• Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • MESSEOVERSIGT
  • KONTAKT
  • ANNONCERING
  • PARTNERLOGIN

FødevareFOKUS

Fokus på fødevareteknologi og fødevarer

  • Brød og kager
  • Certificering
  • Detailhandel og en gros
  • Drikkevarer
  • Emballage
  • Foodservice
  • Forskning og uddannelse
  • Frugt og grønt
  • Fødevareproduktion
  • Fødevaresikkerhed
  • Konfekture
  • Kød, fisk og fjerkræ
  • Markedsføring
  • Mejeri
  • Messer og konferencer
  • Miljø og sundhed
  • Politik og eksport
  • Råvarer og ingredienser
  • Økologi og bæredygtighed
  • Link til Klimateknologi

DrikkevarerEmballageFoodserviceFødevareproduktionMesser og konferencerTop03. 02. 2020 | Kasper Mundt-Nielsen

Springer ølboblen snart?

DrikkevarerEmballageFoodserviceFødevareproduktionMesser og konferencerTop03. 02. 2020 By Kasper Mundt-Nielsen

  • Foto: NuernbergMesse / Thomas Geiger

Der bliver råbt vagt i gevær i ølbranchen, men hvorfor? Det går jo strygende

Af Kasper Mundt-Nielsen

Efter at have besøgt den tyske ølmesse BrauBeviale i Nürnberg, er jeg nødt til at sætte spørgsmålstegn ved, hvor stor den påståede krise egentlig er, og hvem der egentlig er i krise. Det er i hvert fald ikke forbrugeren, der oplever krisen, for øludvalget har aldrig været større. Tal fra markedsanalysevirksomheden Plato Logic viser endog en global fremgang i ølsalget på 1,4 procent i 2018 mod 0,4 procent i 2017. Salget af øl i Danmark er ifølge Danmarks Statistik nogenlunde stabilt over de sidste fem år. Den såkaldte krise afhænger af beskuerens øje. En af faktorerne for den relativt store fremgang i ølsalget skal findes i Kina, der nu er verdens største ølmarked foran USA. Verdens seks største ølmarkeder, der også inkluderer Brasilien, Tyskland, Mexico, Rusland, står for cirka 55 procent af det samlede ølforbrug i verden. De store markeder driver produktionen, og samtidig er det også de store producenter, der driver salget. Verdens fem største bryggerier, med AB Inbev i spidsen, efterfulgt af Heineken, China Res. Snow Breweries, Carlsberg og Molson Coors, står for hele 60 procent af produktionen. Trods fremgang i produktionen på nøglemarkeder, såsom Kina, men også især Afrika, der ifølge J.P. Morgan i perioden 2011-2016 øgede indtaget af øl med 4,3 procent, kan de dog skue et europæisk marked, hvis forbrug faldt med 1,7 procent.

Vi indtager store mængder øl

Men trods et lille dyk i ølindtaget drak gennemsnitsforbrugeren i Europa intet mindre end 56,1 liter øl og nonalkohol-øl i 2018. Kun overgået af amerikanerne, der drak 59,4 liter pr. person. Det er disse mængder, der i små skridt flytter sig fra konsum-øllen til craft beer og alkoholfrie alternativer. Mængderne i disse kategorier er på verdensplan nærmest forsvindende små i forhold til konsum-øllen fra for eksempel Carlsberg, men ikke desto mindre optager disse øl i dag mere og mere hyldeplads i supermarkederne. Så naturligvis råber mastodonterne vagt i gevær. Når man opererer på bittesmå margener i et marked med stor konkurrence, er der ikke råd til at se til, når græsrodsbryggerne vinder markedsandele. Ifølge Plato Logic står øl kategoriseret som craft beer for blot 3,8 procent af det globale ølmarked, men det er craft beer, der skaber variation og liv i ølmarkedet. Det er craft beer, som mastodonterne kan takke for det opsving, der har været i ølbranchen, og det er også her, de finder nye forretningsmuligheder.

– Craft er det nye ”premium” i ølbranchen, og forbrugerne er glade for at betale mere for håndbryggede øl i små batches. For disse forbrugere giver craft beer en mulighed for at få nye øloplevelser med både anerkendende nik til fortiden, men også til helt nye ølgenrer, som de aldrig har drukket før, sagde Johnny Forsyth, associeret direktør hos Mintel Food & Drink.

  • Foto: NuernbergMesse / Frank Boxler

Et kig på USA er et kig ind i fremtiden

Craft-bølgen ramte Europa som en amerikansk orkan, og det er stadig interessant at følge de amerikanske markedsbevægelser, selv om tal fra Mintel viser, at Europa nu er foregangsland, når det kommer til craft beer. 54 procent af al craft beer i 2017 var fra Europa mod blot 19 procent fra Nordamerika. De europæiske kreative ølbryggere har dog og bør også stadig have et øje for tendenserne og ingredienserne i USA. Ifølge Bob Pease, der er CEO for den amerikanske Brewers Association, er der da heller intet, der tyder på nedgang i det amerikanske marked:

– Der er intet, der tyder på, at (craft beer, red.) trenden svækkes. Selv om stigende konkurrence gør det sværere, er markedets niche stadig stor nok til, at små og uafhængige bryggerier med et regionalt fokus kan komme på markedet og udvikle sig yderligere.

Nøgleordet er regionalt fokus. Jeg spurgte en humleproducent fra Michigan, der gerne ville være anonym – ”alle kender alle i denne branche” – om, hvordan han så fremtiden for craft beer i hans stat.

– Vi oplever en ølmæthed blandt kunderne i supermarkedet. Udbuddet er simpelthen for stort, der er for mange ambitiøse bryggere, der går fra at være et lille lokalt bryggeri til at forhandle i kæder. Den normale forbruger kan ikke overskue udvalget. Men for brew pubs og bryggerier, der sælger hovedparten ud ad døren, er det aldrig gået bedre.

Og man forstår godt bryggeritrangen i USA, for der er værdifulde markedsandele at kæmpe om. Samlet set faldt ølsalget med en procent i USA i 2018, men ifølge Brewers Association steg salget af craft beer med fire procent og nåede en markedsandel på 13,2 procent. Men måler man markedsandelen i gode amerikanske dollars, er den på hele 24,1 procent! Håndbrygget øl koster penge, og det er forbrugeren klar over.

Godt salg i dåser

På BrauBeviale kommer man hele vejen rundt om ølbranchen, og en af de tydeligste tendenser var øldåsen. Salget af især craft beer på dåse er i fremgang. I USA målte man en fremgang i salget af craft beer på dåse i 2018 på 40 procent. På BrauBeviale var der derfor løsninger i alle afskygninger. Fra kontraktbaserede løsninger til salg af enorme maskiner, der kunne tilfredsstille de største bryggerier og helt ned til den håndstyrede maskine, der kan forsegle dåser hos hobbybryggeren. En af disse manuelle dåseforseglingsapparater blev fremvist af danske Brewolution, som er med på messen på femte år, hvor messen er en af årets vigtigste begivenheder for den jyske leverandør af produkter og løsninger til mindre bryggerier og brygbutikker, hvor hjemmebryggere køber deres udstyr.

– Vi bliver besøgt af hobbybryggere fra hele Europa, men også mikrobryggerier og udstyrsforhandlere og -producenter. BrauBeviale er verdens største samlingssted for ølbranchen, og det er vigtigt for os at være her, siger Kim Søgaard, marketing manager hos Brewolution.

  • Danske Brewolution havde stor succes med bryggeriudstyr til hobby- og mikrobryggere. Foto: NuernbergMesse / Frank Boxler

Deres Cannular dåseforsegler stod sjældent stille på standen, som var særdeles godt besøgt; der er stor interesse for løsninger til hobbybryggeren og dem, der ønsker at tage skridtet videre.

– Vores produkter henvender sig til hobbybryggerier og mikrobryggerier. Vi har malt, humle og alt det udstyr, der skal til for at brygge øl samt de rengøringsmidler, der skal til for at sikre en god hygiejne, fortæller Kim Søgaard om virksomheden.

Virksomhedens bryggeriudstyr passer altså fint hjemme på køkkenbordet, men også i restauranten eller caféen, hvis man vil give sig i kast med at servere egenproduceret øl. Ser man på de internationale salgstal og tendenser for craft beer, er egenproduceret øl en potentielt god indtjeningskilde og en interessant måde at skille sig ud fra sine konkurrenter på – og er gæsterne glade for øllen, er dørsalg måske det næste skridt?

Har du en ølbrygger gemt i dig, eller øjner du en forretningsmulighed, er BrauBeviale i Nürnberg i den grad et besøg værd. Hallerne er fyldt til bristepunktet med inspiration og gæster og forhandlere i højt humør. Det er svært ikke at blive smittet af den gode tyske stemning, der breder sig i messehallen allerede fra morgenstunden. Vi ses i 2020, den 10. til 12. november.

Skrevet i: Drikkevarer, Emballage, Foodservice, Fødevareproduktion, Messer og konferencer, Top Tags: brau, braubeviale, bryggeri, bryggeriudstyr, craft, craftbeer, makrobryg, mikrobryg, øl

Seneste nyt fra redaktionen

Norrlyst Koncernen køber de resterende ejerandele i Cadence Group og ejer nu 100%

Foodservice18. 12. 2025

Norrlyst Koncernen tager næste store skridt i sin vækstrejse og opkøber de resterende ejerandele i Cadence Group, hvilket betyder, at koncernen nu ejer 100% af det populære brunch- og bagerikoncept. Cadence Group driver i dag fire restauranter samt en fabrik i Herlev og er kendt for at levere

100 millioner kroner til nye grønne fødevareprojekter

FødevareproduktionMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed18. 12. 2025

Grønt Udviklings- og Demonstrationsprogram har åbnet en ny ansøgningsrunde til en pulje med 100 millioner kroner. De 100 millioner kroner skal gå til projekter, der kan styrke den grønne omstilling af den danske fødevaresektor. Puljen kan søges frem til 19. februar 2026. Godt grønt nyt til de

Food Nations Visitor Centre åbnede i nye rammer

AktueltPolitik og eksport18. 12. 2025

Food Nation markerede den 15. december 2025 den officielle åbning af fødevareklyngens Visitor Centre i København i nye fysiske rammer. Det opdaterede og udvidede udstillingsvindue præsenterer det ypperste inden for danske fødevareløsninger, bæredygtig innovation og globalt samarbejde. Ved

Landbrugets Økonomi 2025: Et rekordår med en usikker fremtid

AktueltFødevareproduktionLandbrug18. 12. 2025

For dansk landbrug har 2025 været et fremragende år drevet af husdyrproduktion og en god høst. Men begyndende prisfald og strammere politiske krav kan hurtigt skubbe til balancen. Fremtiden kræver heftige investeringer og tilpasninger, hvis dansk landbrug skal fastholde sin stærke

Skolemad er kommet godt fra start i Guldborgsund Kommune

FoodserviceForskning og uddannelseMiljø og sundhedPolitik og eksportTopØkologi og bæredygtighed18. 12. 2025

I juni blev Sundskolen i Nykøbing Falster den eneste folkeskole på Lolland-Falster, som kom med i det nationale skolemadsforsøg, hvor 191 skoler over hele landet afprøver skolemad. Skolemadsforsøget blev sat i gang i november og har indtil nu været en stor succes. Formålet med skolemadsforsøget

Forskere genopliver gamle ærtesorter i enorm frøsamling: ”Et uudnyttet guldkammer til fremtiden”

Forskning og uddannelseMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed16. 12. 2025

Med en ny AI-metode har forskere fra Københavns Universitet genopdaget 51 gamle ærtesorter, som ikke længere bruges i landbruget, men som kan vise sig lovende til produktion af plantebaserede fødevarer. Metoden er en genvej til at finde nye ressourcer i de grønne skatkamre, som genbankers enorme

Ny kvælstofaftale: Fødevareerhvervet frygter konsekvenserne for dansk fødevareproduktion

FødevareproduktionLandbrugMiljø og sundhedPolitik og eksportØkologi og bæredygtighed16. 12. 2025

Brancheorganisationen FødevareDanmark frygter konsekvenserne af den nye kvælstofaftale. Sammen med seks andre organisationer fra landbrugs- og fødevareerhvervene opfordrer organisationen til, at den grønne trepart sættes på pause, indtil konsekvenserne er fuldt belyst. Det er stort set umuligt

Bryggeriforeningen: Danske EU-politikere kæmper for pantsystemet

AktueltDrikkevarerPolitik og eksport16. 12. 2025

Det danske pant- og retursystem bliver undergravet af EU-krav om genpåfyldelige emballager, der vil lukke størstedelen af Danmarks mikrobryggerier, mener Bryggeriforeningen. Fra 2030 pålægger EU alle supermarkeder og barer at sikre, at mindst 10% af deres emballager til øl, sodavand og

Lidl Danmark sætter kurs mod Net Zero og sundere produkter i indkøbskurven

AktueltDetailhandel og en grosMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed16. 12. 2025

Lidl Danmark har forpligtet sig til Science Based Targets Initiative (SBTi) og har validerede Net Zero-mål for 2050 – foruden validerede FLAG- og E&I-mål for 2034. Som Europas største dagligvarekæde er ambitionen, at Lidl vil være med til at vise vejen mod en verden, hvor der bliver tænkt på

CBP slår stort brød op og åbner innovationscenter

Brød og kagerTop16. 12. 2025

CBP fra Vejle, leverandør af råvarer til produktion af brød og kager, udvider nu sit hovedsæde med et topmoderne innovationscenter og fuldt udstyret bageri. Hvor brød dufter, finder mennesker hinanden – og nye ideer opstår for morgendagens brød og kager. Med det afsæt har CBP lavet et 250

Tilmeld Nyhedsbrev

Tilmeld dig til dit online branchemagasin/avis

 
 
 
 
Få fuld adgang til indlægning af egne pressemeddelelser… Læs mere her

/Nyheder

  • Nemco Machinery A/S

    Kendt leverandør til bagerier fusionerer med Nemco

  • Ardo NV Denmark Office

    En klassiker med rødder

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Et tilbageblik på året der gik

  • DENIOS ApS

    Gemmer dit løfteudstyr på skjulte farer?

  • Ardo NV Denmark Office

    Sødme møder

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Fra vindtunneller til rumfart: Vakuum til rumfarts undersøgelser

  • Dagrofa Foodservice A/S

    Dagrofa Foodservice juleindsamler til fordel for JunkFood

  • Spirax Sarco Danmark

    Undgå kontaminering med rendamp i fødevareproduktion

  • Ardo NV Denmark Office

    Slank, sprød og …

  • Ardo NV Denmark Office

    Ready to eat or not?

Vis alle nyheder fra vores FOKUSpartnere ›

Seneste Nyheder

  • Norrlyst Koncernen køber de resterende ejerandele i Cadence Group og ejer nu 100%

    18.12.2025

  • 100 millioner kroner til nye grønne fødevareprojekter

    18.12.2025

  • Food Nations Visitor Centre åbnede i nye rammer

    18.12.2025

  • Landbrugets Økonomi 2025: Et rekordår med en usikker fremtid

    18.12.2025

  • Skolemad er kommet godt fra start i Guldborgsund Kommune

    18.12.2025

  • Forskere genopliver gamle ærtesorter i enorm frøsamling: ”Et uudnyttet guldkammer til fremtiden”

    16.12.2025

  • Ny kvælstofaftale: Fødevareerhvervet frygter konsekvenserne for dansk fødevareproduktion

    16.12.2025

  • Bryggeriforeningen: Danske EU-politikere kæmper for pantsystemet

    16.12.2025

  • Lidl Danmark sætter kurs mod Net Zero og sundere produkter i indkøbskurven

    16.12.2025

  • CBP slår stort brød op og åbner innovationscenter

    16.12.2025

  • Foodexpo favner både kød, klima og grøn kost med inspirerende events

    11.12.2025

  • Arla: Erfaren mejerimand tager over i Nr. Vium

    11.12.2025

  • Pincho Nation: Succesfulde franchise-åbninger i 2025

    11.12.2025

  • Rekord i antal julebryg

    11.12.2025

  • NOTCH, et nyt kakaofrit chokoladealternativ lavet på mask

    11.12.2025

Alle nyheder ›

Læs Food & Drink gratis online

Annoncering i Food & Drink

KONTAKT

TechMedia A/S
Naverland 35
DK – 2600 Glostrup
www.techmedia.dk
Telefon: +45 43 24 26 28
E-mail: info@techmedia.dk
Privatlivspolitik
Cookiepolitik