• Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • MESSEOVERSIGT
  • KONTAKT
  • ANNONCERING
  • PARTNERLOGIN

FødevareFOKUS

Fokus på fødevareteknologi og fødevarer

  • Brød og kager
  • Certificering
  • Detailhandel og en gros
  • Drikkevarer
  • Emballage
  • Foodservice
  • Forskning og uddannelse
  • Frugt og grønt
  • Fødevareproduktion
  • Fødevaresikkerhed
  • Konfekture
  • Kød, fisk og fjerkræ
  • Markedsføring
  • Mejeri
  • Messer og konferencer
  • Miljø og sundhed
  • Politik og eksport
  • Råvarer og ingredienser
  • Økologi og bæredygtighed
  • Link til Klimateknologi

Forskning og uddannelseFødevareproduktionMesser og konferencerMiljø og sundhedTop11. 11. 2025 | Mikkel Bækgaard

Ultraforarbejdede fødevarer: Eksperter efterlyser fokus på ernæring frem for proces

Forskning og uddannelseFødevareproduktionMesser og konferencerMiljø og sundhedTop11. 11. 2025 By Mikkel Bækgaard

Den offentlige debat om ultraforarbejdede fødevarer fylder meget hos både forbrugere og fødevaresektor. På årets fødevarekonference, Fremtidens Fødevarer, hos Teknologisk Institut satte forskere og aktører problemstillingen under lup og opfordrede til at flytte fokus fra proces til kvalitet.

Risikoen er, at vi stempler alle forarbejdede fødevarer som problematiske, selvom vi i højere grad burde skelne mellem gode og dårlige produkter, siger Lars Hinrichsen, Teknologisk Institut. Foto: Teknologisk Institut

“Det er ikke mærkeligt, at mange forbrugere er bekymrede for deres ernæring. Vi ser fødevarer med ingredienslister som en hel roman, fyldt med stoffer, man ikke kender fra hverdagskøkkenet, og mad, der kan holde sig måneder, nogle gange år. Selvfølgelig skaber det utryghed. Men i stedet for at stemple al forarbejdning som problematisk, skal vi fokusere på, hvad der rent faktisk påvirker vores sundhed; energitæthed, mæthedsfølelse og næringsindhold,” siger forretningsdirektør Lars Leopold Hinrichsen, Teknologisk Institut.

Konferencen viste, at betegnelsen ultraforarbejdning ikke nødvendigvis fortæller noget om, hvorvidt maden er sund. Professor Lars Ove Dragsted fra Københavns Universitet pegede på, at debattens hovedværktøj – den brasilianske NOVA-klassifikation – ikke tager højde for ernæringskvalitet, men kun for hvor og hvordan maden er produceret.

Resultatet er ifølge Dragsted paradoksalt: Rugbrød, en af danskernes mest spiste fødevarer, falder i kategorien “ultraforarbejdet”, hvis det er industrielt bagt og pakket i plastik. Det samme gælder havregryn, fuldkornsmysli, marineret sild, plantebaserede drikkevarer og tofu. Pprodukter, der ernæringsmæssigt betragtes som forsvarlige eller sunde.

Omvendt klassificeres hjemmebagt hvidbrød, kager lavet fra bunden, pizza med fed ostesauce og hjemmelavet sodavand ikke som ultraforarbejdet, selv om de kan have et problematisk indhold af sukker, fedt og salt.

“Hvis vi lavede en klassifikation baseret på ernæringsvidenskab i stedet for processeringssted, ville det se helt anderledes ud. Det bedste vi kan gøre, er at ignorere NOVA og fokusere på kostråd baseret på reel ernæringsviden,” sagde Dragsted.

Holdbarhed, tilsætning – og nødvendighed

En del forbrugerbekymring handler om, hvor unaturlig maden kan virke. Konferencen anerkendte, at industrien kan producere fødevarer med bemærkelsesværdig lang holdbarhed, og at tilsætningsstoffer har fået mere plads.

“Der er produkter, hvor ingredienslisten bliver så lang og kryptisk, at forbrugere med rette stiller spørgsmål. Men vi må samtidig ikke glemme, at tilsætning og proces nogle gange netop er det, der beskytter os som forbrugere; mod bakterier, mod madspild og dårlig fødevaresikkerhed,” siger Lars Hinrichsen.

Det skal være nemt og bekvemt

Også forbrugersociologiske indsigter blev præsenteret ved konferencen: Danskerne køber i stigende grad convenience-produkter og forventer, at madlavningen skal gå hurtigt. Rugbrødsmadder, kylling og pizza er på danskernes top tre over retter til aftensmad. Men balancen mellem nem mad og sund mad er svær. Især hvis ernæringsværdien ikke fremgår tydeligt for forbrugeren.

“Særligt i en verden, hvor bekymringer om globale konflikter og stigende priser presser forbrugerne, så er det vanemad og tilbudsjagt, der dominerer. Her er det vigtigt at gøre det let at vælge rigtigt. Forbrugerne vil gerne gøre det godt. Men tit overskygger behovet for nem, velkendt og velsmagende mad alle de gode intentioner om at ændre på vanerne, som fx at spise flere grøntsager eller lave mere hjemmelavet mad,” lød det fra forbrugersociolog Nina Preus, Landbrug og Fødevarer.

Kvalitet frem for frygt

Konferencen, som blev afholdt som led i en resultatkontrakt støttet af Uddannelses- og Forskningsministeriet, sluttede med en fælles opfordring: Lad diskussionen om ultraforarbejdning være afsæt for et reelt fokus på madkvalitet.

“Der findes desværre mange dårlige fødevarer på markedet. Vi skal huske, at forarbejdning både kan løfte og forringe kvalitet – og det er her, forskellen ligger. Risikoen er, at vi stempler alle forarbejdede fødevarer som problematiske, selvom vi i højere grad burde skelne mellem gode og dårlige produkter, Det er tid til at samarbejde om større gennemsigtighed og innovation i produkter, der både er nemme, velsmagende og ernæringsrigtige,” siger Lars Hinrichsen fra Teknologisk Institut.

Skrevet i: Forskning og uddannelse, Fødevareproduktion, Messer og konferencer, Miljø og sundhed, Top

Seneste nyt fra redaktionen

FERM FOOD vinder EY’s Scale-Up pris: Gør fødevarer sundere

FødevareproduktionMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed11. 11. 2025

Den danske ingrediensproducent FERM FOOD ApS fra Bække i Vejen har vundet EY Entrepreneur Of The Year’s regionale pris i kategorien Scale-Up. Prisen blev uddelt ved EY’s kåring i Syd-og Sønderjylland torsdag den 6. november og markerer en vigtig milepæl for virksomheden, der leverer fermenterede

Indonesisk svamp tryller ølrester om til pølser

DrikkevarerForskning og uddannelseKød, fisk og fjerkræMiljø og sundhedRåvarer og ingredienserØkologi og bæredygtighed11. 11. 2025

I jagten på nye måder at producere protein på, har forskere på Aalborg Universitet forvandlet restprodukter fra ølproduktion til et proteinrigt produkt, som kan erstatte almindeligt kød i f.eks. pølser. Resultatet er både velsmagende, bæredygtigt og økonomisk fordelagtigt. For mange går en øl

Hotel Vejlefjord investerer massivt i talentudvikling i en presset branche

AktueltFoodserviceForskning og uddannelse11. 11. 2025

Mens hotel- og restaurationsbranchen kæmper med mangel på kvalificeret arbejdskraft, har Hotel Vejlefjord succes med at fastholde og udvikle medarbejdere gennem målrettede talentprogrammer. Hotel- og restaurationsbranchen har i flere år været blandt de hårdest ramte af forgæves rekrutteringer.

Økologikongres 2025 skal vise, hvad økologien kan præstere på basis af naturlige metoder

AktueltFødevareproduktionLandbrugMesser og konferencerMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed11. 11. 2025

Den 18.–19. november samles landmænd, forskere, rådgivere og virksomheder i Kolding til Økologikongres 2025. Med 47 faglige sessioner og temaer fra grøn trepart til sundhed og økologisk regenerativt landbrug sætter kongressen fokus på, hvordan økologien kan levere løsninger på tidens største

Ultraforarbejdede fødevarer: Eksperter efterlyser fokus på ernæring frem for proces

Forskning og uddannelseFødevareproduktionMesser og konferencerMiljø og sundhedTop11. 11. 2025

Den offentlige debat om ultraforarbejdede fødevarer fylder meget hos både forbrugere og fødevaresektor. På årets fødevarekonference, Fremtidens Fødevarer, hos Teknologisk Institut satte forskere og aktører problemstillingen under lup og opfordrede til at flytte fokus fra proces til

Danskerne rækker ud efter nye varianter af oksekød

Frugt og grøntKød, fisk og fjerkræ06. 11. 2025

Danish Crown har rundet 2,5 millioner solgte pakker hakket oksekød blandet med grønt det første år og har dermed overgået de oprindelige forventninger til produktet. I en tid hvor stigende fødevarepriser - herunder prisen på oksekød - er et varmt samtaleemne hen over de danske køkkenborde, kan

RAWBITE udvider produktionen i Tyskland for at imødekomme stigende efterspørgsel

Ikke kategoriseret06. 11. 2025

Virksomheden bag de populære økologiske frugt- og nøddebarer har de seneste år oplevet en stabil tocifret vækst i Danmark, Tyskland og Sverige samt en markant stigning i online-salget. For at imødekomme den voksende efterspørgsel og stimulere en fortsat vækst på de europæiske markeder, udvider

7-Eleven åbner ny runde af Innovation Corner og sætter fjerde iværksætterprodukt på hylderne

AktueltDrikkevarerMarkedsføringMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed06. 11. 2025

7-Elevens iværksætterforløb Innovation Corner, der blev lanceret sidste år, er blevet taget så godt imod, at kæden nu åbner op for en ny runde. Samtidig kommer det fjerde produkt fra første runde – en alkoholfri elektrolytdrik ’Dansevand’ – på hylderne. Sidste år deltog Dansevand, en alkoholfri

Årets Wiuff 2025: Marie Bojsen fra Birthesminde modtager Danmarks første råvarepris

AktueltFødevareproduktionKød, fisk og fjerkræLandbrugRåvarer og ingredienserØkologi og bæredygtighed06. 11. 2025

Ved en højtidelig fejring hos Søren Wiuff i Lammefjorden lørdag den 1. november blev Årets Wiuff 2025 uddelt for allerførste gang. Prisen er opfundet og etableret af Lokale Fødevarer Danmarks stifter og formand, Jesper Zeihlund, og siden blevet medstiftet af HORESTA. Formålet med prisen er at hædre

Sund jord giver sunde grøntsager – og det kan smages

Frugt og grøntLandbrugMiljø og sundhedTop06. 11. 2025

I årevis har de arbejdet med jordforbedring via næringsrige kompostblandinger på en gård i Nordjylland. Resultatet er klart: Den sunde jord giver ikke bare sundere og stærkere grøntsager – men også bedre smag. På gården Ny Vraa i Tylstrup har man i årevis arbejdet med at udvikle og teste

Tilmeld Nyhedsbrev

Tilmeld dig til dit online branchemagasin/avis

 
 
 
 
Få fuld adgang til indlægning af egne pressemeddelelser… Læs mere her

/Nyheder

  • Spirax Sarco Danmark

    Lavere energiforbrug og bedre produktkvalitet med Steam Infusion – en unik teknik til fødevarefremstilling

  • DENIOS ApS

    Sådan håndterer du en lækage med 10 trin

  • Busch Vakuumteknik A/S

    50 års trofast tjeneste i produktionen

  • Spirax Sarco Danmark

    Blog: Damp er naturlig teknologi

  • Dagrofa Foodservice A/S

    Tilmeld dig Masterclass om dyrevelfærd og regenerativt landbrug

  • DENIOS ApS

    Hvad gør du med dine gasflasker, når kulden kommer?

  • Spirax Sarco Danmark

    Reducer dine levetidsomkostninger på reguleringsventiler

  • DENIOS ApS

    Alt hvad du skal vide, før du håndterer farlige stoffer

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Øget produktivitet på mejeriet takket være vakuum fra Busch

  • Dagrofa Foodservice A/S

    Stor fødevaremesse med juletema kommer igen i år til Brande

Vis alle nyheder fra vores FOKUSpartnere ›

Seneste Nyheder

  • FERM FOOD vinder EY’s Scale-Up pris: Gør fødevarer sundere

    11.11.2025

  • Indonesisk svamp tryller ølrester om til pølser

    11.11.2025

  • Hotel Vejlefjord investerer massivt i talentudvikling i en presset branche

    11.11.2025

  • Økologikongres 2025 skal vise, hvad økologien kan præstere på basis af naturlige metoder

    11.11.2025

  • Ultraforarbejdede fødevarer: Eksperter efterlyser fokus på ernæring frem for proces

    11.11.2025

  • Danskerne rækker ud efter nye varianter af oksekød

    06.11.2025

  • RAWBITE udvider produktionen i Tyskland for at imødekomme stigende efterspørgsel

    06.11.2025

  • 7-Eleven åbner ny runde af Innovation Corner og sætter fjerde iværksætterprodukt på hylderne

    06.11.2025

  • Årets Wiuff 2025: Marie Bojsen fra Birthesminde modtager Danmarks første råvarepris

    06.11.2025

  • Sund jord giver sunde grøntsager – og det kan smages

    06.11.2025

  • Techmedia får ny ejer

    04.11.2025

  • Wassim Hallal vinder hædersprisen som Kokkenes Kok

    04.11.2025

  • Too Good To Go fylder ti år: Fra dansk app til global bevægelse mod madspild

    04.11.2025

  • Juleudgave af Food&Drink på gaden

    04.11.2025

  • Her er Danmarks bedste plantebaserede takeaway

    04.11.2025

Alle nyheder ›

Læs også TechMedias 2 fødevaremagasiner online

Annoncering i TechMedias 2 fødevaremagasiner

KONTAKT

TechMedia A/S
Naverland 35
DK – 2600 Glostrup
www.techmedia.dk
Telefon: +45 43 24 26 28
E-mail: info@techmedia.dk
Privatlivspolitik
Cookiepolitik