Den landsdækkende nedlukning satte en stopper for alt, der hedder fester og fysiske arrangementer. Selvom eventbranchen ligger på is, har den danske cocktailvirksomhed Cocktail Company fundet opskriften på at holde liv i festen. Nu kigger virksomhedens stiftere mod det bedste første kvartal nogensinde.

Cocktailvirksomheden Cocktail Company trodser både restriktioner og forventninger og er på vej til at lave deres bedste kvartal i virksomhedens historie med 14.000 virtuelle cocktailgæster i årets første måneder.
– Normalt er årets første måneder rigtig stille, hvor folk typisk holder lidt igen med alkohol og fest. Men efter vores virtuelle omstilling, forventer vi nu, at det bliver virksomhedens bedste kvartal nogensinde. Det er næsten ikke til at fatte, siger Martin Wiuff, der driver og ejer Cocktail Company med sine kompagnon Kevin Mørkvig Bjerring.
Virksomheden slår sin egen rekord med 8.000 gæster og et kvartal, der er over 300% bedre end deres hidtil bedste i 2019. På trods af den flotte udvikling betød coronakrisen dog stadig, at virksomheden tabte penge i 2020.
Virtuel succes vokser stadig
Der var ellers ikke meget at skåle for hos Cocktail Company i oktober 2020. Danmark var lukket ned og den vigtige julesæson, hvor virksomheden typisk har 20.000 gæster til cocktailkurser og fester, lå i ruiner. Pludselig var fremtiden i fare for Danmarks største cocktailvirksomhed, der ellers har nydt succes og vækst gennem de sidste snart 10 år.
– Vi lever af at skabe cocktail-oplevelser til fysiske og sociale events, men efter nedlukningen valgte vi at tænke helt nyt for at holde gang i hjulene. Folk leder efter nye måder at være sammen på og ved at føre hele vores koncept over på en digital platform, kunne vi tilbyde folk en rigtig, social oplevelse i deres eget hjem siger Martin Wiuff.
Det havde ellers være let at sende alle medarbejderne hjemme, slukke lyset og håbe på hjælpepakker. I stedet valgte de to cocktail-iværksættere at gå all-in på deres idé om virtuelle events – og et post på LinkedIn satte gang i en lavine.
Fra 0 til 3.000 gæster på to uger
– Det er eksploderede bare – pludselig havde vi bookinger til 5.000 gæster over julen. Vi havde aldrig troet, at det ville tage fart på den måde, men vi skyndte os at bygge flere live-studier og hente folk ind. De danske virksomheder har virkelig taget konceptet til sig og fundet en vej til at give deres medarbejdere en fed oplevelse. Det har jo været en stor mangelvare det sidste års tid, siger Martin Wiuff, der står overfor et forår, der er fyldte med virtuelle events for små og store virksomheder.
Et ekstra ben at stå på i fremtiden
På trods af succesen med de online cocktail-kurser ser ejerne frem til, at landet åbner op, og de igen kan tilbyde deres fysiske kerneprodukter. Men der er ingen tvivl om at den virtuelle oplevelse er kommet for at blive.
– Der findes mange virksomheder med lokationer i hele landet og uden for Danmarks grænser. Her har de virtuelle kurser og smagninger stadig et potentiale og derfor vil vi fortsat udvikle på produkterne, siger Martin Wiuff.



