Fødevarestyrelsens kontrolprogram for 2012 er nu klar. Og blandt de mange detaljer som Fødevarestyrelsen i år ser nærmere på i detailhandelen og hos grossisterne, er bl.a. om fødevarerne nu er, hvad de giver sig ud for. Eller om forbrugerne bliver vildledt, når de køber ind i butikkerne eller bestiller et måltid mad på en restaurant.
På et år besøger Fødevarestyrelsen omkring 40.000 detailbutikker og 4.500. grossister og ser bl.a. på om egenkontrol, dokumentation, hygiejne og nedkøling er i orden. Under en del af de ordinære kontrolbesøg er der afsat tid til også at se nærmere på udvalgte områder – i 2012 fordelt på i alt 17 særligt målrettede kampagner. I år bl.a. om de varer, der særligt henvender sig til visse allergikere og kalder sig glutenfri nu også er, hvad de giver sig ud for.
Også grossisternes nedkøling af fødevarer, især i sommermånederne, og hygiejnen omkring supermarkedernes selvbetjeningsmontrer med salater er i fokus, når Fødevarestyrelsens kontrollører trækker i kitlerne og rykker ud på kontrol- og vejledningsbesøg.
Læs mere om kontrolkampagnerne i år på Fødevarestyrelsens hjemmeside.