• Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • MESSEOVERSIGT
  • KONTAKT
  • ANNONCERING
  • PARTNERLOGIN

FødevareFOKUS

Fokus på fødevareteknologi og fødevarer

  • Brød og kager
  • Certificering
  • Detailhandel og en gros
  • Drikkevarer
  • Emballage
  • Foodservice
  • Forskning og uddannelse
  • Frugt og grønt
  • Fødevareproduktion
  • Fødevaresikkerhed
  • Konfekture
  • Kød, fisk og fjerkræ
  • Markedsføring
  • Mejeri
  • Messer og konferencer
  • Miljø og sundhed
  • Politik og eksport
  • Råvarer og ingredienser
  • Økologi og bæredygtighed
  • Link til Klimateknologi

AktueltBrød og kager05. 06. 2025 | Mikkel Bækgaard

Sundhedsparadoks: Danske teenagere vil det sunde, men fristelser og fællesskab vinder

AktueltBrød og kager05. 06. 2025 By Mikkel Bækgaard

I en ny digital publikation, Kernetal 2025, går Schulstad tæt på de 14-18-åriges madvaner og spørger: hvad spiser de unge egentlig – og hvad styrer deres valg? Tre omfattende undersøgelser tegner et billede af en generation, der gerne vil spise sundere, blive mætte og hygge sig over maden, men som ofte udfordres af hverdagens fristelser og sociale forventninger.

Pernille Bang-Löwgren, adm. direktør i Lantmännen Schulstad

Hver tredje danske teenager springer morgenmaden over, og hver tiende har ikke spist et rigtigt måltid, når klokken slår 13. Alligevel mener 43 pct. af de 15-18-årige, at de spiser sundt. Det viser nye tal i 2. udgave af den årlige publikation og undersøgelse af danskernes madvaner, Kernetal, som Danmarks førende leverandør af frisk brød, Schulstad, står bag. I årets Kernetal sætter Schulstad spot på teenagernes madvaner.

Baseret på tre omfattende undersøgelser giver Kernetal 2025 dog mere end et indblik i, hvad unge faktisk spiser. Kernetal 2025 dykker også ned i, hvorfor de vælger, som de gør, og hvordan pris, fællesskab og fristelser spiller en afgørende rolle, når det gælder kostvaner.

”Med Kernetal 2025 var det vigtigt for os at komme tættere på de unges egne oplevelser og forstå, hvad der egentlig former deres valg. Gennem undersøgelserne ser vi et tydeligt sundhedsparadoks, hvor de unge ønsker at spise sundt, og hvor mæthed er det vigtigste for dem, men sandheden er, at deres faktiske madvaner viser noget andet,” siger Pernille Bang-Löwgren, administrerende direktør i Schulstad.

Særligt hverdagens fristelser spiller en stor rolle i de unges madvaner. Publikationen viser, at 47 pct af de 15-18-årige handler ugentligt i supermarkedet på en skoledag – og næsten en tredjedel gør det flere gange om ugen. Og købene er sjældent planlagte: Halvdelen træffer deres beslutning spontant, og mange bliver fristet af usunde alternativer som energidrikke, bake-off og snacks, når de står i supermarkedet. Samtidig siger 17 pct. af de unge, at det er vigtigt, at deres mad ikke vækker opmærksomhed i skolen, og hver tredje føler, at det er svært at finde noget, der både er sundt, mættende og socialt acceptabelt.

”De unge vil gerne det sunde, og det handler ikke om manglende viden, men om alt fra impulskøb til sociale spilleregler og ikke mindst manglende sunde alternativer til lave priser, der passer ind i den måde, de unge gerne vil spise på. Derfor er der også behov og mulighed for nye idéer, der gør det sunde til et attraktivt og fristende tilvalg,” siger Pernille Bang-Löwgren.

Undersøgelserne i Kernetal 2025 består af en kvantitativ undersøgelse af madvaner blandt danskere +18 år, en kvantitativ undersøgelse af 15-18-årige danskere samt en kvalitativ undersøgelse af 14-17-årige danskere. Den kvalitative undersøgelse indeholder både autoetnografiske opgaver, hvor de unge har dokumenteret deres mad fra morgen til aften med billeder i fem hverdage, samt afsluttende interviews.

Håbet spirer i fuldkornskrisen

Mens fuldkorn er en nøgleingrediens i en sund og mættende kost, viser Kernetal 2025, at 48 % af de 15-18-årige typisk ikke spiser hverken havregryn eller rugbrød på en dag. En bekymrende tendens ifølge Pernille Bang-Löwgren, fordi det er de to historisk største kilder til det vigtige fuldkorn i Danmark.

”Når næsten halvdelen af de unge ikke får fuldkorn på en almindelig dag fra de oplagte fuldkornsrige kilder, er det ikke bare et signal om ændrede madvaner, det er tegn på en reel fuldkornskrise. Vi ved, at fuldkorn spiller en dokumenteret rolle i forebyggelsen af livsstilssygdomme. Tallet er bekymrende, og det er en vigtig opgave for os at være med til at sikre, at fuldkorn igen bliver en naturlig del af de unges hverdag,” siger Pernille Bang-Löwgren.

Samtidig viser Kernetal 2025, at der også er håb at hente:

”Vi kan se, at de unge efterspørger måltider med mening, mobilfrie måltider og fællesskab. De vil gerne deltage i madlavning og interesserer sig for, hvad de spiser. Men når de sunde valgmuligheder er dyre eller utilgængelige i hverdagen, bliver det sværere at sætte handling bag de gode intentioner. Det skaber et mulighedsrum, vi er mange, der skal forsøge at gribe,” siger Pernille Bang-Löwgren.

En fælles opgave

I forbindelse med Kernetal 2025 har man sammenlignet svar fra 15-18-årige med svar fra forældre, der har gættet på, hvad deres barn i samme aldersgruppe ville svare. Her peger meget data på, at forældre undervurderer teenagernes gode intentioner. Eksempelvis svarer over halvdelen af de unge selv, at deres frokost er sund, mens kun 39 % af deres forældre tror det samme. Tal, der tegner et billede af et behov for en bedre forståelse for de unges perspektiv, hvis vi skal tage det nødvendige ansvar, lyder det fra Pernille Bang-Löwgren.

”Opgaven i at løfte børn og unges madvaner ligger ikke hos de unge. Den ligger hos os som voksne, men ikke ved at tro og gætte på, hvad der skal til. Vi skal være nysgerrige og lytte til de unge. Forældre, skoler, producenter, politikere og detailhandlen har alle en rolle at spille, hvis sunde madvaner skal blive en reel mulighed og ikke kun et ideal. Et ansvar, vi tager alvorligt i Schulstad. Med Kernetal 2025 har vi jagtet en dybere forståelse, så vi bedre kan arbejde for at skabe nye løsninger i nye formater, der passer til de unges livsstil”, siger Pernille Bang-Löwgren.

Den nye digitale publikation Kernetal 2025 kan læses her.

Skrevet i: Aktuelt, Brød og kager

Seneste nyt fra redaktionen

Rekordstor opbakning til inspirationsmessen ’Madscenen – for professionelle’

AktueltMesser og konferencer11. 09. 2025

Onsdag den 10. september var fødevareleverandøren Dagrofa Foodservice værter for inspirationsmessen ’Madscenen – for professionelle’ i TAP1 i København. Der var i år rekordstor opbakning til arrangementet med over 160 udstillere og 1.700 deltagere. En stor del af den danske fødevarebranche

Anuga Fine Food 2025 starter med rekorddeltagelse: Over 4.300 udstillere præsenterer premium-fødevarer

Messer og konferencer11. 09. 2025

Med omkring 4.300 udstillere og 135 fællesstande åbner Anuga Fine Food 2025 i Köln i sin hidtil største udgave. Fagmessen under Anuga-paraplyen viser, hvordan delikatesser, gourmetprodukter og basisfødevarer vinder global betydning. Fra Altunkaya Ins. Nak. Gida Tic. A.S. over Calvo

Dagrofa reagerer på efterspørgsel: Mere end 40 nye varer i eget brand

Detailhandel og en gros11. 09. 2025

Dagrofa har stigende salg af kædernes egne mærker. Nu kan kunderne møde mere end 40 nye produkter i premium-mærket OMHU. Ost, pølser, laks, ris, pasta og pastasovs. Dagrofas premiumbrand OMHU har lige fået tilført mere end 40 nye varer, som er rettet mod forbrugere, der også kigger efter luksus

Ostefest i København: Smag på 86 danske oste

AktueltMejeriMesser og konferencer11. 09. 2025

Lørdag den 20. september serverer ’Cheese Copenhagen’ et stort - og gratis - ostebord i TorvehallerneKBH: 86 danske oste fra store og små mejerier.  Er man interesseret i ost, bør man lægge vejen forbi det københavnske madmekka TorvehallerneKBH lørdag den 20. september. Fra kl. 11 til 16

Aarhusiansk kaffefestival skaber arbejdspladser til personer med særlige udfordringer

DrikkevarerMesser og konferencerTop11. 09. 2025

Festivalen Kaffe & Sensorik, der vender tilbage til Aarhus i oktober, samarbejder med den socialøkonomiske virksomhed Social Craft om at skabe nye arbejdspladser til dém, der befinder sig på kanten af arbejdsmarkedet. Når festivalen Kaffe & Sensorik indtager Aarhus Congress Center den

Ny digital løsning skal fjerne administrativt bøvl i danske professionelle køkkener

Detailhandel og en grosFoodserviceMiljø og sundhedTopØkologi og bæredygtighed09. 09. 2025

Fødevaregrosissten Dagrofa Foodservice og techvirksomheden FoodOp har forenet kræfterne i et nyt partnerskab, der skal gøre det nemmere drive et professionelt køkken. En digital assistent skal sikre, at der kommer mere fokus på madglæde og på kampen mod madspild i en travl hverdag. Dagrofa

Bager fra Ørum skal kæmpe for Danmark ved EuroSkills 2025 i Herning

AktueltBrød og kagerForskning og uddannelse09. 09. 2025

Line Munk Erikslev, der er bager hos KonditorBager i Ørum, deltager ved EuroSkills 2025 i Herning. Med masser af træning og lokal opbakning sætter hun barren højt og sigter efter øverste trin på podiet.  Den efterhånden rutinerede Skills-deltager og bager Line Munk Erikslev, som sidste år vandt

DLG Group kickstarter pilotprojekt, der skal dokumentere effekterne af regenerativ dyrkning

LandbrugMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed09. 09. 2025

I de seneste to år har DLG Group arbejdet for at fremme det regenerative landbrug, og nu tager andelsselskabet endnu et skridt, når man samler 10 udvalgte landbrug i et pilotprojekt, der skal opsamle data og beregne effekterne på dyrkningsformen. ”Et er, at vi kan se og mærke med vores egne

To nye profiler i Danish Crowns bestyrelse

FødevareproduktionKød, fisk og fjerkræ09. 09. 2025

På et møde i sidste uge har Danish Crowns repræsentantskab godkendt, at Mogens Nørgaard Mogensen og Carsten Rasmussen træder ind i bestyrelsen for Danish Crown AmbA. På indstilling fra Nominerings- og Evalueringsudvalget har Danish Crowns repræsentantskab i sidste uge godkendt to ændringer i

Nyt ambassadørkorps skal styrke Food Festivals fremtid

AktueltMesser og konferencer09. 09. 2025

Danmarks største madfestival ”Food Festival” stifter et nyt ambassadørkorps med målet om at konsolidere og styrke festivalens fremtid. Blandt ambassadørerne er blandt andre Aarhus’ borgmester Anders Winnerskjold, regionsrådsformand Anders Kühnau og næstformand i Salling Fondene Karin

Tilmeld Nyhedsbrev

Tilmeld dig til dit online branchemagasin/avis

 
 
 
 
Få fuld adgang til indlægning af egne pressemeddelelser… Læs mere her

/Nyheder

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Busch Vacuum Solutions fremviser avancerede produkter fra Pfeiffer Vacuum+Fab Solutions på LabDays

  • Dagrofa Foodservice A/S

    Sommerklassikere som grillpølser og flødeis er fortsat meget populære

  • DENIOS ApS

    Ses vi på HI-messen?

  • DENIOS ApS

    Her er nøglen til at undgå kontakt med defekte lithium-ion-batterier

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Guide: Hvornår skal du reparere vs. udskifte din vakuumpumpe?

  • DENIOS ApS

    NYHED: Brandsikkert opsamlingskar til opbevaring i sprinklerområder

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Pfeiffer Vacuum+Fab Solutions lancerer nyt globalt websted

  • DENIOS ApS

    Slut med at lede – få overblik over dine materialer 24/7

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Mindre vedligeholdelse takket være avanceret vakuumgenerering fra Busch

  • Dagrofa Foodservice A/S

    Mere end 500 er allerede tilmeldt – skal du med?

Vis alle nyheder fra vores FOKUSpartnere ›

Seneste Nyheder

  • Rekordstor opbakning til inspirationsmessen ’Madscenen – for professionelle’

    11.09.2025

  • Anuga Fine Food 2025 starter med rekorddeltagelse: Over 4.300 udstillere præsenterer premium-fødevarer

    11.09.2025

  • Dagrofa reagerer på efterspørgsel: Mere end 40 nye varer i eget brand

    11.09.2025

  • Ostefest i København: Smag på 86 danske oste

    11.09.2025

  • Aarhusiansk kaffefestival skaber arbejdspladser til personer med særlige udfordringer

    11.09.2025

  • Ny digital løsning skal fjerne administrativt bøvl i danske professionelle køkkener

    09.09.2025

  • Bager fra Ørum skal kæmpe for Danmark ved EuroSkills 2025 i Herning

    09.09.2025

  • DLG Group kickstarter pilotprojekt, der skal dokumentere effekterne af regenerativ dyrkning

    09.09.2025

  • To nye profiler i Danish Crowns bestyrelse

    09.09.2025

  • Nyt ambassadørkorps skal styrke Food Festivals fremtid

    09.09.2025

  • Toms Gruppen giver nyt liv til den ikoniske Guldæske

    04.09.2025

  • Food&Drink på gaden med fokus på brød, mel og bagværk

    04.09.2025

  • 1400 studerende fra amerikanske universiteter skal opleve dansk madkultur og gastronomi

    04.09.2025

  • Danmarkshistoriens største uddannelsesevent starter snart

    04.09.2025

  • Vinderne af Produktprisen og Irma-Prisen 2025 er fundet

    04.09.2025

Alle nyheder ›

Læs også TechMedias 2 fødevaremagasiner online

Annoncering i TechMedias 2 fødevaremagasiner

KONTAKT

TechMedia A/S
Naverland 35
DK – 2600 Glostrup
www.techmedia.dk
Telefon: +45 43 24 26 28
E-mail: info@techmedia.dk
Privatlivspolitik
Cookiepolitik