Arla Danmark øger fokus på sundhed og introducerer en ny sundhedsstrategi. Det skal være let at træffe sunde valg, der skal flere sunde madvarer på markedet, og kommende generationer skal uddannes om bedre madvaner.
Det skal være nemmere at finde balancen i hverdagen. Sådan lyder det fra Arla, der er klar med en ny sundhedsstrategi. Det skal blandt andet ske gennem innovation af nye produkter og ved at inspirere til måder, hvorpå mejeri kan bidrage til en sundere hverdag.
”Som Danmarks største fødevarevirksomhed har vi både et ansvar og nogle helt særlige forudsætninger for at bidrage til folkesundheden,” siger landedirektør Jakob B. Knudsen og uddyber:
”Vi har en fantastisk råvare i form af mælk, som indeholder naturlige næringsstoffer, vitaminer og mineraler som eksempelvis kalk og protein. Samtidig er vi i kontakt med danskerne hver dag og flere gange om dagen, da vores produkter findes i ni ud af ti danske hjem. Det giver os en unik mulighed for at gøre en positiv forskel for danskernes sundhed, når det kommer til at hjælpe med at træffe et balanceret valg.”
10.000 elever skal på MADlejr
Arlas sundhedsstrategi indeholder en række konkrete målsætninger de kommende år. Eksempelvis vil Arla øge salget af nøglehulsmærkede produkter med minimum 10 procent og sende 10.000 elever på MADlejr, mens uddannelsesinstitutioner, gymnastik-, sports-, og fitnesscentre og kantiner skal tilbydes et sundere alternativ til mellemmåltider og traditionel fastfood.
”Vi har viljen og innovationskraften til at udvikle bedre produkter og helt nye initiativer, der kan skubbe danskernes sundhed i den rigtige retning. Og det vil vi gøre i tæt dialog og samarbejde med myndigheder, organisationer og virksomheder med afsæt i forbrugernes behov,” siger Jakob B. Knudsen og tilføjer:
”Sundhed er ikke et nyt område for os. Vi har allerede fjernet mere end 500 tons sukker fra vores Yoggi-yoghurter og reduceret saltindholdet i vores Danbo-oste med 11 procent. Men strategien handler om meget mere end at skabe nye sunde og velsmagende produkter. Den handler om at bruge vores erfaringer fra tidligere partnerskaber og samtaler med forbrugerne til at uddanne danskerne og gøre det lettere for dem at vælge en sundere livsstil. Og strategien vil fremover styre vores prioritering af aktiviteter, som skal bidrage til en sundere fremtid.”
Udover at reducere mængden af fedt, salt og sukker i nye og eksisterende produkter, har Arla de seneste år også inspireret til sund og varieret kost gennem næringsberegnede opskrifter fra Karolines Køkken. Derudover har Arla gjort en indsats for at ruste fremtidens generation til at sammensatte en varieret kost gennem tiltag som Arla Food Fest og MADlejr. Indsatser, som Arla nu skruer yderligere op for med sundhedsstrategien.
Producenter har et medansvar
Danskerne bakker op om, at fødevareproducenterne spiller en rolle i folkesundheden. Det viser en befolkningsundersøgelse, som Arla har fået foretaget gennem Epinions Danmarkspanel. Fødevareproducenterne indtager en andenplads over de aktører, som danskerne mener, har det største ansvar for deres sundhed. Det største ansvar tillægger danskerne sig selv. Ni ud af ti danskere mener, at de selv bærer det primære ansvar for deres egen sundhed.
”Det er en opgave for os som fødevarevirksomhed at gøre det lettere for forbrugerne at træffe et sundt valg. Derfor arbejder vi netop nu med målsætninger for at reducere sukker, salt og fedt i vores hverdagsprodukter – naturligvis uden at gå på kompromis med smagen. Det er klart, at vi ikke løser udfordringerne med folkesundheden alene gennem vores produkter. Men vi kan give et skub på vejen i kampen mod forebyggelse af livsstilssygdomme,” lyder det fra Jakob B. Knudsen.