På kun én dag rejste det lille økologiske gårdbryggeri, Herslev Bryghus, 1 million kroner via crowdfunding, hvor virksomheden låner penge af helt almindelige forbrugere. Det er anden gang, at bryghuset benytter sig af låne-crowdfunding, fordi de gerne vil involvere deres kunder og give dem indflydelse.
Herslev Bryghus er et af de første bryggerier i ”Mikrobrygs-revolutionen” i Danmark, og den oprindelige vision om at skabe økologisk øl, baseret på bæredygtige værdier, skånsom produktion og lokale samarbejder har været med til at forme det næste kapitel, som netop er blevet crowdfundet.
På én dag rejste Herslev Bryghus 1 million kroner til at skabe et nyt øl- og spisested i Herslev, som en naturlig forlængelse af gårdbryggeriet og Tore Jørgensen, ejer af bryghuset, er meget overvældet.
– I snart 10 år har vi serveret frisktappet fadøl fra tankene herude, som man kan nyde med udsigten til de kornmarker, hvor øllet kommer fra. Nu kan vi gøre den forbindelse endnu stærkere mellem råvarerne og dem som besøger os. Man skal kunne smage landskabet, når man kommer herud – både i maden og i øllet, og vi glæder os meget til at åbne dørene til foråret, siger Tore Jørgensen.
Fik du læst artiklen om Herslev Bryghus: Smag er vigtigere end procenter
Det nye øl- og spisehus er finansieret af 265 forbrugere, som alle har investeret mellem 1.000 og 5.000 kr., og for Tore Jørgensen var der ingen tvivl om, at pengene til det nye projekt skulle hentes her – blandt dem, der potentielt kommer til at bruge stedet.
– Når vi finansierer et projekt gennem kunderne, knytter vi et bånd til dem, og giver dem indflydelse. Jeg kan tydeligt mærke – fra vores tidligere crowdfundinglån – at de mennesker, der har været med til at yde lånet føler et ejerskab både ift til stedet her, men også til projektet og idéen. Og så handler det for os meget om det demokratiske aspekt i at låne penge af flere i stedet for af banken, siger Tore Jørgensen.
Alle virksomheder kan låne af deres kunder
Låne-crowdfunding vinder mere og mere frem herhjemme og flere virksomheder har succes med at låne af deres kunder – i stedet for banken – til nye, grønne investeringer. Ifølge Nicolai Jæpelt, chef for Coop Crowdfunding, er efterspørgslen fra forbrugerne enorm, men der mangler virksomheder til de populære låneprojekter.
– Det kan virke lidt mærkeligt at låne penge af sine kunder, men hvis man lige stopper op og tænker over det, er det i virkeligheden det eneste, der giver mening – for i stedet for at lade banken tjene penge på ens hårde arbejde, kan man jo lige så godt lade sine kunder gøre det, ligesom Herslev Bryghus har gjort her – og bl.a. Thise og Dueholm tidligere har gjort, siger Nicolai Jæpelt og fortsætter:
– En af de største udfordringer ved låne-crowdfunding herhjemme er, at mange virksomheder ikke ved, at det er en mulighed. Og det er ærgerligt, for det fine ved disse lån er netop, at virksomheden kan involvere kunderne i deres udvikling og samtidig igangsætte et nyt tiltag i dag, som de måske ikke havde råd til nu. Og det er vigtigt, for der er brug for, at vi accelererer den grønne omstilling nu – det kan ikke vente.