• Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • MESSEOVERSIGT
  • KONTAKT
  • ANNONCERING
  • PARTNERLOGIN

FødevareFOKUS

Fokus på fødevareteknologi og fødevarer

  • Brød og kager
  • Certificering
  • Detailhandel og en gros
  • Drikkevarer
  • Emballage
  • Foodservice
  • Forskning og uddannelse
  • Frugt og grønt
  • Fødevareproduktion
  • Fødevaresikkerhed
  • Konfekture
  • Kød, fisk og fjerkræ
  • Markedsføring
  • Mejeri
  • Messer og konferencer
  • Miljø og sundhed
  • Politik og eksport
  • Råvarer og ingredienser
  • Økologi og bæredygtighed
  • Link til Klimateknologi

AktueltBrød og kager05. 06. 2025 | Mikkel Bækgaard

Sundhedsparadoks: Danske teenagere vil det sunde, men fristelser og fællesskab vinder

AktueltBrød og kager05. 06. 2025 By Mikkel Bækgaard

I en ny digital publikation, Kernetal 2025, går Schulstad tæt på de 14-18-åriges madvaner og spørger: hvad spiser de unge egentlig – og hvad styrer deres valg? Tre omfattende undersøgelser tegner et billede af en generation, der gerne vil spise sundere, blive mætte og hygge sig over maden, men som ofte udfordres af hverdagens fristelser og sociale forventninger.

Pernille Bang-Löwgren, adm. direktør i Lantmännen Schulstad

Hver tredje danske teenager springer morgenmaden over, og hver tiende har ikke spist et rigtigt måltid, når klokken slår 13. Alligevel mener 43 pct. af de 15-18-årige, at de spiser sundt. Det viser nye tal i 2. udgave af den årlige publikation og undersøgelse af danskernes madvaner, Kernetal, som Danmarks førende leverandør af frisk brød, Schulstad, står bag. I årets Kernetal sætter Schulstad spot på teenagernes madvaner.

Baseret på tre omfattende undersøgelser giver Kernetal 2025 dog mere end et indblik i, hvad unge faktisk spiser. Kernetal 2025 dykker også ned i, hvorfor de vælger, som de gør, og hvordan pris, fællesskab og fristelser spiller en afgørende rolle, når det gælder kostvaner.

”Med Kernetal 2025 var det vigtigt for os at komme tættere på de unges egne oplevelser og forstå, hvad der egentlig former deres valg. Gennem undersøgelserne ser vi et tydeligt sundhedsparadoks, hvor de unge ønsker at spise sundt, og hvor mæthed er det vigtigste for dem, men sandheden er, at deres faktiske madvaner viser noget andet,” siger Pernille Bang-Löwgren, administrerende direktør i Schulstad.

Særligt hverdagens fristelser spiller en stor rolle i de unges madvaner. Publikationen viser, at 47 pct af de 15-18-årige handler ugentligt i supermarkedet på en skoledag – og næsten en tredjedel gør det flere gange om ugen. Og købene er sjældent planlagte: Halvdelen træffer deres beslutning spontant, og mange bliver fristet af usunde alternativer som energidrikke, bake-off og snacks, når de står i supermarkedet. Samtidig siger 17 pct. af de unge, at det er vigtigt, at deres mad ikke vækker opmærksomhed i skolen, og hver tredje føler, at det er svært at finde noget, der både er sundt, mættende og socialt acceptabelt.

”De unge vil gerne det sunde, og det handler ikke om manglende viden, men om alt fra impulskøb til sociale spilleregler og ikke mindst manglende sunde alternativer til lave priser, der passer ind i den måde, de unge gerne vil spise på. Derfor er der også behov og mulighed for nye idéer, der gør det sunde til et attraktivt og fristende tilvalg,” siger Pernille Bang-Löwgren.

Undersøgelserne i Kernetal 2025 består af en kvantitativ undersøgelse af madvaner blandt danskere +18 år, en kvantitativ undersøgelse af 15-18-årige danskere samt en kvalitativ undersøgelse af 14-17-årige danskere. Den kvalitative undersøgelse indeholder både autoetnografiske opgaver, hvor de unge har dokumenteret deres mad fra morgen til aften med billeder i fem hverdage, samt afsluttende interviews.

Håbet spirer i fuldkornskrisen

Mens fuldkorn er en nøgleingrediens i en sund og mættende kost, viser Kernetal 2025, at 48 % af de 15-18-årige typisk ikke spiser hverken havregryn eller rugbrød på en dag. En bekymrende tendens ifølge Pernille Bang-Löwgren, fordi det er de to historisk største kilder til det vigtige fuldkorn i Danmark.

”Når næsten halvdelen af de unge ikke får fuldkorn på en almindelig dag fra de oplagte fuldkornsrige kilder, er det ikke bare et signal om ændrede madvaner, det er tegn på en reel fuldkornskrise. Vi ved, at fuldkorn spiller en dokumenteret rolle i forebyggelsen af livsstilssygdomme. Tallet er bekymrende, og det er en vigtig opgave for os at være med til at sikre, at fuldkorn igen bliver en naturlig del af de unges hverdag,” siger Pernille Bang-Löwgren.

Samtidig viser Kernetal 2025, at der også er håb at hente:

”Vi kan se, at de unge efterspørger måltider med mening, mobilfrie måltider og fællesskab. De vil gerne deltage i madlavning og interesserer sig for, hvad de spiser. Men når de sunde valgmuligheder er dyre eller utilgængelige i hverdagen, bliver det sværere at sætte handling bag de gode intentioner. Det skaber et mulighedsrum, vi er mange, der skal forsøge at gribe,” siger Pernille Bang-Löwgren.

En fælles opgave

I forbindelse med Kernetal 2025 har man sammenlignet svar fra 15-18-årige med svar fra forældre, der har gættet på, hvad deres barn i samme aldersgruppe ville svare. Her peger meget data på, at forældre undervurderer teenagernes gode intentioner. Eksempelvis svarer over halvdelen af de unge selv, at deres frokost er sund, mens kun 39 % af deres forældre tror det samme. Tal, der tegner et billede af et behov for en bedre forståelse for de unges perspektiv, hvis vi skal tage det nødvendige ansvar, lyder det fra Pernille Bang-Löwgren.

”Opgaven i at løfte børn og unges madvaner ligger ikke hos de unge. Den ligger hos os som voksne, men ikke ved at tro og gætte på, hvad der skal til. Vi skal være nysgerrige og lytte til de unge. Forældre, skoler, producenter, politikere og detailhandlen har alle en rolle at spille, hvis sunde madvaner skal blive en reel mulighed og ikke kun et ideal. Et ansvar, vi tager alvorligt i Schulstad. Med Kernetal 2025 har vi jagtet en dybere forståelse, så vi bedre kan arbejde for at skabe nye løsninger i nye formater, der passer til de unges livsstil”, siger Pernille Bang-Löwgren.

Den nye digitale publikation Kernetal 2025 kan læses her.

Skrevet i: Aktuelt, Brød og kager

Seneste nyt fra redaktionen

Techmedia får ny ejer

AktueltFoodservice04. 11. 2025

Techmedia A/S, der blandt andet driver Fødevarekus og magasinet Food&Drink, er blevet købt af FrontMedia ApS, der dermed styrker positionen på markedet for fag- og branchemedier. Handelen er gennemført 6. oktober 2025, og begge selskaber fortsætter i deres nuværende

Wassim Hallal vinder hædersprisen som Kokkenes Kok

Foodservice04. 11. 2025

Kokkene har talt: Wassim Hallal er kåret som Kokkenes Kok 2024 – en af de største hædersbevisninger i dansk gastronomi. Prisen gives til en kok, der med talent, generøsitet og faglig styrke har gjort en særlig forskel for branchen. Den prestigefyldte pris blev overrakt ved Fonden Dansk Gastronomis

Too Good To Go fylder ti år: Fra dansk app til global bevægelse mod madspild

FoodserviceMiljø og sundhedRåvarer og ingredienserØkologi og bæredygtighed04. 11. 2025

På bare ti år er danske Too Good To Go blevet til et globalt eksempel på, hvordan teknologi, forretning og bæredygtighed kan trække i samme retning. Med over 130 millioner brugere og 500 millioner reddede måltider har virksomheden gjort kampen mod madspild til en hverdagsvane for brugere i over 20

Juleudgave af Food&Drink på gaden

AktueltFoodservice04. 11. 2025

Julen sig nærmer, og det betyder, at nyeste nummer af Food&Drink sætter fokus på julen og alle dens glæder. Læs blandt andet om spændende jule-nyheder, men kom også med til Aalborg for at besøge byens første Michelin-restaurant. Udover at drage nordpå og se på julen har Food&Drink også

Her er Danmarks bedste plantebaserede takeaway

FoodserviceFrugt og grøntMesser og konferencerMiljø og sundhedTopØkologi og bæredygtighed04. 11. 2025

Pico Pizza vandt Årets plantebaserede takeaway-måltid ved weekendens Plant Food Festival, hvor Dansk Vegetarisk Forening og Plantebranchen hyldede årets bedste plantebaserede madoplevelser på farten. Hvem laver landets bedste plantebaserede måltid to go? Det blev afgjort i weekenden, da

Sukaiba vinder ”Denmark’s Best Hotel Restaurant” for anden gang

Foodservice30. 10. 2025

World Culinary Awards har offentliggjort årets vinder af ”Denmark’s Best Hotel Restaurant”. Siden 2020 har World Culinary Awards kåret verdens bedste gastronomiske oplevelser, både internationale og nationalt.  I år har de nomineret blandt andet været Radissons Blue Elephant, Nimb Brasserie

En rigtig god kop kaffe er det nye personalegode

DrikkevarerMejeri30. 10. 2025

God kaffe er god medarbejderpleje. Flere virksomheder investerer i kaffemaskiner med friskmalet kaffe og frisk mælk for at tiltrække og fastholde medarbejdere. Kaffe er nemlig ikke bare kaffe – det er en vigtig del af hverdagen, der kan gøre en forskel for både trivsel og tilknytning på

Dansk sommelier vinder den første udgave af Master of Port Scandinavia 2025

AktueltDrikkevarer30. 10. 2025

Efter en todages konkurrence den 19. og 20. oktober blev danske Ketil Sauer kåret som vinder af den første udgave af Master of Port Scandinavia, og kunne tage den prestigefyldte Silver Goblet med hjem. Den danske sommelier imponerede juryen med sin dybe viden om portvin, sine sommelierfærdigheder og

Når regler spænder ben for naturen: 16 nye anbefalinger til bedre biodiversitet i fødevaresektoren

AktueltFødevareproduktionLandbrugMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed30. 10. 2025

En ny publikation fra Tænketanken Frej peger på, hvordan regler og rammer kan ændres, så det bliver lettere for fødevaresektoren at fremme natur og biodiversitet. Over hele Danmark står lodsejere, landmænd og virksomheder klar til at skabe mere natur. Men alt for ofte bliver de bremset af

Prestigefyldt kåring: Den danske Spiseguide hylder AOC som Årets Restaurant

Detailhandel og en grosFoodserviceTop30. 10. 2025

Den danske Spiseguide har kåret AOC som Årets Restaurant ved en gallamiddag på Kokkedal Slot, hvor også Peter Trauboth fra Restaurant Levi blev hædret for sin rolle som restaurantchef. Den danske Spiseguide er en årlig guide, som siden 1978 har bedømt danske restauranter i forskellige

Tilmeld Nyhedsbrev

Tilmeld dig til dit online branchemagasin/avis

 
 
 
 
Få fuld adgang til indlægning af egne pressemeddelelser… Læs mere her

/Nyheder

  • Spirax Sarco Danmark

    Lavere energiforbrug og bedre produktkvalitet med Steam Infusion – en unik teknik til fødevarefremstilling

  • DENIOS ApS

    Sådan håndterer du en lækage med 10 trin

  • Busch Vakuumteknik A/S

    50 års trofast tjeneste i produktionen

  • Spirax Sarco Danmark

    Blog: Damp er naturlig teknologi

  • Dagrofa Foodservice A/S

    Tilmeld dig Masterclass om dyrevelfærd og regenerativt landbrug

  • DENIOS ApS

    Hvad gør du med dine gasflasker, når kulden kommer?

  • Spirax Sarco Danmark

    Reducer dine levetidsomkostninger på reguleringsventiler

  • DENIOS ApS

    Alt hvad du skal vide, før du håndterer farlige stoffer

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Øget produktivitet på mejeriet takket være vakuum fra Busch

  • Dagrofa Foodservice A/S

    Stor fødevaremesse med juletema kommer igen i år til Brande

Vis alle nyheder fra vores FOKUSpartnere ›

Seneste Nyheder

  • Techmedia får ny ejer

    04.11.2025

  • Wassim Hallal vinder hædersprisen som Kokkenes Kok

    04.11.2025

  • Too Good To Go fylder ti år: Fra dansk app til global bevægelse mod madspild

    04.11.2025

  • Juleudgave af Food&Drink på gaden

    04.11.2025

  • Her er Danmarks bedste plantebaserede takeaway

    04.11.2025

  • Sukaiba vinder ”Denmark’s Best Hotel Restaurant” for anden gang

    30.10.2025

  • En rigtig god kop kaffe er det nye personalegode

    30.10.2025

  • Dansk sommelier vinder den første udgave af Master of Port Scandinavia 2025

    30.10.2025

  • Når regler spænder ben for naturen: 16 nye anbefalinger til bedre biodiversitet i fødevaresektoren

    30.10.2025

  • Prestigefyldt kåring: Den danske Spiseguide hylder AOC som Årets Restaurant

    30.10.2025

  • Spiser du, som var det sommer året rundt? Det kan forvirre dit indre ur

    27.10.2025

  • Fremtidens mad risikerer at blive ensformig

    27.10.2025

  • Madens Folkemøde skal samle Danmark om unges sundhed

    27.10.2025

  • Fødevaregigant gearer op i Danmark – en stigning på 25,6 %

    27.10.2025

  • Køkkenprisen 2025 går til Skolerne i Oure

    27.10.2025

Alle nyheder ›

Læs også TechMedias 2 fødevaremagasiner online

Annoncering i TechMedias 2 fødevaremagasiner

KONTAKT

TechMedia A/S
Naverland 35
DK – 2600 Glostrup
www.techmedia.dk
Telefon: +45 43 24 26 28
E-mail: info@techmedia.dk
Privatlivspolitik
Cookiepolitik