• Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • MESSEOVERSIGT
  • KONTAKT
  • ANNONCERING
  • PARTNERLOGIN

FødevareFOKUS

Fokus på fødevareteknologi og fødevarer

  • Brød og kager
  • Certificering
  • Detailhandel og en gros
  • Drikkevarer
  • Emballage
  • Foodservice
  • Forskning og uddannelse
  • Frugt og grønt
  • Fødevareproduktion
  • Fødevaresikkerhed
  • Konfekture
  • Kød, fisk og fjerkræ
  • Markedsføring
  • Mejeri
  • Messer og konferencer
  • Miljø og sundhed
  • Politik og eksport
  • Råvarer og ingredienser
  • Økologi og bæredygtighed
  • Link til Klimateknologi

FoodserviceFrugt og grøntMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed31. 10. 2024 | Mikkel Bækgaard

Svensk salatgigant går ind på dansk fastfood-marked

FoodserviceFrugt og grøntMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed31. 10. 2024 By Mikkel Bækgaard

Sund fastfood fra Sverige rykker ud i verden, når Picadeli går ind på det danske marked med sine salatbarer. Og succesen lader ikke vente på sig. Salget har overgået alle forventninger, og nu planlægger Picadeli at åbne flere.

De svenske bland selv-salater har været en succes i Finland, Tyskland, Frankrig, Belgien, Luxembourg og USA. I de strategisk placerede salatbarer bliver der blandet en salat i sekundet, året rundt. Og nu er det Danmarks tur, når Picadelis salatbarer krydser sundet.

I første omgang har man installeret fire salatbarer i Københavnsområdet, og flere er på vej. Etableringen sker i samarbejde med 7Eleven – og når man nu opsummerer opstarten af Picadeli i Danmark, kan man se en stor tilstrømning af salathungrende forbrugere i blandt andet Københavns Lufthavn og på Rigshospitalet.

“Vi sælger over 50 millioner salater om året i vores mere end 2.000 salatbarer. Nu håber vi, at vi kan skrue endnu mere op for tempoet sammen med danskerne! Vi er utroligt glade for den positive respons, vi har fået i Danmark efter kun få uger. Det er tydeligt, at vores grønne skåle tiltaler de danske forbrugere, som ser ud til at sætte lige så stor pris på muligheden for selv at sammensætte et sundt og velsmagende måltid, som vores svenske kunder gør,” siger Daniel Billfeldt, chef for Sverige hos Picadeli.

En satsning på bæredygtighed og smag

Etableringen i Danmark er et naturligt skridt i Picadelis ambition om at gøre sund mad tilgængelig for flere mennesker. Picadelis salatbarer er altid strategisk placeret for at nå ud til så mange forbrugere som muligt, og sortimentet består primært af veganske og vegetariske valgmuligheder. Picadelis koncept er fleksibelt og kan nemt integreres i eksisterende miljøer som supermarkeder, nærbutikker, kantiner og lufthavne, hvilket gør satsningen både skalerbar og fleksibel.

Picadeli blev grundlagt i 2009 og har siden da revolutioneret fastfoodbranchen med sit unikke koncept: salatbarer fyldt med velsmagende, inspirerende og friske ingredienser, hvor forbrugerne selv sammensætter deres måltid. Hurtigt, nemt og ikke mindst overkommeligt i pris. I Sverige koster en gennemsnitlig salat fra Picadeli 63 SEK.

Algoritmer og data bag succes

Og de højteknologiske, algoritmedrevne salatbarer er intet mindre end en svensk teknologisk innovation. For det, der med det blotte øje ligner en enkel salatbar, er i virkeligheden en onlinebaseret køledisk, hvis algoritmer forsyner butikkerne og Picadeli med de data, der er nødvendige for at bestille præcis det, kunderne vil have, og praktisk talt eliminere madspild. AI-platformen, der er udviklet af Picadeli, beregner ordreanbefalinger baseret på alt fra planogrammer, aktuelle lagerbeholdninger og salgshistorik til eksterne faktorer som fx vejrudsigter.

“Vores succes er baseret på, at vi kan tilbyde mad, der ikke kun smager godt, men som også bidrager til et bæredygtigt samfund. Vi ved, at mange danskere gerne vil spise mere grønt og sundt, og vi glæder os til at fortsætte med at vokse og udvikle vores tilstedeværelse her,” siger Daniel Billfeldt.

Picadeli er en del af branchens omstilling. Med et sortiment, som består af mere end 70 % veganske valgmuligheder og har et gennemsnitligt CO2-aftryk på 0,8 kg kuldioxid pr. salat er Picadeli ikke kun et sundt valg – det er også et bæredygtigt valg. En udledning på 0,8 kg er cirka halvdelen af en europæisk standardfrokost, som i gennemsnit udleder 1,48 kg.

Skrevet i: Foodservice, Frugt og grønt, Miljø og sundhed, Økologi og bæredygtighed

Seneste nyt fra redaktionen

Dansk teknologi garanterer fødevaresikkerhed i hollandsk råmælksost

FødevareproduktionFødevaresikkerhedMejeri12. 06. 2025

Nu kan råmælksost sikres mod uønskede bakterier, samtidig med at den unikke smag bevares. Det hollandske gårdmejeri Novelle Kaas bruger den energi- og vandbesparende teknologi raslysering fra danske Lyras. Det giver både høj fødevaresikkerhed og en god smag, da ostens naturlige vitaminer, enzymer og

Videnskabsfolk fra alle kontinenter: Havet er ved et tippepunkt

AktueltCertificeringForskning og uddannelseKød, fisk og fjerkræMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed12. 06. 2025

En ny undersøgelse viser, at videnskabsfolk fra alle kontinenter siger, at havets sundhed og biodiversitet er ved et tippepunkt. Der er dog optimisme i forhold til muligheden for at vende de negative påvirkninger af havet, hvis der handles nu. Forskere fra hvert eneste beboede kontinent er

Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri får ny departementschef

Politik og eksport12. 06. 2025

Henrik Kjærgaard er udnævnt som ny departementschef i Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri Henrik Kjærgaard kommer fra Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet, hvor han har været afdelingschef siden 2020. Minister for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri Jacob Jensen siger om den nye

Ny restaurant i Carlsberg Byen sætter fisken og det frie valg i front

AktueltFoodserviceKød, fisk og fjerkræØkologi og bæredygtighed12. 06. 2025

I går den 12. juni fik Carlsberg Byen et nyt gastronomisk pejlemærke, da Paula åbnede dørene til en restaurant, der hylder nordisk skånsomt fanget fisk og skaldyr, fritlevende vildt og danske grøntsager.   Køkkenchefen Stefan Hansen medbringer erfaring fra bl.a. Kong Hans Kælder og

Michelin-opvarmning: Madfestival med fri entré, koncerter og stjernestøv

MarkedsføringMesser og konferencerTop12. 06. 2025

På mandag bliver de eftertragtede Michelinstjerner uddelt ved et arrangement i Odsherred. Og som optakt til stjerneuddelingen er der fra 13. til 15. juni der liv og glade dage i Anneberg Kulturpark, når madfestivalen ’Smag på Anneberg’ løber af stablen for allerførste gang. Festivalen markerer

Lagkagehuset henter international marketingchef hos Starbucks London

Brød og kagerMarkedsføring05. 06. 2025

Sarah Harris tiltræder som ny Chief Marketing Officer hos Lagkagehuset. Hun kommer fra en stilling som Marketing Director hos Starbucks UK, og med indgående kendskab til digital marketing og ESG-strategi skal hun styrke bagerkædens kommercielle profil i ind- og udland. Sarah Harris har de

Dansk Vegetarisk Forening: Generalsekretær skal stå i spidsen for international organisation

Frugt og grøntMiljø og sundhedPolitik og eksportØkologi og bæredygtighed05. 06. 2025

Generalsekretæren i Dansk Vegetarisk Forening (DVF), Rune-Christoffer Dragsdahl, er blevet valgt til forperson for den internationale organsation IVU. Rune-Christoffer Dragsdahl, der er generalsekretær i Dansk Vegetarisk Forening (DVF), er blevet valgt til forperson for den internationale

Sundhedsparadoks: Danske teenagere vil det sunde, men fristelser og fællesskab vinder

AktueltBrød og kager05. 06. 2025

I en ny digital publikation, Kernetal 2025, går Schulstad tæt på de 14-18-åriges madvaner og spørger: hvad spiser de unge egentlig – og hvad styrer deres valg? Tre omfattende undersøgelser tegner et billede af en generation, der gerne vil spise sundere, blive mætte og hygge sig over maden, men som

Arla Foods investerer stort i Linköping for at imødekomme skyr-boom

AktueltFødevareproduktionMejeri05. 06. 2025

Andelsejede Arla Foods investerer 34,5 mio. euro i en ny produktionslinje til skyr på mejeriet i Linköping, Sverige. Investeringen er en del af kooperativets langsigtede strategi og skal imødekomme den stigende efterspørgsel på skyr. Den nye produktionslinje vil primært producere skyr til det

Nye økologiske gourmet-sodavand til de danske café- og restaurantgæster

DrikkevarerFoodserviceTopØkologi og bæredygtighed05. 06. 2025

Når danskerne træder ind på en café eller sætter sig til rette på en restaurant, forventer de mere end blot mad og drikke – Rynkeby Foods lancering af Dagmar-serien tapper direkte ned i den tendens. Produkterne er skabt til den moderne forbruger, der træffer bevidste valg og efterspørger naturlige,

Tilmeld Nyhedsbrev

Tilmeld dig til dit online branchemagasin/avis

 
 
 
 
Få fuld adgang til indlægning af egne pressemeddelelser… Læs mere her

/Nyheder

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Høj præcision i CNC-fræsning takket være vakuum

  • DENIOS ApS

    Sikker tøndehåndtering starter her

  • Spirax Sarco Danmark

    Vi sætter fokus på damp som en naturlig energikilde

  • DENIOS ApS

    Lær at håndtere lækager på 90 min.

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Mød Busch på Spildevand Teknisk Forenings Årsmøde 2025

  • Nemco Machinery A/S

    Producentansvar: Uklare regler skaber frustration i fødevarevirksomheder

  • DENIOS ApS

    Sådan vælger du det rigtige opbevaringsskab til farlige stoffer

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Busch Group præsenterer innovative vakuumløsninger på Battery Show Europe 2025 i Stuttgart

  • DENIOS ApS

    Sådan transporterer du lithiumbatterier sikkert

  • Dagrofa Foodservice A/S

    Deltag i masterclass: ’Ansvarlig fisk på tallerkenen’

Vis alle nyheder fra vores FOKUSpartnere ›

Seneste Nyheder

  • Dansk teknologi garanterer fødevaresikkerhed i hollandsk råmælksost

    12.06.2025

  • Videnskabsfolk fra alle kontinenter: Havet er ved et tippepunkt

    12.06.2025

  • Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri får ny departementschef

    12.06.2025

  • Ny restaurant i Carlsberg Byen sætter fisken og det frie valg i front

    12.06.2025

  • Michelin-opvarmning: Madfestival med fri entré, koncerter og stjernestøv

    12.06.2025

  • Lagkagehuset henter international marketingchef hos Starbucks London

    05.06.2025

  • Dansk Vegetarisk Forening: Generalsekretær skal stå i spidsen for international organisation

    05.06.2025

  • Sundhedsparadoks: Danske teenagere vil det sunde, men fristelser og fællesskab vinder

    05.06.2025

  • Arla Foods investerer stort i Linköping for at imødekomme skyr-boom

    05.06.2025

  • Nye økologiske gourmet-sodavand til de danske café- og restaurantgæster

    05.06.2025

  • Producentansvar: Uklare regler skaber frustration i fødevarevirksomheder

    03.06.2025

  • Arla slår alarm om manglende madfærdigheder

    03.06.2025

  • Køkkenprisen 2025: Kender du et køkken, der går forrest?

    03.06.2025

  • Programmet klar for Copenhagen Cooking 2025

    03.06.2025

  • Danskerne skærer ned på chokoladen, men smør og kaffe skal der ikke røres ved

    03.06.2025

Alle nyheder ›

Læs også TechMedias 2 fødevaremagasiner online

Annoncering i TechMedias 2 fødevaremagasiner

KONTAKT

TechMedia A/S
Naverland 35
DK – 2600 Glostrup
www.techmedia.dk
Telefon: +45 43 24 26 28
E-mail: info@techmedia.dk
Privatlivspolitik
Cookiepolitik