Vand med brus, smag og alkohol vinder frem – også på det danske marked. Royal Unibrew vil satse stort på kategorien i 2021 og lancerer alternativer til øllet, der byder på en langt mindre sød smagsoplevelse end en normal alkoholsodavand eller cider gør.

Opskriften er simpel: Vand med brus, smag og alkohol. I USA er den simple drik med navnet Hard Seltzer på rekordtid blevet en bestseller. Hard Seltzer-kategorien er i USA vokset med over 200 % mellem 2018 og 2019, og på bare 3 år har kategorien taget omkring 8 % af det samlede ølmarked.
Hard Seltzer-kategoriens himmelflugt er ikke gået hen over hovedet på de danske bryggerier. Heller ikke hos Royal Unibrew, der ellers har godt fat i markedet med Ready To Drink-produkter (RTD), som dækker alt fra cider til alkoholsodavand. Her vil man vil satse stort på kategorien i 2021.
– Som markedsleder på RTD skal vi gå forrest og udfordre og udfolde kategorien for at sikre, at danskerne bliver ved med at have et spændende udvalg af drikkevarer. Her er Hard Seltzers ikke til at komme udenom, siger Bo Fledelius, Senior Brand Manager for RTD i Royal Unibrew.
– For os har smagen helt klart haft højeste prioritet. Over det seneste år har vi smagt os igennem over 100 smagsvarianter for at finde frem til den helt rigtige variant til dem, der ønsker et alternativ til en øl. Og naturligvis for at finde netop vores position på et marked, hvor mange bryggerier har meldt sig på banen.
Skal ramme de ølglade
Hos Royal Unibrew betyder satsningen på RTD flere nye lanceringer i det kommende år, bl.a. Shaker Hard Seltzer i to smagsvarianter. Shaker Hard Seltzer er en færdigblandet drink af vand med brus og vodka tilsat naturlige smagsaromaer. Og med 83 kalorier pr. flaske og et lavt sukkerindhold er drikken i den kalorielette og knap så søde ende af RTD-kategorien.
– Erfaringerne fra USA er, at hvis man skal lykkes i denne kategori, er det vigtigt at få fat i nogle af dem, der ellers ville vælge en øl. Vi har lagt stor vægt på, at Shaker Hard Seltzer ikke er særlig sød og dermed er et alternativ til dem, som synes at andre RTDs kan være for søde i smagen. Vores fokus har været den gode smag med masser af friskhed, siger Bo Fledelius, Senior Brand Manager for RTD i Royal Unibrew.