Mad- og dagligvarer skal pakkes ind, så mest muligt af emballagen kan genanvendes og genbruges, og så mængden af plast minimeres. Men det krævet et tæt samarbejde mellem alle aktører.
Den rigtige emballage er helt afgørende for at minimere madspild og sikre fødevaresikkerheden. Men indpakningen kan skabe miljømæssige udfordringer, hvis den ender i naturen eller ikke er fremstillet i materialer, der kan bruges igen og igen.
Salling Group lancerer en række ambitiøse principper, som skal sætte standarden for mere bæredygtig emballage. Ved at lægge principper og mål åbent frem inviterer Salling Group alle producenter, dagligvarekæder og aktører til at bidrage til bedre brug af plast.
Målet er, at al Salling Group-emballage på egne varemærker skal være 100% genanvendelig inden 2023, at plastmængden på samme varer skal nedbringes med 30%, og at plast brugt til transport skal være genbrugt eller genanvendt inden 2020.
– Emballage, også den af plastik, har en række gode egenskaber, som blandt andet sikrer holdbarhed og begrænser madspild. Men samtidig er det afgørende, at vi får forbruget af ny plastik bragt ned. Her ønsker vi at tage ansvar og gå forrest i udviklingen af nye, bæredygtige løsninger, siger Executive Vice President Michael Løve, ansvarlig for Salling Groups samlede plastindsats.
Samlet set vil Salling Group udskifte emballagen på mere end 5.000 forskellige varer som en del af indsatsen og dermed sikre bedre brug af plast på millioner af varer.
Kræver fælles indsats
Den nye og ambitiøse emballagestrategi bygger videre på en samlet plastindsats, hvor Salling Group i samarbejde med WWF Verdensnaturfonden har igangsat en række initiativer. Blandt andet har føtex udfaset al engangsservice af plast, mens Netto har reduceret salget af plastposer markant – og samtidig indført nye bæreposer og indkøbsnet af genbrugsplast.
Plastproblematikken er ikke begrænset til ét sted eller én aktør. Derfor lægger Salling Group hele strategien og samtlige principper åbent frem og inviterer alle producenter, dagligvarekæder, NGO’er og aktører til at bidrage til bedre brug af plast. Salling Group vil også indlede en dialog med dagligvarekædens leverandører, så resultaterne kan række videre end egne butikker.
– Som landets største dagligvarekoncern kan vi gøre en stor forskel. Men skal vi lykkedes, kræver det, at vi samarbejder på tværs og får standarder, som vi kan være fælles om. Vi har i samråd med eksperter udarbejdet de ambitiøse principper, vi vil indføre på tværs af alle vores butikker, og nu deler vi strategi, ambitioner og de overvejelser, vi har gjort os, så vi i fællesskab kan medvirke til, at vi får mere bæredygtige og bedre materialer i hele branchen, fortæller Michael Løve.
Træf de rigtige beslutninger
Salling Groups nye plastprincipper er blevet til i samråd med Teknologisk Institut samt WWF, der har rådgivet, gennemgået og sikret, at principperne kan medvirke til bedre brug af plast. Og netop vigtigheden af at vælge de rigtige løsninger er essentiel, fortæller WWF.
– Verdens natur drukner i plastik, og tiden er inde til slå et afgørende slag mod plastiktruslen. Salling Groups og WWF’s ambitiøse nye standarder vil reducere supermarkedernes forbrug af plastik kraftigt og gøre den plastik, som vi er tvunget til at bruge, meget lettere at genanvende. Jeg håber, at de øvrige supermarkeder og politikerne vil tage principperne til sig, så de tages i anvendelse overalt. Naturen, dyrene og vores børnebørn vil takke os for det, siger Bo Øksnebjerg, generalsekretær i WWF Verdensnaturfonden.
De nye mål
Salling Groups har sat en række ambitiøse mål for brugen af plast i logistik og butikker. Det betyder, at:
• Plast i emballage skal reduceres med 30% på egne varemærker i 2023
• Al emballage på egne varemærker skal være designet til fuld genanvendelse i 2023
• Al engangsservice i plast udfases senest i løbet af 2021
• Salget af plastposer skal reduceres med 50%
• Al plast brugt til transport af vores varer vil blive genbrugt eller genanvendt inden 2020
10 principielle beslutninger
#1 Emballages fjernes og reduceres, hvor det er muligt.
#2 Der anvendes mono-materialer eller kompatible plasttyper.
#3 PET bruges, når det er relevant og muligt til fx fødevarer. I alle andre sammenhænge anvendes PP eller PE.
#4 I emballagen skal alle komponenter let kunne skilles ad.
#5 Print direkte på emballagen eller brug af plastlabels.
#6 Genbrugsmateriale anvendes hvor det er muligt.
#7 Klar plast, hvor det er muligt og ikke påvirker holdbarheden.
#8 Tydelig angivelse af, hvordan emballagerne skal skilles ad og sorteres som affald.
#9 Fortsat brug af emballage af glas, papir og aluminium, da her allerede findes effektive systemer til genanvendelse.
#10 Ingen brug af bionedbrydelig eller bio-baseret plast, da fødevarer ikke skal bruges til emballage.