• Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • MESSEOVERSIGT
  • KONTAKT
  • ANNONCERING
  • PARTNERLOGIN

FødevareFOKUS

Fokus på fødevareteknologi og fødevarer

  • Brød og kager
  • Certificering
  • Detailhandel og en gros
  • Drikkevarer
  • Emballage
  • Foodservice
  • Forskning og uddannelse
  • Frugt og grønt
  • Fødevareproduktion
  • Fødevaresikkerhed
  • Konfekture
  • Kød, fisk og fjerkræ
  • Markedsføring
  • Mejeri
  • Messer og konferencer
  • Miljø og sundhed
  • Politik og eksport
  • Råvarer og ingredienser
  • Økologi og bæredygtighed
  • Link til Klimateknologi

Drikkevarer01. 04. 2025 | Mikkel Bækgaard

Svaneke Bryghus leverer flot resultat i 2024

Drikkevarer01. 04. 2025 By Mikkel Bækgaard

Svaneke Bryghus præsenterede i sidste uge et stærkt årsregnskab for 2024 på 2,977 mio. kr. hvilket er en markant forbedring i forhold til sidste års regnskab, som lød på 1,245 mio. kr. Årets resultat er blandt de bedste resultater i bryggeriets snart 25-årige historie og vidner om et bryggeri i vækst – både på Bornholm og i resten af Danmark.

Bag årets flotte resultat står en række positive udviklinger i både sortiment og salg. Svaneke Bryghus har gennem årene opbygget en bred portefølje af økologisk øl, der dækker de fleste forbrugssituationer – fra flasker og dåser i forskellige størrelser til fustager med fadøl til barer og restauranter samt en serie af alkoholfri øl under navnet Don’t Worry. Den fleksibilitet har været med til at sikre et stærkt og balanceret salgskanalmix, hvor salget i dag fordeler sig ligeligt mellem detailhandlen (off-trade) og horeca – altså hoteller, restauranter og caféer (on-trade).

I 2024 steg den samlede omsætning med 13 procent, svarende til en stigning i salget på omkring 300.000 liter øl. Især fadøl og 33 cl. flasker har klaret sig godt, og dåseøl vinder fortsat frem. Samtidig vokser interessen for specialøl og alkoholfri øl – et område, hvor Svaneke Bryghus står stærkt ikke mindst grundet bryggeriets økologiske profil, bæredygtige investeringer og position i markedet.

Et bryggeri i bevægelse

”Det fantastiske ved at være en del af Svaneke Bryghus er, at vi konstant er nysgerrige på, hvordan ølmarkedet udvikler sig, og hvad der skal til, for at vi kan følge med – eller måske være på forkant,” fortæller Martin Westh-Hansen, der er konstitueret direktør. ”Vi er derfor særligt glade for, at vi kommer bredere ud i hele Danmark og oplever stigende efterspørgsel både fra barer, restauranter og butikker, for det vidner om, at vi har fat i den lange ende.”

Svaneke Bryghus har i 2024 budt velkommen til flere nye kunder og særligt medejeren Premium Beer, som varetager salget på landsplan har styrket deres indsats, og været med til at få Svanekeøllen bredere ud i Danmark. 

Stærke værdier og stærkt hold

Bryggeriets kombination af et dedikeret team, en grøn profil og en brygmester med fingeren på øl-pulsen skaber ifølge bestyrelsen en solid platform for fremtiden.

”Bestyrelsen er meget tilfreds med årets resultat. Det vidner om en sund forretning med retning og langsigtet fokus,” siger bestyrelsesformand Daniel Barslund. ”Vi står på et stærkt fundament og ser gode muligheder for at fortsætte den positive udvikling de kommende år sammen med vores kunder.”

Svaneke Bryghus har i dag en ligelig fordeling mellem on-trade og off-trade og ser ind i en fremtid med fortsat fokus på kvalitet, bæredygtighed og lokal forankring – og med masser af lyst til fortsat at udfordre det danske ølmarked.

Forventninger til 2025

I påsken 2025 er det 25 år siden, at den allerførste Svaneke-øl blev brygget på restaurationsbryggeriet på torvet i Svaneke – bedre kendt i dag som Svaneke Bryghus Restaurant. Det markeres naturligvis med en særlig jubilæumsøl.

Derudover har bryggeriet netop lanceret en ny dåseøl-serie i 44 cl., som har været efterspurgt af detailhandlen og som allerede viser gode takter. Og som altid har brygmesteren et par ølnyheder i ærmet.

”Vi ser positivt på fremtiden. Efter 25 år i ølbranchen har vi opnået en stærk position i det danske marked, og vi har stadig masser af ambitioner for både vores øl og vores måde at drive bryggeri på,” afslutter bestyrelsesformand Daniel Barslund.

Skrevet i: Drikkevarer

Seneste nyt fra redaktionen

Spiser du, som var det sommer året rundt? Det kan forvirre dit indre ur

Forskning og uddannelseMiljø og sundhed27. 10. 2025

Det er ikke kun sollys, men også kosten, der styrer vores indre biologiske ur og dets evne til at tilpasse sig årstiderne, viser ny forskning i mus. Derfor kan det have betydning for vores sundhed, at vi spiser sæsonens lokalt producerede fødevarer, vurderer forsker. Vores blodtryk stiger fra

Fremtidens mad risikerer at blive ensformig

Frugt og grøntFødevareproduktionLandbrugMiljø og sundhedPolitik og eksportØkologi og bæredygtighed27. 10. 2025

Mangfoldigheden af planter bliver begrænset, hvis EU vedtager ny lov om bytte og handel med frø, mener Frie Bønder – Levende Land og Landsforeningen Praktisk Økologi. En menu med høj biodiversitet er den sundeste - det er efterhånden almen viden, mener Levende Land og Landsforeningen Praktisk

Madens Folkemøde skal samle Danmark om unges sundhed

AktueltForskning og uddannelseMiljø og sundhedPolitik og eksport27. 10. 2025

Årets finanslov er blevet offentliggjort, og her modtager Madens Folkemøde 1 mio. kroner til at afholde et Nationalt Forum for Ung Sundhed i 2026. Indsatsen skal samle en breds kreds af aktører for at forebygge overvægt og styrke sundhed og madvaner blandt børn og unge både lokalt og

Fødevaregigant gearer op i Danmark – en stigning på 25,6 %

AktueltFødevareproduktionMiljø og sundhed27. 10. 2025

Greenfood fortsætter med at vokse hurtigt på det danske marked. I år forventes koncernen at opnå en volumen på næsten 3.500 ton – en stigning på 25,6 % sammenlignet med sidste år. Bag succesen ligger en stærk efterspørgsel efter ultrafriske råvarer, strategiske partnerskaber inden for restaurant- og

Køkkenprisen 2025 går til Skolerne i Oure

FoodserviceForskning og uddannelseMiljø og sundhedTopØkologi og bæredygtighed27. 10. 2025

Landbrug & Fødevarer har kåret Skolerne i Oure på Fyn som vinder af Køkkenprisen 2025 ved Økologisektionens årsmøde på Kalø Økologisk Landbrugsskole. Køkkenprisen 2025 uddeles til det offentlige køkken, der bedst formår at kombinere sundhed, smag og økologi. I år har Skolerne i Oure

Rekordhøj returprocent: Genanvendelige krus satte ny standard på Smukfest 2025

DrikkevarerEmballageMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed23. 10. 2025

Ét år efter introduktionen af Danmarks første genanvendelige festivalkrus har Smukfest, Royal Unibrew og Faerch bevist, at cirkularitet ikke bare er en ambition – det er noget, der virker i praksis. På Smukfest 2025 nåede returprocenten for de genanvendelige krus hele 97 procent – et resultat,

Plant Food Festival: Øksnehallen bliver til plantemekka

Messer og konferencerMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed23. 10. 2025

Øksnehallen i København bliver fyldt med smagsoplevelser, inspiration og grønne løsninger, når Plant Food Festival åbner dørene for tusindvis af besøgende. Den første weekend i november forvandles hallen til et mødested for alle, der er nysgerrige på fremtidens mad. Plant Food Festival

Hørkram-stifter er død

AktueltDetailhandel og en grosFoodservice23. 10. 2025

Stifteren af en af Danmarks største fødevaregrossister er død, 84 år gammel. Alex Buchardt Pedersen, der døde d. 18. oktober, betragtes som en pioner indenfor den danske fødevarebranche. Han stod nemlig bag Hørkram, som stiftede tilbage i 1978. Det skete i første omgang som en lokal

Arla vil kåre Årets Madsjæl 2025 – se de nominerede

AktueltFoodservice23. 10. 2025

Hvert år hylder Arla dem, der gør noget særligt for at skabe sundere og mere bæredygtige madvaner blandt børn og unge. Det gør de med prisen Årets Madsjæl, hvor årets tre nominerede nu er klar. Årets Madsjæl er en pris, der gives til personer, som inspirerer, engagerer og gør en forskel i

Linse-bolo på menuen i hele Danmark: Ny kampagne skal få flere til at spise bælgfrugter

FoodserviceFrugt og grøntMiljø og sundhedRåvarer og ingredienserTopØkologi og bæredygtighed23. 10. 2025

Fra kantiner til køkkenborde: Ny landsdækkende kampagne sætter fokus på, hvor nemt bælgfrugter kan blive en del af hverdagsmaden. Aviser og kantiner landet over vil i dag være krydret med lækre linser, når Bælgfrugtspartnerskabet lancerer en landsdækkende kampagne, der skal inspirere danskerne

Tilmeld Nyhedsbrev

Tilmeld dig til dit online branchemagasin/avis

 
 
 
 
Få fuld adgang til indlægning af egne pressemeddelelser… Læs mere her

/Nyheder

  • Spirax Sarco Danmark

    Blog: Damp er naturlig teknologi

  • Dagrofa Foodservice A/S

    Tilmeld dig Masterclass om dyrevelfærd og regenerativt landbrug

  • DENIOS ApS

    Hvad gør du med dine gasflasker, når kulden kommer?

  • Spirax Sarco Danmark

    Reducer dine levetidsomkostninger på reguleringsventiler

  • DENIOS ApS

    Alt hvad du skal vide, før du håndterer farlige stoffer

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Øget produktivitet på mejeriet takket være vakuum fra Busch

  • Dagrofa Foodservice A/S

    Stor fødevaremesse med juletema kommer igen i år til Brande

  • Spirax Sarco Danmark

    Skal vi hjælpe jer med at nå jeres mål for bæredygtighed?

  • DENIOS ApS

    Spar 432 kr* hver gang, du tømmer din IBC

  • DENIOS ApS

    Sådan tjekker du, om dit lithiumbatteri er defekt – og udgør en brandfare

Vis alle nyheder fra vores FOKUSpartnere ›

Seneste Nyheder

  • Spiser du, som var det sommer året rundt? Det kan forvirre dit indre ur

    27.10.2025

  • Fremtidens mad risikerer at blive ensformig

    27.10.2025

  • Madens Folkemøde skal samle Danmark om unges sundhed

    27.10.2025

  • Fødevaregigant gearer op i Danmark – en stigning på 25,6 %

    27.10.2025

  • Køkkenprisen 2025 går til Skolerne i Oure

    27.10.2025

  • Rekordhøj returprocent: Genanvendelige krus satte ny standard på Smukfest 2025

    23.10.2025

  • Plant Food Festival: Øksnehallen bliver til plantemekka

    23.10.2025

  • Hørkram-stifter er død

    23.10.2025

  • Arla vil kåre Årets Madsjæl 2025 – se de nominerede

    23.10.2025

  • Linse-bolo på menuen i hele Danmark: Ny kampagne skal få flere til at spise bælgfrugter

    23.10.2025

  • Vin kan også komme nordfra

    21.10.2025

  • Økologer diskuterer trepart og grøn omstilling med minister og borgmester

    21.10.2025

  • Dansk Akvakultur: Lystfiskeri, spildevand og turisme presser havmiljøet langt mere end havbrug

    21.10.2025

  • Køkkenchef og restaurantchef bliver medejere, når Domestic fejrer 10 år

    21.10.2025

  • Danmarks madspild er dobbelt så stort som det europæiske gennemsnit

    21.10.2025

Alle nyheder ›

Læs også TechMedias 2 fødevaremagasiner online

Annoncering i TechMedias 2 fødevaremagasiner

KONTAKT

TechMedia A/S
Naverland 35
DK – 2600 Glostrup
www.techmedia.dk
Telefon: +45 43 24 26 28
E-mail: info@techmedia.dk
Privatlivspolitik
Cookiepolitik