Julefrokostperioden er en vigtig indtægtskilde for mange virksomheder. Danske Cocktail Company plejer at have knap 20.000 mennesker til events i november og december, men grundet nedlukningen af Danmark, så højtiden pludselig ikke spændende ud længere. Det lavede en god idé dog om på, og nu vælter kunderne igen ind.
Julen er hjerternes tid, men det er bestemt også sæson for cocktails. Sidste år havde danske Cocktail Company knap 20.000 mennesker til cocktails og kurser i november og december, hvor julefrokosterne løber af stablen. I år lignede det noget nær nul, som følge af forsamlingsforbud og stramme retningslinjer på de danske arbejdspladser.
I stedet for at sidde på hænderne og sende medarbejderne hjem fik de to stiftere Martin Wiuff og Kevin en lys idé. De tog en drastisk beslutning og indrettede en række nye studier med kamera og lyd til at afholde virtuelle cocktailkurser. De ville række en virtuel hånd ud til de mange virksomheder, der leder med lys og lygte efter alternative julearrangementer. Og her ramte de i en nerve.
– Vi var selv lidt overraskede over, hvor mange henvendelser vi pludselig fik – vi gik fra 0 til 3.000 potentielle gæster på to uger. Vi har allerede afholdt de første virtuelle arrangementer, og det fungerer rigtig godt. Det er virkelig fedt at se, at folk derude er med på den og synes, det er sjovt, siger Martin Wiuff, der er stifter og medejer af Cocktail Company.
Virksomheden har blandt andet lavet events for store virksomheder som Chr. Hansen og KPMG, og stifterne mener, at de virtuelle kurser også bliver en fast del af forretningen i fremtiden. Globale virksomheder og virksomheder med kontorer flere steder i landet kan nemmere ”samle” medarbejderne i den virtuelle verden – og det vil der fortsat være efterspørgsel efter.
– Selvom der stadig vil være et hul i omsætningen efter corona, er det en fed fornemmelse at udvikle noget nyt og holde gang i forretningen og vores medarbejdere. Og med den interesse vi oplever, tror jeg at de virtuelle events bliver en fast del af vores forretning, siger Martin Wiuff, der forventer at få over 10.000 virtuelle gæster igennem over julen.
Artiklen forsætter under billedet.
Sådan foregår de virtuelle cocktailkursen:
Cocktail Company har indrettet flere live-studier, så deres cocktaileksperter kan afvikle flere arrangementer på en gang. Alle deltagere får tilsendt et cocktail-kit med ingredienser til tre forskellige cocktails og en guide til at logge ind. Deltagerne modtager også pinde med emojis, som de kan række i vejret undervejs – så kan bartenderne se om de er glade, forvirrede eller har spørgsmål. Det interaktive format giver både deltagerene og bartenderne mulighed for at forme oplevelsen undervejs. Kurserne kan skræddersyes efter ønsker til længde, sværhedsgrad og stil.