Fødevarebranchen har med kreativitet iscenesat deres fødevarefortællinger til Aarhus’ helt nye madfestival Food Week, som netop er slut. 38.500 gæster har gennem en uge besøgt festivalen som, ifølge Anna Lund, direktør for Food-Aarhus, er gået over al forventning.

Aarhus lå på den anden ende, da Food Week løb af stablen i sidste uge fra mandag den 9. til søndag den 15. august. Alle var inviteret med og blev budt på et indbydende menukort spækket med spændende mad-aktiviteter, der fejrede Aarhus’ sprudlende madscene og hyldede byens og oplandets mange inspirerende fødevareproducenter og dygtige madhåndværkere under den første Food Week nogensinde.
Udover at invitere gæsterne med på en storslået rejse i madens tegn, har Food Week en lige så væsentlig prioritering, nemlig at samle hele den danske fødevarebranche. En af de mange sammenkomster rundt om i byen, var blandt andet Food Week Symposium om bæredygtighed på ARoS.
En af arrangørerne, Food and Bio Cluster Denmark, brugte Food Week til at få diskuteret et af klodens største udfordringer, nemlig klimaet.
– Det giver rigtig god mening at afholde Symposium under Food Week, da hele branchen er samlet i forvejen. Til Symposium på ARoS, blev det tydeligt, at der nu er kommet stor enighed i branchen om, at vi vil forandre ting sammen. Food Week drejer sig især om at vise de løsninger frem. Noget af det branchen i høj grad er enige om er, at der skal mere forskning til, mere innovation til, mere samarbejde, og der skal lægges mange kræfter i.
Konklusionerne på Food Weeks bæredygtighedssymposium er, at hvis vi skal lykkes, kræver det mod, nytænkning, komplekse løsninger – og ikke mindst helt nye forbrugervaner og –evner, siger Anna Lund, direktør for FOOD-Aarhus, der har lavet Food Week.
Udover at skabe gode betingelser og rammer for at diskutere fremtidens fødevarer, har Food Week inviteret områdets kokke til et kokketræf på kajkanten af den maritime festivalplads på Kystpromenaden på Aarhus Ø. Ligesom fødevareproducenterne, så er kokke og restaurationsfolk meget optaget af den bæredygtige dagsorden. Derfor var det for en gang skyld kokkene, som fik en søndag i solskinnet med mad serveret.
– Aarhus og omegn har i de seneste år virkelig manifesteret sig på den gastronomiske front – ikke mindst når det gælder gastronomi med omtanke-, og det kan vi takke alle vores dygtige lokale kokke, tjenere og restauratører for. Så det var en kæmpe fornøjelse at kunne invitere dem til en gastronomisk krammer på kanten af havnen og servere et godt måltid, hvor vi også havde udvalgt råvarer til måltidet, der understregede denne agenda, siger Anna Lund.

Kokkene kunne blandt andet nyde Limfjordsøsters med fermenterede saucer fra den cirkulære produktionsvirksomhed LOOP Food Lab, og ceviche af fiskearten brosme, som endnu ikke har fået sit gennembrud i restaurationskøkkenerne på trods af dens gastronomiske kvaliteter.
Fødevareproducenterne har også haft gode betingelser og rammer for at diskutere fremtidens produkter. Under Food Week har producenter haft stande på toppen af Salling ROOFTOP, på festivalområdet ved Aarhus Lystbådehavn og i Regnbuens skær øverst på ARoS. Her har producenter haft rig mulighed for at gå i dialog med gæsterne og få respons på deres nyeste produkter. Især dét at kunne få en dialog med gæsterne, har Kristian Ottesen fra Nordisk Tang været glad for på Food Week.
– For det første har vi været mega glade for setuppet i år. Der har været rigtig god tid til at snakke med gæsterne, hvilket vi jo meget gerne vil. Food Week har vi bl.a. brugt til at teste nye produkter – vi elsker jo alle vores produkter, men det er ikke altid sikkert, at vi rammer det brede publikum. Det har vi kunne teste på madfestivalen, hvor vi har fået rigtig god respons på vores produkter, og det har resulteret i et rigtig godt salg –– endda bedre end det gode salg, vi plejer at have på Food Festival, fortæller Kristian Ottesen fra Nordisk Tang, som havde en stand på festivalområdet ved Aarhus Lystbådehavn.
Også Anna Lund har været glad for, hvordan fødevareproducenterne har brugt den nye madfestival til at vise deres ting frem og teste:
– Vores nye koncept ‘Food Week’ er veloverstået og er gået over al forventning. Vi er så glade for, hvordan både gæster og fødevarebranchen har taget imod vores madfestival med et stort smil, selvom det har været anderledes, end det vi plejer og i et helt nyt og på sin vis større format. Fødevarebranchen har været kreative til at bruge de spektakulære rammer til at iscenesætte og forstærke deres fødevarefortællinger.
Læs også konklusionen efter Food Week Symposiet: Topchefer om bæredygtighed: Vi skal turde mere.


