”Du køber, vi gi’r”. Med det budskab skød dagligvarekoncernen Dagrofa i starten af september liv i den første af en række aktiviteter, som skal fremme salget af danske fødevarer. Lige siden har forbrugerne i 630 butikker i kæderne MENY, SPAR, KIWI og Min Købmand kunnet købe særligt mærkede ”Du køber, vi gi’r”-varer og samtidig bedt Dagrofa om at sende 50 øre retur til producenterne.
Nu har Dagrofa gjort tidlig status for opbakning til initiativet for lokale, danske varer. Og efter godt to måneder med fokus på de danske fødevareproducenter står det klart, at de danske forbrugere er med på idéen. Således stiger salget af de mærkede varer uge for uge, og til dato ligger kundeefterspørgslen over forventning – særligt på kød, ost og æg.
– Vi er kommet rigtig pænt fra land med vores første Vælg Dansk-aktivitet. Det er glædeligt, at forbrugerne så klart og positivt bakker op om vores initiativ og de danske producenter. Det handler jo ikke om, at vi redder landbruget, men vi sender et klart signal og giver forbrugerne mulighed for at vælge de danske varer til. Så vi håber naturligvis, at forbrugerne vil fortsætte med at bakke op – også nu, hvor vi føjer støtte-mælk til vores ”Du køber, vi gi’r”-varer, siger Per Thau, koncernchef i Dagrofa.
Fra torsdag føjer Dagrofa flere forskellige mælk til palletten af produkter. Det gælder to varianter af den nye 1,5 liter økologiske Harmonie-mælk fra Arla og en økologisk mælk fra Øllingegaard.