
En navneændring og en højere, tyndere dåse er blandt de faktorer, der hår fået amerikanerne til at købe flere af Coca-Colas sukkerfri sodavand, skriver ledelsen i det netop offentliggjorte regnskab for 2. kvartal 2018.
Bl.a. har Cola Zero har fået tilføjet ordet “sugar” i navnet, fordi det ifølge ledelsen ikke stod klart for alle kunder, at colaen var uden sukker. (Men hvad skulle det ellers betyde).
Diet Coke er også lanceret i en ny, slankere dåse og med forskellige smagsvarianter og det har beviseligt virket, idet der i årets andet kvartal var en tocifret salgsvækst for Diet Coke (der også kaldes Coca Cola Light).
Det samlede salg af Coca-Colas produkter steg med to procent, viser regnskabet for perioden, der er fremlagt onsdag og som viser en nettoindtjening på 2,3 milliarder dollar, hvilket er en stigning på 69 procent fra samme periode året før. Resultat vækker i sagens natur glæde hos adm. direktør James Quincey, der slår fast at Coca Cola nu ”har de rigtige strategier på plads og fortsat er fokuserede på at opnå målene for året”.
Han tilføjer, at omsætningen faldet med 8 procent som følge af en ændring i selskabets strategi, hvor en større del af salget er lagt ud til eksterne partnere, der har købt licenser til salg og distribution og så skal aflevere procenter af salget til Coca Cola.