• Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • MESSEOVERSIGT
  • KONTAKT
  • ANNONCERING
  • PARTNERLOGIN

FødevareFOKUS

Fokus på fødevareteknologi og fødevarer

  • Brød og kager
  • Certificering
  • Detailhandel og en gros
  • Drikkevarer
  • Emballage
  • Foodservice
  • Forskning og uddannelse
  • Frugt og grønt
  • Fødevareproduktion
  • Fødevaresikkerhed
  • Konfekture
  • Kød, fisk og fjerkræ
  • Markedsføring
  • Mejeri
  • Messer og konferencer
  • Miljø og sundhed
  • Politik og eksport
  • Råvarer og ingredienser
  • Økologi og bæredygtighed
  • Link til Klimateknologi

FoodserviceFrugt og grøntMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed31. 10. 2024 | Mikkel Bækgaard

Svensk salatgigant går ind på dansk fastfood-marked

FoodserviceFrugt og grøntMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed31. 10. 2024 By Mikkel Bækgaard

Sund fastfood fra Sverige rykker ud i verden, når Picadeli går ind på det danske marked med sine salatbarer. Og succesen lader ikke vente på sig. Salget har overgået alle forventninger, og nu planlægger Picadeli at åbne flere.

De svenske bland selv-salater har været en succes i Finland, Tyskland, Frankrig, Belgien, Luxembourg og USA. I de strategisk placerede salatbarer bliver der blandet en salat i sekundet, året rundt. Og nu er det Danmarks tur, når Picadelis salatbarer krydser sundet.

I første omgang har man installeret fire salatbarer i Københavnsområdet, og flere er på vej. Etableringen sker i samarbejde med 7Eleven – og når man nu opsummerer opstarten af Picadeli i Danmark, kan man se en stor tilstrømning af salathungrende forbrugere i blandt andet Københavns Lufthavn og på Rigshospitalet.

“Vi sælger over 50 millioner salater om året i vores mere end 2.000 salatbarer. Nu håber vi, at vi kan skrue endnu mere op for tempoet sammen med danskerne! Vi er utroligt glade for den positive respons, vi har fået i Danmark efter kun få uger. Det er tydeligt, at vores grønne skåle tiltaler de danske forbrugere, som ser ud til at sætte lige så stor pris på muligheden for selv at sammensætte et sundt og velsmagende måltid, som vores svenske kunder gør,” siger Daniel Billfeldt, chef for Sverige hos Picadeli.

En satsning på bæredygtighed og smag

Etableringen i Danmark er et naturligt skridt i Picadelis ambition om at gøre sund mad tilgængelig for flere mennesker. Picadelis salatbarer er altid strategisk placeret for at nå ud til så mange forbrugere som muligt, og sortimentet består primært af veganske og vegetariske valgmuligheder. Picadelis koncept er fleksibelt og kan nemt integreres i eksisterende miljøer som supermarkeder, nærbutikker, kantiner og lufthavne, hvilket gør satsningen både skalerbar og fleksibel.

Picadeli blev grundlagt i 2009 og har siden da revolutioneret fastfoodbranchen med sit unikke koncept: salatbarer fyldt med velsmagende, inspirerende og friske ingredienser, hvor forbrugerne selv sammensætter deres måltid. Hurtigt, nemt og ikke mindst overkommeligt i pris. I Sverige koster en gennemsnitlig salat fra Picadeli 63 SEK.

Algoritmer og data bag succes

Og de højteknologiske, algoritmedrevne salatbarer er intet mindre end en svensk teknologisk innovation. For det, der med det blotte øje ligner en enkel salatbar, er i virkeligheden en onlinebaseret køledisk, hvis algoritmer forsyner butikkerne og Picadeli med de data, der er nødvendige for at bestille præcis det, kunderne vil have, og praktisk talt eliminere madspild. AI-platformen, der er udviklet af Picadeli, beregner ordreanbefalinger baseret på alt fra planogrammer, aktuelle lagerbeholdninger og salgshistorik til eksterne faktorer som fx vejrudsigter.

“Vores succes er baseret på, at vi kan tilbyde mad, der ikke kun smager godt, men som også bidrager til et bæredygtigt samfund. Vi ved, at mange danskere gerne vil spise mere grønt og sundt, og vi glæder os til at fortsætte med at vokse og udvikle vores tilstedeværelse her,” siger Daniel Billfeldt.

Picadeli er en del af branchens omstilling. Med et sortiment, som består af mere end 70 % veganske valgmuligheder og har et gennemsnitligt CO2-aftryk på 0,8 kg kuldioxid pr. salat er Picadeli ikke kun et sundt valg – det er også et bæredygtigt valg. En udledning på 0,8 kg er cirka halvdelen af en europæisk standardfrokost, som i gennemsnit udleder 1,48 kg.

Skrevet i: Foodservice, Frugt og grønt, Miljø og sundhed, Økologi og bæredygtighed

Seneste nyt fra redaktionen

Topsommelierer fra Michelin-restauranter anbefaler vine fra lokale vinhandlere på dansk vinplatform

Drikkevarer22. 05. 2025

Nu kan vinentusiaster modtage vinanbefalinger fra Danmarks dygtigste sommelierer og samtidigt støtte lokale vinhandlere. Initiativet er blevet taget så godt imod, at vinplatformen Bottle Hero nu gør klar til at gå internationalt med frisk kapital i ryggen.  Nu kan man få vinoplevelsen fra

Green Innovation Week: Gråærter og rapskage på menuen: Unge madhåndværkere former fremtidens køkken

Forskning og uddannelseMesser og konferencerMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed22. 05. 2025

Når tusindvis af unge, undervisere, virksomheder og organisationer samles til Green Innovation Week i Skive den 25. september, bliver det med bæredygtighed på både programmet og menuen. I år er det nemlig elever fra tre fødevareuddannelser – Nordic Food College, FGU Skolen Skive og Aarhus Tech – der

Gæsterne foretrækker Carlsberg: Oslobåden får ny ølleverandør

AktueltDrikkevarerFoodservice22. 05. 2025

Go Nordic Cruiseline, selskabet bag Oslobåden, skifter fra Heineken til Carlsberg som ny ølleverandør på ruten mellem København og Oslo. Skiftet er led i en større rebranding med øget fokus på nordisk identitet, hvor Carlsberg viser sig at være gæsternes foretrukne øl. Fremover vil passagererne

Få del i millionpulje til udvikling af plantebaserede fødevarer

AktueltFrugt og grøntFødevareproduktionMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed22. 05. 2025

Små og mellemstore fødevarevirksomheder kan søge om at deltage i PlanteVÆKST - et skræddersyet udviklingsforløb med adgang til ekspertise, testfaciliteter og professionelt netværk. Teknologisk Institut åbner døren for små og mellemstore fødevarevirksomheder, der ønsker at styrke deres position

Skoleelever fik første måltid fra nyt kæmpekøkken

FoodserviceTop22. 05. 2025

Da tusindvis af københavnske skoleelever tirsdag satte sig til frokost, var det ikke bare dagens ret, de fik serveret – det var den allerførste, der er produceret i skolemadordningen EAT’s nye storkøkken. På menuen står der enten klassisk hønsekødssuppe med hvidløgsbrød eller pasta med

Foodexpo lancerer nyt messekoncept

Messer og konferencer20. 05. 2025

Et helt nyt messekoncept med 15 unikke zoner venter de besøgende på næste års Foodexpo, der med den nye konstruktion samler brancherne i hver deres zone. Nordens største event for fødevareprofessionelle finder sted 22.-24. marts 2026 i MCH Messecenter Herning. Udstillerne på næste års Foodexpo

Ny AI skal nudge til at spise grønnere

Detailhandel og en grosForskning og uddannelseFrugt og grøntMiljø og sundhed20. 05. 2025

Forskere fra SDU, AU og KU vil udvikle en kunstig intelligens, der kan få forbrugere til at smide sundere og mere bæredygtige dagligvarer i deres indkøbskurve, når de handler online. Hvis du bruger Netflix, Spotify eller TikTok, kender du også til den anbefalelsesalgoritme, som baseret på dine

Finalister til Produktprisen og Irmaprisen 2025 er fundet

AktueltMesser og konferencerMiljø og sundhedRåvarer og ingredienserØkologi og bæredygtighed20. 05. 2025

70 spændende, lokale produkter fra hele landet er reduceret til 12, der nu skal dyste om Produktprisen 2025 i kategorierne Mad, Konfekture, Drikke og Innovation. Ved smagningen smagte og udvalgte dommerne samtidig fem produkter, der for første gang skal dyste om Coops nye pris, Irmaprisen, og dermed

Madens Folkemøde trak 35.000 mennesker til Nykøbing Falster

AktueltMesser og konferencer20. 05. 2025

15.-17. maj blev Madens Folkemøde afholdt Nykøbing Falster. Folkemødet har tidligere været afholdt på et lokalt gods, men flyttede i år netop for at kunne få flere besøgende. Madens Folkemøde mere end tredoblede deres besøgstal i forhold til sidste år.  André Andersen har været direktør i

Christian Wellendorf er Danmarks næste Bocuse D´Or kandidat

FoodserviceMesser og konferencerTop20. 05. 2025

Tre af Danmarks dygtigste kokke dystede fredag på torvet i Nykøbing Falster for at blive landets næste repræsentant ved de prestigefyldte Bocuse d’Or-konkurrencer. Vinderen er nu fundet: Christian Wellendorf, køkkenchef og partner på Babette i København. Christian Wellendorf konkurrerede mod

Tilmeld Nyhedsbrev

Tilmeld dig til dit online branchemagasin/avis

 
 
 
 
Få fuld adgang til indlægning af egne pressemeddelelser… Læs mere her

/Nyheder

  • Dagrofa Foodservice A/S

    Deltag i masterclass: ’Ansvarlig fisk på tallerkenen’

  • Busch Vakuumteknik A/S

    centrotherm clean solutions bliver til Pfeiffer Vacuum+Fab Solutions

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Pfeiffer Vacuum+Fab Solutions lancerer den nye HiCube Neo RGA

  • DENIOS ApS

    Ved du, hvornår det er tid til at vedligeholde, udskifte eller flytte dit opsamlingskar?

  • Spirax Sarco Danmark

    Blog: Damp er naturlig teknologi

  • Nemco Machinery A/S

    Nemco har nyt med hjem fra Europas største fødevaremesse

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Busch på IFFA 2025: Vacuum Diagnostics til intelligente vakuumløsninger til kødforarbejdning

  • DENIOS ApS

    3 sikkerhedsfunktioner, du skal kigge efter på dit opsamlingskar

  • Spirax Sarco Danmark

    Steam Insight: En digital forbindelse til optimering af dit dampsystem

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Vakuumsystemer: En guide til turn-key projekter

Vis alle nyheder fra vores FOKUSpartnere ›

Seneste Nyheder

  • Topsommelierer fra Michelin-restauranter anbefaler vine fra lokale vinhandlere på dansk vinplatform

    22.05.2025

  • Green Innovation Week: Gråærter og rapskage på menuen: Unge madhåndværkere former fremtidens køkken

    22.05.2025

  • Gæsterne foretrækker Carlsberg: Oslobåden får ny ølleverandør

    22.05.2025

  • Få del i millionpulje til udvikling af plantebaserede fødevarer

    22.05.2025

  • Skoleelever fik første måltid fra nyt kæmpekøkken

    22.05.2025

  • Foodexpo lancerer nyt messekoncept

    20.05.2025

  • Ny AI skal nudge til at spise grønnere

    20.05.2025

  • Finalister til Produktprisen og Irmaprisen 2025 er fundet

    20.05.2025

  • Madens Folkemøde trak 35.000 mennesker til Nykøbing Falster

    20.05.2025

  • Christian Wellendorf er Danmarks næste Bocuse D´Or kandidat

    20.05.2025

  • Medaljeregn til Slagter Lampe

    15.05.2025

  • Ukraine og Danmark udbygger samarbejdsaftale på landbrugsområdet

    15.05.2025

  • Simon Mosegaard Fibiger bliver ny CEO for Orkla Danmark

    15.05.2025

  • Her er de danske mejeriprodukter med mest x-faktor 2025

    15.05.2025

  • Det er blevet dyrere at spise varme hveder

    15.05.2025

Alle nyheder ›

Læs også TechMedias 2 fødevaremagasiner online

Annoncering i TechMedias 2 fødevaremagasiner

KONTAKT

TechMedia A/S
Naverland 35
DK – 2600 Glostrup
www.techmedia.dk
Telefon: +45 43 24 26 28
E-mail: info@techmedia.dk
Privatlivspolitik
Cookiepolitik