage på den.

“Children’s Self-reported Reasons for Accepting and Rejecting Foods” er udgivet i tidsskriftet Nutrition.
I studiet præsenterede forskerne 106 piger og 99 drenge i alderen 10-13 år for en række forskellige madvarer, som var helt eller delvist fremmede for dem. Det var fx blå ost, ananaskirsebær, ansjoser og syltede græskar.
Undersøgelsen blev lavet med finansiering fra Smag for Livet, som støttes af Nordea-fonden.

Skrevet i: Aktuelt

Seneste nyt fra redaktionen

Charcuteri kan også være grønt

FoodserviceFrugt og grøntMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed26. 06. 2025

Charcuteri er normalt lavet på kød, men sådan behøver det ikke at være, hvis man spørger slagter Michael Museth. Han har gennem flere år eksperimenteret med plantebaseret charcuteri. Det har givet både spændende resultater og masser af udfordringer. Hvad laver en slagter egentlig? Er det noget

Partnerskab: Madens Folkemøde skal være et fast event i Nykøbing Falster

Messer og konferencer26. 06. 2025

Det var positivt for både antallet af gæster og omsætningen i byens butikker, at Madens Folkemøde i år blev afholdt i Nykøbing Falster. Økonomiudvalget i Guldborgsund Kommune har derfor besluttet at indgå en partnerskabsaftale med Madens Folkemøde og støtte eventet økonomisk de næste tre

To dages burgerfest: Burgerlegenden George Motz vender tilbage til Gasoline Grill

AktueltFoodserviceKød, fisk og fjerkræ26. 06. 2025

Den amerikanske ”Burger Scholar” og manden bag den ikoniske dokumentar HamburgerAmerica, George Motz, gæster Gasoline Grill igen den 2. og 3. juli. Hvis man missede ham i2019 og 2022, får du man en ny og eksklusiv chance for at sætte tænderne i hansverdensberømte Fried Onion Burger – direkte fra

Ni grønne organisationer: Danmark bør bruge EU-formandskabet til at gentænke landbrugsstøtten

LandbrugMiljø og sundhedPolitik og eksportTopØkologi og bæredygtighed26. 06. 2025

Når Danmark overtager EU-formandskabet i 2025, falder det sammen med opstarten af forhandlingerne om EU’s landbrugspolitik efter 2027. I den forbindelse opfordres regeringen til at bruge formandskabet aktivt til at fremme en grøn omstilling af landbruget på europæisk plan. Økologisk

Dagrofas inspirationsmesse vender tilbage med endnu flere masterclasses

AktueltFoodserviceMesser og konferencer26. 06. 2025

Den 10. september bliver TAP1 i København omdannet til et madmekka, når ’Madscenen - for professionelle’ finder sted. Her bliver det muligt at opleve over 150 udstillere og masser af gastronomiske events/masterclasses. Sidste år deltog mere end 1.400 madentusiaster i inspirationsmessen, som

Organic Summit 2025 i København præsenterer sit speaker line-up

LandbrugMesser og konferencerMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed24. 06. 2025

Stærke speakere fra hele Europa samles til Organic Summit i København den 18. og 19. august for at blive enige om et fælles charter med konkrete anbefalinger til, hvordan økologisk produktion og forbrug i EU kan vokse til 25 procent i 2030 og dermed bidrage til omstillingen af den fremtidige

Gode tilbud – dårligt for klimaet: Supermarkeders mængderabat fører til madspild

Detailhandel og en grosFrugt og grøntMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed24. 06. 2025

Et nyt studie afslører en uheldig effekt af supermarkedernes populære “2 for 1”-tilbud: De får os ikke bare til at købe mere – de får os også til at smide mere mad ud. Madspild er et enormt globalt problem – både økonomisk og klimamæssigt. FN estimerer, at en tredjedel af al mad går til

Veteran og nyslået Michelinkok vinder Sol over Gudhjem

AktueltFoodserviceMesser og konferencer24. 06. 2025

Sidste uge var en god uge for kokkeveteranen Allan Schultz. Først fik hans restaurant Parsley Salon i Hellerup tildelt i Michelinstjerne, og lørdag kunne han hæve trofæet som vinder af Danmarks største kokkekonkurrence kokkekonkurrence, Sol over Gudhjem. Det blev Allan Schultz, som med teknisk

De nominerede til Køkkenprisen 2025 er nu fundet

AktueltFoodserviceØkologi og bæredygtighed24. 06. 2025

Landbrug af Fødevarer kan nu afsløre, hvilke tre offentlige køkkener, der er nomineret til Køkkenprisen 2025. Landbrug & Fødevarer og Køkkenprisens jury er klar til at hædre de offentlige køkkener, hvor faglighed, smag og bæredygtighed går op i en højere enhed. For sjette år i træk uddeles

AAU-forskere: Proteiner fra græs kan være fremtiden

Forskning og uddannelseFrugt og grøntFødevareproduktionMiljø og sundhedRåvarer og ingredienserTopØkologi og bæredygtighed24. 06. 2025

Indenfor få år kan protein udvundet fra almindeligt kløvergræs være en hovedingrediens i en lang række almindelige fødevarer som f.eks. is, yoghurt og proteindrikke. Forskere på AAU har længe arbejdet på at trække de rene proteinstrenge ud af græsset, og nu er det lykkes at fjerne både smag og farve

Tilmeld Nyhedsbrev

Tilmeld dig til dit online branchemagasin/avis

Få fuld adgang til indlægning af egne pressemeddelelser… Læs mere her

/Nyheder

  •  03-07-2025

    Busch Vacuum Solutions præsenterer den intelligente TYR PLUS kapselblæser ›

    Busch Vakuumteknik A/S
  •  02-07-2025

    Dette er, hvad der sker, når batterier bryder i brand ›

    DENIOS ApS
  •  01-07-2025

    Bestil en anlægsgennemgang af dit dampsystem ›

    Spirax Sarco Danmark
  •  26-06-2025

    Sommer vedligeholdelsestips til din vakuumpumpe: 6 gode anbefalinger ›

    Busch Vakuumteknik A/S
  •  26-06-2025

    Sådan udnytter du den stille periode i sommerferien ›

    DENIOS ApS
  •  19-06-2025

    Så er det sidste chance ›

    DENIOS ApS
  •  12-06-2025

    Høj præcision i CNC-fræsning takket være vakuum ›

    Busch Vakuumteknik A/S
  •  12-06-2025

    Sikker tøndehåndtering starter her ›

    DENIOS ApS
  •  05-06-2025

    Vi sætter fokus på damp som en naturlig energikilde ›

    Spirax Sarco Danmark
  •  05-06-2025

    Lær at håndtere lækager på 90 min. ›

    DENIOS ApS

Seneste Nyheder

  • Charcuteri kan også være grønt

    26.06.2025

  • Partnerskab: Madens Folkemøde skal være et fast event i Nykøbing Falster

    26.06.2025

  • To dages burgerfest: Burgerlegenden George Motz vender tilbage til Gasoline Grill

    26.06.2025

  • Ni grønne organisationer: Danmark bør bruge EU-formandskabet til at gentænke landbrugsstøtten

    26.06.2025

  • Dagrofas inspirationsmesse vender tilbage med endnu flere masterclasses

    26.06.2025

  • Organic Summit 2025 i København præsenterer sit speaker line-up

    24.06.2025

  • Gode tilbud – dårligt for klimaet: Supermarkeders mængderabat fører til madspild

    24.06.2025

  • Veteran og nyslået Michelinkok vinder Sol over Gudhjem

    24.06.2025

  • De nominerede til Køkkenprisen 2025 er nu fundet

    24.06.2025

  • AAU-forskere: Proteiner fra græs kan være fremtiden

    24.06.2025

  • Lagkagehuset leverer rekordomsætning i 2024 og forbedrer driften markant

    19.06.2025

  • Energidrik bliver officiel partner på Roskilde Festival

    19.06.2025

  • Klar til indstillinger til Årets Ret Med Gris og Årets Ret med Ost

    19.06.2025

  • Nyt innovationsprogram skal skabe mere bæredygtige løsninger i convenience-branchen

    19.06.2025

  • Pantsystem sparer over 50 kg engangsplast årligt i Nordhavn-kantine

    19.06.2025

Alle nyheder ›

/Brochurer
/White papers

  • Image Brochure
  • Kaffetid – Kaffe med bæredygtig profil
  • Kaffetid – Kaffe og te på højt niveau
  • Kaffetid – Fuldendte kaffeoplevelser
  • Kaffetid – Skab kaffekultur med Merrild & lobbyliv med Lavazza
  • Kaffetid – Det oser af god caféstil
  • Kaffetid – Den Aktive Kaffepause
  • Kobia 100 års jubilæum
  • Kaffetid – Skab værdi for dit personale med go’ kaffe
  • Scandinavia Grapevine Summer 2018
Se alle ›

Læs også TechMedias 2 fødevaremagasiner online

Annoncering i TechMedias 2 fødevaremagasiner

KONTAKT

TechMedia A/S
Naverland 35
DK – 2600 Glostrup
www.techmedia.dk
Telefon: +45 43 24 26 28
E-mail: info@techmedia.dk
Privatlivspolitik
Cookiepolitik