Med vækstrater på op mod 400 procent og tomme hylder blandt landets leverandører er lysten til madlavning over bål øjensynligt eksploderet under corona.
Landets største leverandører melder om tomme hylder og vækstrater på op til firehundrede procent i 2020 inden for alt grej til madlavning over bål. Det gælder både bålfade, gryder, pander, kander og andet udstyr til at lave en fuld middagsret i det fri.
– Vores forretninger blev nærmest ryddet for bålgrej, efter corona gjorde sit indtog, og udesæsonen for alvor fik fat. Her var der pludselig en mulighed for, at man kunne samles børn og voksne og hygge sig med madlavning uden at bryde nogle retningslinjer, siger Doris Larsen, der er specialist i udstyr til mad over bål og produktchef ved XL-BYG.
Ifølge Friluftsrådet har 34 procent af danskere været mere ude i naturen det seneste år end før. Mads Duzenius Christensen, der er ekspert i forbrugertrends og partner ved reklamebureauet Envision, kalder udviklingen markant.
– For få år siden var udekokkerering begrænset til mad på grillen i en sæson, der løb fra uge 16-36. I dag er mange i gang hele året og eksperimenterer lystigt. Fx med brændefyrede ovne og mad over bål. Og corona-nedlukningen, hvor danskerne har fået øjnene op for naturen, har blot styrket tendensen. Især de unge mellem 18 og 35 år er blevet storforbrugere af naturen og var også blandt de første til at være med på mad-over-bål-trenden, siger han.