Mikromølleriet Vild Hvede har gennem Coop Crowdfunding rejst penge til en ny kornmølle, så de nu kan begynde produktionen af friskmalet mel og sælge det direkte fra mølleriet på Nordfyn. I alt har 139 forbrugere støttet projektet ved bl.a. at købe melet, før det er malet.
For de unge økologer bag Vild Hvede har det indtil nu handlet om at opbygge en økologisk og regenerativ kornproduktion på det nordfynske landsted, men med den nye crowdfundede mølle kan de nu endeligt kalde sig møllere.
– Møllen kommer til at gøre hele forskellen for os – med den kan vi sikre, at kornets høje kvalitet vedligeholdes, når vi maler det. Derfor er vi rigtigt glade for den positive opbakning, vi har fået fra forbrugerne, siger Emilie Hansted Berning, som er en af de tre stiftere af Vild Hvede.
Som den første melproducent i Danmark arbejder Vild Hvede målrettet med regenerativ dyrkning, der handler om at bearbejde jorden mindst muligt og anvende metoder, der sammen med jordens egne naturlige processer opbygger en frugtbar jord.
– Det er en metode, der giver os håb om at kunne understøtte en fødevareproduktion med næringsrige fødevarer for de fremtidige generationer, siger Emilie Hansted Berning.
Stenkværn sikrer høj ernæringsværdi
Økologerne bag Vild Hvede har foruden optimale dyrkningsmetoder også fokus på at bevare et højt næringsindhold i det mel, de fremover vil producere, fordi de mener, at det mel, vi spiser i Danmark, ikke udnytter kornets ernæringspotentiale.
– Med vores lille nærproduktion er der ikke langt fra forarbejdning til forbruger. Det betyder, at vi kan sikre en helt frisk formaling, bruge mere af kornet og dermed bevare kornets ernæringsværdi i hht. vitaminer, mineraler og kostfibre,« fortæller Emilie Hansted Berning og fortsætter:
– I vores lille produktion kan vi eksperimentere med sorter, som ikke ville give mening for store landbrug at dyrke. Vi kan dyrke over 10 nye og gamle sorter af korn på et relativt lille areal, og den biodiversitet er ikke alene interessant for mølleriet, men også for de mange surdejsbagerier, der popper op rundt om i landet, afslutter Emilie Hansted Berning.
Stigende interesse for nye landbrugsformer
Mikromølleriets nye mølle er finansieret af 139 forbrugere via et projekt hos Coop Crowdfunding, som de seneste måneder har oplevet en stigende interesse for nytænkning af dansk landbrug – både fra iværksættere og forbrugere.
– Vi er i kontakt med rigtig mange iværksættere i øjeblikket, der gerne vil crowdfunde til nye og mere skånsomme måder at drive landbrug på. Samtidig er forbrugerne meget ivrige efter at støtte netop disse projekter, siger Nicolai Jæpelt, chef hos Coop Crowdfunding.
Siden de unge økologer flyttede til Nordvestfyn, har de oplevet stor interesse for melets vej fra jord til mølle til bord, og derfor glæder de sig til at invitere forbrugerne til åbning af den nye kornmølle d. 11. december, hvor de sammen med Forening for Biodynamisk Jordbrug giver et unikt indblik i de alternative dyrkningsmetoder.