• Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • MESSEOVERSIGT
  • KONTAKT
  • ANNONCERING
  • PARTNERLOGIN

FødevareFOKUS

Fokus på fødevareteknologi og fødevarer

  • Brød og kager
  • Certificering
  • Detailhandel og en gros
  • Drikkevarer
  • Emballage
  • Foodservice
  • Forskning og uddannelse
  • Frugt og grønt
  • Fødevareproduktion
  • Fødevaresikkerhed
  • Konfekture
  • Kød, fisk og fjerkræ
  • Markedsføring
  • Mejeri
  • Messer og konferencer
  • Miljø og sundhed
  • Politik og eksport
  • Råvarer og ingredienser
  • Økologi og bæredygtighed
  • Link til Klimateknologi

DrikkevarerMiljø og sundhedTop29. 05. 2019 | Kasper Mundt-Nielsen

Øl skal mindske det samlede miljøaftryk på Roskilde Festival

DrikkevarerMiljø og sundhedTop29. 05. 2019 By Kasper Mundt-Nielsen

Et nyt femårigt partnerskab mellem Roskilde Festival og Tuborg sætter endnu mere fokus på unges fællesskaber og på nye bæredygtige løsninger. Årets festival byder på verdenspremieren på en ny økologisk pilsner, grøn strøm i ølboderne og et nyt alkoholfrit festområde.

Bæredygtighed og unges fællesskaber er fællesnævnerne i den femårige partnerskabsaftale, som Roskilde Festival og Tuborg netop har indgået. Dermed fortsætter festivalen og bryggeriet det samarbejde, der begyndte i 1992. Udover at samarbejde om at levere gode øloplevelser er aftalen baseret på en gensidig ambition om at udvikle nye fællesskaber blandt unge og bidrage med nye bæredygtige løsninger, der kan blandt andet kan mindske miljøaftrykket på Roskilde Festival – en begivenhed, der med et ’indbyggertal’ på 130.000 svarer til Danmarks fjerdestørste by.

Ny økologisk øl tappet og skænket på grøn energi
Aftalens første initiativer lanceres om kort tid på årets Roskilde Festival. Her kan deltagerne opleve verdenspremieren på en helt ny øl fra Tuborg. Tuborg Orange er navnet på den økologisk pilsner, der bliver tilgængelig i alle festivalens øludsalg med et mål om at øge den samlede økologiske andel af drikkevaresalget på festivalen. Dermed supplerer Tuborg Orange den tilsvarende økologiske Tuborg RÅ, der blev introduceret på Roskilde Festival i 2015.
– Som værter for over 100.000 unge feststemte deltagere vil vi gerne vise, at bæredygtighed går hånd i hånd med festivalkultur. Så når vi skruer op for den grønne energi sammen med Tuborg og lancerer en ny økologisk øl samtidig med, at vi skaber et alkoholfrit festområde, handler partnerskabet også om, at vi vil udfordre os selv og gå helt nye bæredygtige veje sammen, siger Signe Lopdrup, Roskilde Festivals administrerende direktør.

Den økologiske Tuborg Orange, der lanceres på årets Roskilde Festival, er en tørhumlet, pilsner med en stor juiceagtig frugtighed og noter af både mango, grapefrugt og lime. Tuborg har allerede en Grøn, Rød og Guld. Derfor var det nærlæggende, at Tuborgs nye, økologiske variant til Roskilde Festival 2019 kom til at hedde Tuborg Orange efter festivalens ikoniske orange scene.
Foto: Mia Dernoff

Samtidig vil øludskænkningen i år være drevet af grøn energi. I 2019 indkøber parterne grønne certifikater og sikrer supplerende ny grøn strøm, så udskænkningen i samtlige ølboder drives af strøm fra vedvarende energikilder. I 2020 vil al øludskænkning være baseret på vedvarende energi produceret i en solcellepark, som Roskilde Festival og Tuborg opfører nær festivalpladsen umiddelbart efter dette års festival.

Til kamp mod plastikaffald
Partnerskabet tager også udfordringen op mod det voksende engangsforbrug af plastik. Det betyder, at over én million engangskrus i år erstattes med genbrugsglas, som hver kan bruges mere end 25 gange.
– Vi er glade og stolte over den nye partnerskabsaftale med Danmarks største festival, fordi vi i fællesskab kan sætte den gode øloplevelse i højsædet, samtidig med at vi bruger vores fælles kræfter på at sætte fokus på de unge fællesskaber og bæredygtighed, siger Søren Brinck, adm. direktør Carlsberg Danmark (Tuborg)

Fokus på ansvarlig festkultur
Endeligt byder årets festival på et nyt rekreativt område midt i campingbyen, hvor gæsterne kan tage en alkoholfri pause og hygge sig med aktiviteter som dans og yoga eller hygge med alkoholfrie øl. Den alkoholfri zone er samtidig en måde at sætte gang i dialogen om fest- og alkoholkultur og dermed udfordre de eksisterende normer og festvaner blandt unge i et miljø, hvor festkalenderen i forvejen er tætpakket.

Roskilde Festival 2019 finder sted over otte dage fra lørdag 29. juni til lørdag 6. juli.

 

Skrevet i: Drikkevarer, Miljø og sundhed, Top

Seneste nyt fra redaktionen

Dansk teknologi garanterer fødevaresikkerhed i hollandsk råmælksost

FødevareproduktionFødevaresikkerhedMejeri12. 06. 2025

Nu kan råmælksost sikres mod uønskede bakterier, samtidig med at den unikke smag bevares. Det hollandske gårdmejeri Novelle Kaas bruger den energi- og vandbesparende teknologi raslysering fra danske Lyras. Det giver både høj fødevaresikkerhed og en god smag, da ostens naturlige vitaminer, enzymer og

Videnskabsfolk fra alle kontinenter: Havet er ved et tippepunkt

AktueltCertificeringForskning og uddannelseKød, fisk og fjerkræMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed12. 06. 2025

En ny undersøgelse viser, at videnskabsfolk fra alle kontinenter siger, at havets sundhed og biodiversitet er ved et tippepunkt. Der er dog optimisme i forhold til muligheden for at vende de negative påvirkninger af havet, hvis der handles nu. Forskere fra hvert eneste beboede kontinent er

Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri får ny departementschef

Politik og eksport12. 06. 2025

Henrik Kjærgaard er udnævnt som ny departementschef i Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri Henrik Kjærgaard kommer fra Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet, hvor han har været afdelingschef siden 2020. Minister for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri Jacob Jensen siger om den nye

Ny restaurant i Carlsberg Byen sætter fisken og det frie valg i front

AktueltFoodserviceKød, fisk og fjerkræØkologi og bæredygtighed12. 06. 2025

I går den 12. juni fik Carlsberg Byen et nyt gastronomisk pejlemærke, da Paula åbnede dørene til en restaurant, der hylder nordisk skånsomt fanget fisk og skaldyr, fritlevende vildt og danske grøntsager.   Køkkenchefen Stefan Hansen medbringer erfaring fra bl.a. Kong Hans Kælder og

Michelin-opvarmning: Madfestival med fri entré, koncerter og stjernestøv

MarkedsføringMesser og konferencerTop12. 06. 2025

På mandag bliver de eftertragtede Michelinstjerner uddelt ved et arrangement i Odsherred. Og som optakt til stjerneuddelingen er der fra 13. til 15. juni der liv og glade dage i Anneberg Kulturpark, når madfestivalen ’Smag på Anneberg’ løber af stablen for allerførste gang. Festivalen markerer

Lagkagehuset henter international marketingchef hos Starbucks London

Brød og kagerMarkedsføring05. 06. 2025

Sarah Harris tiltræder som ny Chief Marketing Officer hos Lagkagehuset. Hun kommer fra en stilling som Marketing Director hos Starbucks UK, og med indgående kendskab til digital marketing og ESG-strategi skal hun styrke bagerkædens kommercielle profil i ind- og udland. Sarah Harris har de

Dansk Vegetarisk Forening: Generalsekretær skal stå i spidsen for international organisation

Frugt og grøntMiljø og sundhedPolitik og eksportØkologi og bæredygtighed05. 06. 2025

Generalsekretæren i Dansk Vegetarisk Forening (DVF), Rune-Christoffer Dragsdahl, er blevet valgt til forperson for den internationale organsation IVU. Rune-Christoffer Dragsdahl, der er generalsekretær i Dansk Vegetarisk Forening (DVF), er blevet valgt til forperson for den internationale

Sundhedsparadoks: Danske teenagere vil det sunde, men fristelser og fællesskab vinder

AktueltBrød og kager05. 06. 2025

I en ny digital publikation, Kernetal 2025, går Schulstad tæt på de 14-18-åriges madvaner og spørger: hvad spiser de unge egentlig – og hvad styrer deres valg? Tre omfattende undersøgelser tegner et billede af en generation, der gerne vil spise sundere, blive mætte og hygge sig over maden, men som

Arla Foods investerer stort i Linköping for at imødekomme skyr-boom

AktueltFødevareproduktionMejeri05. 06. 2025

Andelsejede Arla Foods investerer 34,5 mio. euro i en ny produktionslinje til skyr på mejeriet i Linköping, Sverige. Investeringen er en del af kooperativets langsigtede strategi og skal imødekomme den stigende efterspørgsel på skyr. Den nye produktionslinje vil primært producere skyr til det

Nye økologiske gourmet-sodavand til de danske café- og restaurantgæster

DrikkevarerFoodserviceTopØkologi og bæredygtighed05. 06. 2025

Når danskerne træder ind på en café eller sætter sig til rette på en restaurant, forventer de mere end blot mad og drikke – Rynkeby Foods lancering af Dagmar-serien tapper direkte ned i den tendens. Produkterne er skabt til den moderne forbruger, der træffer bevidste valg og efterspørger naturlige,

Tilmeld Nyhedsbrev

Tilmeld dig til dit online branchemagasin/avis

 
 
 
 
Få fuld adgang til indlægning af egne pressemeddelelser… Læs mere her

/Nyheder

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Høj præcision i CNC-fræsning takket være vakuum

  • DENIOS ApS

    Sikker tøndehåndtering starter her

  • Spirax Sarco Danmark

    Vi sætter fokus på damp som en naturlig energikilde

  • DENIOS ApS

    Lær at håndtere lækager på 90 min.

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Mød Busch på Spildevand Teknisk Forenings Årsmøde 2025

  • Nemco Machinery A/S

    Producentansvar: Uklare regler skaber frustration i fødevarevirksomheder

  • DENIOS ApS

    Sådan vælger du det rigtige opbevaringsskab til farlige stoffer

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Busch Group præsenterer innovative vakuumløsninger på Battery Show Europe 2025 i Stuttgart

  • DENIOS ApS

    Sådan transporterer du lithiumbatterier sikkert

  • Dagrofa Foodservice A/S

    Deltag i masterclass: ’Ansvarlig fisk på tallerkenen’

Vis alle nyheder fra vores FOKUSpartnere ›

Seneste Nyheder

  • Dansk teknologi garanterer fødevaresikkerhed i hollandsk råmælksost

    12.06.2025

  • Videnskabsfolk fra alle kontinenter: Havet er ved et tippepunkt

    12.06.2025

  • Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri får ny departementschef

    12.06.2025

  • Ny restaurant i Carlsberg Byen sætter fisken og det frie valg i front

    12.06.2025

  • Michelin-opvarmning: Madfestival med fri entré, koncerter og stjernestøv

    12.06.2025

  • Lagkagehuset henter international marketingchef hos Starbucks London

    05.06.2025

  • Dansk Vegetarisk Forening: Generalsekretær skal stå i spidsen for international organisation

    05.06.2025

  • Sundhedsparadoks: Danske teenagere vil det sunde, men fristelser og fællesskab vinder

    05.06.2025

  • Arla Foods investerer stort i Linköping for at imødekomme skyr-boom

    05.06.2025

  • Nye økologiske gourmet-sodavand til de danske café- og restaurantgæster

    05.06.2025

  • Producentansvar: Uklare regler skaber frustration i fødevarevirksomheder

    03.06.2025

  • Arla slår alarm om manglende madfærdigheder

    03.06.2025

  • Køkkenprisen 2025: Kender du et køkken, der går forrest?

    03.06.2025

  • Programmet klar for Copenhagen Cooking 2025

    03.06.2025

  • Danskerne skærer ned på chokoladen, men smør og kaffe skal der ikke røres ved

    03.06.2025

Alle nyheder ›

Læs også TechMedias 2 fødevaremagasiner online

Annoncering i TechMedias 2 fødevaremagasiner

KONTAKT

TechMedia A/S
Naverland 35
DK – 2600 Glostrup
www.techmedia.dk
Telefon: +45 43 24 26 28
E-mail: info@techmedia.dk
Privatlivspolitik
Cookiepolitik