• Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • MESSEOVERSIGT
  • KONTAKT
  • ANNONCERING
  • PARTNERLOGIN

FødevareFOKUS

Fokus på fødevareteknologi og fødevarer

  • Brød og kager
  • Certificering
  • Detailhandel og en gros
  • Drikkevarer
  • Emballage
  • Foodservice
  • Forskning og uddannelse
  • Frugt og grønt
  • Fødevareproduktion
  • Fødevaresikkerhed
  • Konfekture
  • Kød, fisk og fjerkræ
  • Markedsføring
  • Mejeri
  • Messer og konferencer
  • Miljø og sundhed
  • Politik og eksport
  • Råvarer og ingredienser
  • Økologi og bæredygtighed
  • Link til Klimateknologi

AktueltDetailhandel og en grosDrikkevarer25. 02. 2021 | Kasper Mundt-Nielsen

Vinbranchens svar på Airbnb formidler vinsalg mellem bonde og forbruger

AktueltDetailhandel og en grosDrikkevarer25. 02. 2021 By Kasper Mundt-Nielsen

Den dansk-tyske tech-startup WineJump har ikke blot fjernet mellemmanden, men også løst udfordringerne i forbindelse med told og skat på tværs af EU-lande.

Den dansk-tyske tech-startup WineJump fejrer i disse dage sin 1-års fødselsdag, efter at virksomheden gik i luften som vinbranchens svar på Airbnb tilbage i marts 2020. Ligheden skal findes i, at vinproducenterne selv opretter deres profil, lægger billeder op og sætter deres vine til salg. WineJump tager kun et salgsgebyr på én euro per flaske. For den ene euro kan både producenter og forbrugere springe alle de fordyrende mellemled over, som normalt presser priserne ned for producenterne og op for forbrugerne. Den direkte handel gør også relationen mellem de to parter tættere.

Da WineJump gik i luften, var det med 150 vinproducenter og 600 vine ombord. Det første år er siden da gået med at finpudse teknologien, der bl.a. automatiserer besværet med told og skat på tværs af EU-lande, og at skabe synlighed om den nye mulighed for at sælge og købe vin. Nu 1 år efter er der over 1.300 producenter og 5.000 forskellige kvalitetsvine på WineJump, der henvender sig både til producenter og forbrugere af kvalitetsvin. Konsumvin, der købes til kr. 5-10 på gårdene og sælges for kr. 40-60 i supermarkederne, går WineJump langt uden om, da den type vin skal transporteres og sælges på paller i stor volumen.   

Coronakrisen presser vinbønderne mere end nogensinde

– Producenter af kvalitetsvin i Tyskland, Frankrig, Italien og Spanien elsker enkelheden i vores model. Det er gratis for dem at oprette sig, og de bestemmer helt selv, hvordan de præsenterer sig selv og deres vine. Vores koncept og totale transparens om prissætning er højt værdsat af producenterne og også af rigtig mange forbrugere i Danmark og det øvrige Europa. Jeg oplever i stigende grad, at forbrugerne er utilfredse med alle de opfindsomme og mere eller mindre kunstige vintilbud med en besparelse på 20, 30 eller 40 procent. Jeg oplever også, at flere og flere forbrugere er optaget af ordentlighed og bæredygtighed. Er det for eksempel fair, at coronakrisen – med de tomme restauranter og vinbarer til følge – skal betyde, at vinbønderne nu presses til at sælge ud af deres håndværk til nærmest tyveriagtige priser, fordi de tomme restauranter og vinbarer i øjeblikket ikke kan købe deres gode vine? Det synes jeg ikke. Det er ikke ordentlighed at tvinge en vinhåndværker til at sælge et kvalitetsprodukt til en 10’er, bare fordi man kan som stor import- og distributionsvirksomhed, siger Thomas Winther, grundlægger og CEO hos WineJump.

Sætter vinbranchen fri

For både forbruger og vinproducent er det enkelt at forholde sig til betingelserne på WineJump. Producenterne betaler én euro for hver flaske vin, de sælger, og intet andet. Prisen inkluderer eksempelvis, at WineJump via et specialudviklet system nemt og sikkert håndterer told- og afgiftsregler, således at vinproducenterne blot skal forholde sig til at sende vinen af sted, når de får en ordre. Foreløbig kan vinproducenterne sælge direkte til forbrugere i syv europæiske lande, herunder Danmark, via WineJump. Snart føjes nye lande listen – i første omgang Sverige og Østrig.

De europæiske vinproducenter har ikke tidligere haft mulighed for at sælge til forbrugere uden mellemmænd. Årsagen er en lang række told- og afgiftsrestriktioner på handel med vin. WineJump har løst det problem ved at bygge en særlig juridisk europæisk struktur på den ene side og efterfølgende automatiseret det hele i et IT-system, der er motoren i WineJump. Tilsammen betyder det, at vin nu kan købes og sælges på tværs af Europa, og helt uden besvær med bestilling, betaling, shipping, toldbehandling og skatter.

– Vinproducenten skal bare pakke en kasse og vinelskeren kvittere for modtagelsen, når fragtfirmaet dukker op nogle få dage senere. Alle taler om at springe de fordyrende mellemled over, men WineJump sætter rent faktisk vinhandlen fri for kun 7,5 kroner per flaske. Det er der ingen importører, distributører og detailled, der kan konkurrere med, lyder det fra WineJumps grundlægger.

Det har blandt andre producenten Palmento Costanzo på Etna fået øjnene op for.

– Vi besluttede at blive en del af WineJump, fordi vi så det som en mulighed for at kunne kommunikere direkte med vinelskere i hele verden. Hvis der er én ting, coronakrisen har lært os, så er det, at vi er nødt til at have et tættere forhold til forbrugeren. Og platformen giver os mulighed for at folde vores historie ud. Vin er jo ikke bare en vare men et produkt med historier og følelser. Vi har mere end nogensinde brug for at have en tæt forbindelse med forbrugerne for at øge loyaliteten, siger Valeria Agosta fra Palmento Costanzo.

40 champagner til under 200 kr.

Én ting er gennemsigtigheden i konceptet, men det nytter som bekendt kun noget, hvis udvalget er interessant, og det glæder Thomas Winther, at der på blot ét år er kommet så mange gode vine på WineJump.

– For mig er det helt unikke udbud af spændende kvalitetsvine, som findes på WineJump, det mest interessante. Vi har rigtig mange producenter, som hidtil slet ikke har været tilgængelige i Danmark, så der er masser at gå om bord i. Et godt eksempel er, at du på WineJump kan købe over 40 forskellige kvalitets-champagner til under kr. 200 per flaske inklusiv gratis levering. Det finder du altså ingen andre steder, siger Thomas Winther.

Store ambitioner

På trods af svære coronatider har WineJump allerede fået sig en gedigen vitaminindsprøjtning i form af ny kapital fra danske investorer, en tysk-amerikansk investor og Vækstfonden. Det giver mulighed for at folde konceptet ud herunder at styrke brugeroplevelsen:

– Da vi i slutningen af 2020 så tilbage på året, der var gået og kunne konstatere, at vi tiltrækker mere end 100 nye vingårde hver måned, og at vinentusiaster i hastigt stigende omfang tager godt imod os, var vi nærmest lidt chokeret over, hvor hurtigt det er gået. Med de nye investorer ombord har vi troen på, at vi i endnu højere grad kan ændre den måde, vin handles på. Vi mærker også, at store spillere i den europæiske vinindustri lægger mærke til, hvad vi går og laver. Det er selvfølgelig interessant, for det beviser, at vi udfordrer den måde, vin hidtil har været handlet på. Sammen med vores store kærlighed til kvalitetsvin giver det os blod på tanden til at fortsætte ufortrødent mod vores ultimative mål: at sætte vinhandlen fri, slutter Thomas Winther.

Skrevet i: Aktuelt, Detailhandel og en gros, Drikkevarer

Seneste nyt fra redaktionen

FødevareDanmark: Sænk fødevaremomsen, men hæv ikke priserne andre steder

Detailhandel og en grosPolitik og eksport12. 11. 2025

FødevareDanmark støtter ønsket om lavere fødevaremoms, men afviser De Samvirkende Købmænds (DSK) forslag om at finansiere momsnedsættelsen ved at hæve momsen på ”mindre nødvendige varer”. Torsdag i sidste uge lancerede De Samvirkende Købmænd (DSK) en analyse, der viser, at det er muligt at

Fem forskningsbaserede skridt mod mere bæredygtig ost

Forskning og uddannelseMejeriØkologi og bæredygtighed12. 11. 2025

En ny forskningsgennemgang viser, at fem enkle tiltag kan gøre osteproduktion mere effektiv og bæredygtig. Et forskerteam fra DTU har gennemgået den eksisterende forskning om fermentering og modning af ost i et litteraturstudie og peger på fem underudnyttede videnskabeligt baserede tiltag, som kan

Toscansk toprestaurant fylder Det japanske Tårn med italiensk velsmag

AktueltFoodservice12. 11. 2025

Den toscanske michelinrestaurant Saporium rykker for en periode ind i Tivoli. I Toscanas bølgende bakker ligger et af Italiens mest eksklusive og idylliske hoteller: det danskejede Borgo Santo Pietro, som for nyligt er blevet tildelt de maksimale 3 nøgler i Michelin-guiden. Blandt hotellets

Irland vinder prisen for verdens bedste steak ved World Steak Challenge

AktueltDetailhandel og en grosKød, fisk og fjerkræ12. 11. 2025

Ved mandagens World Steak Challenge vandt irske Dawn Meats og Lidl titlen som 'World's Best Steak' for deres irske græsfodrede sirloin. I alt sikrede Irland sig 24 guldmedaljer - og ud af de i alt 304 uddelte medaljer tog Irland den største samlede medaljehøst med 68 guld-, sølv- eller

Grønne ambitioner kræver større satsning på økologiforskning

Forskning og uddannelseFødevareproduktionLandbrugMiljø og sundhedTopØkologi og bæredygtighed12. 11. 2025

Forskning i økologi skal ikke have mindre, men større investeringer, for at Danmark kan leve op til sine grønne ambitioner om en fordobling af økologien. Det sikrer en ny politisk aftale. Med et nybrud i dansk forskningspolitik gennemfører regeringen flerårige investeringer i forskning og

FERM FOOD vinder EY’s Scale-Up pris: Gør fødevarer sundere

FødevareproduktionMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed11. 11. 2025

Den danske ingrediensproducent FERM FOOD ApS fra Bække i Vejen har vundet EY Entrepreneur Of The Year’s regionale pris i kategorien Scale-Up. Prisen blev uddelt ved EY’s kåring i Syd-og Sønderjylland torsdag den 6. november og markerer en vigtig milepæl for virksomheden, der leverer fermenterede

Indonesisk svamp tryller ølrester om til pølser

DrikkevarerForskning og uddannelseKød, fisk og fjerkræMiljø og sundhedRåvarer og ingredienserØkologi og bæredygtighed11. 11. 2025

I jagten på nye måder at producere protein på, har forskere på Aalborg Universitet forvandlet restprodukter fra ølproduktion til et proteinrigt produkt, som kan erstatte almindeligt kød i f.eks. pølser. Resultatet er både velsmagende, bæredygtigt og økonomisk fordelagtigt. For mange går en øl

Hotel Vejlefjord investerer massivt i talentudvikling i en presset branche

AktueltFoodserviceForskning og uddannelse11. 11. 2025

Mens hotel- og restaurationsbranchen kæmper med mangel på kvalificeret arbejdskraft, har Hotel Vejlefjord succes med at fastholde og udvikle medarbejdere gennem målrettede talentprogrammer. Hotel- og restaurationsbranchen har i flere år været blandt de hårdest ramte af forgæves rekrutteringer.

Økologikongres 2025 skal vise, hvad økologien kan præstere på basis af naturlige metoder

AktueltFødevareproduktionLandbrugMesser og konferencerMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed11. 11. 2025

Den 18.–19. november samles landmænd, forskere, rådgivere og virksomheder i Kolding til Økologikongres 2025. Med 47 faglige sessioner og temaer fra grøn trepart til sundhed og økologisk regenerativt landbrug sætter kongressen fokus på, hvordan økologien kan levere løsninger på tidens største

Ultraforarbejdede fødevarer: Eksperter efterlyser fokus på ernæring frem for proces

Forskning og uddannelseFødevareproduktionMesser og konferencerMiljø og sundhedTop11. 11. 2025

Den offentlige debat om ultraforarbejdede fødevarer fylder meget hos både forbrugere og fødevaresektor. På årets fødevarekonference, Fremtidens Fødevarer, hos Teknologisk Institut satte forskere og aktører problemstillingen under lup og opfordrede til at flytte fokus fra proces til

Tilmeld Nyhedsbrev

Tilmeld dig til dit online branchemagasin/avis

 
 
 
 
Få fuld adgang til indlægning af egne pressemeddelelser… Læs mere her

/Nyheder

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Busch og Pfeiffer bringer den nyeste vakuumteknologi til Ajour 2025

  • Spirax Sarco Danmark

    Lavere energiforbrug og bedre produktkvalitet med Steam Infusion – en unik teknik til fødevarefremstilling

  • DENIOS ApS

    Sådan håndterer du en lækage med 10 trin

  • Busch Vakuumteknik A/S

    50 års trofast tjeneste i produktionen

  • Spirax Sarco Danmark

    Blog: Damp er naturlig teknologi

  • Dagrofa Foodservice A/S

    Tilmeld dig Masterclass om dyrevelfærd og regenerativt landbrug

  • DENIOS ApS

    Hvad gør du med dine gasflasker, når kulden kommer?

  • Spirax Sarco Danmark

    Reducer dine levetidsomkostninger på reguleringsventiler

  • DENIOS ApS

    Alt hvad du skal vide, før du håndterer farlige stoffer

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Øget produktivitet på mejeriet takket være vakuum fra Busch

Vis alle nyheder fra vores FOKUSpartnere ›

Seneste Nyheder

  • FødevareDanmark: Sænk fødevaremomsen, men hæv ikke priserne andre steder

    12.11.2025

  • Fem forskningsbaserede skridt mod mere bæredygtig ost

    12.11.2025

  • Toscansk toprestaurant fylder Det japanske Tårn med italiensk velsmag

    12.11.2025

  • Irland vinder prisen for verdens bedste steak ved World Steak Challenge

    12.11.2025

  • Grønne ambitioner kræver større satsning på økologiforskning

    12.11.2025

  • FERM FOOD vinder EY’s Scale-Up pris: Gør fødevarer sundere

    11.11.2025

  • Indonesisk svamp tryller ølrester om til pølser

    11.11.2025

  • Hotel Vejlefjord investerer massivt i talentudvikling i en presset branche

    11.11.2025

  • Økologikongres 2025 skal vise, hvad økologien kan præstere på basis af naturlige metoder

    11.11.2025

  • Ultraforarbejdede fødevarer: Eksperter efterlyser fokus på ernæring frem for proces

    11.11.2025

  • Danskerne rækker ud efter nye varianter af oksekød

    06.11.2025

  • RAWBITE udvider produktionen i Tyskland for at imødekomme stigende efterspørgsel

    06.11.2025

  • 7-Eleven åbner ny runde af Innovation Corner og sætter fjerde iværksætterprodukt på hylderne

    06.11.2025

  • Årets Wiuff 2025: Marie Bojsen fra Birthesminde modtager Danmarks første råvarepris

    06.11.2025

  • Sund jord giver sunde grøntsager – og det kan smages

    06.11.2025

Alle nyheder ›

Læs også TechMedias 2 fødevaremagasiner online

Annoncering i TechMedias 2 fødevaremagasiner

KONTAKT

TechMedia A/S
Naverland 35
DK – 2600 Glostrup
www.techmedia.dk
Telefon: +45 43 24 26 28
E-mail: info@techmedia.dk
Privatlivspolitik
Cookiepolitik