I Californien har videnskabsmænd, landmænd og filantroper i en årrække arbejdet på, at skabe den perfekte hakkebøf uden kød, og nu er den klar til at tage verden med storm.
Af Kasper Mundt-Nielsen
I 2015 kunne firmaet bag den kødløse hakkebøf, Impossible Foods Inc., fortælle, at de havde rejst over 100 mio. dollars i finansiering og blandt dem er den tidligere IT mogul Bill Gates, der tidligt så mulighederne i, og behovet for, kunstigt kød.
-I år 2050 vil verdens befolkning være vokset til mere end 9 mia. mennesker og vores appetit for kød, vil vokse tilsvarende. Efterspørgslen for kød vil fordobles mellem 2000 og 2050. Dette sker i det store og hele, fordi økonomien vokser, og flere har råd til kød. Men det er dyrt og krævende, at opdrætte slagtedyr. Det kræver masser af plads og vand, og har en reel påvirkning på miljøet. Vi har simpelthen ikke mulighed for at producere nok kød til 9 mia. mennesker, men vi kan jo ikke bare bede folk om at blive vegetarer… Det er derfor vi har behov for flere muligheder for, at producere kød, uden at udtømme vores ressourcer, udtaler Bill Gates i en Gatesnotes (Bill Gates personlige blog) fra 2013.
Og nu er Impossible Foods allerede ved at have løst det problem. De introducerer en laboratoriefremstille hakkebøf, der både ligner, steges, dufter, bløder og ikke mindst smager som en konventionel hakkebøf. Produktet er bygget op over simple og gængse produkter som: Hvede, kokosolie og kartoffelprotein. Men et af de vigtigste elementer er ikke så velkendt, nemlig hæm. Hæm er en molekyle der findes i rigelige mængder i kød, og er den ingrediens der giver Impossible Foods ”kød” dens udseende og smag. Ifølge firmaet bruges der i forhold til reel kødproduktion 95 % plads, 74 % mindre vand og hele 87 % færre drivhusgasser – og naturligvis ingen hormoner eller antibiotika – hver gang der langes en Impossible Foods bøf over disken.
På nuværende tidspunkt kan du kun købe produktet ét sted, og det er på restauranten Momofuku Nishi på Manhatten, der introducerer ”kødet” i en burger, der går under navnet The Impossible Burger.
-Jeg blev blæst bagover da jeg smagte burgeren, sagde kokken og indehaveren af Momofuku, David Chang og forsætter: Vi vil altid gerne hjælpe dem der laver de bedste produkter på den mest ansvarlige måde, og der er The Impossible Burger et lysende eksempel. Og vigtigst, så er det en virkelig god burger.
Flere madanmeldere og medier verden over, har sat deres tænder i burgeren, der serveres som en klassisk 50’er burger i papir, med en tomat, syltede agurker ost og en sauce. Bl.a. udtaler Amanda Holpuch i sin artikel på The Guardian: “Efter den første bid, føltes det som om min seks år lange periode uden kød var slut. Skorpen var tyk og knasende og smagen var den velkendte salte og fede smag, som jeg troede man kun kunne få fra et dyr. Og Kurt Soller fra Wallstreet Journal påpeger at aromaen, som står for 80 % af smagsoplevelsen er præcis som ved en normalt stegt bøf.
Senere i år forventes det, at den umulige burger vil blive fast bestanddel på flere restauranter i San Fransico og Los Angeles, og målet er naturligvis at brede salget til detailhandlen i hele verden over de næste mange år. På nuværende tidspunkt sælges en burger på Momufuku til blot 80kr og Impossible Foods forventer at prisen på bøffen vil falde i takt med at produktionen går i vejret, indtil prisen er på samme leje som en konventionel bøf, eller endda lavere. Og firmaet ønsker også at benytte teknologien til at producere andre produkter der normalt stammer fra som steaks, kylling, fisk og mejeriprodukter.