I London rider de på en skandinaviskinspireret bølge af mad, design, livsstil og hygge. Den Aarhusianske iværksætter Cæcilie Hougaard Pedersen rider med på bølgen og har med sine smørrebrødskunstværker taget både skandinaviske tilflyttere og den lokale befolkning med storm
Af Kasper Mundt-Nielsen
På engelsk hedder smørrebrød kort og godt open faced sandwhich. Som med striksweateren, Kaj Boye aben, NOMA og hygge er smørrebrødet vældigt populært i England. Cæcilie Hougaard Pedersen har fundet den rette opskrift og kører nu på andet år hendes egen virksomhed i London ved navn HYGGE smørrebrød.
– Udtalelsen kan godt være en smule problematisk, men selvom de måske ikke kan udtale smørrebrød korrekt, så ved de hvad det er, fortæller hun, da jeg spørger ind til det ret så danske navn. Kunderne er både skandinaver bosiddende i London, som savner den nordiske mad, men også i høj grad den alsidige befolkning fra London, som altid er klar på alternative events og på at prøve noget nyt.
Pop-up restaurant
– Vi opererer kun som pop-up restaurant og længerevarende kitchen-takeovers i øjeblikket. Det betyder, at vi ikke har et permanent sted i London, men at vi rykker ind hos eksisterende barer, restauranter og caféer og overtager stedet for et aftalt stykke tid. Pop-ups og alternative events er ekstremt populært i London, og folk er altid klar på at prøve noget nyt. Det, at HYGGE kun er der for en begrænset periode, gør vores events det mere eftertragtet, fortæller Cæcilie. Som en del af deres pop-up koncept indretter de de lånte lokaler med skandinavisk inspireret opdækning og pynt, så kunden kan få en autentisk oplevelse, hvad angår både mad og atmosfære.
Smørrebrød fusionerer mad og kunst
Cæcilie flyttede til London i 2006 og arbejdede i mange år i teater- og performancebranchen, men har inderst inde altid vidst, at hun var iværksætter.
– Jeg har været med i en del forskellige start-ups i London, og da jeg startede HYGGE smørrebrød, var det uden nogen særlig kokke-erfaring, men jeg havde den forretningsmæssige del med i bagagen. Det er en hård branche at starte i, men mine iværksætterkontakter hjalp meget, og jeg har i dag et større netværk i restaurantbranchen – og nu står jeg så her som professionel kok på andet år.
Og hvorfor det lige blev smørrebrød Ceacilies restaurant skulle koncentrere sig om, er ganske simpelt.
– Jeg elsker hvordan smørrebrødet fusionerer mad og kunst, og hvordan det samtidig er en del af både den danske fortid og fremtid, med den nuværende danske smørrebrødsrenæssance. Madkulturen i London er meget anderledes end i Danmark, og jeg savnede rugbrødet og de sundere muligheder, med friske ingredienser og ordentligt håndværk.
Ny Nordisk Mad er stadig in
I 2004 skrev 12 nordiske kokke det efterhånden berømte manifest Ny Nordisk Mad, hvis formål blandt andet har været at profilere nordisk mad internationalt, og Cæcilie har mærket, hvordan interessen er vokset over det sidste årti, mens hun har været bosat i London.
– Der er en anden stolthed omkring vores madkultur og også en lyst til at spise nordisk, både i Danmark og i London, som jeg ikke tror vi havde før, fortæller hun.
Ny Nordisk Mad ligger også op til leg og eksperimenteren med de gode råvarer, og hos HYGGE bliver der eksperimenteret meget.
– Der er rigtig meget leg i vores smørrebrød – og i vores andre nordisk inspirerede retter for den sags skyld – for jeg elsker at lege i køkkenet. Der er selvfølgelig også helt klassiske smørrebrødsvarianter, men hvad vi tit gør, er at dekonstruere smørrebrødet, kigge på alle ingredienser hver for sig, og lege med måden de kan sammensættes på eller tilberedes. Eksempelvis egeryger vi vores kartofler til vores forårskartoffelmad og bruger en hjemmelavet purløgspure. Det er med til at give lidt frisk liv og et mere moderne look til den klassiske kartoffelmad, som er en favorit her hos os i foråret, slutter Cæcilie Hougaard Pedersen.
Har du lyst til at se mere til HYGGE smørrebrød kan de findes på facebook: https://www.facebook.com/hygge.smorrebrod og instagram: https://www.instagram.com/hygge.smorrebrod/
Maj udgaven af Food&Drink har et smørrebrødstema, hvor Cæcilie fra HYGGE blandt andet bringer en opskrift på et af de smørrebrød hun serveret til HYGGE events. Ønsker du at modtage Food&Drink, Plus Proces eller LevnedsmiddelBladet direkte i din mailbox når bladet er på nettet, kan du sende en mail til abonnement@techmedia.dk – det er ganske gratis.