• Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • MESSEOVERSIGT
  • KONTAKT
  • ANNONCERING
  • PARTNERLOGIN

FødevareFOKUS

Fokus på fødevareteknologi og fødevarer

  • Brød og kager
  • Certificering
  • Detailhandel og en gros
  • Drikkevarer
  • Emballage
  • Foodservice
  • Forskning og uddannelse
  • Frugt og grønt
  • Fødevareproduktion
  • Fødevaresikkerhed
  • Konfekture
  • Kød, fisk og fjerkræ
  • Markedsføring
  • Mejeri
  • Messer og konferencer
  • Miljø og sundhed
  • Politik og eksport
  • Råvarer og ingredienser
  • Økologi og bæredygtighed
  • Link til Klimateknologi

Detailhandel og en grosMejeri23. 01. 2024 | Mikkel Bækgaard

Skal fremme dansk madkultur: MENY vælger Højer Pølser og mejeriet Øllingegaard som partnere i ny satsning

Detailhandel og en grosMejeri23. 01. 2024 By Mikkel Bækgaard

I uge 6 lancerer MENY sit initiativ ’Danske Madskatte’, hvor kæden indledningsvis introducerer fire leverandører og partnere. To af de fire producenter er Højer Pølser og Øllingegaard, som nu får mere synlighed i alle landets butikker.

Nelly Riggelsen, naturmælk
Nelly Riggelsen, salgs- og marketingchef hos Øllingegaard

Snart kan alle kunder i MENY vælge mere dansk, når initiativet ’Danske Madskatte’ bliver rullet ud i alle landets butikker. MENY udvælger og markerer 200 varer som en dansk madskat, hvilket indikerer, at den markerede vare er produceret i Danmark med fokus på kvalitet, godt håndværk og innovation.

I starten vil MENY introducere fire partnerskaber med udvalgte leverandører i ’Danske Madskatte’-lanceringen. Det drejer sig om både Lindely Vingård, Reduced, Øllingegaard og Højer Pølser. De sidste to har været at finde i MENY siden 2015, og de glæder sig begge til at blive en del af det nye initiativ med deres henholdsvis 25 og ni produkter.

“Vi er stolte af at være en del af MENY og blive valgt til dette spændende initiativ, som ’Danske Madskatte’ er. Mange mindre fødevareproducenter kan have svært ved at finde vej til hylderne hos de store supermarkeder. Dette initiativ gør det muligt, og det er fantastisk at se MENY gå forrest og være med til at fremme danske og lokale producenter,” udtaler Jan Müller, adm. direktør i Højer Pølser.

Stiger til 700 varer

Ambitionen hos MENY er at manifestere sig som hele Danmarks madmarked, hvor sortimentet inden for ’Danske Madskatte’ på sigt kommer til at stige fra de 200 varer til 700. Alt dette kan kun ske igennem de nye partnerskaber med danske leverandører som Højer Pølser og Øllingegaard, der har samme ambitioner.

”Vi glæder os til at starte ’Danske Madskatte’ op med både Øllingegaard og Højer Pølser og de andre leverandører. Sammen skaber vi et rum for dialog og erfaringsudveksling mellem os alle. For det er igennem vidensdeling og samarbejde, at vi kan innovere for at udvikle dansk madkultur. Vi glæder os til første skridt og til at byde mange flere partnere velkommen i fremtiden,” siger Jesper Bjerring, kommerciel direktør i MENY.

En vigtig modstrøm i madkulturen

MENY sigter mod, at ’Danske Madskatte’ kommer til at skabe en national fødekæde for de danske leverandører, som bidrager til at styrke deres forretning. Ved at styrke den enkelte leverandørs forretning, vil MENY arbejde for, at der samtidig bliver endnu større mulighed for innovation og udvikling af fødevareudbuddet af danske varer.

“MENYs fokus på at styrke lokale og danske leverandører er en vigtig modstrøm til tankegangen om, at alt skal være så billigt som muligt. Vi kan sammen sætte fokus på kvalitet og bæredygtighed. Vi ser meget frem til at bidrage til dette initiativ og hjælpe MENY med at forme den danske madkultur,” fortæller Nelly Riggelsen, salgs- og marketingchef hos Øllingegaard.

Skrevet i: Detailhandel og en gros, Mejeri

Seneste nyt fra redaktionen

Madspild koster en dansk gennemsnitsfamilie 2.150 kr. årligt

Miljø og sundhedØkologi og bæredygtighed25. 09. 2025

En dansk familie spilder årligt mad for 2.150 kr. Det viser en ny rapport fra tænketanken ONE\THIRD. Op til Danmarks madspildsdag, mandag den 29. september, sætter tænketanken fokus på, hvordan kunstig intelligens (AI) kan hjælpe danskerne med at redde maden og samtidig spare penge. Madspild

Dagrofa Foodservice donerer 97 tons fødevarer videre til Stop Spild Lokalt i kampen mod madspild

AktueltDetailhandel og en grosMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed25. 09. 2025

Et samarbejde mellem fødevaregrossisten Dagrofa Foodservice og den frivillige organisation Stop Spild Lokalt har i år reddet 97 tons overskudsmad fra at ende som madspild. I stedet er fødevarerne blevet uddelt til økonomisk pressede personer og familier over hele landet. Mandag 29. september er

Hollywood møder europæiske landmænd til plantebaseret topmøde i København

AktueltMesser og konferencerMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed25. 09. 2025

København bliver den 20.-21. oktober centrum for debatten om fremtidens fødevaresystem, når EU-formandskabskonferencen Plant Food Summit samler hundredevis af deltagere fra hele Europa i Skuespilhuset. Plant Food Summit samler visionære landmænd, innovative iværksættere, topforskere,

EU strammer reglerne for listeria i spiseklare fødevarer

FoodserviceFødevareproduktionFødevaresikkerhedPolitik og eksport25. 09. 2025

Stigning i infektioner med listeria i EU får Kommissionen til at indføre skrappere krav til producenter af spiseklare fødevarer fra juli 2026. Det viser den nyeste zoonoserapport, der giver overblik over sygdomme, som overføres til mennesker fra fødevarer og dyr. Rapporten er udarbejdet af DTU

Danske kokkene satte grøntsagerne i front

FoodserviceFrugt og grøntMiljø og sundhedTopØkologi og bæredygtighed25. 09. 2025

En ny undersøgelse af Landbrug & Fødevarer viser, at hver tredje dansker ønsker at spise mere mad fra planter i fremtiden. Derfor samledes nogle af Danmarks mest visionære kokke og madprofessionelle til Grønt Kokketræf 2025 for at gå foran og demonstrere, hvordan det grønne køkken kan inspirere

Verdens eneste cocktail bar som serverer 100 pct. økologiske cocktails ligger i København – nu med guldmærke fra Fødevarestyrelsen

DrikkevarerFoodserviceØkologi og bæredygtighed23. 09. 2025

Siden den 1. maj har VELOUR budt gæster velkommen til en cocktailoplevelse i hjertet af København – og modtagelsen har været overvældende positiv. Nu har baren fået det økologiske guldmærke. Bag VELOUR står Nicolai, Jonas og Emil, som både har rødder i Michelin-køkkener og high-end cocktailbarer,

NOLO Collective køber det danske drikkevarebrand Lillow

Detailhandel og en grosDrikkevarerMiljø og sundhed23. 09. 2025

NOLO Collective, en af Nordens førende importører og forhandlere af alkoholfrie drikkevarer, udvider sin portefølje med endnu en innovativ aktør på markedet i form af Lillow. Dermed styrker NOLO Collective deres position som en af de førende aktører på det nordiske marked for mindful

Flere bælgfrugter på danskernes tallerkener

AktueltFrugt og grøntMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed23. 09. 2025

Danskerne har fået smag for linser, bønner og ærter. Faktisk spiser de mest flittige forbrugere i dag omkring 10 gram bælgfrugter om dagen. Det viser en ny befolkningsundersøgelse fra DTU Fødevareinstituttet, som DR har fået indblik i. Sidst de lavede samme undersøgelse for otte år siden spiste

Stor stigning i antal svanemærkede kantiner

AktueltFoodserviceMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed23. 09. 2025

På halvandet år har over 30 kantiner opnået en certificering med Svanemærket, og der er nu i alt mere end 80 svanemærkede kantiner, hospitalskøkkener og andre spisesteder rundt om i landet.  Interessen for at styrke miljø- og klimaindsatsen inden for kantiner og andre storkøkkener er fortsat

Orkla og stjernekok med i globalt partnerskab: Vil lave mad ud af CO₂

Forskning og uddannelseFødevareproduktionTop23. 09. 2025

Orkla Danmark er gået med i et partnerskab, der skal udvikle fremtidens proteinrige fødevarer baseret på CO₂ – en teknologi, som potentielt kan brødføde mere end en milliard mennesker. Arbejdet foregår i et konsortium, der finansieres af Gates Foundation og Novo Nordisk Fonden. Også stjernekokken

Tilmeld Nyhedsbrev

Tilmeld dig til dit online branchemagasin/avis

 
 
 
 
Få fuld adgang til indlægning af egne pressemeddelelser… Læs mere her

/Nyheder

  • Spirax Sarco Danmark

    Steam Insight: En digital forbindelse til optimering af dit dampsystem

  • Spirax Sarco Danmark

    Steam Infusion giver lavere energiforbrug og bedre produktion

  • DENIOS ApS

    I morgen sker det

  • DENIOS ApS

    Så er det nu eller aldrig

  • Busch Vakuumteknik A/S

    OTTO Digital Services til systemer

  • Dagrofa Foodservice A/S

    Ny butikschef i Dagrofa Foodservice Herning har stort lokalt kendskab

  • DENIOS ApS

    Sådan får du op til 50 % mere lagerkapacitet

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Busch Vacuum Solutions fremviser avancerede produkter fra Pfeiffer Vacuum+Fab Solutions på LabDays

  • Dagrofa Foodservice A/S

    Sommerklassikere som grillpølser og flødeis er fortsat meget populære

  • DENIOS ApS

    Ses vi på HI-messen?

Vis alle nyheder fra vores FOKUSpartnere ›

Seneste Nyheder

  • Madspild koster en dansk gennemsnitsfamilie 2.150 kr. årligt

    25.09.2025

  • Dagrofa Foodservice donerer 97 tons fødevarer videre til Stop Spild Lokalt i kampen mod madspild

    25.09.2025

  • Hollywood møder europæiske landmænd til plantebaseret topmøde i København

    25.09.2025

  • EU strammer reglerne for listeria i spiseklare fødevarer

    25.09.2025

  • Danske kokkene satte grøntsagerne i front

    25.09.2025

  • Verdens eneste cocktail bar som serverer 100 pct. økologiske cocktails ligger i København – nu med guldmærke fra Fødevarestyrelsen

    23.09.2025

  • NOLO Collective køber det danske drikkevarebrand Lillow

    23.09.2025

  • Flere bælgfrugter på danskernes tallerkener

    23.09.2025

  • Stor stigning i antal svanemærkede kantiner

    23.09.2025

  • Orkla og stjernekok med i globalt partnerskab: Vil lave mad ud af CO₂

    23.09.2025

  • Jeppe Møller-Herskind bliver ny administrerende direktør i HORESTA

    18.09.2025

  • Normal-kantine vinder Kantineprisen 2025

    18.09.2025

  • De Samvirkende Købmænd: Danskerne vil have lavere moms på fødevarer – og det kan sagtens lade sig gøre

    18.09.2025

  • I kamp for danskernes yndlingsfrugt: Danske butikker i fælles front for bananen

    18.09.2025

  • Grønt Marked inviterer til premiere på Biodiversitetsfestival

    18.09.2025

Alle nyheder ›

Læs også TechMedias 2 fødevaremagasiner online

Annoncering i TechMedias 2 fødevaremagasiner

KONTAKT

TechMedia A/S
Naverland 35
DK – 2600 Glostrup
www.techmedia.dk
Telefon: +45 43 24 26 28
E-mail: info@techmedia.dk
Privatlivspolitik
Cookiepolitik