• Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • MESSEOVERSIGT
  • KONTAKT
  • ANNONCERING
  • PARTNERLOGIN

FødevareFOKUS

Fokus på fødevareteknologi og fødevarer

  • Brød og kager
  • Certificering
  • Detailhandel og en gros
  • Drikkevarer
  • Emballage
  • Foodservice
  • Forskning og uddannelse
  • Frugt og grønt
  • Fødevareproduktion
  • Fødevaresikkerhed
  • Konfekture
  • Kød, fisk og fjerkræ
  • Markedsføring
  • Mejeri
  • Messer og konferencer
  • Miljø og sundhed
  • Politik og eksport
  • Råvarer og ingredienser
  • Økologi og bæredygtighed
  • Link til Klimateknologi

MarkedsføringMejeri23. 08. 2022 | Helle Friemann Nielsen

Sensommeren bliver sprængfyldt af ost

MarkedsføringMejeri23. 08. 2022 By Helle Friemann Nielsen

Når sommeren går på hæld, dukker madfestivalerne op, og det benytter både Mejeriforeningen og en række mejerier til at bringe ost i fokus.

Ost & ko-kampagnen er blandt de aktører, der serverer og fortæller om ost i alle afskygninger og sammenhænge på en række madfestivaler i den kommende tid. Kilde: mejeri.dk.


Grillet ost. Ost i grønne retter. Ost som lækkerbiskener. Mejeriforeningen og en række mejerier er klar til at servere og fortælle om ost i alle afskygninger og sammenhænge i den kommende tid, hvor sæsonen for madfestivaler går i gang.
Ost & ko, Mejeriforeningens kampagne for dansk ostekultur, lagde for torsdag den 18. august kl. 15 til Street Food om Søerne i København. Her bød Ost & ko i samarbejde med restauranten Hija de Sanchez – drevet af Nomas tidligere dessertkok Rosio Sanchez – på gratis krydrede, mexicanske toasts med dansk økoost.
Ud over at få ideer til at bruge økologiske danske oste og mejeriprodukter på nye (mexicanske) måder i madlavningen kunne man også stifte bekendtskab med fem økologiske oste: Arla Unika Havgus, Tårn fra Them Andelsmejeri, Thises grubelagrede Vesterhavsost, Høost fra Naturmælk og økobrie fra Jernved Mejeri.

Starteskud for økoost-fremstød
Deltagelsen i Street Food om Søerne var startskuddet for Ost & kos nye og treårige fremstød for økologisk ost, siger Lars Witt Jensen, Senior Marketing Manager i Mejeriforeningen:
-Vi vil vise ostenes forskellige nuancer og særpræg samt stimulere danskernes voksende interesse for økologisk ost. Kategorien udgør i dag kun en lille del af ostemarkedet, men fra 2020 til 2021 steg salget af dansk øko-ost med 24 pct. Den store vækst skal Ost & ko støtte med afsæt i den EU-støttede kampagnes tidligere, og ofte udsolgte, aktiviteter, fortæller han.

Mange tilbud på aarhusiansk madmekka
I den første weekend i september rykker Ost & ko til Food Festival i Aarhus, der i sin seneste udgave i 2019 havde 30.000 besøgende. Som dengang vil dette års gæster blive mødt af mange ostetilbud i den nye afdeling Kål & Ko.
Her møder mejeriprodukterne grøntsager på en klimavenlig tallerken. Bliv inspireret og smag forskellen på hverdagsretter med og uden et pift af mejeriprodukter, som det hedder ifølge festivalens Facebook-side.
I Kål & Ko serverer Ost & ko økologisk grillost, fem andre oste og tip om tilbehør og tilberedning af ost fredag den 2. september kl. 16.30-17.30 og kl. 12-13 lørdag den 3. september. Samme dag kl. 10.30-11.30 taler Ost & kos gastronomiske formidler Rasmus Holmgård om ostens evne som ingrediens i det grønne køkken med festivalens grøntchef Trine Krebs.
Den diskussion følges op lørdag kl. 17.30-18.30 med en samtale mellem gastrofysiker Charlotte Vinther Schmidt fra Københavns Universitet og madentreprenør Julia Prokopenko fra Julia’s Food Feels om ”Boost velsmagen i det grønne køkken gennem mejeri” – inklusive smagsprøver.
I hele åbningstiden serverer Arla Unika, Mammen Mejerierne og Thise Mejeri ost og lægger op til en snak om alt fra modning af ost til bæredygtighed. Desuden er Arla Unika sammen med Pure Dansk den 3. september kl. 15-16 vært for en workshop, der handler om retter med kombinationer af ost og bælgfrugter. Søndag den 4. september kl. 12-13 danner Arla Unika-oste par med vine med Andersen Winery.

Gourmetprisvindere i grønne retter
Hvordan mejeri kan give den grønne gastronomi smag og fylde, sætter foreningen Madfællesskabet fokus på med en inspirationsdag for professionelle køkkener i Kål & Ko fredag den 2. september kl. 9-13. Mejeriprodukterne til workshoppen, der leveres af Mejeriforeningen, bliver vindere af Gourmetprisen 2022, som uddeles den 31. august.

Kilde: Mejeri.dk

Skrevet i: Markedsføring, Mejeri

Seneste nyt fra redaktionen

Geia Group køber bake & take

Brød og kagerFoodservice20. 11. 2025

Med opkøbet styrker Geia Group sin position inden for bl.a. instore-bagerier og convenience-kæder, hvor der vil blive sat yderligere fokus på innovation til både danske og udenlandske kunder. bake & take er en velrenommeret leverandør af innovative og kundetilpassede bageriprodukter til

Bornholm tager næste skridt mod Danmarks første lokale rejeproduktion

Forskning og uddannelseFødevareproduktionKød, fisk og fjerkræ20. 11. 2025

Torsdag modtager Bornholms Lakseklækkeri i Nexø de allerførste larver af varmtvandsrejer. Det er en vigtig milepæl i opbygningen af en helt ny fødevareproduktion på øen og etableringen af Danmarks første lokale produktion af varmtvandsrejer. I alt 10.000 rejelarver er på vej til Bornholm, efter

Sticks’n’Sushi åbner i Københavns Lufthavn

AktueltFoodserviceKød, fisk og fjerkræ20. 11. 2025

I løbet af 2027 åbner Sticks’n’Sushi sin første lufthavnsrestaurant som en del af udvidelsen af Terminal 3 i Københavns Lufthavn. Med panoramaudsigt over landingsbanen, en ny bar og et specialdesignet koncept for rejsende kan både faste gæster og førstegangsbesøgende se frem til et nyt sted, hvor de

30 kroner, 6 måltider og en vigtig støtte til mennesker som denne jul spiser på herberger, krisecentre og varmestuer

AktueltDetailhandel og en gros20. 11. 2025

Julen handler om at dele, og i år kan støtten blive til 6 måltider. Støt FødevareBankens indsamling i Netto, og køb julens smukkeste til- og fra-mærker. For kun 30 kroner får du fire juleornamenter, der støtter en vigtig sag, pynter på gaverne og sikrer seks måltider til borgere som denne jul spiser

Millioninvestering skal skabe grøn mad-revolution

Miljø og sundhedTopØkologi og bæredygtighed20. 11. 2025

Nyt innovativt fellowship-program, støttet af Novo Nordisk Fonden, skal uddanne nye frontløbere, der skal bekæmpe madspild og bane vejen for bæredygtige fødevaresystemer. Teknologisk Institut står i spidsen for at drive BioSustainability Design Fellowship Programmet, der samlet set er

Too Good To Go får øget betydning i et økonomisk presset USA

Detailhandel og en grosFoodserviceMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed18. 11. 2025

Mens mange amerikanere kæmper med stigende priser og usikker adgang til mad, har den danske app Too Good To Go fået en større rolle for både borgere og virksomheder. Den danske app Too Good To Go har på få år etableret sig som en markant aktør på det amerikanske marked. Siden lanceringen i 2020

Kulinarisk spydspids udnævnt som Kartoffelambassadør 2025

AktueltFoodserviceFrugt og grøntRåvarer og ingredienser18. 11. 2025

Michelinkok og leder af Culinary Institute by Vejle Erhverv, Per Mandrup, er udnævnt som Kartoffelambassadør 2025 af Danmarks Kartoffel Råd. Kartoflen bør inkluderes på lige fod med linser og bælgfrugter, når de planterige måltider skal på bordet. I hvert fald hvis det står til kulinarisk leder

Forum for Fødevarereklamer: Branche sætter selv aldersgrænse på 15 år for bestemt type reklamer

AktueltMarkedsføringPolitik og eksport18. 11. 2025

Forum for Fødevarereklamer og Læskedrikreklamenævnet hæver aldersgrænsen fra 13 til 15 år for reklamer for fødevarer med højt indhold af sukker, fedt og salt og for reklamer for læskedrikke. Forum for Fødevarereklamer har siden januar 2008 arbejdet for god markedsførings etik i forhold til

Brasserie Carl vinder Årets ret med gris 2025 – og Ti Trin ned vinder for osteret

Kød, fisk og fjerkræMejeriTop18. 11. 2025

Ved et storstilet gallaarrangement blev Årets Ret med Gris og Årets Ret med Ost i går uddelt. Med et imponerende håndværk kan Brasserie Carl således kalde sig vinder af Årets ret med gris 2025, mens Ti Trin Ned tog prisen for den bedste osteret. Brasserie Carl, med Bendix Sixhøj Laursen i

FødevareDanmark: Sænk fødevaremomsen, men hæv ikke priserne andre steder

Detailhandel og en grosPolitik og eksport12. 11. 2025

FødevareDanmark støtter ønsket om lavere fødevaremoms, men afviser De Samvirkende Købmænds (DSK) forslag om at finansiere momsnedsættelsen ved at hæve momsen på ”mindre nødvendige varer”. Torsdag i sidste uge lancerede De Samvirkende Købmænd (DSK) en analyse, der viser, at det er muligt at

Tilmeld Nyhedsbrev

Tilmeld dig til dit online branchemagasin/avis

 
 
 
 
Få fuld adgang til indlægning af egne pressemeddelelser… Læs mere her

/Nyheder

  • DENIOS ApS

    Den ultimative tjekliste: Få mest ud af dit opsamlingskar

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Busch og Pfeiffer bringer den nyeste vakuumteknologi til Ajour 2025

  • Spirax Sarco Danmark

    Lavere energiforbrug og bedre produktkvalitet med Steam Infusion – en unik teknik til fødevarefremstilling

  • DENIOS ApS

    Sådan håndterer du en lækage med 10 trin

  • Busch Vakuumteknik A/S

    50 års trofast tjeneste i produktionen

  • Spirax Sarco Danmark

    Blog: Damp er naturlig teknologi

  • Dagrofa Foodservice A/S

    Tilmeld dig Masterclass om dyrevelfærd og regenerativt landbrug

  • DENIOS ApS

    Hvad gør du med dine gasflasker, når kulden kommer?

  • Spirax Sarco Danmark

    Reducer dine levetidsomkostninger på reguleringsventiler

  • DENIOS ApS

    Alt hvad du skal vide, før du håndterer farlige stoffer

Vis alle nyheder fra vores FOKUSpartnere ›

Seneste Nyheder

  • Geia Group køber bake & take

    20.11.2025

  • Bornholm tager næste skridt mod Danmarks første lokale rejeproduktion

    20.11.2025

  • Sticks’n’Sushi åbner i Københavns Lufthavn

    20.11.2025

  • 30 kroner, 6 måltider og en vigtig støtte til mennesker som denne jul spiser på herberger, krisecentre og varmestuer

    20.11.2025

  • Millioninvestering skal skabe grøn mad-revolution

    20.11.2025

  • Too Good To Go får øget betydning i et økonomisk presset USA

    18.11.2025

  • Kulinarisk spydspids udnævnt som Kartoffelambassadør 2025

    18.11.2025

  • Forum for Fødevarereklamer: Branche sætter selv aldersgrænse på 15 år for bestemt type reklamer

    18.11.2025

  • Brasserie Carl vinder Årets ret med gris 2025 – og Ti Trin ned vinder for osteret

    18.11.2025

  • FødevareDanmark: Sænk fødevaremomsen, men hæv ikke priserne andre steder

    12.11.2025

  • Fem forskningsbaserede skridt mod mere bæredygtig ost

    12.11.2025

  • Toscansk toprestaurant fylder Det japanske Tårn med italiensk velsmag

    12.11.2025

  • Irland vinder prisen for verdens bedste steak ved World Steak Challenge

    12.11.2025

  • Grønne ambitioner kræver større satsning på økologiforskning

    12.11.2025

  • FERM FOOD vinder EY’s Scale-Up pris: Gør fødevarer sundere

    11.11.2025

Alle nyheder ›

Læs også TechMedias 2 fødevaremagasiner online

Annoncering i TechMedias 2 fødevaremagasiner

KONTAKT

TechMedia A/S
Naverland 35
DK – 2600 Glostrup
www.techmedia.dk
Telefon: +45 43 24 26 28
E-mail: info@techmedia.dk
Privatlivspolitik
Cookiepolitik