Pålægsfabrikanten Atria Danmark, der står bag blandt andet 3-Stjernet, lancerer en ny emballage, der består af 25 pct. mindre plast. Ifølge adm. direktør Svend Schou Borch vil den nye emballage give en samlet årlig plastreduktion på ca. 100 tons.
På den nye pakke skifter Atria Danmark det gamle låg ud med en mere fleksibel folie med genlukfunktion.
– Vi har gennem de sidste par år øget vores fokus på hvordan vi kan reducere vores forbrug af plastik. Med de mange produkter, vi hver uge producerer, kan selv en mindre reduktion gøre en stor forskel i vores plastforbrug, og dermed også vores CO2 aftryk, forklarer indkøbschef Frank Jensen, og tilføjer, at knap 50 pct. af emballagen er af genanvendt plast, hvilket også hjælper til.
Hvert år bliver der langet mere end 20 millioner af de gule pålægspakker over disken.
– I Danmark ligger langt det meste af vores plastforbrug på emballager fra 3-Stjernet. Den nye emballage har derfor stor betydning for vores klimaaftryk. Allerede nu arbejder vi på at videreudvikle emballagen, så den bliver mere miljøvenlig – og på sigt skal en større procentdel være af genanvendt materiale, forklarer Frank Jensen.