• Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • MESSEOVERSIGT
  • KONTAKT
  • ANNONCERING
  • PARTNERLOGIN

FødevareFOKUS

Fokus på fødevareteknologi og fødevarer

  • Brød og kager
  • Certificering
  • Detailhandel og en gros
  • Drikkevarer
  • Emballage
  • Foodservice
  • Forskning og uddannelse
  • Frugt og grønt
  • Fødevareproduktion
  • Fødevaresikkerhed
  • Konfekture
  • Kød, fisk og fjerkræ
  • Markedsføring
  • Mejeri
  • Messer og konferencer
  • Miljø og sundhed
  • Politik og eksport
  • Råvarer og ingredienser
  • Økologi og bæredygtighed
  • Link til Klimateknologi

AktueltDetailhandel og en grosLandbrugMejeriØkologi og bæredygtighed21. 10. 2020 | Kasper Mundt-Nielsen

Ny mælkebevægelse vil aktivere hele værdikæden

AktueltDetailhandel og en grosLandbrugMejeriØkologi og bæredygtighed21. 10. 2020 By Kasper Mundt-Nielsen

Naturmælk lancerer det nye bæredygtige initiativ Mælkebevægelsen, for sætte fokus på hele værdikæden, dyrevelfærd, klima og biodiversitet. Det skal give en øget indtjening til leverandørerne af råmælken og den regning vil Naturmælk dele med forbrugerne. Naturmælks direktør, Leif Friis Jørgensen håber at forbrugerne vil følge bevægelsen, der lanceres sammen med en ny økologisk gårdmælk, som vil være i detailhandlen fra næste uge.

I året, hvor det røde Ø-mærke fylder 30 år og velfortjent er blevet allemandseje i vores lille land, står det paradoksalt nok klarere end nogensinde, at landbrugets ambitionsniveau for bæredygtighed er nødt til at stile endnu højere. Det gælder i meget høj grad for arbejdet med at nedbringe kvægbrugets udledning af drivhusgasser, og det gælder for dyrevelfærd og biodiversitet, hvor der er behov for at sætte endnu mere og hurtigere handling bag branchens gode intentioner.

Nu lancerer Naturmælk under titlen ”Mælkebevægelsen” et helhjertet forsøg på at imødekomme det stigende folkekrav og de årelange henstillinger fra myndigheder og NGO’er. Initiativet kickstartes med udgivelsen af minimælken Økologisk Gårdmælk 0,4%, der fra uge 43 kan købes i Føtex/Bilka og i Netto via et samarbejde med Løgismose. Mælken kommer fra den vestjyske mælkebonde Jens Krogh, som dermed er den første af forhåbentlig mange landmænd til at blive en del af Mælkebevægelsen.

– Vi har taget initiativ til den her bevægelse, fordi vi synes, der er behov for en fast form på de mange ekstra tiltag indenfor bæredygtighed, som vi er mange, der har arbejdet målrettet med i årevis. Økologien er et godt og solidt grundlag for det, men i dag er det ikke længere nok. Vi skal stræbe højere, hvis vi skal nå de mål for bæredygtigheden i dansk landbrug om 10-20 år, som jeg og mange andre landmænd drømmer om. Vi står over en række store udfordringer både lokalt og globalt, og et markant øget fokus på centrale temaer som klima, dyrevelfærd og biodiversitet er absolut nødvendigt, hvis næste generation skal have en verden at operere i på samme vilkår som os selv, fortæller Jens Krogh. 

Aktivering af hele værdikæden fra jord til bord

Naturmælk har udarbejdet en kravspecifikation til sine mælkeleverandører, som for at deltage i Mælkebevægelsen forpligter sig på en stribe parametre for bæredygtighed – ud over det, der er defineret af økologireglerne. Det er fx et krav at udarbejde og iværksætte en klimahandlingsplan med mindst ét nyt klimainitiativ hvert år, ligesom det er et krav, at gården er godkendt af Dyrenes Beskyttelse, og at den er godkendt til de maksimale tre hjerter under den nye statslige dyrevelfærdsmærkning. Derudover skal landmanden deltage i bevægelsens formidlings- og udviklingsarbejde og i det hele taget være en aktiv ambassadør for det næste niveau af den grønne omstilling. Se hele listen med krav herunder.

Det ekstra arbejde honoreres med en højere afregning for mælken, og den regning ønsker mejeriet at dele med forbrugerne, som bliver bedt om at betale 1 krone mere for mælken (prisen er 12,95 kr./liter) end for en tilsvarende økologisk standard-minimælk. Mælkebevægelsens succes afhænger på den måde lige så meget af forbrugernes reelle interesse for at bidrage til den bæredygtige forandring som af landmændenes vilje til at gennemføre de definerede aktiviteter. Det erkender Naturmælks direktør Leif Friis Jørgensen:

– En bevægelse er aldrig stærkere end de kræfter, der bliver lagt i den, og her har vi altså brug for at trække læsset i samlet flok; landmænd, mejerier, detail og forbrugere. Hvis vi skal lykkes med den her omstilling, som er vores generations vigtigste opgave, er vi nødt til at aktivere hele værdikæden fra jord til bord og stå sammen om at turde tage de næste skridt. Mælkebevægelsen er vores næste skridt, og vi håber, at mange vil tage det med os, lyder det fra mejeridirektøren.

Skrevet i: Aktuelt, Detailhandel og en gros, Landbrug, Mejeri, Økologi og bæredygtighed

Seneste nyt fra redaktionen

Forskere genopliver gamle ærtesorter i enorm frøsamling: ”Et uudnyttet guldkammer til fremtiden”

Forskning og uddannelseMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed16. 12. 2025

Med en ny AI-metode har forskere fra Københavns Universitet genopdaget 51 gamle ærtesorter, som ikke længere bruges i landbruget, men som kan vise sig lovende til produktion af plantebaserede fødevarer. Metoden er en genvej til at finde nye ressourcer i de grønne skatkamre, som genbankers enorme

Ny kvælstofaftale: Fødevareerhvervet frygter konsekvenserne for dansk fødevareproduktion

FødevareproduktionLandbrugMiljø og sundhedPolitik og eksportØkologi og bæredygtighed16. 12. 2025

Brancheorganisationen FødevareDanmark frygter konsekvenserne af den nye kvælstofaftale. Sammen med seks andre organisationer fra landbrugs- og fødevareerhvervene opfordrer organisationen til, at den grønne trepart sættes på pause, indtil konsekvenserne er fuldt belyst. Det er stort set umuligt

Bryggeriforeningen: Danske EU-politikere kæmper for pantsystemet

AktueltDrikkevarerPolitik og eksport16. 12. 2025

Det danske pant- og retursystem bliver undergravet af EU-krav om genpåfyldelige emballager, der vil lukke størstedelen af Danmarks mikrobryggerier, mener Bryggeriforeningen. Fra 2030 pålægger EU alle supermarkeder og barer at sikre, at mindst 10% af deres emballager til øl, sodavand og

Lidl Danmark sætter kurs mod Net Zero og sundere produkter i indkøbskurven

AktueltDetailhandel og en grosMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed16. 12. 2025

Lidl Danmark har forpligtet sig til Science Based Targets Initiative (SBTi) og har validerede Net Zero-mål for 2050 – foruden validerede FLAG- og E&I-mål for 2034. Som Europas største dagligvarekæde er ambitionen, at Lidl vil være med til at vise vejen mod en verden, hvor der bliver tænkt på

CBP slår stort brød op og åbner innovationscenter

Brød og kagerTop16. 12. 2025

CBP fra Vejle, leverandør af råvarer til produktion af brød og kager, udvider nu sit hovedsæde med et topmoderne innovationscenter og fuldt udstyret bageri. Hvor brød dufter, finder mennesker hinanden – og nye ideer opstår for morgendagens brød og kager. Med det afsæt har CBP lavet et 250

Foodexpo favner både kød, klima og grøn kost med inspirerende events

Messer og konferencer11. 12. 2025

Kød, klima og grøn kost er alt sammen på tallerkenen, når Foodexpo samler fødevarebranchen til tre horisontudvidende dage spækket med spændende oplevelsesuniverser og fremsynede events. Nordens største faglige mødested for alle, der lever for og arbejder med mad, finder sted i MCH Messecenter

Arla: Erfaren mejerimand tager over i Nr. Vium

Mejeri11. 12. 2025

Der er masser af erfaring fra både Arla og resten af verden med i bagagen, når Henrik Jessen nu overtager ledelsen af Arla i Nr. Vium 350 medarbejdere hos Arla i Nr. Vium har nu fået vished om, hvem der fremover skal stå i spidsen for mejeriet. Det bliver 60-årige Henrik Jessen, der i

Pincho Nation: Succesfulde franchise-åbninger i 2025

AktueltFoodservice11. 12. 2025

2025 har været et markant vækstår for Pincho Nation i Danmark. Med fire nye restauranter og stærke resultater i de etablerede enheder runder man 700.000 gæster og passerer en vigtig milepæl: ti restauranter på det danske marked. Udviklingen afspejler både en stigende efterspørgsel og en solid

Rekord i antal julebryg

AktueltDrikkevarer11. 12. 2025

Aldrig før har der været så mange forskellige julebryg at vælge imellem som denne jul. Desuden er paletten af julebryg i 2025 den mest farverige. Danske øl-nydere kan glæde sig over, at de har rekordmange julebryg at vælge imellem i december 2025. Hele 219 forskellige julebryg står på

NOTCH, et nyt kakaofrit chokoladealternativ lavet på mask

KonfektureTop11. 12. 2025

Fra d. 10. december kan kunderne i alma madmarked smage på fremtidens fødevarer fra innovationscenteret Spora, grundlagt af kokken Rasmus Munk. Det første projekt, der bliver præsenteret, er chokoladealternativet NOTCH, udviklet af mask, et restprodukt fra ølbrygning. Rasmus Munk lancerede i

Tilmeld Nyhedsbrev

Tilmeld dig til dit online branchemagasin/avis

 
 
 
 
Få fuld adgang til indlægning af egne pressemeddelelser… Læs mere her

/Nyheder

  • DENIOS ApS

    Gemmer dit løfteudstyr på skjulte farer?

  • Ardo NV Denmark Office

    Sødme møder

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Fra vindtunneller til rumfart: Vakuum til rumfarts undersøgelser

  • Dagrofa Foodservice A/S

    Dagrofa Foodservice juleindsamler til fordel for JunkFood

  • Spirax Sarco Danmark

    Undgå kontaminering med rendamp i fødevareproduktion

  • Ardo NV Denmark Office

    Slank, sprød og …

  • Ardo NV Denmark Office

    Ready to eat or not?

  • Ardo NV Denmark Office

    Nyt år, nye favoritter – Ardo lancerer 9 nyheder på frost i 2026

  • DENIOS ApS

    Har du den rigtige pumpe?

  • Spirax Sarco Danmark

    Guide: Find den korrekte dampkvalitet

Vis alle nyheder fra vores FOKUSpartnere ›

Seneste Nyheder

  • Forskere genopliver gamle ærtesorter i enorm frøsamling: ”Et uudnyttet guldkammer til fremtiden”

    16.12.2025

  • Ny kvælstofaftale: Fødevareerhvervet frygter konsekvenserne for dansk fødevareproduktion

    16.12.2025

  • Bryggeriforeningen: Danske EU-politikere kæmper for pantsystemet

    16.12.2025

  • Lidl Danmark sætter kurs mod Net Zero og sundere produkter i indkøbskurven

    16.12.2025

  • CBP slår stort brød op og åbner innovationscenter

    16.12.2025

  • Foodexpo favner både kød, klima og grøn kost med inspirerende events

    11.12.2025

  • Arla: Erfaren mejerimand tager over i Nr. Vium

    11.12.2025

  • Pincho Nation: Succesfulde franchise-åbninger i 2025

    11.12.2025

  • Rekord i antal julebryg

    11.12.2025

  • NOTCH, et nyt kakaofrit chokoladealternativ lavet på mask

    11.12.2025

  • Ny forskning: Vandmænd kan bruges til at lave mayonnaise og smør

    09.12.2025

  • Fermentering gør havets grøntsager mere spiselige

    09.12.2025

  • Dansk økologieksport når rekordhøjt niveau

    09.12.2025

  • Mindre madspild: Nu bliver det lettere at donere overskudsmad

    09.12.2025

  • Stigende fødevarepriser kan flytte to ud af tre stemmer

    09.12.2025

Alle nyheder ›

Læs Food & Drink gratis online

Annoncering i Food & Drink

KONTAKT

TechMedia A/S
Naverland 35
DK – 2600 Glostrup
www.techmedia.dk
Telefon: +45 43 24 26 28
E-mail: info@techmedia.dk
Privatlivspolitik
Cookiepolitik