• Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • MESSEOVERSIGT
  • KONTAKT
  • ANNONCERING
  • PARTNERLOGIN

FødevareFOKUS

Fokus på fødevareteknologi og fødevarer

  • Brød og kager
  • Certificering
  • Detailhandel og en gros
  • Drikkevarer
  • Emballage
  • Foodservice
  • Forskning og uddannelse
  • Frugt og grønt
  • Fødevareproduktion
  • Fødevaresikkerhed
  • Konfekture
  • Kød, fisk og fjerkræ
  • Markedsføring
  • Mejeri
  • Messer og konferencer
  • Miljø og sundhed
  • Politik og eksport
  • Råvarer og ingredienser
  • Økologi og bæredygtighed
  • Link til Klimateknologi

Forskning og uddannelseKød, fisk og fjerkræMiljø og sundhedTopØkologi og bæredygtighed06. 06. 2024 | Mikkel Bækgaard

Avocadoer er ’slemme’, og veganere er latterlige: Sådan retfærdiggør vi at spise for meget kød

Forskning og uddannelseKød, fisk og fjerkræMiljø og sundhedTopØkologi og bæredygtighed06. 06. 2024 By Mikkel Bækgaard

De af danskerne, som har svært ved at skære ned på kødet for klimaets skyld, har det med at undskylde eller retfærdiggøre os selv, når vi sidder i sociale sammenhænge. Og så er der en tendens til at udskamme veganere. Det tyder forskningsresultater fra Københavns Universitet på. Klarere budskaber fra politikere om klimabelastningen fra kød kunne hjælpe, lyder det fra forskerne.

Foto: Getty Images

Avocadoer er ’slemme’, og veganere er latterlige. Min krop har brug for kød. Det er min kæreste, der ikke vil skære ned på kødet – ikke mig. Det er nogle af de ting, vi undskylder os med, når vi skal legitimere, at vi ikke drosler vores kødforbrug ned til gavn for klimaet. Det viser et studie fra Københavns Universitet. Igennem fokusgruppe-diskussioner med danske forbrugere har forskerne observeret, hvilke argumenter, der kommer i spil mellem deltagerne, når de diskuterer kødforbrug.

”Studiet viser, hvordan vi i en social kontekst får retfærdiggjort, at vi ikke vil reducere vores kødforbrug. Alle deltagerne – som overvejende er kødspisere – er enige om, at det noget af det bedste, man kan gøre for at spise mere klimavenligt, er at spise mindre kød. Men når de skal forholde sig til deres eget kødforbrug, går nogle andre mekanismer i gang,” siger Thomas A. M. Skelly, ph.d.-stipendiat på Institut for Fødevare- og Ressourceøkonomi og førsteforfatter til artiklen om studiet, der er udgivet i Journal of Consumer Culture.

Selvom alle studiets seks fokusgrupper var enige om, at et mindre kødforbrug er en af de mest effektive måder at gøre sit madforbrug mere klimavenligt på, begyndte deltagerne at lave sociale forhandlinger på egne vegne.

”Det vil sige, at de kommer med forskellige slags undskyldninger og retfærdiggørelser eller forsøger at flytte fokus hen på noget andet. Fx er der en tendens til, at de udskammer avocadoer på grund af deres klimabelastning og udskælder veganere som ekstremister. Fælles for argumenterne er, at de bliver opfattet som socialt legitime i grupperne, og at de hjælper med at opretholde et selvbillede hos deltagerne som moralsk ansvarlige,” fortæller den anden af studiets forfattere, lektor Kia Ditlevsen fra Institut for Fødevare- og Ressourceøkonomi.

Undskyldningerne og retfærdiggørelserne, som deltagerne benytter sig af, er mangeartede. De går fx på, at man ikke har den nødvendige viden, at man biologisk har behov for kød eller ikke bliver mæt af kødløse måltider. Det kan også være at så tvivl om, hvorvidt klimaaftrykket af kød nu også er så stort. Endelig bliver skylden også lagt over på andre medlemmer af husholdningen. Fx lyder det fra en deltager:

Jeg spiser ikke klimavenlig mad desværre. Jeg forsøger, men jeg har en partner, som kæmper imod det. Han vil have kød.

Lad os hellere tale om plastik og madspild

Forskerne observerede også en tendens hos deltagerne til at dreje emnet væk fra kød og over på andre emner, der var mere behagelige at tale om.

“Folk afsporer hurtigt emnet og begynder i stedet at tale om, at de fx gerne vil undgå madspild og plastikemballage. Og i gruppen hjælper folk hinanden med den afsporing. Vores tolkning er, at det er fordi disse ting er mere neutrale kulturelt set og ufarlige at forholde sig til. Ingen har knyttet særlig meget identitet op på at smide om sig med plastik. Så det er ting, man kan se sig selv gøre uden de store afsavn eller omkostninger for én selv,” siger Kia Ditlevsen.

Derudover er forskellige former for udskamning af de ’moralsk overlegne’ veganere også måder at retfærdiggøre sit kødforbrug på, påpeger forskerne:

”Når en deltager fx slår fast, at han i hvert fald ikke har tænkt sig at blive veganer, griner de andre deltagere og bekræfter på den måde hinanden i, at veganisme ville være en latterlig løsning,” siger Thomas A. M. Skelly.

Forskerne ser også et mønster i, at grupperne fremstiller veganere som ekstremister, der ovenikøbet er hyklere, fordi de spiser klimabelastende avocadoer og højtforarbejdede veganske produkter.  

”Deltagerne bekræfter hinanden i den forestilling, selvom sandheden er, at rødt kød har et langt større klimaaftryk end både avocadoer og veganske produkter, og at veganere jo ikke nødvendigvis spiser flere avocadoer eller forarbejdede produkter end kødspisere,” siger Thomas A. M. Skelly videre.

”Så man bruger nogle forskellige ting til at undskylde eller retfærdiggøre sit eget kødforbrug med, fordi man ellers kommer til at se dum ud, når nu man har anerkendt kødforbrug som den store klimasynder. Man bliver ramt på moralen. Derfor bliver man – formentlig ubevidst – nødt til at recaste sig selv som en person, der er moralsk sammenhængende,” lyder det fra Kia Ditlevsen.

Gør vi os dummere end vi er?

Om nogle af retfærdiggørelserne faktisk skyldes mangel på viden hos forbrugerne eller selektiv brug af viden, står uklart:

“Når alle fokusgrupperne udpeger et mindre kødforbrug som en af de mest klimaeffektive veje, tyder det jo på, at der er en kollektiv viden derude. Men på den anden side er det en viden, man kan problematisere – og resultaterne viser, at det er socialt acceptabelt at problematisere den,” siger Thomas A. M. Skelly og fortsætter:

“Om det er fordi folk ikke rigtig ved det, eller fordi det er belejligt ikke at vide det, kan vi ikke konkludere. Men der er i hvert fald nok tvetydighed i den offentlige debat og i mediebilledet til, at folk kan lave de her retfærdiggørelser, uden at det lyder helt tåbeligt i en social sammenhæng.”

Kom med klare meldinger om kød, politikere!

Ifølge forskerne peger forskningsresultaterne på behovet for, at man fra myndighedernes og politikernes side kommer med nogle utvetydige meldinger om kødforbrug.

”Når vi har politikere, der fx siger, at danskerne skal blive ved med at spise pasta og kødsovs, er det med til at understøtte en idé om, at vi bare kan fortsætte vores kødforbrug, som vi plejer. Samtidig siger Fødevarestyrelsens nye kostråd, at vi skal spise væsentligt mindre kød. Så der er en diskrepans i udmeldingerne fra myndigheders og magthaveres side,” siger Kia Ditlevsen og slutter:

”Hvis der skal skabes mere klarhed og mindre forvirring hos forbrugerne, så det bliver sværere at komme med socialt acceptable undskyldninger og retfærdiggørelser, skal der også være nogle tydelige udmeldinger fra politikernes og myndighedernes side. Udmeldinger, der entydigt bakker op om vigtigheden i at skære ned på kødet. Det er også noget, som EU fremhæver. Det gør det nok ikke alene, men det kunne i hvert fald hjælpe folk lidt på vej.”

Skrevet i: Forskning og uddannelse, Kød, fisk og fjerkræ, Miljø og sundhed, Top, Økologi og bæredygtighed

Seneste nyt fra redaktionen

Ny professor i grøntsagsvidenskab: ”Vi skal tage grøntsagerne langt mere alvorligt”

Forskning og uddannelseFødevareproduktionLandbrugMiljø og sundhedRåvarer og ingredienserØkologi og bæredygtighed16. 10. 2025

Hanne Lakkenborg Kristensen er tiltrådt som professor i grøntsagsvidenskab ved Institut for Fødevarer på Aarhus Universitet. Hun har markeret sig som en fagligt stærk forsker og ildsjæl, der kæmper for at få grøntsager højere op i samfundets bevidsthed. Når man taler med Hanne Lakkenborg

Første hotel vest for Storebælt med ny Michelin-nøgle: Falsled Kro sætter Sydfyn på landkortet

Foodservice16. 10. 2025

Falsled Kro har modtaget en Michelin-nøgle som det eneste hotel vest for Storebælt. Det er afgørende for turismen til Sydfyn, mener kroen. Den internationalt anerkendte Michelinguide uddelte i sidste uge sine nye Michelin-nøgler til udvalgte hoteller, og i Danmark er blot otte hoteller blevet

Is-gigant overtager Mejerigaardens isforretning

AktueltKonfektureMejeri16. 10. 2025

Froneri, en af verdens største isproducenter, har indgået aftaler om at overtage Food Unions europæiske isforretning, herunder Mejerigaarden A/a som bl.a har mærker som Premier-is, Hjem-IS, Polar is, Rønbjerg is og Underground is. De specifikke finansielle detaljer offentliggøres ikke. Den

Forskningsprojekt undersøger, om PFAS fra foder havner i grisekød

AktueltForskning og uddannelseFødevaresikkerhedMiljø og sundhed16. 10. 2025

I et nyt projekt skal forskere fra AU Viborg og DTU Fødevareinstituttet undersøge, hvor meget PFAS som optages og ophobes i forskellige væv i grise, og hvad risikoen er for, at de såkaldte evighedskemikalier i sidste ende ender i kød på danskernes tallerkener. PFAS er en fællesbetegnelse for en

Horesta: Rekrutteringspresset aftager – men forskelle mellem landsdele består

FoodserviceTop16. 10. 2025

Andelen af forgæves rekrutteringer i hotel- og restaurationsbranchen er faldet markant siden sidste år, men de regionale forskelle er fortsat store, fremgår det fra Horesta i deres seneste nyhedsbrev. Nye tal fra Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering viser, at udfordringen langt fra er

El Bulli-legende bag gigantisk bogværk

DrikkevarerFoodserviceForskning og uddannelseTop14. 10. 2025

I hele 60 bind vil den legendariske kok Feran Adrià og hans team forsøge at formidle al viden om gastronomi og vin. Vi var med, da bind 5-6 i seriens bøger om vin blev præsenteret i København. Hvordan formidler man al viden om mad og vin på en forståelig og anvendelig måde, så man kan tage lige

Økomesse vender tilbage til Malmø

AktueltMesser og konferencerMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed14. 10. 2025

Fokus på økologiske og bæredygtige fødevarer vender tilbage, når Nordic Organic Expo finder sted den 19.-20. november i Malmø. Nordens største messe for økologiske og bæredygtige fødevarer vender tilbage til Malmömässan den 19.-20. november 2025, når Nordic Organic Expo – tidligere kendt som

Danmarks største forhandler af espressomaskiner og espressokaffe åbner første showroom og kaffelaboratorium på Sjælland

Detailhandel og en grosDrikkevarer14. 10. 2025

Gazellevirksomheden Rigtig Kaffe, som har Danmarks største udvalg af bl.a. espressomaskiner og espressokaffe, åbner sit første showroom på Sjælland. De forventer at slå dørene den 29. oktober 2025, hvor kaffeelskere kan få glæde af unikke åbningstilbud. Med en fælles passion for kvalitetskaffe

Tican bliver en del af FødevareDanmark

FødevareproduktionKød, fisk og fjerkræPolitik og eksport14. 10. 2025

Tican melder sig ind i brancheorganisationen, FødevareDanmark. Indmeldelsen sker for at styrke sammenhængen og forståelsen på tværs af fødevarebranchen og sikre en stærkere samlet stemme for den danske fødevareproduktion. Tican, der med sine godt 1.000 medarbejdere i Thisted og Brørup og godt

Bog om smag på vej fra Noma

AktueltFoodserviceForskning og uddannelse14. 10. 2025

Udover at være at være en af verdens mest anerkendte restauranter har Noma også udgivet en række bøger gennem årene - blandt andet Nomas bog om Fermentering. Nu er Noma snart klar med endnu en bog i serien, denne gang om at opbygge smag. Efter mange års smagen, testning og læring er The Noma

Tilmeld Nyhedsbrev

Tilmeld dig til dit online branchemagasin/avis

 
 
 
 
Få fuld adgang til indlægning af egne pressemeddelelser… Læs mere her

/Nyheder

  • Spirax Sarco Danmark

    Reducer dine levetidsomkostninger på reguleringsventiler

  • DENIOS ApS

    Alt hvad du skal vide, før du håndterer farlige stoffer

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Øget produktivitet på mejeriet takket være vakuum fra Busch

  • Dagrofa Foodservice A/S

    Stor fødevaremesse med juletema kommer igen i år til Brande

  • Spirax Sarco Danmark

    Skal vi hjælpe jer med at nå jeres mål for bæredygtighed?

  • DENIOS ApS

    Spar 432 kr* hver gang, du tømmer din IBC

  • DENIOS ApS

    Sådan tjekker du, om dit lithiumbatteri er defekt – og udgør en brandfare

  • Dagrofa Foodservice A/S

    Højtiden nærmer sig – skal du med til ‘Julens Madscene’?

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Mød Busch Vacuum Solutions på DanFish International 2025 i Nordens Paris

  • Spirax Sarco Danmark

    Steam Insight: En digital forbindelse til optimering af dit dampsystem

Vis alle nyheder fra vores FOKUSpartnere ›

Seneste Nyheder

  • Ny professor i grøntsagsvidenskab: ”Vi skal tage grøntsagerne langt mere alvorligt”

    16.10.2025

  • Første hotel vest for Storebælt med ny Michelin-nøgle: Falsled Kro sætter Sydfyn på landkortet

    16.10.2025

  • Is-gigant overtager Mejerigaardens isforretning

    16.10.2025

  • Forskningsprojekt undersøger, om PFAS fra foder havner i grisekød

    16.10.2025

  • Horesta: Rekrutteringspresset aftager – men forskelle mellem landsdele består

    16.10.2025

  • El Bulli-legende bag gigantisk bogværk

    14.10.2025

  • Økomesse vender tilbage til Malmø

    14.10.2025

  • Danmarks største forhandler af espressomaskiner og espressokaffe åbner første showroom og kaffelaboratorium på Sjælland

    14.10.2025

  • Tican bliver en del af FødevareDanmark

    14.10.2025

  • Bog om smag på vej fra Noma

    14.10.2025

  • Hæder til Dansk Destilleri

    09.10.2025

  • Plantefonden deler 213,5 millioner kroner ud til 45 grønne projekter

    09.10.2025

  • Målet er en michelinstjerne: Christoffer Sørensen skal være køkkenchef på Lille Mølle

    09.10.2025

  • AI-vinrådgiver hjælper tusindvis af kunder hos Danmarks ældste vinhandel

    09.10.2025

  • Forskere genopliver yoghurt lavet af… myrer

    09.10.2025

Alle nyheder ›

Læs også TechMedias 2 fødevaremagasiner online

Annoncering i TechMedias 2 fødevaremagasiner

KONTAKT

TechMedia A/S
Naverland 35
DK – 2600 Glostrup
www.techmedia.dk
Telefon: +45 43 24 26 28
E-mail: info@techmedia.dk
Privatlivspolitik
Cookiepolitik