På bare ti år er danske Too Good To Go blevet til et globalt eksempel på, hvordan teknologi, forretning og bæredygtighed kan trække i samme retning. Med over 130 millioner brugere og 500 millioner reddede måltider har virksomheden gjort kampen mod madspild til en hverdagsvane for brugere i over 20 lande. Nyeste tilføjelse til Too Good To Go-verdenskortet er Japan.

For ti år siden blev en dansk idé født i København: at forbinde overskudsmad med mennesker, der gerne ville redde den. I dag er Too Good To Go vokset til verdens største markedsplads for overskudsmad og en af de mest markante bæredygtige væksthistorier i nyere dansk erhvervsliv.
Fra hovedkontoret i København driver virksomheden i dag en global forretning med over 130 millioner registrerede brugere og 180.000 partnere på tværs af 20 lande i Europa, Nordamerika, Asien og Australien. Seneste land på Too Good To Go-verdenskortet er Japan, så japanerne og butikker i hele landet nu også har mulighed for at redde mad via platformen. Siden lanceringen i 2016 er mere end 500 millioner måltider blevet reddet fra at gå til spilde, svarende til at undgå 1,35 millioner ton CO₂e, 405 milliarder liter vand og 1,4 milliarder kvadratmeter landanvendelse.
“Ti år er en milepæl, men for os er det også et bevis på, at man kan bygge en succesfuld forretning, samtidigt med at man løser et af verdens mest konkrete klimaproblemer,” siger Mette Lykke, CEO i Too Good To Go. “Vi har vist, at når man gør bæredygtighed enkelt, tilgængeligt og meningsfuldt, så bliver det en vane. Vores brugere og partnere redder hundredetusindvis af måltider hver dag, og det gør en konkret forskel.”
Da Too Good To Go blev lanceret, var madspild et emne, få virksomheder forholdt sig strategisk til. I dag er det en integreret del af ESG-agendaen og en faktor, der både påvirker regnskaber, image og klimapolitik. I den udvikling har Too Good To Go haft en markant rolle som forretningsplatform, der kobler økonomi og ansvar sammen i samme øjeblik, en pose mad bliver reddet.
”Vi forbinder overskud og efterspørgsel”
Too Good To Go’s app gør det muligt for forbrugere at købe overskudsmad fra restauranter, bagerier, supermarkeder og caféer til en brøkdel af normalprisen. For virksomhederne er løsningen et værktøj til at reducere spild, frigøre ressourcer og dokumentere klimaeffekt, en model, der har gjort madspild til både en forretningsmulighed og et fælles anliggende.
“Når vi forbinder overskud og efterspørgsel, skaber det værdi for mennesker, for virksomheder og for planeten.” siger Mette Lykke.
Selvom jubilæet er en anledning til at fejre resultaterne, er der stadig meget at kæmpe for. På verdensplan går næsten en femtedel af al mad til spilde, og madspild står fortsat for omkring ti procent af de samlede drivhusgasudledninger. I Danmark alene smides der hvert år 900.000 ton mad ud i produktion, detail og husholdninger.
Under Mette Lykkes ledelse har Too Good To Go udviklet sig fra en app til en B Corp-certificeret tech-virksomhed, der samarbejder med alt fra detailgiganter som Starbucks, Carrefour og Salling Group til lokale producenter. Kombinationen af software, data og partnerskaber har gjort virksomheden i stand til at operere i stor skala uden at miste det enkle princip, som idéen blev født på: at al mad fortjener en chance til, før den ender i skraldespanden.
“Det, der gør Too Good To Go specielt, er, at vi har bygget en global forretning på en fælles holdning: at det skal være så enkelt som muligt at gøre det rigtige,” siger Mette Lykke.



