Fra at satse på at levere kasser med bagedej til private, satser bagerikoncernen Smartbake nu også på hotel- og restaurantbranchen. Udvidelsen af markedet sker efter en millioninvestering fra en vestjysk investerkoncern.
Efter den store fremgang i abonnementsordninger, så Smartbake sidste år dagens lys, som vi skrev om tilbage i november: Sælger kagedej direkte til forbrugeren
Siden er det gået stærkt for virksomheden, der allerede har ekspederet mere end 10.000 ordrer, hvilket har gjort at en gruppe vestjyske inverstorer har fået øjnene op for en god handel. Sammen med Smartbakes ejerkreds, der selv bidrager med 1,5 millioner kroner, venter nu en produktsionsudvidelse samt ønsket om at erobre nye markeder i form af hotel- og restaurationsbranchen.
– Vi er glade for, at det er lykkedes os at få en investering ind i selskabet. Det er med til at understrege det store potentiale vi ser – og ikke mindst en anerkendelse af det store arbejder, der er blevet leveret siden maj 2017, siger Anders Høy Thomsen, administrerende direkte i smartbake.
Vil satse på hoteller og restauranter
Det helt store fokusområde i 2018 bliver hotel- og restaurationsbranchen med brandet SH Solutions. Her har selskabet for alvor fået fat i markedet ved at tilbyde brødløsninger, som hurtigt og nemt kan håndteres på samme måde som bake-off. Dog er det kvalitet og ikke convience, som er i højsædet hos SH Solutions.
– Efter lanceringen af vores kasser til private fik vi flere henvendelser fra hoteller og restauranter, som ønskede at teste vores produkter. Det skete i så højt omfang, at vi oprettede SH Solutions som selvstændigt brand, og nu er det her, vi satser stort med den nye investering, forklarer Anders Høy Thomsen.
Nye haller og produktionslinjer
Den ene investering er i nye produktionshaller i Hasselager uden for Aarhus, og ligeledes er der blevet indkøbt nye produktionslinjer til at håndtere den øgede efterspørgsel.
– Det er vigtigt for os, at vores produkter altid bliver leveret med højest mulig kvalitet, og derfor besluttede vi i december, at vi ville samle al vores produktion, administration og salg under ét tag. Nu kan vi langt bedre koordinere vores indsatser, og vores kunder kommer til at opleve endnu bedre produkter og service, siger Anders Høy Thomsen.
Med de nye produktionshaller klar er Smartbake nu parat til at håndtere den vækst, som selskabet forventer at opleve allerede i de kommende måneder. Derudover bliver der også tid til at planlægge de næste strategiske træk.
– De første par skridt i vores strategi har været at lancere et godt B2C-koncept og at få nogle højkvalitetsprodukter ud til hotel- og restaurationsbranchen. Det er vi lykkedes med, og med vores nye investering er vi nu ved at være klar til at udfordre bageribranchen i detailleddet, hvor vi også ser et stort potentiale, fortæller bestyrelsesformand Steffen Bagge