• Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • MESSEOVERSIGT
  • KONTAKT
  • ANNONCERING
  • PARTNERLOGIN

FødevareFOKUS

Fokus på fødevareteknologi og fødevarer

  • Brød og kager
  • Certificering
  • Detailhandel og en gros
  • Drikkevarer
  • Emballage
  • Foodservice
  • Forskning og uddannelse
  • Frugt og grønt
  • Fødevareproduktion
  • Fødevaresikkerhed
  • Konfekture
  • Kød, fisk og fjerkræ
  • Markedsføring
  • Mejeri
  • Messer og konferencer
  • Miljø og sundhed
  • Politik og eksport
  • Råvarer og ingredienser
  • Økologi og bæredygtighed
  • Link til Klimateknologi

AktueltCertificeringMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed10. 12. 2024 | Mikkel Bækgaard

Danone når bæredygtighedsmilepæl med Aqua d’Or B Corp-certificering

AktueltCertificeringMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed10. 12. 2024 By Mikkel Bækgaard

Med Aqua d’Ors certificering efterlever hele Danones forretning på tværs af Norden og Baltikum B Corps rammeværktøj for bæredygtighed.

Danske Aqua d’Or er Skandinaviens største producent af naturligt mineralvand og læskedrikke og er nu blandt de +150 danske virksomheder, der er B Corp-certificeret. B Corp er en global certificering af virksomheder inden for bæredygtighed og social ansvarlighed. Certificeringen betyder, at Aqua d’Or lever op til en lang række bæredygtighedskrav i forhold til blandet andet produktion, ledelse og miljø.

Aqua d’Ors franske ejer, Danone, er på vej til at blive komplet B Corp-certificeret i 2025. Den regionale forretning i Norden og Baltikum blev det i henholdsvis 2022 og 2023. Med den danske mineralvands- og læskedriksforretning om bord er hele Danone i regionen nu en multinational B Corp, og er dermed blandt en række virksomheder, der driver B Corp-bevægelsen i Norden. B Corp-virksomheder skal re-certificeres hvert tredje år for at sikre, at bæredygtighedsudviklingen fortsætter, og at virksomhederne kontinuerligt lever op til B Corps standarder.

“Transformationen mod en mere bæredygtig forretning er ikke nem, men den er det hele værd. Som en stor virksomhed i Danmark og Norden har vi også et ansvar for at trække i den rigtige retning, og vi er stolte af at modtage B Corp-certificeringen. At være en B Corp betyder, at vi er forpligtet til at bruge vores forretning til at skabe positiv forandring, og det er vi fuldt ud dedikeret til,” siger Zane Valujeva, Sustainability Manager hos Danone Nordics & Baltics. 

På miljøområdet har Aqua d’Or taget væsentlige skridt mod en mere ansvarlig forretning. Blandt andet med tiltag som at anvende 100 procent grøn strøm, genbruge PET i PET-flasker og arbejde frem mod netzero emissioner på linje med Danones 1.5 grader SBTi (Science-based target initiative) forpligtelse samt Danones program, ReFuel, der har fokus på virksomhedens fabrikker og deres energieffektivitet, robusthed og dekarbonisering.

Virksomheder og forbrugere køber ind i B Corp

Interessen for B Corp-certificering er stødt stigende blandt danske virksomheder. B Lab Nordics driver B Corp-bevægelsen i Danmark og resten af Norden, og siden 2015 er der kommet flere hundrede virksomheder til i regionen, mens der i EU og Storbritannien nu er flere end 4.000 B Corps. Ifølge bæredygtighedseksperterne ved B Lab Nordics er der mange gode grunde til interessen. Stigende eksterne krav, herunder EU’s nye CSRD-regulering og ESG-rapporteringskrav, spiller en væsentlig rolle. Derudover forventer medarbejderne og samarbejdspartnere i stigende grad, at virksomheder tager et aktivt ansvar for klimaudfordringerne.

”Danone har høje ambitioner på området og har været meget åbne og nemme at arbejde med. Det er fantastisk at se, hvor langt de er kommet, og vi er nysgerrige efter at se, hvordan deres rejse vil udvikle sig yderligere. De har også været meget interesseret i at lære, hvordan de kan sikre at medarbejderne også kommer med på rejsen, hvilket er helt afgørende for enhver positiv forandring,” siger Gitte Rosholm, Nordic Manager hos B Lab Nordics.

Forbrugerne presser også på og giver i stigende grad deres holdning til kende omkring bæredygtighed og produkter, når de handler. En ny undersøgelse fra EcoFocus 2024 viser, at for hele 85 procent af de adspurgte havde kendskab til B Corp en konkret betydning for deres køb af varer i købssituationen.

I dag er der mere end 9.000 certificerede B Corps i verden fordelt på mere end 162 industrier og 105 lande. I Norden er der i dag flere end 140 B Corp virksomheder.

Om B Corp-certificeringen

B Lab™ er et nonprofit-netværk, der transformerer den globale økonomi til gavn for alle mennesker, lokalsamfund og planeten. B Lab skaber standarder, politikker, værktøjer og programmer, der ændrer kapitalismens adfærd, kultur og struktur.

Certified B Corporation™, eller B Corps, er virksomheder, der er verificeret af B Lab til at opfylde høje standarder for social og miljømæssig performance, gennemsigtighed og ansvarlighed.

B Corp bevægelsen er en global bevægelse af mennesker, der bruger erhvervslivet som en kraft for det gode.

Skrevet i: Aktuelt, Certificering, Miljø og sundhed, Økologi og bæredygtighed

Seneste nyt fra redaktionen

Lagkagehuset henter international marketingchef hos Starbucks London

Brød og kagerMarkedsføring05. 06. 2025

Sarah Harris tiltræder som ny Chief Marketing Officer hos Lagkagehuset. Hun kommer fra en stilling som Marketing Director hos Starbucks UK, og med indgående kendskab til digital marketing og ESG-strategi skal hun styrke bagerkædens kommercielle profil i ind- og udland. Sarah Harris har de

Dansk Vegetarisk Forening: Generalsekretær skal stå i spidsen for international organisation

Frugt og grøntMiljø og sundhedPolitik og eksportØkologi og bæredygtighed05. 06. 2025

Generalsekretæren i Dansk Vegetarisk Forening (DVF), Rune-Christoffer Dragsdahl, er blevet valgt til forperson for den internationale organsation IVU. Rune-Christoffer Dragsdahl, der er generalsekretær i Dansk Vegetarisk Forening (DVF), er blevet valgt til forperson for den internationale

Sundhedsparadoks: Danske teenagere vil det sunde, men fristelser og fællesskab vinder

AktueltBrød og kager05. 06. 2025

I en ny digital publikation, Kernetal 2025, går Schulstad tæt på de 14-18-åriges madvaner og spørger: hvad spiser de unge egentlig – og hvad styrer deres valg? Tre omfattende undersøgelser tegner et billede af en generation, der gerne vil spise sundere, blive mætte og hygge sig over maden, men som

Arla Foods investerer stort i Linköping for at imødekomme skyr-boom

AktueltFødevareproduktionMejeri05. 06. 2025

Andelsejede Arla Foods investerer 34,5 mio. euro i en ny produktionslinje til skyr på mejeriet i Linköping, Sverige. Investeringen er en del af kooperativets langsigtede strategi og skal imødekomme den stigende efterspørgsel på skyr. Den nye produktionslinje vil primært producere skyr til det

Nye økologiske gourmet-sodavand til de danske café- og restaurantgæster

DrikkevarerFoodserviceTopØkologi og bæredygtighed05. 06. 2025

Når danskerne træder ind på en café eller sætter sig til rette på en restaurant, forventer de mere end blot mad og drikke – Rynkeby Foods lancering af Dagmar-serien tapper direkte ned i den tendens. Produkterne er skabt til den moderne forbruger, der træffer bevidste valg og efterspørger naturlige,

Producentansvar: Uklare regler skaber frustration i fødevarevirksomheder

Emballage03. 06. 2025

Nemco opfordrer virksomhederne til at søge rådgivning og medlemskab af en kollektiv ordning. Den 31. maj var der deadline for indberetning af emballagemængder til Dansk Producentansvar. Både fødevarevirksomheder og andre virksomheder med producentansvar for emballage skulle sikre, at deres

Arla slår alarm om manglende madfærdigheder

FoodserviceForskning og uddannelseMiljø og sundhed03. 06. 2025

Danskernes madfærdigheder bliver dårligere og dårligere, og det får nu Danmarks største fødevarevirksomhed Arla til at slå alarm. Madfærdigheder er nemlig afgørende, når det kommer til danskernes sundhed, klimaet og det sociale samvær. 42 pct. af danske børn og unge siger, at de ikke kan koge

Køkkenprisen 2025: Kender du et køkken, der går forrest?

AktueltFoodserviceMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed03. 06. 2025

For sjette år i træk sætter Landbrug & Fødevarer fokus på de offentlige køkkener, der gør en forskel. Med Køkkenprisen 2025 hyldes de madhåndværkere, der kombinerer faglighed, smag og bæredygtighed i hverdagen - og viser vejen for fremtidens offentlige måltider. Hver dag serveres mere end

Programmet klar for Copenhagen Cooking 2025

AktueltMesser og konferencer03. 06. 2025

15.-24. august bliver Københavns gader igen fyldt med langborde og leben, når årets Copenhagen Cooking løber af stablen. I år kan gæsterne glæde sig til 100 oplevelser på tværs af hele byen: Fra petanqueturneringer til pizzakonkurrence, en ny version af Smørrebrødets Dag og middag midt på Kongens

Danskerne skærer ned på chokoladen, men smør og kaffe skal der ikke røres ved

Detailhandel og en grosKonfektureMejeriTop03. 06. 2025

De seneste år har danskerne oplevet prisstigninger på mange varer. Nye tal viser, at danskerne ændrer forbrug på nogle varer, mens andre må koste, hvad de koster. Prisen på chokolade har gennem de seneste år været på himmelflugt. Ifølge nye tal fra analysevirksomheden YouGov er kiloprisen for

Tilmeld Nyhedsbrev

Tilmeld dig til dit online branchemagasin/avis

 
 
 
 
Få fuld adgang til indlægning af egne pressemeddelelser… Læs mere her

/Nyheder

  • Spirax Sarco Danmark

    Vi sætter fokus på damp som en naturlig energikilde

  • DENIOS ApS

    Lær at håndtere lækager på 90 min.

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Mød Busch på Spildevand Teknisk Forenings Årsmøde 2025

  • Nemco Machinery A/S

    Producentansvar: Uklare regler skaber frustration i fødevarevirksomheder

  • DENIOS ApS

    Sådan vælger du det rigtige opbevaringsskab til farlige stoffer

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Busch Group præsenterer innovative vakuumløsninger på Battery Show Europe 2025 i Stuttgart

  • DENIOS ApS

    Sådan transporterer du lithiumbatterier sikkert

  • Dagrofa Foodservice A/S

    Deltag i masterclass: ’Ansvarlig fisk på tallerkenen’

  • DENIOS ApS

    Her er den oversete vej til et sundere arbejdsmiljø

  • Busch Vakuumteknik A/S

    centrotherm clean solutions bliver til Pfeiffer Vacuum+Fab Solutions

Vis alle nyheder fra vores FOKUSpartnere ›

Seneste Nyheder

  • Lagkagehuset henter international marketingchef hos Starbucks London

    05.06.2025

  • Dansk Vegetarisk Forening: Generalsekretær skal stå i spidsen for international organisation

    05.06.2025

  • Sundhedsparadoks: Danske teenagere vil det sunde, men fristelser og fællesskab vinder

    05.06.2025

  • Arla Foods investerer stort i Linköping for at imødekomme skyr-boom

    05.06.2025

  • Nye økologiske gourmet-sodavand til de danske café- og restaurantgæster

    05.06.2025

  • Producentansvar: Uklare regler skaber frustration i fødevarevirksomheder

    03.06.2025

  • Arla slår alarm om manglende madfærdigheder

    03.06.2025

  • Køkkenprisen 2025: Kender du et køkken, der går forrest?

    03.06.2025

  • Programmet klar for Copenhagen Cooking 2025

    03.06.2025

  • Danskerne skærer ned på chokoladen, men smør og kaffe skal der ikke røres ved

    03.06.2025

  • Online dagligvarehandel løfter sløret for omkostningerne ved friskhedsgaranti

    27.05.2025

  • 150-årig familievirksomhed rykker til Aarhus: Oluf Brønnum & Co A/S åbner nyt domicil på Runetoften

    27.05.2025

  • Dansk vinproduktion træder ind i SMVdanmark

    27.05.2025

  • Food&Drink på gaden med fokus på kød

    27.05.2025

  • Premiere på Roskilde Festical: Ny øl brygget på juicerester og øko-boller

    27.05.2025

Alle nyheder ›

Læs også TechMedias 2 fødevaremagasiner online

Annoncering i TechMedias 2 fødevaremagasiner

KONTAKT

TechMedia A/S
Naverland 35
DK – 2600 Glostrup
www.techmedia.dk
Telefon: +45 43 24 26 28
E-mail: info@techmedia.dk
Privatlivspolitik
Cookiepolitik