• Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • MESSEOVERSIGT
  • KONTAKT
  • ANNONCERING
  • PARTNERLOGIN

FødevareFOKUS

Fokus på fødevareteknologi og fødevarer

  • Brød og kager
  • Certificering
  • Detailhandel og en gros
  • Drikkevarer
  • Emballage
  • Foodservice
  • Forskning og uddannelse
  • Frugt og grønt
  • Fødevareproduktion
  • Fødevaresikkerhed
  • Konfekture
  • Kød, fisk og fjerkræ
  • Markedsføring
  • Mejeri
  • Messer og konferencer
  • Miljø og sundhed
  • Politik og eksport
  • Råvarer og ingredienser
  • Økologi og bæredygtighed
  • Link til Klimateknologi

FoodserviceFrugt og grøntMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed31. 10. 2024 | Mikkel Bækgaard

Svensk salatgigant går ind på dansk fastfood-marked

FoodserviceFrugt og grøntMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed31. 10. 2024 By Mikkel Bækgaard

Sund fastfood fra Sverige rykker ud i verden, når Picadeli går ind på det danske marked med sine salatbarer. Og succesen lader ikke vente på sig. Salget har overgået alle forventninger, og nu planlægger Picadeli at åbne flere.

De svenske bland selv-salater har været en succes i Finland, Tyskland, Frankrig, Belgien, Luxembourg og USA. I de strategisk placerede salatbarer bliver der blandet en salat i sekundet, året rundt. Og nu er det Danmarks tur, når Picadelis salatbarer krydser sundet.

I første omgang har man installeret fire salatbarer i Københavnsområdet, og flere er på vej. Etableringen sker i samarbejde med 7Eleven – og når man nu opsummerer opstarten af Picadeli i Danmark, kan man se en stor tilstrømning af salathungrende forbrugere i blandt andet Københavns Lufthavn og på Rigshospitalet.

“Vi sælger over 50 millioner salater om året i vores mere end 2.000 salatbarer. Nu håber vi, at vi kan skrue endnu mere op for tempoet sammen med danskerne! Vi er utroligt glade for den positive respons, vi har fået i Danmark efter kun få uger. Det er tydeligt, at vores grønne skåle tiltaler de danske forbrugere, som ser ud til at sætte lige så stor pris på muligheden for selv at sammensætte et sundt og velsmagende måltid, som vores svenske kunder gør,” siger Daniel Billfeldt, chef for Sverige hos Picadeli.

En satsning på bæredygtighed og smag

Etableringen i Danmark er et naturligt skridt i Picadelis ambition om at gøre sund mad tilgængelig for flere mennesker. Picadelis salatbarer er altid strategisk placeret for at nå ud til så mange forbrugere som muligt, og sortimentet består primært af veganske og vegetariske valgmuligheder. Picadelis koncept er fleksibelt og kan nemt integreres i eksisterende miljøer som supermarkeder, nærbutikker, kantiner og lufthavne, hvilket gør satsningen både skalerbar og fleksibel.

Picadeli blev grundlagt i 2009 og har siden da revolutioneret fastfoodbranchen med sit unikke koncept: salatbarer fyldt med velsmagende, inspirerende og friske ingredienser, hvor forbrugerne selv sammensætter deres måltid. Hurtigt, nemt og ikke mindst overkommeligt i pris. I Sverige koster en gennemsnitlig salat fra Picadeli 63 SEK.

Algoritmer og data bag succes

Og de højteknologiske, algoritmedrevne salatbarer er intet mindre end en svensk teknologisk innovation. For det, der med det blotte øje ligner en enkel salatbar, er i virkeligheden en onlinebaseret køledisk, hvis algoritmer forsyner butikkerne og Picadeli med de data, der er nødvendige for at bestille præcis det, kunderne vil have, og praktisk talt eliminere madspild. AI-platformen, der er udviklet af Picadeli, beregner ordreanbefalinger baseret på alt fra planogrammer, aktuelle lagerbeholdninger og salgshistorik til eksterne faktorer som fx vejrudsigter.

“Vores succes er baseret på, at vi kan tilbyde mad, der ikke kun smager godt, men som også bidrager til et bæredygtigt samfund. Vi ved, at mange danskere gerne vil spise mere grønt og sundt, og vi glæder os til at fortsætte med at vokse og udvikle vores tilstedeværelse her,” siger Daniel Billfeldt.

Picadeli er en del af branchens omstilling. Med et sortiment, som består af mere end 70 % veganske valgmuligheder og har et gennemsnitligt CO2-aftryk på 0,8 kg kuldioxid pr. salat er Picadeli ikke kun et sundt valg – det er også et bæredygtigt valg. En udledning på 0,8 kg er cirka halvdelen af en europæisk standardfrokost, som i gennemsnit udleder 1,48 kg.

Skrevet i: Foodservice, Frugt og grønt, Miljø og sundhed, Økologi og bæredygtighed

Seneste nyt fra redaktionen

Too Good To Go får øget betydning i et økonomisk presset USA

Detailhandel og en grosFoodserviceMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed18. 11. 2025

Mens mange amerikanere kæmper med stigende priser og usikker adgang til mad, har den danske app Too Good To Go fået en større rolle for både borgere og virksomheder. Den danske app Too Good To Go har på få år etableret sig som en markant aktør på det amerikanske marked. Siden lanceringen i 2020

Kulinarisk spydspids udnævnt som Kartoffelambassadør 2025

AktueltFoodserviceFrugt og grøntRåvarer og ingredienser18. 11. 2025

Michelinkok og leder af Culinary Institute by Vejle Erhverv, Per Mandrup, er udnævnt som Kartoffelambassadør 2025 af Danmarks Kartoffel Råd. Kartoflen bør inkluderes på lige fod med linser og bælgfrugter, når de planterige måltider skal på bordet. I hvert fald hvis det står til kulinarisk leder

Forum for Fødevarereklamer: Branche sætter selv aldersgrænse på 15 år for bestemt type reklamer

AktueltMarkedsføringPolitik og eksport18. 11. 2025

Forum for Fødevarereklamer og Læskedrikreklamenævnet hæver aldersgrænsen fra 13 til 15 år for reklamer for fødevarer med højt indhold af sukker, fedt og salt og for reklamer for læskedrikke. Forum for Fødevarereklamer har siden januar 2008 arbejdet for god markedsførings etik i forhold til

Brasserie Carl vinder Årets ret med gris 2025 – og Ti Trin ned vinder for osteret

Kød, fisk og fjerkræMejeriTop18. 11. 2025

Ved et storstilet gallaarrangement blev Årets Ret med Gris og Årets Ret med Ost i går uddelt. Med et imponerende håndværk kan Brasserie Carl således kalde sig vinder af Årets ret med gris 2025, mens Ti Trin Ned tog prisen for den bedste osteret. Brasserie Carl, med Bendix Sixhøj Laursen i

FødevareDanmark: Sænk fødevaremomsen, men hæv ikke priserne andre steder

Detailhandel og en grosPolitik og eksport12. 11. 2025

FødevareDanmark støtter ønsket om lavere fødevaremoms, men afviser De Samvirkende Købmænds (DSK) forslag om at finansiere momsnedsættelsen ved at hæve momsen på ”mindre nødvendige varer”. Torsdag i sidste uge lancerede De Samvirkende Købmænd (DSK) en analyse, der viser, at det er muligt at

Fem forskningsbaserede skridt mod mere bæredygtig ost

Forskning og uddannelseMejeriØkologi og bæredygtighed12. 11. 2025

En ny forskningsgennemgang viser, at fem enkle tiltag kan gøre osteproduktion mere effektiv og bæredygtig. Et forskerteam fra DTU har gennemgået den eksisterende forskning om fermentering og modning af ost i et litteraturstudie og peger på fem underudnyttede videnskabeligt baserede tiltag, som kan

Toscansk toprestaurant fylder Det japanske Tårn med italiensk velsmag

AktueltFoodservice12. 11. 2025

Den toscanske michelinrestaurant Saporium rykker for en periode ind i Tivoli. I Toscanas bølgende bakker ligger et af Italiens mest eksklusive og idylliske hoteller: det danskejede Borgo Santo Pietro, som for nyligt er blevet tildelt de maksimale 3 nøgler i Michelin-guiden. Blandt hotellets

Irland vinder prisen for verdens bedste steak ved World Steak Challenge

AktueltDetailhandel og en grosKød, fisk og fjerkræ12. 11. 2025

Ved mandagens World Steak Challenge vandt irske Dawn Meats og Lidl titlen som 'World's Best Steak' for deres irske græsfodrede sirloin. I alt sikrede Irland sig 24 guldmedaljer - og ud af de i alt 304 uddelte medaljer tog Irland den største samlede medaljehøst med 68 guld-, sølv- eller

Grønne ambitioner kræver større satsning på økologiforskning

Forskning og uddannelseFødevareproduktionLandbrugMiljø og sundhedTopØkologi og bæredygtighed12. 11. 2025

Forskning i økologi skal ikke have mindre, men større investeringer, for at Danmark kan leve op til sine grønne ambitioner om en fordobling af økologien. Det sikrer en ny politisk aftale. Med et nybrud i dansk forskningspolitik gennemfører regeringen flerårige investeringer i forskning og

FERM FOOD vinder EY’s Scale-Up pris: Gør fødevarer sundere

FødevareproduktionMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed11. 11. 2025

Den danske ingrediensproducent FERM FOOD ApS fra Bække i Vejen har vundet EY Entrepreneur Of The Year’s regionale pris i kategorien Scale-Up. Prisen blev uddelt ved EY’s kåring i Syd-og Sønderjylland torsdag den 6. november og markerer en vigtig milepæl for virksomheden, der leverer fermenterede

Tilmeld Nyhedsbrev

Tilmeld dig til dit online branchemagasin/avis

 
 
 
 
Få fuld adgang til indlægning af egne pressemeddelelser… Læs mere her

/Nyheder

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Busch og Pfeiffer bringer den nyeste vakuumteknologi til Ajour 2025

  • Spirax Sarco Danmark

    Lavere energiforbrug og bedre produktkvalitet med Steam Infusion – en unik teknik til fødevarefremstilling

  • DENIOS ApS

    Sådan håndterer du en lækage med 10 trin

  • Busch Vakuumteknik A/S

    50 års trofast tjeneste i produktionen

  • Spirax Sarco Danmark

    Blog: Damp er naturlig teknologi

  • Dagrofa Foodservice A/S

    Tilmeld dig Masterclass om dyrevelfærd og regenerativt landbrug

  • DENIOS ApS

    Hvad gør du med dine gasflasker, når kulden kommer?

  • Spirax Sarco Danmark

    Reducer dine levetidsomkostninger på reguleringsventiler

  • DENIOS ApS

    Alt hvad du skal vide, før du håndterer farlige stoffer

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Øget produktivitet på mejeriet takket være vakuum fra Busch

Vis alle nyheder fra vores FOKUSpartnere ›

Seneste Nyheder

  • Too Good To Go får øget betydning i et økonomisk presset USA

    18.11.2025

  • Kulinarisk spydspids udnævnt som Kartoffelambassadør 2025

    18.11.2025

  • Forum for Fødevarereklamer: Branche sætter selv aldersgrænse på 15 år for bestemt type reklamer

    18.11.2025

  • Brasserie Carl vinder Årets ret med gris 2025 – og Ti Trin ned vinder for osteret

    18.11.2025

  • FødevareDanmark: Sænk fødevaremomsen, men hæv ikke priserne andre steder

    12.11.2025

  • Fem forskningsbaserede skridt mod mere bæredygtig ost

    12.11.2025

  • Toscansk toprestaurant fylder Det japanske Tårn med italiensk velsmag

    12.11.2025

  • Irland vinder prisen for verdens bedste steak ved World Steak Challenge

    12.11.2025

  • Grønne ambitioner kræver større satsning på økologiforskning

    12.11.2025

  • FERM FOOD vinder EY’s Scale-Up pris: Gør fødevarer sundere

    11.11.2025

  • Indonesisk svamp tryller ølrester om til pølser

    11.11.2025

  • Hotel Vejlefjord investerer massivt i talentudvikling i en presset branche

    11.11.2025

  • Økologikongres 2025 skal vise, hvad økologien kan præstere på basis af naturlige metoder

    11.11.2025

  • Ultraforarbejdede fødevarer: Eksperter efterlyser fokus på ernæring frem for proces

    11.11.2025

  • Danskerne rækker ud efter nye varianter af oksekød

    06.11.2025

Alle nyheder ›

Læs også TechMedias 2 fødevaremagasiner online

Annoncering i TechMedias 2 fødevaremagasiner

KONTAKT

TechMedia A/S
Naverland 35
DK – 2600 Glostrup
www.techmedia.dk
Telefon: +45 43 24 26 28
E-mail: info@techmedia.dk
Privatlivspolitik
Cookiepolitik