• Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • MESSEOVERSIGT
  • KONTAKT
  • ANNONCERING
  • PARTNERLOGIN

FødevareFOKUS

Fokus på fødevareteknologi og fødevarer

  • Brød og kager
  • Certificering
  • Detailhandel og en gros
  • Drikkevarer
  • Emballage
  • Foodservice
  • Forskning og uddannelse
  • Frugt og grønt
  • Fødevareproduktion
  • Fødevaresikkerhed
  • Konfekture
  • Kød, fisk og fjerkræ
  • Markedsføring
  • Mejeri
  • Messer og konferencer
  • Miljø og sundhed
  • Politik og eksport
  • Råvarer og ingredienser
  • Økologi og bæredygtighed
  • Link til Klimateknologi

AktueltDetailhandel og en grosFoodservicePolitik og eksport01. 03. 2021 | Kasper Mundt-Nielsen

Rusland-exit gav rekordoverskud

AktueltDetailhandel og en grosFoodservicePolitik og eksport01. 03. 2021 By Kasper Mundt-Nielsen

Den fynske fødevarekoncern Uhrenholt får fuld effekt af Rusland-exit og kommer ud af 2020 med et rekordstort overskud på 67,5 mio. kr. før skat – en fremgang på næsten 100 mio. kr.

En af årets succeshistorier er afsætningen af mejeri- og grøntsagsprodukter under varemærket Emborg, som er vokset med 45 procent.
– Da salget til restauranter og hoteller begyndte at falde på grund af nedlukningerne, var vi hurtige til at rette et øget fokus mod detailhandlen i særligt Asien og Afrika, hvor efterspørgslen på fødevarer i høj kvalitet var stigende, fortæller Sune Uhrenholt.

Efter en årrække, hvor afvikling og frasalg af tabsgivende aktiviteter i Rusland har præget dagsordenen, kunne Uhrenholt med udgangen af 2019 igen rette sit fulde fokus mod kerneforretningen.

Uhrenholts exit fra Rusland er den altovervejende årsag til, at et ellers COVID-19-præget 2020 udviklede sig til det bedste regnskabsår nogensinde for den fynske fødevarekoncern. Overskuddet før skat lyder på 67,5 mio. kr. mod et resultat på -25,0 mio. kr. i 2019. Omsætningen er på niveau med året før og udgør 2,2 mia. kr. Underskuddet i 2019 var udelukkede drevet af den russiske forretning og afviklingen heraf.

– 2020 var et af de mest uforudsigelige og svære år nogensinde. Men hele Uhrenholt-organisationens omstillingsparathed har gjort det muligt at holde operationen kørende, levere varerne til vores mange kunder og skabe tilfredsstillende resultater i et krævende år, siger CEO Sune Uhrenholt.

Uhrenholt-koncernen beskæftiger sig med global handel med mejeriprodukter og frosne grøntsager samt udvikling af egne fødevarebrands. De to divisioner; Trading og Consumer, bidrager ligeligt til koncernens markante fremgang, om end COVID-19 begge steder har sat krisestyring foran egentlige vækstinitiativer på næsten alle markeder.

Salg til detailhandel er vokset markant

Uhrenholt har i 2020 brugt store ressourcer på at løse de udfordringer, der er opstået under COVID-19-pandemien. Det gælder ikke mindst implementering af nye procedurer til hindring af smittespredning og bedst mulig beskyttelse af de mange medarbejdere rundt om i verden.

Med en mere fokuseret organisation har Uhrenholt samtidig været bedre rustet til at håndtere krisen og tilpasse sig hastige ændringer i efterspørgsel og forbrugsmønstre.

– Da salget til restauranter og hoteller begyndte at falde på grund af nedlukningerne, var vi hurtige til at rette et øget fokus mod detailhandlen i særligt Asien og Afrika, hvor efterspørgslen på fødevarer i høj kvalitet var stigende, fortæller Sune Uhrenholt.

Tilbagegangen inden for foodservice er således mere end opvejet af mersalg til detailhandlen og kommer ikke mindst til udtryk ved, at salget af mejeri- og grønsagsprodukter under varemærket Emborg er steget markant.

Væksten under Emborg-mærket er skabt gennem salg af nye produkter, som alle er udviklet og sendt på markedet inden for de sidste 36 måneder. Det gælder blandt andet ost, frosne bær samt en række plantebaserede alternativer til ost. Uhrenholt vil i de kommende år udvide sin satsning på plantebaserede fødevarer, som i stigende grad vinder indpas blandt klimabevidste forbrugere flere steder i verden.

2020-resultat afspejler potentialet

COVID-19-nedlukningerne har sat skub i den digitale udvikling af erhvervslivet. Det gælder i høj grad også for Uhrenholt, som i 2020 har investeret kraftigt i online salgskanaler og digitalisering af supportfunktioner og værdikæde. Digitalisering vil også stå højt på dagsordenen i 2021, hvor det overordnede fokus er at styrke koncernens finansielle stilling samt fortsat profitabel vækst inden for Consumer og Trading.

– Vi glæder os over, at vi nu kan se positivt fremad efter nogle svære år med afvikling i Rusland. Vi mener, at 2020-resultatet afspejler det potentiale, som ligger i vores kerneforretning fremover, siger Sune Uhrenholt.

Det stærke 2020-regnskab har medført en betydelig konsolidering i Uhrenholt-koncernen. Egenkapitalen er øget fra 6 mio. kr. til 56 mio. kr., mens den rentebærende gæld er kraftigt reduceret med mere end 150 mio. kr.

Skrevet i: Aktuelt, Detailhandel og en gros, Foodservice, Politik og eksport

Seneste nyt fra redaktionen

Sukaiba vinder ”Denmark’s Best Hotel Restaurant” for anden gang

Foodservice30. 10. 2025

World Culinary Awards har offentliggjort årets vinder af ”Denmark’s Best Hotel Restaurant”. Siden 2020 har World Culinary Awards kåret verdens bedste gastronomiske oplevelser, både internationale og nationalt.  I år har de nomineret blandt andet været Radissons Blue Elephant, Nimb Brasserie

En rigtig god kop kaffe er det nye personalegode

DrikkevarerMejeri30. 10. 2025

God kaffe er god medarbejderpleje. Flere virksomheder investerer i kaffemaskiner med friskmalet kaffe og frisk mælk for at tiltrække og fastholde medarbejdere. Kaffe er nemlig ikke bare kaffe – det er en vigtig del af hverdagen, der kan gøre en forskel for både trivsel og tilknytning på

Dansk sommelier vinder den første udgave af Master of Port Scandinavia 2025

AktueltDrikkevarer30. 10. 2025

Efter en todages konkurrence den 19. og 20. oktober blev danske Ketil Sauer kåret som vinder af den første udgave af Master of Port Scandinavia, og kunne tage den prestigefyldte Silver Goblet med hjem. Den danske sommelier imponerede juryen med sin dybe viden om portvin, sine sommelierfærdigheder og

Når regler spænder ben for naturen: 16 nye anbefalinger til bedre biodiversitet i fødevaresektoren

AktueltFødevareproduktionLandbrugMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed30. 10. 2025

En ny publikation fra Tænketanken Frej peger på, hvordan regler og rammer kan ændres, så det bliver lettere for fødevaresektoren at fremme natur og biodiversitet. Over hele Danmark står lodsejere, landmænd og virksomheder klar til at skabe mere natur. Men alt for ofte bliver de bremset af

Prestigefyldt kåring: Den danske Spiseguide hylder AOC som Årets Restaurant

Detailhandel og en grosFoodserviceTop30. 10. 2025

Den danske Spiseguide har kåret AOC som Årets Restaurant ved en gallamiddag på Kokkedal Slot, hvor også Peter Trauboth fra Restaurant Levi blev hædret for sin rolle som restaurantchef. Den danske Spiseguide er en årlig guide, som siden 1978 har bedømt danske restauranter i forskellige

Spiser du, som var det sommer året rundt? Det kan forvirre dit indre ur

Forskning og uddannelseMiljø og sundhed27. 10. 2025

Det er ikke kun sollys, men også kosten, der styrer vores indre biologiske ur og dets evne til at tilpasse sig årstiderne, viser ny forskning i mus. Derfor kan det have betydning for vores sundhed, at vi spiser sæsonens lokalt producerede fødevarer, vurderer forsker. Vores blodtryk stiger fra

Fremtidens mad risikerer at blive ensformig

Frugt og grøntFødevareproduktionLandbrugMiljø og sundhedPolitik og eksportØkologi og bæredygtighed27. 10. 2025

Mangfoldigheden af planter bliver begrænset, hvis EU vedtager ny lov om bytte og handel med frø, mener Frie Bønder – Levende Land og Landsforeningen Praktisk Økologi. En menu med høj biodiversitet er den sundeste - det er efterhånden almen viden, mener Levende Land og Landsforeningen Praktisk

Madens Folkemøde skal samle Danmark om unges sundhed

AktueltForskning og uddannelseMiljø og sundhedPolitik og eksport27. 10. 2025

Årets finanslov er blevet offentliggjort, og her modtager Madens Folkemøde 1 mio. kroner til at afholde et Nationalt Forum for Ung Sundhed i 2026. Indsatsen skal samle en breds kreds af aktører for at forebygge overvægt og styrke sundhed og madvaner blandt børn og unge både lokalt og

Fødevaregigant gearer op i Danmark – en stigning på 25,6 %

AktueltFødevareproduktionMiljø og sundhed27. 10. 2025

Greenfood fortsætter med at vokse hurtigt på det danske marked. I år forventes koncernen at opnå en volumen på næsten 3.500 ton – en stigning på 25,6 % sammenlignet med sidste år. Bag succesen ligger en stærk efterspørgsel efter ultrafriske råvarer, strategiske partnerskaber inden for restaurant- og

Køkkenprisen 2025 går til Skolerne i Oure

FoodserviceForskning og uddannelseMiljø og sundhedTopØkologi og bæredygtighed27. 10. 2025

Landbrug & Fødevarer har kåret Skolerne i Oure på Fyn som vinder af Køkkenprisen 2025 ved Økologisektionens årsmøde på Kalø Økologisk Landbrugsskole. Køkkenprisen 2025 uddeles til det offentlige køkken, der bedst formår at kombinere sundhed, smag og økologi. I år har Skolerne i Oure

Tilmeld Nyhedsbrev

Tilmeld dig til dit online branchemagasin/avis

 
 
 
 
Få fuld adgang til indlægning af egne pressemeddelelser… Læs mere her

/Nyheder

  • DENIOS ApS

    Sådan håndterer du en lækage med 10 trin

  • Busch Vakuumteknik A/S

    50 års trofast tjeneste i produktionen

  • Spirax Sarco Danmark

    Blog: Damp er naturlig teknologi

  • Dagrofa Foodservice A/S

    Tilmeld dig Masterclass om dyrevelfærd og regenerativt landbrug

  • DENIOS ApS

    Hvad gør du med dine gasflasker, når kulden kommer?

  • Spirax Sarco Danmark

    Reducer dine levetidsomkostninger på reguleringsventiler

  • DENIOS ApS

    Alt hvad du skal vide, før du håndterer farlige stoffer

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Øget produktivitet på mejeriet takket være vakuum fra Busch

  • Dagrofa Foodservice A/S

    Stor fødevaremesse med juletema kommer igen i år til Brande

  • Spirax Sarco Danmark

    Skal vi hjælpe jer med at nå jeres mål for bæredygtighed?

Vis alle nyheder fra vores FOKUSpartnere ›

Seneste Nyheder

  • Sukaiba vinder ”Denmark’s Best Hotel Restaurant” for anden gang

    30.10.2025

  • En rigtig god kop kaffe er det nye personalegode

    30.10.2025

  • Dansk sommelier vinder den første udgave af Master of Port Scandinavia 2025

    30.10.2025

  • Når regler spænder ben for naturen: 16 nye anbefalinger til bedre biodiversitet i fødevaresektoren

    30.10.2025

  • Prestigefyldt kåring: Den danske Spiseguide hylder AOC som Årets Restaurant

    30.10.2025

  • Spiser du, som var det sommer året rundt? Det kan forvirre dit indre ur

    27.10.2025

  • Fremtidens mad risikerer at blive ensformig

    27.10.2025

  • Madens Folkemøde skal samle Danmark om unges sundhed

    27.10.2025

  • Fødevaregigant gearer op i Danmark – en stigning på 25,6 %

    27.10.2025

  • Køkkenprisen 2025 går til Skolerne i Oure

    27.10.2025

  • Rekordhøj returprocent: Genanvendelige krus satte ny standard på Smukfest 2025

    23.10.2025

  • Plant Food Festival: Øksnehallen bliver til plantemekka

    23.10.2025

  • Hørkram-stifter er død

    23.10.2025

  • Arla vil kåre Årets Madsjæl 2025 – se de nominerede

    23.10.2025

  • Linse-bolo på menuen i hele Danmark: Ny kampagne skal få flere til at spise bælgfrugter

    23.10.2025

Alle nyheder ›

Læs også TechMedias 2 fødevaremagasiner online

Annoncering i TechMedias 2 fødevaremagasiner

KONTAKT

TechMedia A/S
Naverland 35
DK – 2600 Glostrup
www.techmedia.dk
Telefon: +45 43 24 26 28
E-mail: info@techmedia.dk
Privatlivspolitik
Cookiepolitik