• Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • MESSEOVERSIGT
  • KONTAKT
  • ANNONCERING
  • PARTNERLOGIN

FødevareFOKUS

Fokus på fødevareteknologi og fødevarer

  • Brød og kager
  • Certificering
  • Detailhandel og en gros
  • Drikkevarer
  • Emballage
  • Foodservice
  • Forskning og uddannelse
  • Frugt og grønt
  • Fødevareproduktion
  • Fødevaresikkerhed
  • Konfekture
  • Kød, fisk og fjerkræ
  • Markedsføring
  • Mejeri
  • Messer og konferencer
  • Miljø og sundhed
  • Politik og eksport
  • Råvarer og ingredienser
  • Økologi og bæredygtighed
  • Link til Klimateknologi

AktueltDetailhandel og en grosLandbrugMejeriØkologi og bæredygtighed21. 10. 2020 | Kasper Mundt-Nielsen

Ny mælkebevægelse vil aktivere hele værdikæden

AktueltDetailhandel og en grosLandbrugMejeriØkologi og bæredygtighed21. 10. 2020 By Kasper Mundt-Nielsen

Naturmælk lancerer det nye bæredygtige initiativ Mælkebevægelsen, for sætte fokus på hele værdikæden, dyrevelfærd, klima og biodiversitet. Det skal give en øget indtjening til leverandørerne af råmælken og den regning vil Naturmælk dele med forbrugerne. Naturmælks direktør, Leif Friis Jørgensen håber at forbrugerne vil følge bevægelsen, der lanceres sammen med en ny økologisk gårdmælk, som vil være i detailhandlen fra næste uge.

I året, hvor det røde Ø-mærke fylder 30 år og velfortjent er blevet allemandseje i vores lille land, står det paradoksalt nok klarere end nogensinde, at landbrugets ambitionsniveau for bæredygtighed er nødt til at stile endnu højere. Det gælder i meget høj grad for arbejdet med at nedbringe kvægbrugets udledning af drivhusgasser, og det gælder for dyrevelfærd og biodiversitet, hvor der er behov for at sætte endnu mere og hurtigere handling bag branchens gode intentioner.

Nu lancerer Naturmælk under titlen ”Mælkebevægelsen” et helhjertet forsøg på at imødekomme det stigende folkekrav og de årelange henstillinger fra myndigheder og NGO’er. Initiativet kickstartes med udgivelsen af minimælken Økologisk Gårdmælk 0,4%, der fra uge 43 kan købes i Føtex/Bilka og i Netto via et samarbejde med Løgismose. Mælken kommer fra den vestjyske mælkebonde Jens Krogh, som dermed er den første af forhåbentlig mange landmænd til at blive en del af Mælkebevægelsen.

– Vi har taget initiativ til den her bevægelse, fordi vi synes, der er behov for en fast form på de mange ekstra tiltag indenfor bæredygtighed, som vi er mange, der har arbejdet målrettet med i årevis. Økologien er et godt og solidt grundlag for det, men i dag er det ikke længere nok. Vi skal stræbe højere, hvis vi skal nå de mål for bæredygtigheden i dansk landbrug om 10-20 år, som jeg og mange andre landmænd drømmer om. Vi står over en række store udfordringer både lokalt og globalt, og et markant øget fokus på centrale temaer som klima, dyrevelfærd og biodiversitet er absolut nødvendigt, hvis næste generation skal have en verden at operere i på samme vilkår som os selv, fortæller Jens Krogh. 

Aktivering af hele værdikæden fra jord til bord

Naturmælk har udarbejdet en kravspecifikation til sine mælkeleverandører, som for at deltage i Mælkebevægelsen forpligter sig på en stribe parametre for bæredygtighed – ud over det, der er defineret af økologireglerne. Det er fx et krav at udarbejde og iværksætte en klimahandlingsplan med mindst ét nyt klimainitiativ hvert år, ligesom det er et krav, at gården er godkendt af Dyrenes Beskyttelse, og at den er godkendt til de maksimale tre hjerter under den nye statslige dyrevelfærdsmærkning. Derudover skal landmanden deltage i bevægelsens formidlings- og udviklingsarbejde og i det hele taget være en aktiv ambassadør for det næste niveau af den grønne omstilling. Se hele listen med krav herunder.

Det ekstra arbejde honoreres med en højere afregning for mælken, og den regning ønsker mejeriet at dele med forbrugerne, som bliver bedt om at betale 1 krone mere for mælken (prisen er 12,95 kr./liter) end for en tilsvarende økologisk standard-minimælk. Mælkebevægelsens succes afhænger på den måde lige så meget af forbrugernes reelle interesse for at bidrage til den bæredygtige forandring som af landmændenes vilje til at gennemføre de definerede aktiviteter. Det erkender Naturmælks direktør Leif Friis Jørgensen:

– En bevægelse er aldrig stærkere end de kræfter, der bliver lagt i den, og her har vi altså brug for at trække læsset i samlet flok; landmænd, mejerier, detail og forbrugere. Hvis vi skal lykkes med den her omstilling, som er vores generations vigtigste opgave, er vi nødt til at aktivere hele værdikæden fra jord til bord og stå sammen om at turde tage de næste skridt. Mælkebevægelsen er vores næste skridt, og vi håber, at mange vil tage det med os, lyder det fra mejeridirektøren.

Skrevet i: Aktuelt, Detailhandel og en gros, Landbrug, Mejeri, Økologi og bæredygtighed

Seneste nyt fra redaktionen

Ny teknologi: Kan vi leve af luftsteg og vindfrikadeller?

Forskning og uddannelseFødevareproduktionMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed04. 12. 2025

På AU Viborg er forskere nu klar til at teste en teknologi, der kan forvandle CO₂ og brint til protein. Perspektiverne er at kunne hjælpe med at brødføde en voksende global befolkning helt uden ny landbrugsjord. For nylig åbnede pilotanlægget, der skal bringe teknologien tættere på dit

Dansk forskning kan bane vej for udfasning af antibiotika i akvakultur

Forskning og uddannelseFødevareproduktionKød, fisk og fjerkræMiljø og sundhed04. 12. 2025

Dansk akvakultur kan stå over for et markant gennembrud i indsatsen for at reducere brugen af antibiotika. Forskere fra Københavns Universitet leder projektet AQUAPHAGE, der udvikler en virusbaseret teknologi, som kan anvendes som et bæredygtigt og målrettet alternativ til antibiotika i produktionen

Bad Seed Brewing kåret som Årets Danske Bryggeri 2025

AktueltDrikkevarer04. 12. 2025

Det nordjyske bryggeri hædres af Danske Ølentusiaster for konsekvent høj kvalitet, markant udvikling og et år, hvor både øl, samarbejder og festivalaktiviteter har sat tydelige aftryk på den danske ølscene. Bad Seed Brewing løb med hver femte stemme, da medlemmerne af forbrugerorganisationen

Nyt nummer på gaden: Food&Drink går i fisk

AktueltFoodserviceKød, fisk og fjerkræ04. 12. 2025

Der er fisk og skaldyr på menuen i årets sidste udgave af branchemagasinet Food&Drink, der nu er på gaden. Vi besøger blandt andet Krogs Fiskerestaurant og hører mere om forædling af fisk, der ikke altid behøves at være pivfrisk. Samme budskab får vi også fra en fiskeopdrætter i

Danske økologiske virksomheder på eksportfremstød i Berlin

Miljø og sundhedPolitik og eksportTopØkologi og bæredygtighed04. 12. 2025

I forrige uge samledes 12 danske økologiske og plantebaserede fødevarevirksomheder i Berlin for at deltage i et målrettet eksportfremstød arrangeret af Landbrug & Fødevarer i samarbejde med den danske ambassade i Berlin. Initiativet, der var støttet af Fonden for økologisk landbrug, skulle

Lavazza vinder europæisk hæder for tredje år i træk

Drikkevarer02. 12. 2025

Ved årets European Coffee & Hospitality Awards blev det endnu engang understreget, at godt håndværk betaler sig. Italienske Lavazza blev i denne uge kåret til Best European Commercial Coffee Roaster for tredje år i træk. Det er en hæder, der baserer sig på mere end 10.000 nomineringer og

Kan man bage en kage uden æg? Det undersøger forskere og virksomheder nu i et projektsamarbejde

Forskning og uddannelseFødevareproduktionRåvarer og ingredienser02. 12. 2025

Et nyt projekt støttet af Innovationsfonden undersøger, hvordan planteproteiner kan erstatte æg i visse af vores fødevarer – uden at gå på kompromis med hverken smag, konsistens eller bæredygtighed. Af Kimie Kongsøre Æg er lidt af en superingrediens i madlavning. De skummer, giver struktur

Black Friday gav omsætningsrekord i Dagrofa Foodservice-butikker

AktueltDetailhandel og en grosFoodservice02. 12. 2025

Black Friday har længe været et hit hos de private forbrugere, men konceptet tiltaler også de professionelle kunder. Det er meldingen fra Dagrofa Foodservice, som i fredags opnåede en markant samlet omsætningsrekord for de 30 lokale Cash & Carry-butikker. Særligt gouda, burgerbøffer og pommes

Falstaff: Et af Europas førende mad- og livsstilsmedier er udkommet i Danmark

AktueltFoodservice02. 12. 2025

Torsdag i sidste uge afholdt østrigske Falstaff en stor lanceringsevent for 350 mennesker i anledning af udgivelsen af deres nye magasin dedikeret til de nordiske og baltiske lande. Ved samme event lancerede Europas førende mad- og livsstilsmedie deres nye guide til Nordens bedste barer, mens en

FødevareDanmark anker gebyrsag til Højesteret: Dommen strider mod EU-retten, mener de

FødevareproduktionFødevaresikkerhedKød, fisk og fjerkræPolitik og eksportTop02. 12. 2025

Østre Landsret frifandt i november Fødevarestyrelsen for at have taget for høje priser for sin kødkontrol. Nu anker brancheorganisationen FødevareDanmark imidlertid afgørelsen til Højesteret, da man mener, at dommen er i strid med EU-retten. FødevareDanmark mener, at Fødevarestyrelsens

Tilmeld Nyhedsbrev

Tilmeld dig til dit online branchemagasin/avis

 
 
 
 
Få fuld adgang til indlægning af egne pressemeddelelser… Læs mere her

/Nyheder

  • Dagrofa Foodservice A/S

    Dagrofa Foodservice juleindsamler til fordel for JunkFood

  • Spirax Sarco Danmark

    Undgå kontaminering med rendamp i fødevareproduktion

  • Ardo NV Denmark Office

    Slank, sprød og …

  • Ardo NV Denmark Office

    Ready to eat or not?

  • Ardo NV Denmark Office

    Nyt år, nye favoritter – Ardo lancerer 9 nyheder på frost i 2026

  • DENIOS ApS

    Har du den rigtige pumpe?

  • Spirax Sarco Danmark

    Guide: Find den korrekte dampkvalitet

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Centraliseret vakuumsystem reducerer omkostninger for vakuumpakning

  • Nemco Machinery A/S

    Ny serie termoformere vil blive en gamechanger inden for pakkemaskiner

  • DENIOS ApS

    Den ultimative tjekliste: Få mest ud af dit opsamlingskar

Vis alle nyheder fra vores FOKUSpartnere ›

Seneste Nyheder

  • Ny teknologi: Kan vi leve af luftsteg og vindfrikadeller?

    04.12.2025

  • Dansk forskning kan bane vej for udfasning af antibiotika i akvakultur

    04.12.2025

  • Bad Seed Brewing kåret som Årets Danske Bryggeri 2025

    04.12.2025

  • Nyt nummer på gaden: Food&Drink går i fisk

    04.12.2025

  • Danske økologiske virksomheder på eksportfremstød i Berlin

    04.12.2025

  • Lavazza vinder europæisk hæder for tredje år i træk

    02.12.2025

  • Kan man bage en kage uden æg? Det undersøger forskere og virksomheder nu i et projektsamarbejde

    02.12.2025

  • Black Friday gav omsætningsrekord i Dagrofa Foodservice-butikker

    02.12.2025

  • Falstaff: Et af Europas førende mad- og livsstilsmedier er udkommet i Danmark

    02.12.2025

  • FødevareDanmark anker gebyrsag til Højesteret: Dommen strider mod EU-retten, mener de

    02.12.2025

  • Vareelevator: Der kommer 800 kilo varer hver uge – alligevel går kokken tomhændet

    27.11.2025

  • Sådan bruger planter ingeniørprincipper til at trænge gennem hård jord

    27.11.2025

  • aye aye på Admiral Hotel hædres for Danmarks bedste nye vinkort

    27.11.2025

  • Madplansunivers er et kæmpe hit: Tusindvis af danskere henter inspiration hver uge

    27.11.2025

  • Ny rapport fra Madland: Grøn madhandel i København er nøglen til en sundere og mere resilient madby

    27.11.2025

Alle nyheder ›

Læs Food & Drink gratis online

Annoncering i Food & Drink

KONTAKT

TechMedia A/S
Naverland 35
DK – 2600 Glostrup
www.techmedia.dk
Telefon: +45 43 24 26 28
E-mail: info@techmedia.dk
Privatlivspolitik
Cookiepolitik