• Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • MESSEOVERSIGT
  • KONTAKT
  • ANNONCERING
  • PARTNERLOGIN

FødevareFOKUS

Fokus på fødevareteknologi og fødevarer

  • Brød og kager
  • Certificering
  • Detailhandel og en gros
  • Drikkevarer
  • Emballage
  • Foodservice
  • Forskning og uddannelse
  • Frugt og grønt
  • Fødevareproduktion
  • Fødevaresikkerhed
  • Konfekture
  • Kød, fisk og fjerkræ
  • Markedsføring
  • Mejeri
  • Messer og konferencer
  • Miljø og sundhed
  • Politik og eksport
  • Råvarer og ingredienser
  • Økologi og bæredygtighed
  • Link til Klimateknologi

DrikkevarerEmballageFoodserviceFødevareproduktionMesser og konferencerTop03. 02. 2020 | Kasper Mundt-Nielsen

Springer ølboblen snart?

DrikkevarerEmballageFoodserviceFødevareproduktionMesser og konferencerTop03. 02. 2020 By Kasper Mundt-Nielsen

  • Foto: NuernbergMesse / Thomas Geiger

Der bliver råbt vagt i gevær i ølbranchen, men hvorfor? Det går jo strygende

Af Kasper Mundt-Nielsen

Efter at have besøgt den tyske ølmesse BrauBeviale i Nürnberg, er jeg nødt til at sætte spørgsmålstegn ved, hvor stor den påståede krise egentlig er, og hvem der egentlig er i krise. Det er i hvert fald ikke forbrugeren, der oplever krisen, for øludvalget har aldrig været større. Tal fra markedsanalysevirksomheden Plato Logic viser endog en global fremgang i ølsalget på 1,4 procent i 2018 mod 0,4 procent i 2017. Salget af øl i Danmark er ifølge Danmarks Statistik nogenlunde stabilt over de sidste fem år. Den såkaldte krise afhænger af beskuerens øje. En af faktorerne for den relativt store fremgang i ølsalget skal findes i Kina, der nu er verdens største ølmarked foran USA. Verdens seks største ølmarkeder, der også inkluderer Brasilien, Tyskland, Mexico, Rusland, står for cirka 55 procent af det samlede ølforbrug i verden. De store markeder driver produktionen, og samtidig er det også de store producenter, der driver salget. Verdens fem største bryggerier, med AB Inbev i spidsen, efterfulgt af Heineken, China Res. Snow Breweries, Carlsberg og Molson Coors, står for hele 60 procent af produktionen. Trods fremgang i produktionen på nøglemarkeder, såsom Kina, men også især Afrika, der ifølge J.P. Morgan i perioden 2011-2016 øgede indtaget af øl med 4,3 procent, kan de dog skue et europæisk marked, hvis forbrug faldt med 1,7 procent.

Vi indtager store mængder øl

Men trods et lille dyk i ølindtaget drak gennemsnitsforbrugeren i Europa intet mindre end 56,1 liter øl og nonalkohol-øl i 2018. Kun overgået af amerikanerne, der drak 59,4 liter pr. person. Det er disse mængder, der i små skridt flytter sig fra konsum-øllen til craft beer og alkoholfrie alternativer. Mængderne i disse kategorier er på verdensplan nærmest forsvindende små i forhold til konsum-øllen fra for eksempel Carlsberg, men ikke desto mindre optager disse øl i dag mere og mere hyldeplads i supermarkederne. Så naturligvis råber mastodonterne vagt i gevær. Når man opererer på bittesmå margener i et marked med stor konkurrence, er der ikke råd til at se til, når græsrodsbryggerne vinder markedsandele. Ifølge Plato Logic står øl kategoriseret som craft beer for blot 3,8 procent af det globale ølmarked, men det er craft beer, der skaber variation og liv i ølmarkedet. Det er craft beer, som mastodonterne kan takke for det opsving, der har været i ølbranchen, og det er også her, de finder nye forretningsmuligheder.

– Craft er det nye ”premium” i ølbranchen, og forbrugerne er glade for at betale mere for håndbryggede øl i små batches. For disse forbrugere giver craft beer en mulighed for at få nye øloplevelser med både anerkendende nik til fortiden, men også til helt nye ølgenrer, som de aldrig har drukket før, sagde Johnny Forsyth, associeret direktør hos Mintel Food & Drink.

  • Foto: NuernbergMesse / Frank Boxler

Et kig på USA er et kig ind i fremtiden

Craft-bølgen ramte Europa som en amerikansk orkan, og det er stadig interessant at følge de amerikanske markedsbevægelser, selv om tal fra Mintel viser, at Europa nu er foregangsland, når det kommer til craft beer. 54 procent af al craft beer i 2017 var fra Europa mod blot 19 procent fra Nordamerika. De europæiske kreative ølbryggere har dog og bør også stadig have et øje for tendenserne og ingredienserne i USA. Ifølge Bob Pease, der er CEO for den amerikanske Brewers Association, er der da heller intet, der tyder på nedgang i det amerikanske marked:

– Der er intet, der tyder på, at (craft beer, red.) trenden svækkes. Selv om stigende konkurrence gør det sværere, er markedets niche stadig stor nok til, at små og uafhængige bryggerier med et regionalt fokus kan komme på markedet og udvikle sig yderligere.

Nøgleordet er regionalt fokus. Jeg spurgte en humleproducent fra Michigan, der gerne ville være anonym – ”alle kender alle i denne branche” – om, hvordan han så fremtiden for craft beer i hans stat.

– Vi oplever en ølmæthed blandt kunderne i supermarkedet. Udbuddet er simpelthen for stort, der er for mange ambitiøse bryggere, der går fra at være et lille lokalt bryggeri til at forhandle i kæder. Den normale forbruger kan ikke overskue udvalget. Men for brew pubs og bryggerier, der sælger hovedparten ud ad døren, er det aldrig gået bedre.

Og man forstår godt bryggeritrangen i USA, for der er værdifulde markedsandele at kæmpe om. Samlet set faldt ølsalget med en procent i USA i 2018, men ifølge Brewers Association steg salget af craft beer med fire procent og nåede en markedsandel på 13,2 procent. Men måler man markedsandelen i gode amerikanske dollars, er den på hele 24,1 procent! Håndbrygget øl koster penge, og det er forbrugeren klar over.

Godt salg i dåser

På BrauBeviale kommer man hele vejen rundt om ølbranchen, og en af de tydeligste tendenser var øldåsen. Salget af især craft beer på dåse er i fremgang. I USA målte man en fremgang i salget af craft beer på dåse i 2018 på 40 procent. På BrauBeviale var der derfor løsninger i alle afskygninger. Fra kontraktbaserede løsninger til salg af enorme maskiner, der kunne tilfredsstille de største bryggerier og helt ned til den håndstyrede maskine, der kan forsegle dåser hos hobbybryggeren. En af disse manuelle dåseforseglingsapparater blev fremvist af danske Brewolution, som er med på messen på femte år, hvor messen er en af årets vigtigste begivenheder for den jyske leverandør af produkter og løsninger til mindre bryggerier og brygbutikker, hvor hjemmebryggere køber deres udstyr.

– Vi bliver besøgt af hobbybryggere fra hele Europa, men også mikrobryggerier og udstyrsforhandlere og -producenter. BrauBeviale er verdens største samlingssted for ølbranchen, og det er vigtigt for os at være her, siger Kim Søgaard, marketing manager hos Brewolution.

  • Danske Brewolution havde stor succes med bryggeriudstyr til hobby- og mikrobryggere. Foto: NuernbergMesse / Frank Boxler

Deres Cannular dåseforsegler stod sjældent stille på standen, som var særdeles godt besøgt; der er stor interesse for løsninger til hobbybryggeren og dem, der ønsker at tage skridtet videre.

– Vores produkter henvender sig til hobbybryggerier og mikrobryggerier. Vi har malt, humle og alt det udstyr, der skal til for at brygge øl samt de rengøringsmidler, der skal til for at sikre en god hygiejne, fortæller Kim Søgaard om virksomheden.

Virksomhedens bryggeriudstyr passer altså fint hjemme på køkkenbordet, men også i restauranten eller caféen, hvis man vil give sig i kast med at servere egenproduceret øl. Ser man på de internationale salgstal og tendenser for craft beer, er egenproduceret øl en potentielt god indtjeningskilde og en interessant måde at skille sig ud fra sine konkurrenter på – og er gæsterne glade for øllen, er dørsalg måske det næste skridt?

Har du en ølbrygger gemt i dig, eller øjner du en forretningsmulighed, er BrauBeviale i Nürnberg i den grad et besøg værd. Hallerne er fyldt til bristepunktet med inspiration og gæster og forhandlere i højt humør. Det er svært ikke at blive smittet af den gode tyske stemning, der breder sig i messehallen allerede fra morgenstunden. Vi ses i 2020, den 10. til 12. november.

Skrevet i: Drikkevarer, Emballage, Foodservice, Fødevareproduktion, Messer og konferencer, Top Tags: brau, braubeviale, bryggeri, bryggeriudstyr, craft, craftbeer, makrobryg, mikrobryg, øl

Seneste nyt fra redaktionen

Jeppe Møller-Herskind bliver ny administrerende direktør i HORESTA

AktueltFoodservicePolitik og eksport18. 09. 2025

HORESTA har forfremmet Jeppe Møller-Herskind til administrerende direktør. Som vicedirektør har han gennem de seneste år været en central del af organisationens medlemsvækst og kommercielle udvikling. Han har desuden været branchens synlige stemme i medierne på mange af de politiske dagsordener.

Normal-kantine vinder Kantineprisen 2025

FoodserviceMesser og konferencerTop18. 09. 2025

Danmarks bedste kantine ligger i Hedensted hos Normal A/S. I hvert fald, hvis man spørger Landbrug & Fødevarer, der mandag kunne afsløre vinderen vinderen af Kantineprisen 2025. Der var feststemning og faglig stolthed, da Landbrug & Fødevarer samlede fødevarebranchen til

De Samvirkende Købmænd: Danskerne vil have lavere moms på fødevarer – og det kan sagtens lade sig gøre

Detailhandel og en grosPolitik og eksport18. 09. 2025

Fødevarepriserne har pil opad, og det rammer danskerne på pengepungen. Det er oplagt at lette momsen på fødevarer – og det kan endda nemt finansieres: Skal momsen på fødevarer sænkes til 15 pct., skal momsen på andre varer som f.eks. cykler og elektronik hæves med blot 1,6 pct. Det viser nye

I kamp for danskernes yndlingsfrugt: Danske butikker i fælles front for bananen

Detailhandel og en grosFrugt og grøntMarkedsføringMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed18. 09. 2025

Coop, Netto, Rema 1000 og Lidl sender fælles opfordring til kunderne: Køb Fairtrade-bananer – for bondens løn og bananens fremtid. For første gang nogensinde går de største danske dagligvarekæder – Coop, Netto, Rema 1000 og Lidl – sammen i en fælles kampagne, der opfordrer danskerne til at

Grønt Marked inviterer til premiere på Biodiversitetsfestival

AktueltFrugt og grøntMesser og konferencerMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed18. 09. 2025

Gæsterne kan smage, lytte, lære og opleve mangfoldigheden, når biodiversiteten på den københavnske madscene fejres for første gang. Mere end 30 producenter, landmænd, kokke, bagere, bryggere, biavlere, møllere, slagtere, pølsemagere og ostemagere samles til festival på Skjolds Plads d. 21.

MLDK: Stærk politisk vilje kan afværge de værste designfejl i det udvidede producentansvar

Detailhandel og en grosEmballageMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed16. 09. 2025

Regeringen har aftalt at ville fjerne emballageafgiften samt udtrykt vilje til at indføre et loft over kommunernes andel af producentansvaret. Det mødes med stor tilfredshed hos Mærkevareleverandørerne. ”Det er stærkt, at regeringen har aftalt en ramme for et loft over, hvor store omkostninger

Flasker gemt i 130 år vidner om dansk smøreventyr og datidens hygiejne

Forskning og uddannelse16. 09. 2025

To glemte flasker i en kælder på Frederiksberg med bakteriekulturer fra 1890’erne har givet forskere fra Københavns Universitet et enestående indblik i Danmarks smøreventyr. Gennem avanceret DNA-analyse har de undersøgt indholdet i flaskerne som blandt andet bød på flere bakterielle overraskelser og

Hotel- og Restaurantskolen partner i udvikling af serviceuddannelser i Sønderjylland

AktueltForskning og uddannelse16. 09. 2025

Sønderborg Kommune, Hotel- og Restaurantskolen i Valby, EUC Syd og lokale samarbejdspartnere vil sammen undersøge muligheden for at etablere serviceuddannelser inden for hotel-, restaurations- og turismebranchen med internationalt udsyn og stærk lokal forankring. Et nyt partnerskab er ved at

Finansminister Nicolai Wammen besøgte økologisk succes, der har reduceret sit klimaaftryk med hele 38 procent udelukkende på fødevarer

AktueltFoodserviceMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed16. 09. 2025

Mandag den 15. september lagde finansminister Nicolai Wammen vejen forbi Regionshospitalet i Randers for at lade sig inspirere af en af landets største økologiske succeser. Kan man reducere sit klimaaftryk, sænke sit madspild, spise langt mere efter kostrådene – for eksempel 580 procent flere

Mere end to ud af tre generation z’ere erstatter ugentligt et måltid med snacks

FoodserviceMiljø og sundhedTop16. 09. 2025

En ny undersøgelse fra analysevirksomheden YouGov viser, at danskerne ikke er blege for at skippe et måltid og erstatte det med en hurtig snack på farten. Specielt den yngre generation tyer oftere til det hurtige og lette alternativ. Den tendens bekymrer ernæringsekspert. Mad på farten kommer i

Tilmeld Nyhedsbrev

Tilmeld dig til dit online branchemagasin/avis

 
 
 
 
Få fuld adgang til indlægning af egne pressemeddelelser… Læs mere her

/Nyheder

  • Busch Vakuumteknik A/S

    OTTO Digital Services til systemer

  • Dagrofa Foodservice A/S

    Ny butikschef i Dagrofa Foodservice Herning har stort lokalt kendskab

  • DENIOS ApS

    Sådan får du op til 50 % mere lagerkapacitet

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Busch Vacuum Solutions fremviser avancerede produkter fra Pfeiffer Vacuum+Fab Solutions på LabDays

  • Dagrofa Foodservice A/S

    Sommerklassikere som grillpølser og flødeis er fortsat meget populære

  • DENIOS ApS

    Ses vi på HI-messen?

  • DENIOS ApS

    Her er nøglen til at undgå kontakt med defekte lithium-ion-batterier

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Guide: Hvornår skal du reparere vs. udskifte din vakuumpumpe?

  • DENIOS ApS

    NYHED: Brandsikkert opsamlingskar til opbevaring i sprinklerområder

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Pfeiffer Vacuum+Fab Solutions lancerer nyt globalt websted

Vis alle nyheder fra vores FOKUSpartnere ›

Seneste Nyheder

  • Jeppe Møller-Herskind bliver ny administrerende direktør i HORESTA

    18.09.2025

  • Normal-kantine vinder Kantineprisen 2025

    18.09.2025

  • De Samvirkende Købmænd: Danskerne vil have lavere moms på fødevarer – og det kan sagtens lade sig gøre

    18.09.2025

  • I kamp for danskernes yndlingsfrugt: Danske butikker i fælles front for bananen

    18.09.2025

  • Grønt Marked inviterer til premiere på Biodiversitetsfestival

    18.09.2025

  • MLDK: Stærk politisk vilje kan afværge de værste designfejl i det udvidede producentansvar

    16.09.2025

  • Flasker gemt i 130 år vidner om dansk smøreventyr og datidens hygiejne

    16.09.2025

  • Hotel- og Restaurantskolen partner i udvikling af serviceuddannelser i Sønderjylland

    16.09.2025

  • Finansminister Nicolai Wammen besøgte økologisk succes, der har reduceret sit klimaaftryk med hele 38 procent udelukkende på fødevarer

    16.09.2025

  • Mere end to ud af tre generation z’ere erstatter ugentligt et måltid med snacks

    16.09.2025

  • Rekordstor opbakning til inspirationsmessen ’Madscenen – for professionelle’

    11.09.2025

  • Anuga Fine Food 2025 starter med rekorddeltagelse: Over 4.300 udstillere præsenterer premium-fødevarer

    11.09.2025

  • Dagrofa reagerer på efterspørgsel: Mere end 40 nye varer i eget brand

    11.09.2025

  • Ostefest i København: Smag på 86 danske oste

    11.09.2025

  • Aarhusiansk kaffefestival skaber arbejdspladser til personer med særlige udfordringer

    11.09.2025

Alle nyheder ›

Læs også TechMedias 2 fødevaremagasiner online

Annoncering i TechMedias 2 fødevaremagasiner

KONTAKT

TechMedia A/S
Naverland 35
DK – 2600 Glostrup
www.techmedia.dk
Telefon: +45 43 24 26 28
E-mail: info@techmedia.dk
Privatlivspolitik
Cookiepolitik