Efter årtiers tilbagegang for dansk frugt og grønt lancerer 31 af fødevarebranchens mest centrale aktører nu anbefalinger til en samlet, fremadrettet plan. Den skal vende udviklingen til gavn for Danmarks sundhed, klima og forsyningssikkerhed, og ambitionen er klar: I 2050 skal mindst 50 pct. af vores frugt og grønt være produceret i Danmark.

Gennem årtier er det gået ned ad bakke for både produktionen og forbruget af dansk frugt og grønt. Producenterne kæmper med svære økonomiske vilkår, og forbruget ligger langt under de officielle kostråd. Konsekvensen er en alvorlig krise, der udfordrer Danmarks sundhed, klima og forsyningssikkerhed.
For at vende udviklingen har Madkulturen gennem det seneste halve år samlet 31 profiler fra detailhandel, producenter, organisationer og foodservice i tænketanken Madtanken. De er nu klar med en holistisk plan med seks anbefalinger og 18 konkrete løsningsforslag, der skal gøre dansk frugt og grønt til forbrugernes oplagte førstevalg.
“Dansk frugt og grønt er under hårdt pres. Kun en mindre del af det, vi spiser, dyrkes herhjemme, selvom mange forbrugere foretrækker danske råvarer. Jeg er dybt imponeret og opløftet over, hvordan Madtankens medlemmer har samarbejdet og sat en ny dagsorden. Vi står nu med en samlet værdikæde, der er klar til at vende udviklingen i fællesskab, så vi kan få mere dansk frugt og grønt – morgen, middag og aften,” siger direktør i Madkulturen, Judith Kyst.
Madtankens ambition er at øge andelen af danskproduceret frugt og grønt til 35 pct. i 2035 og nå 50 pct. i 2050. Dette skal blandt andet opnås gennem en national 10-årsplan, lavere moms på frugt og grønt, grøn gearing af de offentlige køkkener, en mere fremtrædende plads for dansk frugt og grønt i butikkerne, og bedre rammevilkår for producenterne.
Madtankens anbefalinger understreger, at det kræver både en samlet indsats fra aktørerne i hele værdikæden, politiske beslutninger og en styrkelse af madkulturen med fokus på sæsonens frugt og grønt.
Fakta om krisen
- Kun 9% af frugten og 26% af grøntsagerne, vi spiser, er produceret i Danmark.
- Siden 2008 er seks ud af ti specialiserede frilandsgartnerier forsvundet.
- Gennemsnitsalderen blandt ejere af danske gartnerier er 61 år, hvilket skaber en akut udfordring for generationsskiftet.
- Kun 8% af danskerne spiser den anbefalede mængde frugt og grønt.
Madtankens ambitioner
- Andelen af danskproduceret frugt og grønt skal stige til 35% i 2035 og 50% i 2050.
- Madtanken foreslår en samlet indsats med seks overordnede anbefalinger og 18 konkrete løsninger.
Madtankens løsningsforslag
- En national satsning er nødvendig for at sikre fremtiden for dansk frugt og grønt
- Partnerskaber og netværk på tværs af værdikæden
- Tværfagligt akademi for frugt og grønt
- National 10-årsplan for mere dansk frugt og grønt
- Dansk frugt og grønt skal være forbrugernes førstevalg
- Lavere moms på frugt og grønt
- En stærk national fortælling om dansk frugt og grønt
- Bedre eksponering af dansk frugt og grønt gennem hele værdikæden
- Bedre rammevilkår er afgørende for en dansk produktion
- Enklere kontrol, færre indberetninger og hurtigere sagsbehandling
- Afgiftsreduktion med fokus på bedre konkurrencevilkår
- Teknologiløft gennem grønne investeringsordninger
- En robust værdikæde har brug for både stordrift, mindre producenter og mange nicher
- Et rygstød til fremtidens producenter
- Nye veje for lokal og direkte afsætning
- Omlægning af EU’s landbrugsstøtte
- Professionelle køkkener skal være motor for mere dansk frugt og grønt
- Vidensgrundlag til politikere og andre beslutningstagere
- Udbud og indkøb i det offentlige med fokus på dansk frugt og grønt
- Formidling i kantiner og restauranter om producenter og sæsonens råvarer
- Maddannelse og inspiration skal understøtte en stærk grøn madkultur
- Landsdækkende kampagne for sæsonens frugt og grønt
- Uddannelse af ambassadører blandt køkken- og butikspersonale
- Fokus på dansk grønt i madkundskab og skolemaden